Startti vikaa
5 posters
Sivu 1 / 1
Startti vikaa
990 selecta -66 startissa seuraava vika, siis missä vika? Eli avaimesta vääntää ei tapahdu mitään jännite tulee kyllä virtalukolta startille avainta käänätäessä. Saa käymään kyllä startista jakoavaimellla akulta tulevan ja startin navan välistä. Kannattaako korjata/korjauttaa vai uusi peliin....
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Startti vikaa
Viittaisi solenoidivikaan, eli se olisi ilmeisesti kärjistään palanut eikä kytke starttausvirtaa päänaavoilta. Tosin, noin vanhaa en niin tunne, mutta oletan että siinäkin on startin ulkopuolinen solenoidi.
Uusi solkku maksanee 40 eken luokkaa....
Uusi solkku maksanee 40 eken luokkaa....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Startti vikaa
Juu, tosiaan, vaikuttaa solenoidivialle. Mutta jos siitä ei kuulu kerta kaikkiaan mitään niin viittaisi enemmän katkokselle solenoidin käämeissä jossain kohtaa kuin niihin kontakteihin. Ihan huvikseen ennenkuin alat purkaan starttia irti voisit kuitenkin kokeilla pistää johdonpätkän kiinni startin herätejohtoliittimeen ja koskettaa sen toisella päällä akulta tulevaan kaapeliin. Jos pärskähtää käyntiin, niin vika olikin virtalukolta tulevassa johdotuksessa tai itse lukossa (kuormittamattomana saattaa herätejohdon päässä näkyä jännite, mutta kuolee kun yrittää ottaa siitä virtaa kymmeniä ampeereita). Sitten tietenkin voi mittailla vastuksia startin herätejohtoliittimen ja maan väliltä. Pitäisi löytyä noin nolla ohmia tavallisella mittarilla mitattuna (ne kaksi käämiä ei paljoa vastusta, käytännössä jotain ohmien luokkaa, joka tava mittarissa häviää mittaustarkkuuteen)
Mutta jos tuo testi ei tuottanut tulosta, on kaksi vaihtoehtoa, ostaa uutta rautaa tai (yrittää) korjata vanhaa. Uusi solenoidi maksaa sen nelisenkymppiä kuten jusape tuossa kirjoittelee. Kokonaan uusi startti maksaa noin 150€, Lucas M45 kopio valmistettu suuressa itäisessä teollisuusmaassa (intia).
Se korjaaminen tai ainakaan vian etsintä taasen ei ole paha rasti sekään. Solenoidi purkautuu päästämällä kiinnitysruuvit auki, löysäämällä kaapeliruuvien mutterit irti ja juottamalla irti heräteliittimen niitinreiästä pilkistävät käämien päät
Mutta jos tuo testi ei tuottanut tulosta, on kaksi vaihtoehtoa, ostaa uutta rautaa tai (yrittää) korjata vanhaa. Uusi solenoidi maksaa sen nelisenkymppiä kuten jusape tuossa kirjoittelee. Kokonaan uusi startti maksaa noin 150€, Lucas M45 kopio valmistettu suuressa itäisessä teollisuusmaassa (intia).
Se korjaaminen tai ainakaan vian etsintä taasen ei ole paha rasti sekään. Solenoidi purkautuu päästämällä kiinnitysruuvit auki, löysäämällä kaapeliruuvien mutterit irti ja juottamalla irti heräteliittimen niitinreiästä pilkistävät käämien päät
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Startti vikaa
Solenoidi vialta vaikuttaa,tinaa vaan auki jakattoo onko laatat kärventyny?
Itte luulin kans aikoinaa et ois vanhas Kadetissa kans kärähtäny kuparit mutta olikin vaan ruoste muhjua koko pääty täynnä ja senkun poistin ja tinasin uudelleen kiinni niin on joka talvi startannu ihan ok!
Joskus se on pienestäkin kiinni,NIIN ja sitte sit äsolenoidin paksua vetopötköä EI kannata rasvata rasvalla korkeintaan kuivavoiteluainetta ti vaikka timpurinkynää jos hieman kanittaa,sekin on koettu että joku (vai ite) rasvannu ja eipä pakkasessa toiminukkaan!
Itte luulin kans aikoinaa et ois vanhas Kadetissa kans kärähtäny kuparit mutta olikin vaan ruoste muhjua koko pääty täynnä ja senkun poistin ja tinasin uudelleen kiinni niin on joka talvi startannu ihan ok!
Joskus se on pienestäkin kiinni,NIIN ja sitte sit äsolenoidin paksua vetopötköä EI kannata rasvata rasvalla korkeintaan kuivavoiteluainetta ti vaikka timpurinkynää jos hieman kanittaa,sekin on koettu että joku (vai ite) rasvannu ja eipä pakkasessa toiminukkaan!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Startti vikaa
Senkin vois mitata niin, että herätejohto startissa kiinni ja siihen samaan yleismittarin piuha kiinni, ja starttaamaan, että näkyykö silloin mitä jännite?
Pitäis olla 10v tai enemmän, jos virtalukko kunnossa, jollei virtalukko ole kunnossa jännite putoo nollaan....
Pitäis olla 10v tai enemmän, jos virtalukko kunnossa, jollei virtalukko ole kunnossa jännite putoo nollaan....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Startti vikaa
Lisäys vielä tuohon vika diagnoosiin. Eli kun laittaa jakarin napojen väliin ei aina pyöritä konetta vaan pyörii pelkkä startti "tyhjää".
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Startti vikaa
Ahaa, eli Bendiks-laite sökö, jouset poikki / kuoleentuneet / piettynyt rasva....
Tai kait siis jakarilla kytket akulta tulevan päävirran ja pienen navan, herätevirran välin yhteen ??
Tuon Bendiksin saa kunnostettua ihan kotikonstein ilman juuri mitään kustannuksia, jos vähänkin enemmän "rasvanäpin" vikaa.....
Uuden hintaa en edes veikkaa, voi olla 20-90 eskoo....
Jollei muuta vikaa olis, niin uutta kinkkistarttia en ostaisi...
Ite mein ja kverin 1410peistä korjannut Bendiksin katkenneet jouset korvaamalla ne jenkkiautomaatin vapaakytkimen jousilla, ja molemma konee toimineet moitteetta 5-7vuotta jo remppojen jälkeen....
Tai kait siis jakarilla kytket akulta tulevan päävirran ja pienen navan, herätevirran välin yhteen ??
Tuon Bendiksin saa kunnostettua ihan kotikonstein ilman juuri mitään kustannuksia, jos vähänkin enemmän "rasvanäpin" vikaa.....
Uuden hintaa en edes veikkaa, voi olla 20-90 eskoo....
Jollei muuta vikaa olis, niin uutta kinkkistarttia en ostaisi...
Ite mein ja kverin 1410peistä korjannut Bendiksin katkenneet jouset korvaamalla ne jenkkiautomaatin vapaakytkimen jousilla, ja molemma konee toimineet moitteetta 5-7vuotta jo remppojen jälkeen....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Startti vikaa
Kun isot navat nasauttaa yhteen niin startin solenoidi ei vedä. Startti vain pyörähtää ja jos siinä on akselissa kierre niinkuin taitaa usein olla, niin se voi vetää bendixin hitausvoiman vaikutuksesta startin hampaat vauhtipyörän kehälle. Kun systeemi toimii oikein niin solenoidi vetää startin hampipyörän eteen ja samalla kytkee nuo isot navat yhteen solenoidin päässä olevan kuparilatan avulla. Mittaa ensin että meneekö solenoidin läpi sähköä. Jos ei mene niin jostain on lanka poikki. Jos sähköä menee läpi niin solenoidin sisukset saattaa olla niin tahmaiset ettei liikkuvat liiku vaikka mangneetti vetää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Startti vikaa
Juuri näin. Tuo viimeksimainittu oire ei muuta diagnoosia yhtään. Niinkuin Erkki kirjottaa, kun tekee jakarikytkennän isojen napojen välille, niin joko lyö päälle tai pyörähtää paikallaan. Jos ankkurin akselin kierteet on letkeässä kunnossa ja startti pyörähtää äkäiseen, saattaa bendixlaitteen hitausvoima vetää sen päälle. Mutta ei lainkaan aina ja se ei ole vika. Tuo startti on tarkoitettu vedettäväksi solenoidilla päälle ennen pyöritystä, siitä sen englanninkielinen nimikin tulee pre engaged starter.
Sitten oire jolla on merkitystä. Jos herätevirtaliittimeen kytkee sähköt (vaikka sillä johdonpätkällä akkukaapelin liittimeltä), niin jos ei kuulu mitään, on solenoidissa lanka poikki (niinkuin tuossa aiemmin Erkki ja minä mainitaan). Jos taas naksahtaa muttei lyö päälle tai ei pyöri, niin solenoidin kärjet voi olla huonot. Eli naksahtaako tai kipinöikö kun kytkee herätteliittimeen sähköt?
Jos se startti kerran pyörähtää jakarilla, niin se puoli on kunnossa.
Sitten oire jolla on merkitystä. Jos herätevirtaliittimeen kytkee sähköt (vaikka sillä johdonpätkällä akkukaapelin liittimeltä), niin jos ei kuulu mitään, on solenoidissa lanka poikki (niinkuin tuossa aiemmin Erkki ja minä mainitaan). Jos taas naksahtaa muttei lyö päälle tai ei pyöri, niin solenoidin kärjet voi olla huonot. Eli naksahtaako tai kipinöikö kun kytkee herätteliittimeen sähköt?
Jos se startti kerran pyörähtää jakarilla, niin se puoli on kunnossa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Startti vikaa
Joo, itse startti moottoriosaltaan on siis kunnossa, nyt tarvitaan vaan täsmennystä "jakarikytkentään" ja kumpaan napaan kytkentä on tehty, alapuolella olevaan isoon, vai pieneen nastaan....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Startti vikaa
no jokatapauksessa irtihän se pitää ottaa ja purkaa et näkee mikä on vialla,samalla tulee putsattua ja katottua hiilet/kollektori
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Startti vikaa
Eiköhän se näillä ohjein siitä onnistu kun saadaan vempele irti......
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Startti vikaa
Toivotaan ettei oo isovika että voipi korjailla ihan kotikonstein...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Startti vikaa
No niin nyt on startti kunnossa ja solenoidi vikaahan siellä oli, laitoin uuden solkun ja homma rupes toimiin, mutta semmonen vika vielä löytyi että tämmönen motor brake osa on hivenen pistaleina "http://www.ebay.co.uk/itm/STARTER-MOTOR-BRAKE-KIT-FOR-LUCAS-MAGNETI-MARELLI-M45G-M50-M127-MARINE-FORD-ETC-/251122974679?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a78187fd7" eikä oikein tunnu suomesta löytyvän.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Startti vikaa
Hn kirjoitti:No niin nyt on startti kunnossa ja solenoidi vikaahan siellä oli, laitoin uuden solkun ja homma rupes toimiin, mutta semmonen vika vielä löytyi että tämmönen motor brake osa on hivenen pistaleina " http://www.ebay.co.uk/itm/STARTER-MOTOR-BRAKE-KIT-FOR-LUCAS-MAGNETI-MARELLI-M45G-M50-M127-MARINE-FORD-ETC-/251122974679?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a78187fd7 " eikä oikein tunnu suomesta löytyvän.
Lisäsin lainausmerkkien ja linkin väliin välilyönnin, niin linkki toimii.....
Tuohan on tavallaan "keskipakojarru" tai "ylikierrosten estin" - tyyppinen juttu, toimii ilman moistakin ?? (mielestäni), kun likikään kaikissa starttikeksinnöissä ei moista ole lainkaan...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Startti vikaa
Eipä loppunut murheet sitten, eli laitoin stratin kiinni koneeseen ja mitäs sitten sama touhu jatkuu avaimesta kun väntää niin ei tapahdu mitään ja kun ottaa herätejohon irti niin ihan pieni räpsy tulee mutta solenoidi ei vedä. Semmonen havainto kun laitoin vanhalla jakari kytkennällä koneen käymään huomasin hetken päästä että s
olenoidi oli tosi kuuma. Onhohan tuossa kytkennässä jotain nyt väärin.
Homma saatu toimiin...
olenoidi oli tosi kuuma. Onhohan tuossa kytkennässä jotain nyt väärin.
Homma saatu toimiin...
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Similar topics
» nostolaite-vikaa
» DB 990 v 70 jarruissa vikaa .
» 25D ruiskutuspumpun alipainesäädin vikaa?
» 996 syöttöpumppu vuotaa
» DB 880 koelauta
» DB 990 v 70 jarruissa vikaa .
» 25D ruiskutuspumpun alipainesäädin vikaa?
» 996 syöttöpumppu vuotaa
» DB 880 koelauta
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa