DB 25D startti
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 25D startti
Onko tietoa minkä startti kävisi DB 25D v.55 tilalle
Fiat850- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB 25D startti
Lucas se alkuperäinen taitaa olla? Ei ole tietoa, mutta aika hyvä arvaus on, että startti käy ristiin 900, 950 ja 850 mallien kanssa ja mahdollisesti aika monen muunkin Englantilaisen pelin kanssa samalta aikakaudelta. Lucas ei tehnyt starttia DB:n traktoreihin erikseen, vaan DB otti käyttöön Lucaksen valikoimista sopivan tyypin. Kolmipyttyisten mallien startit pyörii tehtaan jäljiltä eri suuntaan. Ne ei heittämällä sovi 25 D:een.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
MikkoT likes this post
Vs: DB 25D startti
Pitää ensin kysellä pikkaisen. Noissa olen nähnyt CAV CA45 "pötköä" ja CAV työntöankkurimoottoria (BS5?, tunnuksena startin ulkopäässä "laatikko") Kumpikahan siinä mahtaa olla ja mikä vika. Pötkö on kyllä niin hyvä startti, että kannattaisi yrittää korjata vaikka kaikki ei sitä haluakaan tehdä, on kuulemma hankala.
Siihen tosiaan voisi myös yrittää seuraavien mallien Lucas M45G:tä. Kannattaa ennen hankintaa kuitenkin tehdä vähän mittauksia varmistaakseen asiaa. Hammaspyörän etäisyys kiinnityslaipasta levossa ja ulkona ettei vastaa hammaskehään ja toisaalta että menee hyvin kehälle startatessa. Hammasluku, ohjurireiän halkaisija traktorissa sama kuin startin ohjaushartia ja kiinnitysreikien paikka ja jakohalkaisija ja tietysti pyörimissuunta.
Tuota noin, se pyörimissuunta kolmesylinterisen startissa kyllä on sama kuin nelisylinterisen, mutta asennuspuoli on vasemmalla. Näin esimerkiksi solenoidi asettuu outoon paikkaan ja kiinnitysruuvit eivät sovi. Omaan kasikasikymppiin uusin startin. Ostin nelisylinterisen startin ja vaihdoin vanhoihin kuoriin siitä kaikki sisuskalut solenoidia lukuunottamatta. Hyvä tuli eikä kukaan edes huomaa.
Siihen tosiaan voisi myös yrittää seuraavien mallien Lucas M45G:tä. Kannattaa ennen hankintaa kuitenkin tehdä vähän mittauksia varmistaakseen asiaa. Hammaspyörän etäisyys kiinnityslaipasta levossa ja ulkona ettei vastaa hammaskehään ja toisaalta että menee hyvin kehälle startatessa. Hammasluku, ohjurireiän halkaisija traktorissa sama kuin startin ohjaushartia ja kiinnitysreikien paikka ja jakohalkaisija ja tietysti pyörimissuunta.
Tuota noin, se pyörimissuunta kolmesylinterisen startissa kyllä on sama kuin nelisylinterisen, mutta asennuspuoli on vasemmalla. Näin esimerkiksi solenoidi asettuu outoon paikkaan ja kiinnitysruuvit eivät sovi. Omaan kasikasikymppiin uusin startin. Ostin nelisylinterisen startin ja vaihdoin vanhoihin kuoriin siitä kaikki sisuskalut solenoidia lukuunottamatta. Hyvä tuli eikä kukaan edes huomaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 25D startti
Kyllä sinne juu menee startit kunhan on oikealukuset hampaat ja etäisyydet ja oikeaan suuntaankin toki täytyy pyöriä.
Monissa Britti vehkeissä on samoja,eriasia on missä niitä sitten lojuu ehjempiä? täytys päästä sellasen kanssa jutuille jolla niitä varastoissan on...
itelläkään ei enää ole,alkuperäset kannattaa aina yrittää korjauttaa mitään itämaan startteja ei kyllä kannata laitella,kauaa ne ei ole muillakaan kestäny.
Monissa Britti vehkeissä on samoja,eriasia on missä niitä sitten lojuu ehjempiä? täytys päästä sellasen kanssa jutuille jolla niitä varastoissan on...
itelläkään ei enää ole,alkuperäset kannattaa aina yrittää korjauttaa mitään itämaan startteja ei kyllä kannata laitella,kauaa ne ei ole muillakaan kestäny.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 25D startti
Puuff. Juu, se olikin 25 Zetorissa se väärinpäin pyörivä startti. Ei se kyllä passaisi Taavettiin muutekaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: DB 25D startti
Se on CAV työntöankkurimoottori BS5 13 hampainen aika homeessa sisältä ei ole ainakaan 30 vuoteen toiminut
Fiat850- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB 25D startti
Joo, niin minä vähän arvelinkin. Meillä (60-luvun alussa) laitettiin tilalle käytetty pötkö. Se on mahdollista varmaan tänäänkin, mutta suosittelisin kuitenkin ostamaan siihen vaikka IKH:lta (en saa tästä bonusta) Lucas Electricin (turkkilainen!) M45g:n kopion. Kannattaa mitata vanhasta mainitut lepomitta ja ulostyöntymämitta, hammaspyörän ulkohalkaisija (13 piikkisestä vähän hankala, mutta tarkoitus on vain saada selville, että se menee hammaskehälle kunnolla). Sitten tietysti traktorin rungosta se startin reiän halkaisija ja ja jotenkin ruuvien paikat. Sen jälkeen vaan mitan kanssa kauppaan ja aloittaa uudempien taavettien starteista mittaileen
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 25D startti
Omaan 1200:n laitoin IKH:n startin joskus pari vuotta sitten. Se ei sopinut paikalleen ennen kuin veistelin rälläkällä jonkin verran strartin kiinnityslaippaa. Se kyseinen paksu startin pötikkä on tehty alunpitäen Fordiin, mutta mahtuu DB:een kanssa kun hiukan sovittaa. Samaan 1200:aan mahtuu muuten myös 990 implematicin startti ja pelittää ihan hyvin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: DB 25D startti
Taisi olla niin, että tuo sama Lucas M45G oli ysiviiskympistä joihinkin 90-sarjalaisiin saakka, mutta kolmesylinteristen kiinnitys oli eri, muuten sama startti. Myös 1200 oli sama startti, vaihtoehtona kuitenkin Boschin vastaava. Tämä 2.2 kW Luukas on ehkä vähän alimitoitettu suurempiin malleihin suuomalaisissa olosuhteissa.
Erkin laittama paksumpi startti vastaa Luukkaan numeroa suurempaa M50. Siinä on vähän enemmän tehoa ja kaksivaiheinen kytkentä, joka lähtee pyörimään pehmeämmin. Tätä oli myös kuusisylinterisissä Taaveteissa, vaihtoehtona myös Bosch. Tuo startin tyypissä oleva numero yksinkertaisesti tarkoittaa sen halkaisijaa eli 45 on 4.5 tuumaa ja vastaavasti 50 on täydet viisi tuumaa.
Erkin laittama paksumpi startti vastaa Luukkaan numeroa suurempaa M50. Siinä on vähän enemmän tehoa ja kaksivaiheinen kytkentä, joka lähtee pyörimään pehmeämmin. Tätä oli myös kuusisylinterisissä Taaveteissa, vaihtoehtona myös Bosch. Tuo startin tyypissä oleva numero yksinkertaisesti tarkoittaa sen halkaisijaa eli 45 on 4.5 tuumaa ja vastaavasti 50 on täydet viisi tuumaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 25D startti
mattkau kirjoitti:Taisi olla niin, että tuo sama Lucas M45G oli ysiviiskympistä joihinkin 90-sarjalaisiin saakka, mutta kolmesylinteristen kiinnitys oli eri,
Jos mikä startti käy 950:een niin sama menee myös 900, 850, 4-cyl 880, 25D ja 30D:hen. Lohko, välilevy ja starttikehä ovat samalla mitoituksella näissä.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa