Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1694 käyntihäitiö

+4
tv43
jusape
OlleK
Mikueel
8 posters

Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty 1694 käyntihäitiö

Viesti  Mikueel Ti Kesä 30 2015, 21:16

Tollanen tuli vaihdossa ja välillä kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla. Jonkun aikaa käy normaalisti kunnes hörinä alkaa. Hetken kuluttua saattaa taas käynti tasaantua. Onko joku törmännyt vastaavaan ongelmaan? Hankintalistalla valmiina uusi löpösuodatin ja (ehkä) siirtopumppu.

Mikueel

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  OlleK Ti Kesä 30 2015, 22:21

Kuulostaa siltä, että ongelma johtuu syöttöpumpun säätimeen kuuluvan hammastangon takertelusta. Tarkista, että syöttöpumpussa on tarpeeksi puhdasta öljyä ja vaihda / lisää öljyä tarpeen mukaan. Ohjeet tähän löydät traktorin ohjekirjasta. Taso ja täyttötulppa löytyy syöttöpumpun ulkopinnasta ja tyhjennystulppa pumpun pohjasta. Pumpussa kuuluu olla moottoriöljyä.  Polttoainesuodatin ja siirtopumppu eivät ole tässä tapauksessa syypäitä. Polttoainesuodattimien vaihto on kyllä muuten ihan järkevä huoltotoimenpide.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  jusape Ti Kesä 30 2015, 23:08

Jos säätötangon tai säätimen takertelusta on kyse, niin muutaman tunnein välein voi vaihtaa sen lirauksen ( puolisen litraa tai ehkä allekkin ), ihan useampaan kertaankin.

Omas Nuffis alkoi käynti tasaantumaan vasta 5-8 krt öljyt vaihdettua, 1-3h ajon välein ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2893
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  Mikueel Pe Heinä 03 2015, 18:26

Kiitokset vastauksista. Syöttöpumppu kävi auki ja siitä meni laakerit vaihtoon, muuten ok. Suuttimien paluuletkun mutterissa halkeama ja sieltä tihkui löpöä. Polttoaine suodattimet oli täynnä mutua. Kai noita öljyjä nyt vois vaihdella ja katsoa auttaako.

Mikueel

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  tv43 La Heinä 04 2015, 20:28

Minulla 1490 hurahteli kun kaivelin hyvin kaltevaa tiemaata . Lopulta sammui kotimatkalla
ylämäkeen . Siirtopumppu lasikuppineen mustaa moskaa täynnä . Varmaan sinnepäin
kalteva rinne joltapuolen imu tankista , ja veteli vuosikymmenien mujut pumppuun .

tv43

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  Mikueel To Heinä 09 2015, 22:51

Tarvii ennen talvea vaihtaa vielä suodattimet ja huuhdella tankki jos moskaa tulee vielä. Ihan asiasta viidenteen, kytkimen ja jarrujen pääsylinterien tiivisteiden vaihto edessä ja kojelautaa tossa illalla purin, niin hätävilkkujen kytkin otti hiukan taakiin tai sitten se oli valmiiksi sökö. Tuleeko tosiaan kyseiseen kytkimeen 6 johtoa kiinni? Shocked Ja onko sen korjaamatta jättämisellä itse vilkkujen toiminnan kannalta merkitystä?

Mikueel

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  jusape Pe Heinä 10 2015, 00:12

Saattaapi hyvinkin vilkkujen virta kulkea hätäkytkimen kautta......
Näin on monissa koneissa ja autoissa.
Tuohon laitteeseen mulla ei ole kytkykaaviota, niin en voi ko. tapauksen kohdalta asiaa tarkistaa paperilta, ja oma kokemus ei noissa, tässä tapauksessa, sähköihin niin syvällisesti kokemuspohjalta riitä vastaamaan.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2893
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  David Pe Heinä 10 2015, 07:59

Vilkkujen virrat tosiaan kiertää hätävilkkukatkaisijan kautta, eli vilkut eivät toimi jollei hätävilkkukatkaisija ole kunnossa. Hätävilkkukatkaisijasta on pohja herkkä lähtemään irti (ainakin katkaisijan osuessa johonkin), itsellänikin on irronnut pohja ainakin parista katkaisijasta, mutta sen kyllä saa kiinni takaisin (tarkastat vaan että siellä on kaikki osat tallessa ennenkuin kasaat katkaisijan), eli että se potikka mikä yhdistää napoja on paikoillaan, ja olikohan siinä vielä jokin "keskitysjousikin" ja pieni kuula...tämän jälkeen laitat pohjan paikoilleen ja puristat jollain pihdeillä katkaisijan rungon alareunoja lisää (niiltä kohdin mistä tehtaallakin on puristettu pohjan kiinni pitävät "haitat"...
Sähkökaaviot kyseiseen koneeseen löytynevät tuolta "Info-osiosta", ohessa esimerkkinä linkki vilkkujen sähkökaavioon: http://taavettitalli.kuvat.fi/kuvat/Ohjekuvat/image0-6.jpg
David
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  Mikueel Ti Elo 04 2015, 19:44

Jees vilkkuhomma tuli reeraan mutta käynti ei. Päivitystä tilanteeseen: Siirtopumpussa sentin liejukerros, kaasupolkimen palautusjousi kuoleentunut ja kaasuvivuston "kääntäjä" (tai mikä lie onkaan) pyörähtää vartin verran tyhjää. Eli siis se osa mikä on kaasupolkimen puolella sen poikittain menevän tangon päässä. Missä sijaitsee alkuperäinen palautinjousi? Tässä oli heti polkimen jälkeen hytin ulkopuolella ja oli kieltämättä hieman virityksen näköinen scratch Pakki päällä tuntuu olevan pahinta tuo rykiminen esim. tyhjäkäynti normaali, pakki päälle, kytkin ylös ja lakki lähtee päästä. Myös sellaiseen olen kiinnittänyt huomion että pakittaessa alamäkeen rykimistä ei ole oikeastaan laisinkaan.

Mikueel

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  Mikueel Ke Elo 19 2015, 13:38

Nyt on alkanut kaiken lisäksi tiputtamaan öljyä tai nafta- noki seosta pakosarjan välistä.

Mikueel

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  outsider Ke Elo 19 2015, 16:46

Mikueel kirjoitti:Nyt on alkanut kaiken lisäksi tiputtamaan öljyä tai nafta- noki seosta pakosarjan välistä.

Tuo piki on merkki siitä että on aika taluttaa taavetti kunnon töihin.
Liian helpolla kun on niin alkaa pikeämään.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1890

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  Selecta1200 To Huhti 29 2021, 21:46

Mikueel kirjoitti:Tollanen tuli vaihdossa ja välillä kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla. Jonkun aikaa käy normaalisti kunnes hörinä alkaa. Hetken kuluttua saattaa taas käynti tasaantua. Onko joku törmännyt vastaavaan ongelmaan? Hankintalistalla valmiina uusi löpösuodatin ja (ehkä) siirtopumppu.

Moi, ratkesko tää koskaan lopullisesti, et missä vika oli?

Meillä samanlaisessa koneessa samanlaista oiretta ja Jusapen kuvaama syöttöpumpun öljynvaihtobrosessi meneillään. Mutta sellainen sivujuonne, että kuulostaa melkein enemmän siltä kuin kuormituspuolella (hydrauliikka tms.) jokin muuttuisi säännöllisesti. Eli kuormitus päälle/pois tyyppiseltä tuntuu tuo hörpöttely. Välillä myös päästelee hydraulipumpun kurnutuksen/huudon kaltaista ääntä hän.

Nostolaitevipu yläasennossa jää pumppu kuormittamaan moottoria. Voiko olla et mulla on joku hydrauliikan tai nostolaitteen vivuista väärässä asennossa, kun aika on patinoinu merkinnät sekä käyttöohjekirjan melko huonoksi, enkä oikein osaa tulkita mistä tapahtuu mitäkin..?

HS öljyt vaihdettiin viime vkonloppuna ja putsattiin imusihti, sihdissä oli jonkun verran mujua, mutta ei mitään dramaattista, melkein päin vastoin. Öljyt oli vain vähän tummuneet, ei vettä eikä muuta poikkeavaa. Samoin hydr. suodatin oli siisti.

Talvella oli tankin kumimutka hapertunu lopullisesti, joten uudet naftatkin tankissa sekä suodattimet vaihdettu.

Selecta1200

David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 46

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  erkki Pe Huhti 30 2021, 07:23

Onko nostovivun liikeradan takapäässä jousikuormitettu alue? Siis, että vipu liikahtaa ehkä kolmisen senttiä eteenpäin kun siitä päästää irti? Tavallisessa ajossa ei pitäisi hydrauliikan olla mahdollista kuormittua muutoin kuin noston aikana, joko nostolaitteen tai etukuormainen, mutta jos vivun vastajousi on poissa pelistä ja vipu pääsee itsekseen ihan taakse, niin silloin ohivirtausventtiili sulkeutuu ja pumppu ajaa täydellä paineella öljyä ylipaineventtiilin läpi. Muita syitä itsekseen kuormittumiseen ei oikein ole. Tyhjällä traktorilla tilanteen tunnistaa siitä, että kun nostovipu on normaalissa nostoasennossa, eli sen jousipaineen siirtämän verran  edessä ihan takimmaisesta asennosta, nostovarret eivät ole tiukasti ylimmässä asennossa, vaan vetokoukun nostotangot ovat löysällä ja varsia voi nostaa käsipelillä ehkä viitisen senttiä.

Jos systeemissä olisi jokin hiipivä vika, esim. tukkeumaa ohivirtausventtiilin yläpuolelta lähtevässä kanavassa, se aiheuttaisi haamunostoa, eli tyhjät varret tulisivat ylös aina kun moottori käy.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Huhti 30 2021, 11:30, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5033

Selecta1200 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  Selecta1200 Pe Huhti 30 2021, 08:14

Kiitos Erkki, tämä selvensi nostolaitteen osalta asian! Siitä on jousi varmaan karannut, ei toimi tuo palautus. Muuten toimii kuten selostit. Nostolaite on kyllä mainostetun tarkka, lanasin tietä taannoin ja tuli melkein liian hyvää jälkeä. Eikä mitään haamunostoja tms. esiinny.

Voi olla että olen turhan herkkä, traktori on vaan ollu paljon odotettua parempi, niin ei viitsis ihan omaa osaamattomuutta rikkoa sitä. Mä jatkan tuolla syöttöpumppuosastolla ja palaan kyselemään puolityhmiä jos ei sitä kautta ratkea.

Tää on erittäin hyvä foorumi ja kerho, kiitos kaikille aktiiveille siitä ja hyvät vaput tällä erää!

Selecta1200

David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 46

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  outsider Pe Huhti 30 2021, 09:17

Nostolaitevivustossa hytin alla on kierteellä oleva tanko sillä säädetään vivusto niin että nostolaitevivun ollessa vapaassa taka-asennossa pumppu ei pumppaa.

Siihen tankoon yltää hytin takaa ,pitää olla kaksi kiintoavainata toisella pitää kiinni säätömutterista kun avaa lukitusmutterit molemmista päistä. Muuten helposti rikkoo vivuston joko ylä tai alapäästä.
En nyt muista ulkoa kummassa päässä on oikeankätinen kierre ja kummassa vasenkätinen.

Toimenpide ei vie kauaa aikaa jos mutterit ei ole ruosteessa .
Pidä trakrori kuitenkin sammuksissa kun säädät ettei vahingossa jää puristuksiin jos nostolaite nousee.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1890

Selecta1200 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  outsider Pe Huhti 30 2021, 13:25

outsider kirjoitti:Nostolaitevivustossa hytin alla on kierteellä oleva tanko sillä säädetään vivusto niin että nostolaitevivun ollessa vapaassa taka-asennossa pumppu ei pumppaa.

Siihen tankoon yltää hytin takaa ,pitää olla kaksi kiintoavainata toisella pitää kiinni säätömutterista kun avaa lukitusmutterit molemmista päistä. Muuten helposti rikkoo vivuston joko ylä tai alapäästä.
En nyt muista ulkoa kummassa päässä on oikeankätinen kierre ja kummassa vasenkätinen.

Toimenpide ei vie kauaa aikaa jos mutterit ei ole ruosteessa .
Pidä trakrori kuitenkin sammuksissa kun säädät ettei vahingossa jää puristuksiin jos nostolaite  nousee.

https://webparts.pvassociates.net/cnh/launch.php?DealerID=PVA-9SYXB-5VB3&DataSet=001CSIH

Tuon linkin kuvasssa nro 12 jousi joka vastaa nostolaitevivun takimmaisessa asennossa.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1890

Selecta1200 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

1694 käyntihäitiö Empty Vs: 1694 käyntihäitiö

Viesti  Selecta1200 Pe Huhti 30 2021, 20:31

Pitääpä perehtyä, kiitos vinkeistä! Tuon olisi kyllä hyvä olla oikein säädetty + jousen toiminnassa, muuten käy äkkiä joku hasardi kun muutkin ajaa koneella, itsellehän niin ei koskaan käy.. 🙄😁😆

Selecta1200

David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 46

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa