996 -80, kolmitieventtiilin öljyvuoto
4 posters
Sivu 1 / 1
996 -80, kolmitieventtiilin öljyvuoto
Iltaa.
Mökille tultaessa kävin katsomassa miten tuo taavetti näin kovilla pakkasilla taivasalla voi, sääliksi kävi mutta lupasin että joku päivä hänelle rakennetaan katto pään päälle. No niin...Siinä sitten lunta putsailessani huomasin että jättänyt alleen kolme lätäkköä. Lähdin niitä siitä sitten paikkallistamaan ja pääsin siihen tulokseen että ne ovat tulleet kolmitieventtiilistä.
Nimimerkki Paulig:lla oli samanlainen vuoto, sieltä venttiilin takaata näkyy ristipäinen ruuvi (mikä käsitykseni mukaan pitää jottai laippaa paikallaan, viesti 6v vanha ja en nähnyt kuvia) mikä mielestäni omassani myös vuoti, mutta vastaus jäi uupumaan viestiektjussa. Ja löysin ketjun jossa nimimerkillä boozer kirjoitteli että venttiilin alaspäin osoittavan karakupin reiästä tulee öljyä, muutama tippa omassakin oli, se on aika selkee homma nyt.
Erkki sieltä vastaili boozerille että kun kolmitieventtiilin irroittaa, jää muutaman sentin mittainen nippa näkyviin missä o-rengas. Hetken aikaa kuvia tutkien ymmärtääkseni tässä kuvassa (alempi kuva) ympyröitynä tuo putken pää o-renkaansa kanssa on se nippa mistä erkki puhui, ja siinä samassa näkyy se ruuvi joka pitää putkea paikallaan on se mikä sieltä kolmitieventtiilin takaata näkyy, onko näin? Tosin en näe mitään tiivistystä tuolle ruuville/laipalle ja eikös tuo laippa ole sit taas peräkotelon sisäpuolella? Mutta kuvaa ja sen verran mitä päätä sinne sai tungettua niin kyllä se ruuvi jotain laippaa paikallaan pitää (näkyy ylemmässä kuvassa).. niin kysytään tietäjiltä.
Vai liityneekö vuoto/ruuvi ja laippa jotenkin tuohon Nr. 4, "Adapter" nimellä kulkevaan kalikkaan koska sen takana se ruuvi on.
Ihan vaan että saisi oikeat tiivisteet tilattua.
Mökille tultaessa kävin katsomassa miten tuo taavetti näin kovilla pakkasilla taivasalla voi, sääliksi kävi mutta lupasin että joku päivä hänelle rakennetaan katto pään päälle. No niin...Siinä sitten lunta putsailessani huomasin että jättänyt alleen kolme lätäkköä. Lähdin niitä siitä sitten paikkallistamaan ja pääsin siihen tulokseen että ne ovat tulleet kolmitieventtiilistä.
Nimimerkki Paulig:lla oli samanlainen vuoto, sieltä venttiilin takaata näkyy ristipäinen ruuvi (mikä käsitykseni mukaan pitää jottai laippaa paikallaan, viesti 6v vanha ja en nähnyt kuvia) mikä mielestäni omassani myös vuoti, mutta vastaus jäi uupumaan viestiektjussa. Ja löysin ketjun jossa nimimerkillä boozer kirjoitteli että venttiilin alaspäin osoittavan karakupin reiästä tulee öljyä, muutama tippa omassakin oli, se on aika selkee homma nyt.
Erkki sieltä vastaili boozerille että kun kolmitieventtiilin irroittaa, jää muutaman sentin mittainen nippa näkyviin missä o-rengas. Hetken aikaa kuvia tutkien ymmärtääkseni tässä kuvassa (alempi kuva) ympyröitynä tuo putken pää o-renkaansa kanssa on se nippa mistä erkki puhui, ja siinä samassa näkyy se ruuvi joka pitää putkea paikallaan on se mikä sieltä kolmitieventtiilin takaata näkyy, onko näin? Tosin en näe mitään tiivistystä tuolle ruuville/laipalle ja eikös tuo laippa ole sit taas peräkotelon sisäpuolella? Mutta kuvaa ja sen verran mitä päätä sinne sai tungettua niin kyllä se ruuvi jotain laippaa paikallaan pitää (näkyy ylemmässä kuvassa).. niin kysytään tietäjiltä.
Vai liityneekö vuoto/ruuvi ja laippa jotenkin tuohon Nr. 4, "Adapter" nimellä kulkevaan kalikkaan koska sen takana se ruuvi on.
Ihan vaan että saisi oikeat tiivisteet tilattua.
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 996 -80, kolmitieventtiilin öljyvuoto
Se koko venttiili on kiinni muutamalla pultilla eikä sen irrotuksessa ole mitään erityisiä niksejä. Sopivat 0-renkaat löytyy todennäköisesti hyllystä Koneliike Pihlajaniemeltä Ylistarosta, mutta jos vahasta saa hiukan mittoja niin yleismallin lajitelmistakin voi löytyä sopivat osat. Kun tuo uudemman mallin kolmetieventtiili tuli markkinoille joskus noin 1967, siinä oli aluksi hiukan vuoto-ongelmaa ja niitä korjattiin jopa sillä, että rengasuraan kierrettiin ompelulankaa jonkinmoinen kerros 0-renkaan alle ja se kiristi liitosta sen verran että tiputus loppui.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 996 -80, kolmitieventtiilin öljyvuoto
Mitenkäs tämä remontti onnistui? Itsellä myös alkoi vuotamaan 3 tieventtiili..
XX- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103
Vs: 996 -80, kolmitieventtiilin öljyvuoto
Harmi että minun ketjussa on jäänyt vastaus uupumaan. Se olis aina tarpeen lisätä, kuinka kävi.Silloin apuja ja neuvoja on muille.
Aikaahan tuosta remontista on, mutta ei ole rakettitiedettä. Minun koneessani vuoti kolmitieventtiilin takana olevat O renkaat.Itse venttiiliin en kajonnut.
Nostolaite kannattaa laskea ala asentoon ennen töiden aloittamista. Irroitus taitaa olla pari kolme pitkää pulttia irti ja venttiili irtoaa. Sen takana on O renkaat, jotka puristuu venttiilin taakse. Muistelen, että otin O renkaat mukaan varaosakauppaan ja etsittiin lähinnä vastaavat, sopivasti "paksummat" litistyneiden tilalle.
Remontti kannattaa tehdä. Pienellä vaivalla saat jatkuvan öljyvuodon kuriin.
Aikaahan tuosta remontista on, mutta ei ole rakettitiedettä. Minun koneessani vuoti kolmitieventtiilin takana olevat O renkaat.Itse venttiiliin en kajonnut.
Nostolaite kannattaa laskea ala asentoon ennen töiden aloittamista. Irroitus taitaa olla pari kolme pitkää pulttia irti ja venttiili irtoaa. Sen takana on O renkaat, jotka puristuu venttiilin taakse. Muistelen, että otin O renkaat mukaan varaosakauppaan ja etsittiin lähinnä vastaavat, sopivasti "paksummat" litistyneiden tilalle.
Remontti kannattaa tehdä. Pienellä vaivalla saat jatkuvan öljyvuodon kuriin.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 996 -80, kolmitieventtiilin öljyvuoto
Paulig kirjoitti:Harmi että minun ketjussa on jäänyt vastaus uupumaan. Se olis aina tarpeen lisätä, kuinka kävi.Silloin apuja ja neuvoja on muille.
Aikaahan tuosta remontista on, mutta ei ole rakettitiedettä. Minun koneessani vuoti kolmitieventtiilin takana olevat O renkaat.Itse venttiiliin en kajonnut.
Nostolaite kannattaa laskea ala asentoon ennen töiden aloittamista. Irroitus taitaa olla pari kolme pitkää pulttia irti ja venttiili irtoaa. Sen takana on O renkaat, jotka puristuu venttiilin taakse. Muistelen, että otin O renkaat mukaan varaosakauppaan ja etsittiin lähinnä vastaavat, sopivasti "paksummat" litistyneiden tilalle.
Remontti kannattaa tehdä. Pienellä vaivalla saat jatkuvan öljyvuodon kuriin.
Juu sain tehtyä, helppo homma oli. Vaihoin karaan samalla o-renkaat. Kiitos kuitenkin Itse nyt kun on sellainen että haluaa tietää mahollisimman paljon ennen ku alkaa purkamaan jotain ni sen takia aika pitkähkö viesti
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 996 -80, kolmitieventtiilin öljyvuoto
onhan se järkevä hankkia taustatietoa ennen purkamista. Välttyy ongelmilta ja toisaalta osaa varautua oikeilla varaosilla / tarvikkeilla ja työkaluilla.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 996 -80, kolmitieventtiilin öljyvuoto
Tuli itsekin vaihdettua tiivisteet. Semmoinen huomio , että sekura hytillisessä tilaa irrottaa vipu on vähän jos se on ruostunut jumiin. Itse sain sen liitostapin pois pallonivelen ulosvetäjällä
XX- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa