Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus

3 posters

Siirry alas

DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus Empty DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus

Viesti  jouto Pe Huhti 14, 2023 10:22 pm

Tämmöinen kysymys Masinistipalstalla. Kysyjä kun epäröi hiukan tänne kirjautumisen mielekkyyttä, niin kysyn puolestansa. Liippaa muitakin varmaan.
t. Kauko Ollila

Kysyjä:
Nurkkiin siunaantui tuollainen. Käy ja kukkuu kivasti. Edellinen, nyt jo manan majoille siirtynyt omistaja pitänyt loppuun asti hyvää huolta. Jonkun tiedon mukaan hydrauliikka on varsin erilainen Implematicilla tai ilman sitä. Jos joku tietäisi jälkimmäisen nostolaitteesta:

Ongelmana on ilman työkonetta tapahtuvan laskun tavaton hitaus
. Lasku ei oleellisesti nopeudu, vaikka 100 kg apupoika menisi vetovarsien päälle seisomaan. Öljyt ovat silmämääräisesti katsoen yhtä notkeita kuin muissakin. Lasku on hidas myös lämpimänä. Mitään raskaampaa työkonetta ei perässä ole ollut, ja tuskin tuleekaan.

jouto

Viestien lukumäärä : 120

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus Empty Vs: DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus

Viesti  erkki La Huhti 15, 2023 12:01 am

Hmmm. Kuulostaa siltä, että pito/laskuventtiili ei avaudu täysin. Syytä on vaikea etäparantajan roolissa nähdä, mutta sellainen yksinkertainen koe on helppo tehdä, että nostovivun alapäässä on säädettävä talla, joka painaa taka-akselikotelon läpi menevää tappia kun vivun painaa eteen, niin tuuppaa siihen pultin ja tapin pään väliin hiukan jotain peltiliuskaa väliin, niin laskunopeudessa huomaa kyllä eron. Jos lasku nopeutuu tuolla kikalla niin tarvitsee vaan säätää vivun alapäässä oleva ruuvi hiukan pidemmälle ulottumalle. Syvemmälle ei kannata kaivautua ennen tuota testiä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus Empty Vs: DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus

Viesti  erkki La Huhti 15, 2023 3:24 am

Oho,

Huomasin, että peli on niin vanha, että ei ole implematic. Niistä ei minulla ole kokemusta, mutta kirjatietojen mukaan pumpun yhteydessä olevassa venttiilipesässä on pito/laskuventtiili, joka avautuu kun vivun siirtää laskuasentoon.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Huhti 15, 2023 7:11 am, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus Empty Vs: DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus

Viesti  mattkau La Huhti 15, 2023 6:35 am

Ei-implematicin pumppu ja venttiilistö ovat hyvin samanlaiset kuin Implematicissa, vain käyttövivusto on erilainen. Pistän kuvan venttiilistöstä ja yritän selittää sen toimintaa kuvan avulla, sillä vika luultavasti on siinä niinkuin Erkki epäilee. Venttiileitä on kaksi, F ohivirtausventtiili ja E pito/laskuventtiili. Kun nostolaite nostaa, niin molemmat venttiilit kiinni. Kun nostolaite pitoasennossa, niin tanko G vivuston avulla nostaa ohivirtausventtiilin auki ja pumppu menee vapaakierrolle, mutta takaiskuventtiili C pitää öljyn sylinterilinjassa. Kun nostolaitteen halutaan laskevan, niin G:tä nostetaan lisää niin myös pitoventtiili aukeaa ja sylinterilinja D pääsee tyhjenemään vasemmalla olevan käyrän putken kautta öljytilaan.

Venttiilistössä pitää molempien venttiilien E ja F aueta, että nostolaite laskee. Vivuston toiminta saattaa olla puutteellista eikä E aukea. F voi myös olla jumissa kiinni, niin pumpun tuotto yrittää nostaa nostolaitetta. Käyrä putki voi olla tukossa.

Venttiilistöltä lähtee putki D:stä, menee ensin TCU-venttiilille ja sieltä 3-tievienttiilin (jos sellainen on) kautta sylinterille. Tällä välillä voi myös olla jollainen tukos, vaikka littaantunut putki, joka hidastaa laskua. TCU-venttiilin ei pitäisi vaikuttaa laskuun, mutta jos on 3-tieventtiili ja se väärässä asennossa niin vaikuttaa.

Auttoikohan tämä
DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus Ventti10
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1588
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa