DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus
3 posters
Sivu 1 / 1
DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus
Tämmöinen kysymys Masinistipalstalla. Kysyjä kun epäröi hiukan tänne kirjautumisen mielekkyyttä, niin kysyn puolestansa. Liippaa muitakin varmaan.
t. Kauko Ollila
Kysyjä:
Nurkkiin siunaantui tuollainen. Käy ja kukkuu kivasti. Edellinen, nyt jo manan majoille siirtynyt omistaja pitänyt loppuun asti hyvää huolta. Jonkun tiedon mukaan hydrauliikka on varsin erilainen Implematicilla tai ilman sitä. Jos joku tietäisi jälkimmäisen nostolaitteesta:
Ongelmana on ilman työkonetta tapahtuvan laskun tavaton hitaus. Lasku ei oleellisesti nopeudu, vaikka 100 kg apupoika menisi vetovarsien päälle seisomaan. Öljyt ovat silmämääräisesti katsoen yhtä notkeita kuin muissakin. Lasku on hidas myös lämpimänä. Mitään raskaampaa työkonetta ei perässä ole ollut, ja tuskin tuleekaan.
t. Kauko Ollila
Kysyjä:
Nurkkiin siunaantui tuollainen. Käy ja kukkuu kivasti. Edellinen, nyt jo manan majoille siirtynyt omistaja pitänyt loppuun asti hyvää huolta. Jonkun tiedon mukaan hydrauliikka on varsin erilainen Implematicilla tai ilman sitä. Jos joku tietäisi jälkimmäisen nostolaitteesta:
Ongelmana on ilman työkonetta tapahtuvan laskun tavaton hitaus. Lasku ei oleellisesti nopeudu, vaikka 100 kg apupoika menisi vetovarsien päälle seisomaan. Öljyt ovat silmämääräisesti katsoen yhtä notkeita kuin muissakin. Lasku on hidas myös lämpimänä. Mitään raskaampaa työkonetta ei perässä ole ollut, ja tuskin tuleekaan.
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus
Hmmm. Kuulostaa siltä, että pito/laskuventtiili ei avaudu täysin. Syytä on vaikea etäparantajan roolissa nähdä, mutta sellainen yksinkertainen koe on helppo tehdä, että nostovivun alapäässä on säädettävä talla, joka painaa taka-akselikotelon läpi menevää tappia kun vivun painaa eteen, niin tuuppaa siihen pultin ja tapin pään väliin hiukan jotain peltiliuskaa väliin, niin laskunopeudessa huomaa kyllä eron. Jos lasku nopeutuu tuolla kikalla niin tarvitsee vaan säätää vivun alapäässä oleva ruuvi hiukan pidemmälle ulottumalle. Syvemmälle ei kannata kaivautua ennen tuota testiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus
Oho,
Huomasin, että peli on niin vanha, että ei ole implematic. Niistä ei minulla ole kokemusta, mutta kirjatietojen mukaan pumpun yhteydessä olevassa venttiilipesässä on pito/laskuventtiili, joka avautuu kun vivun siirtää laskuasentoon.
Huomasin, että peli on niin vanha, että ei ole implematic. Niistä ei minulla ole kokemusta, mutta kirjatietojen mukaan pumpun yhteydessä olevassa venttiilipesässä on pito/laskuventtiili, joka avautuu kun vivun siirtää laskuasentoon.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Huhti 15 2023, 18:11, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: DB 950 EI-Implematic nostolaite, varsien laskun hitaus
Ei-implematicin pumppu ja venttiilistö ovat hyvin samanlaiset kuin Implematicissa, vain käyttövivusto on erilainen. Pistän kuvan venttiilistöstä ja yritän selittää sen toimintaa kuvan avulla, sillä vika luultavasti on siinä niinkuin Erkki epäilee. Venttiileitä on kaksi, F ohivirtausventtiili ja E pito/laskuventtiili. Kun nostolaite nostaa, niin molemmat venttiilit kiinni. Kun nostolaite pitoasennossa, niin tanko G vivuston avulla nostaa ohivirtausventtiilin auki ja pumppu menee vapaakierrolle, mutta takaiskuventtiili C pitää öljyn sylinterilinjassa. Kun nostolaitteen halutaan laskevan, niin G:tä nostetaan lisää niin myös pitoventtiili aukeaa ja sylinterilinja D pääsee tyhjenemään vasemmalla olevan käyrän putken kautta öljytilaan.
Venttiilistössä pitää molempien venttiilien E ja F aueta, että nostolaite laskee. Vivuston toiminta saattaa olla puutteellista eikä E aukea. F voi myös olla jumissa kiinni, niin pumpun tuotto yrittää nostaa nostolaitetta. Käyrä putki voi olla tukossa.
Venttiilistöltä lähtee putki D:stä, menee ensin TCU-venttiilille ja sieltä 3-tievienttiilin (jos sellainen on) kautta sylinterille. Tällä välillä voi myös olla jollainen tukos, vaikka littaantunut putki, joka hidastaa laskua. TCU-venttiilin ei pitäisi vaikuttaa laskuun, mutta jos on 3-tieventtiili ja se väärässä asennossa niin vaikuttaa.
Auttoikohan tämä
Venttiilistössä pitää molempien venttiilien E ja F aueta, että nostolaite laskee. Vivuston toiminta saattaa olla puutteellista eikä E aukea. F voi myös olla jumissa kiinni, niin pumpun tuotto yrittää nostaa nostolaitetta. Käyrä putki voi olla tukossa.
Venttiilistöltä lähtee putki D:stä, menee ensin TCU-venttiilille ja sieltä 3-tievienttiilin (jos sellainen on) kautta sylinterille. Tällä välillä voi myös olla jollainen tukos, vaikka littaantunut putki, joka hidastaa laskua. TCU-venttiilin ei pitäisi vaikuttaa laskuun, mutta jos on 3-tieventtiili ja se väärässä asennossa niin vaikuttaa.
Auttoikohan tämä
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Similar topics
» Implematic nostolaite
» 880 implematic nostolaite.
» 880 Implematic nostolaite
» 990 Implematic nostolaite
» 990 implematic nostolaite putoaa
» 880 implematic nostolaite.
» 880 Implematic nostolaite
» 990 Implematic nostolaite
» 990 implematic nostolaite putoaa
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa