Imple 990 taisi löytyä?
5 posters
Sivu 1 / 1
Imple 990 taisi löytyä?
Terve vua !
Ostin traktorin kun sain halavalla - joo löysin Taavetin kehon josta voisi tehdä traktorin. Onhan tätä "sepitetty" monen maasinistin voimalla, mutta kyllä sen vielä väristä päätellen punaiseksi Taaveteiksi tunnistaa. Myyjä ei tiennyt mikä malli oli kyseessä en minäkään. Kone käy suurin osa toiminnoista löytyy, lootaa ei kukaan saa rikki, hydrauliikasta ei ole tietoa, ainakin pää vivut ovat tallella, hyvät, isot gummit alla ja siistit vanteet, sähköt on mitä on kuten aina - näin harrastelija masinistin silmään kehityskelpoinen aihio. Epäilyttävästi muistutti Implematic 950 mallia. Kun tuossa päivän valossa tarkemmin tutkin ei se 950 malli ole. Löysin moottorin alustaan valetun kohomerkin: F903483?
"Googletin" ja tuli bingo: "1963 DAVID BROWN 990 Implematic 4cylinder diesel TRACTOR Reg. No. 863 ERP Serial No. F903483 For restoration"
Toi numero täsmää onkohan F903483, 1963 sarjaa, jolla on vielä jossain yksilönumero?
https://machinerysales.cheffins.co.uk/lot-details/index/catalog/1156/lot/507328/1963-DAVID-BROWN-990-Implematic-4cylinder-diesel-TRACTOR-Reg-No-863-ERP-Serial-No-F903483-For-restoration?url=%2Fauctions%2Fcatalog%2Fid%2F1156%2FNew%3Fpage%3D3
Kyllä se 990 on kun kattelin noita muita 990 malleja. Se on pitempi, korkeampi myös painavampi (2100kg), ilmanputsari on syylärin edessä ja imusarjan yhdysputkella liitetään moottoriin. Siinä on moottorin edessä ikään kun jatkopala jolla saadaan tilaa syylärille ja putsarille.
Ostin traktorin kun sain halavalla - joo löysin Taavetin kehon josta voisi tehdä traktorin. Onhan tätä "sepitetty" monen maasinistin voimalla, mutta kyllä sen vielä väristä päätellen punaiseksi Taaveteiksi tunnistaa. Myyjä ei tiennyt mikä malli oli kyseessä en minäkään. Kone käy suurin osa toiminnoista löytyy, lootaa ei kukaan saa rikki, hydrauliikasta ei ole tietoa, ainakin pää vivut ovat tallella, hyvät, isot gummit alla ja siistit vanteet, sähköt on mitä on kuten aina - näin harrastelija masinistin silmään kehityskelpoinen aihio. Epäilyttävästi muistutti Implematic 950 mallia. Kun tuossa päivän valossa tarkemmin tutkin ei se 950 malli ole. Löysin moottorin alustaan valetun kohomerkin: F903483?
"Googletin" ja tuli bingo: "1963 DAVID BROWN 990 Implematic 4cylinder diesel TRACTOR Reg. No. 863 ERP Serial No. F903483 For restoration"
Toi numero täsmää onkohan F903483, 1963 sarjaa, jolla on vielä jossain yksilönumero?
https://machinerysales.cheffins.co.uk/lot-details/index/catalog/1156/lot/507328/1963-DAVID-BROWN-990-Implematic-4cylinder-diesel-TRACTOR-Reg-No-863-ERP-Serial-No-F903483-For-restoration?url=%2Fauctions%2Fcatalog%2Fid%2F1156%2FNew%3Fpage%3D3
Kyllä se 990 on kun kattelin noita muita 990 malleja. Se on pitempi, korkeampi myös painavampi (2100kg), ilmanputsari on syylärin edessä ja imusarjan yhdysputkella liitetään moottoriin. Siinä on moottorin edessä ikään kun jatkopala jolla saadaan tilaa syylärille ja putsarille.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Tuo koneen runkopalkkiin tehty moottorin numero, F903483 täsmää, Implematic 990, 1963 malliin.
Ilmeisesti etupyörän navat on otettu jostain muusta mallista koska ne ovat 5-pulttiset?
Takanavat, vanteet, kone ja runko täsmää.
Ilmeisesti etupyörän navat on otettu jostain muusta mallista koska ne ovat 5-pulttiset?
Takanavat, vanteet, kone ja runko täsmää.
Viimeinen muokkaaja, elektroonikko pvm Ma Maalis 06 2023, 11:12, muokattu 1 kertaa
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Ainakin valkoisissa malleissa sarjanumero on stanssattuna rungon etupäähän, yläpintaan hiukan laturin etupuolelle.
990:n tuntee kyllä ulkonäöstäkin. Takana on joko kapeat 36-tuumaiset tai leveät 30-tuumaiset renkaat ja edessä 7.50-16 -pyörät. Loppupään koneissa akku taitaa olla jäähdyttimen etupuolella ja siinä on konepeittokin muutaman sentin pidempi kuin alkupään malleissa, joissa akut ovat istuinlaatikossa.
990:n tuntee kyllä ulkonäöstäkin. Takana on joko kapeat 36-tuumaiset tai leveät 30-tuumaiset renkaat ja edessä 7.50-16 -pyörät. Loppupään koneissa akku taitaa olla jäähdyttimen etupuolella ja siinä on konepeittokin muutaman sentin pidempi kuin alkupään malleissa, joissa akut ovat istuinlaatikossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Kyllä se sarjanumero löytyy, toin koneen illalla pihaan enkä ole vielä syynännyt sen kummenmin sarjanumeroita. Vedin tuolla "vanhalla" Imple 880 sen alas trailerilta siinä näkyi selvästi koko ero tuohon 880 nähden - takaset 36".erkki kirjoitti:Ainakin valkoisissa malleissa sarjanumero on stanssattuna rungon etupäähän, yläpintaan hiukan laturin etupuolelle.
990:n tuntee kyllä ulkonäöstäkin. Takana on joko kapeat 36-tuumaiset tai leveät 30-tuumaiset renkaat ja edessä 7.50-16 -pyörät. Loppupään koneissa akku taitaa olla jäähdyttimen etupuolella ja siinä on konepeittokin muutaman sentin pidempi kuin alkupään malleissa, joissa akut ovat istuinlaatikossa.
Tämä se on 990, suuret gummit ja ilmanputsari syylärin edessä
https://cdn.nettikone.com/live/2022/11/07/d33e0108631e774f-large.jpg
Tässä vehjes oikein liikkuu ja pitää ääntä, joten pahemmistakin romukasoista on tehty traktoreita.
https://www.youtube.com/watch?v=1JQnxYpnqG4&ab_channel=MaceaMachinery
Viimeinen muokkaaja, elektroonikko pvm Su Maalis 05 2023, 23:54, muokattu 1 kertaa
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Siirsin Taavetin sisälle oottelemaan kesää, muutama huomio. Irrotin letkulämmttimen alimman letkun ja laskin vedet koneesta, ainakaan öljyä ei olut mukana eikä neste ollut erityisen sameaa tai ruosteista. Täytin syylärin/koneen puhtaalla lämpimällä vedellä.
Akku-tarakkaan ostin Bilteman 110AH/1000A akun se sopi just. Latasin yön, kengät kiinni ja Taavettia tulille. Aluksi vähän kakisteli koska rautamöykky oli kylymä, hyvin päsähti lopuksi käymään. Kone kävi mielestäni aika hyvin mitään hirveetä usvaa tai rasvaa ei työntännyt ja käynti oli aika tasaista. Vedet ja öljyt pysyi sisällä eikä syyläriin tullut paineita. 880 nähden palo-ääni oli terävämpi ja kone reagoi kaasuu ilman viiveitä. Laskin koneesta vedet pois ja se ottaa nyt aikaa parempaa.
Kun rattorin ostaa "tonnilla" ei siltä kovin kummoisia voi odottaa. Tässä kuten monessa muussa "lepikosta löytyneestä" Taavista ne viimeiset sepät eivät ole olleet mitään "masinisteja". Tärkeintä on traktoin käyttökuntoon laitto, kosmeettiset asiat ei paljon paina. Noin kokonaisuutena aihio on parempi kun odotin, mm. renkailla ajaa pihahommissa hamaan tulevaisuuteen
---
- koneen purispaineet on tarkistettava
- korjaus alkaa hydrauliikasta ja jarruista
- öljyjen vaihto, kone, laatikko, perät?
- jäähdytys ja syylärin kunto
- putsarit löpöön ja koneeseen
- moottorin hallinta, lämpö ja öljynpaine mittaus
- laturin toiminta ja sähköjen siistintä
- kytkimen tarkistus ja säätö
Tuossa vaan tuli mieleeni, jos tuollaista traktoria huolletaan kunnolla, korjataan kun on tarvis eihän siitä loppua tule ikinä
Akku-tarakkaan ostin Bilteman 110AH/1000A akun se sopi just. Latasin yön, kengät kiinni ja Taavettia tulille. Aluksi vähän kakisteli koska rautamöykky oli kylymä, hyvin päsähti lopuksi käymään. Kone kävi mielestäni aika hyvin mitään hirveetä usvaa tai rasvaa ei työntännyt ja käynti oli aika tasaista. Vedet ja öljyt pysyi sisällä eikä syyläriin tullut paineita. 880 nähden palo-ääni oli terävämpi ja kone reagoi kaasuu ilman viiveitä. Laskin koneesta vedet pois ja se ottaa nyt aikaa parempaa.
Kun rattorin ostaa "tonnilla" ei siltä kovin kummoisia voi odottaa. Tässä kuten monessa muussa "lepikosta löytyneestä" Taavista ne viimeiset sepät eivät ole olleet mitään "masinisteja". Tärkeintä on traktoin käyttökuntoon laitto, kosmeettiset asiat ei paljon paina. Noin kokonaisuutena aihio on parempi kun odotin, mm. renkailla ajaa pihahommissa hamaan tulevaisuuteen
---
- koneen purispaineet on tarkistettava
- korjaus alkaa hydrauliikasta ja jarruista
- öljyjen vaihto, kone, laatikko, perät?
- jäähdytys ja syylärin kunto
- putsarit löpöön ja koneeseen
- moottorin hallinta, lämpö ja öljynpaine mittaus
- laturin toiminta ja sähköjen siistintä
- kytkimen tarkistus ja säätö
Tuossa vaan tuli mieleeni, jos tuollaista traktoria huolletaan kunnolla, korjataan kun on tarvis eihän siitä loppua tule ikinä
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
990 imple on märkäputkikone pitkällä iskulla ja se on luonnostaan aika hyvä käynnistymään vilpoisestakin säästä. Varmaankin kannattaa vaihtaa öljyt ja jos huvittaa ruuvailla, niin ehkä voisi käyttää öljypohjankin irti ja putsata sen. Vanhat koneet on saattaneet olla pahoin laiminlyötyjä vuosikaudet ja öljypohjassa voi pahimmassa tapauksessa olla melkoinen määrä jotain töhkää mitä sinne ei kaivata.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Kiitos vihjeistä Erkki!erkki kirjoitti:990 imple on märkäputkikone pitkällä iskulla ja se on luonnostaan aika hyvä käynnistymään vilpoisestakin säästä. Varmaankin kannattaa vaihtaa öljyt ja jos huvittaa ruuvailla, niin ehkä voisi käyttää öljypohjankin irti ja putsata sen. Vanhat koneet on saattaneet olla pahoin laiminlyötyjä vuosikaudet ja öljypohjassa voi pahimmassa tapauksessa olla melkoinen määrä jotain töhkää mitä sinne ei kaivata.
Joo tuo on totta, niin kone kun lootaöljyt vaihtoon tottakai, hydrauliikan metsästys alkaa lootan öljyistä.
Pyörät irti, runko pukeille, pestään päällimäiset paskat pois, sitten on hyvä purkaa ja edetä vian etsinnässä. Taavetista löytyy paljon tietoa netistä, myös Youtuubin videoita löytyy joka lähtöön. Se oli tasan 10 vuotta sitten kun pudotin trailerilta tuon 880 meijän pihaan, hyvin on vehjes palvellut. Joku jossain koneen sisällä petti, käy mutta mukana on metallinen sivuääni ja huohotus lisääntyi - ei tule "ihmeparannusta" . Ensijaisesti pyrin saamaan tuon 990 työkuntoon, koska sitä ei näillä näkymin tarvitse koneen osalta aukaista - märkäputkikoneet ne näyttää olevan. Tässä on minullakin on 10 vuodessa "masinisti-työkalut" lisääntyneet, jopa joitan olen oppinut, joten lähtökohdat traktorin laittoon ovat nyt paremmat....on vain ne eläkeläisen kiireet
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
880 kannattaisi käyttää kantta auki ja mäntiä ulkona. Lisääntynyt huohotus on merkki puristuspaineiden vuotamisesta. Voi olla männänrenkaita poikki ja mäntävauriokin. Vikaantunut mäntä alkaa aika herkästi kaputtaa. Korjaus ei välttämättä ole kovin ihmeellinen homma jos ei tavi kuin männänrenkaat ja vaikka yhden ehyen männän.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Tuosta 990 mallista.
Nyt on niin kylymä kun "ryssän helvetissä" joten ei ole kiirettä rattorin lähempää tutkimiseen. Alustavasti kone ei kuulosta pahalta, ei mitään kummia sivuääni eikä huohottamista. Ilmeisesti trokarit ovat vaihtaneet koneöljyt, jotka näyttivät dieseliksi varsin puhtailta. Täytyy tuo 990 tutkia miten puristuksia löytyy eri pytyistä, mutta kone käy kohtuullisen hyvin.
Hydrauliikka menee laittoon, tarviiko uuden pumpun ja kunnostetaanko pääsylinteri (hoonataan ja rengastetaan). Muut vivustot ja venttiili selviävät kun vehjes puretään - ilmeisesti hydrauliikka on ollut "out of order" jo entisten omistajien aikana joten, on päästävä ongelmien ytimeen. Jarruissa ei tunnu olevan pintaa lainkaan, mutta se on helppoa laittoa, eikä mitää rakettitiedettä. Samoin kytkin on on/off tyyppiä, joten "katkaisuhoito" on jossain vaiheessa tarpeen.
Kun olen sähkömiehiä, sen olen huomannut, että niin tuossa 880 kun myös 990 on sähköpuolella on olleet "mestarit areenalla". Onneksi tuon 60-vuotiaan traktorin "elektroniikka" ei ole mitään "haitekkiä" - kun muutakin laittoa tulee on sähköpuoli hyvä olla ajan tasalla.
Nyt on niin kylymä kun "ryssän helvetissä" joten ei ole kiirettä rattorin lähempää tutkimiseen. Alustavasti kone ei kuulosta pahalta, ei mitään kummia sivuääni eikä huohottamista. Ilmeisesti trokarit ovat vaihtaneet koneöljyt, jotka näyttivät dieseliksi varsin puhtailta. Täytyy tuo 990 tutkia miten puristuksia löytyy eri pytyistä, mutta kone käy kohtuullisen hyvin.
Hydrauliikka menee laittoon, tarviiko uuden pumpun ja kunnostetaanko pääsylinteri (hoonataan ja rengastetaan). Muut vivustot ja venttiili selviävät kun vehjes puretään - ilmeisesti hydrauliikka on ollut "out of order" jo entisten omistajien aikana joten, on päästävä ongelmien ytimeen. Jarruissa ei tunnu olevan pintaa lainkaan, mutta se on helppoa laittoa, eikä mitää rakettitiedettä. Samoin kytkin on on/off tyyppiä, joten "katkaisuhoito" on jossain vaiheessa tarpeen.
Kun olen sähkömiehiä, sen olen huomannut, että niin tuossa 880 kun myös 990 on sähköpuolella on olleet "mestarit areenalla". Onneksi tuon 60-vuotiaan traktorin "elektroniikka" ei ole mitään "haitekkiä" - kun muutakin laittoa tulee on sähköpuoli hyvä olla ajan tasalla.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Hydraulipumpun kanssa voi olla yksinkertaisin ratkaisu laittaa se Pihlajanimelle Ylistaroon tutkittavaksi. Siellä saadaan vanha pumppu puolipohjattua jos se on vielä siinä kuosissa että sen saa tiivistettyä kohtuu konstein. Nostosylinterin hoonauksesta en ole milloinkaan kuullut, mutta voi siinä jokin viisaus silti piileskellä. Minusta tuon mallin implematicissa on jo 0-rengas tiivistys nostomännässä. Männän tiivisteiden uusiminen on pikku juttu. Jos siinä on 0-rengas ja nahkainen tukirengas, niin sen nahkarenkaan saa joustavaksi liottamalla sitä öljyssä niin sen saa ehyenä paikalleen 0-renkaan taakse. Kun systeemit on auki niin kannattaa kokeilla vaikka paineilmasyötöllä selvittää, että takasillan sisällä putkisto on kunnossa. Noin vanhassa koneessa kupariputken halkeama ei ole täysin tuntematon asia. Samaten, jos istuimen oikealla puolella olevasta TCU / vetovastussäädön venttiilistä on takapäästä sulkutulppaa pitelevä seegeri pullahtanut pois urastaan, niin öljyt menee sitä kautta suoraan takaisin vaihdelaatikkoon.
Vanhan moottorin käynnistyvyyteen tekee usein venttiiliremontti ison hyppäyksen parempaan suuntaan, mutta jos kone käy suunnilleen ok ja lähtee hyvin käyntiin, niin minusta ei kantta ottaa kantta auki. Reipasta ajoa vaan, siitä se tykkää.
Vanhan moottorin käynnistyvyyteen tekee usein venttiiliremontti ison hyppäyksen parempaan suuntaan, mutta jos kone käy suunnilleen ok ja lähtee hyvin käyntiin, niin minusta ei kantta ottaa kantta auki. Reipasta ajoa vaan, siitä se tykkää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Ostin tuon 880 (-63) metallimieheltä Pohjanmaalta, sälli puhui nostosylinterin hoonauksesta? Tein viimekesänä laatikko/hydrauliikko öljyjen vaihdon ja putsauksen, nosto nopeutui ja voimaa tuli lisää, oletukseni mukaan se nosti reilun tonnin helposti.erkki kirjoitti:Siellä saadaan vanha pumppu puolipohjattua jos se on vielä siinä kuosissa että sen saa tiivistettyä kohtuu konstein. Nostosylinterin hoonauksesta en ole milloinkaan kuullut, mutta voi siinä jokin viisaus silti piileskellä.
Joo kun tässä kevät koittaa ja ongelmat selviää otan alan tekijöihin yhteyttä.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Rojektia pukkaa
Toivottavasti ennen juhannusta helepottaa nuo pakkaset.
Punaisesta 990 tulee meille huushollitraktori, toki laittoakin löytyy. Minulla on hyvä paikka remonttiin puimalan puolella ja navetan välillä betonilatta 4x7m jossa mahtuu tekemään ja ylhäälle saa helposti taljalle paikan mistä pääsee paloja nostelemaan. Purin takavuosina siinä Fiatin ja Pösön pakut, vaihdoin Pösöön fiatin apurungon eteen - hyvin meni mutta oli aia turaaminen. Valoa, sähköä, paineilmaa ja vettä löytyy on tilaa myös työkaluille.
990 toimii, mutta tarkistan sen tilan ensimmäisenä tarkemmin, kone lähti syksyllä hyvin käyntiin, en huomannut huohotusta eikä pahemmin savuttanut. Tietysti syöttöpumppu ja suuttimet on syytä huoltaa, mitään tietoa ei ole aikaisemmista toimista.
Vaikka traktoria on mieluummin maalattu kun korjattu, mitään ei ole säretty tai muutettu, joten korjaus/huolto on helpompi tehdä ikään kun alkuperäiseen rattoriin - ohjeita ja varaosia löytyy.
Laatikko on umpirauta ja toimii, pitää tutkia mitä paskaa on sisällä, koska hydrauliikka on pois pelistä, toki siinä pitää mennä pumppuun saakka?
Kun jarrut on lopussa perät on purettava ja huolettava. Kytkin pitää/irrotta, mutta on äkäinen, jos on tarvis vehkeen voi katkaista ja tutkia tarkemmin. Etuakselisto ja nivelet olivat yllättävän tiukat, mutta joku "seppä" oli purkanut ohjausvaihteen ja asennus oli jäänyt puolitiehen.
Sähköt on ama lukunsa se on taas omaa alaani teen ne uudestaan ja siistimmin - piirrän muutoksineen itelleni uuden kytkentäkaavion
Siitä puhkesi yksi eturengas ja toinen takanen hävitti ilmansa, gummit olivat melko "ahavoituneet". Ostin syksyllä Paussulta uudet 16.9-30" taakse ja 7.5-16" eteen, rempaa alkoi alhaalta.
Tietysti eka homma on keväällä pestä koko romu paskasta on helpompi purkaa kun puhas kone.
Näin se homma etenee siinä on puuhastelua keväästä syksyyn jotta pääsisi ensitalven lumia kyntämään.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Hieno homma, että entisillä remontoijilla on jakari ollut lähempänä kuin hitsikone. On ilkeetä alkaa vaihtamaan vaikka etupyörän laakeria, jos mutteri laitettu kiinni Esabin lukitteella (tunnen tapauksen).
Parista jutusta muistuttaisin varmuuden vuoksi vaikka varmaan tiedätkin nämä.
Vaihteiston öljyä vaihtaissa kannattaa ottaa mahan alta luukku auki ja sieltä putsata ja tarvittaessa paikata hydrauliikan imusiivilä.
Oikean puolen jarruremppaa aloittaessa on ennen portaalin irroittamista lukittava tasauspyörästön lukon poljin ihan alas ja niin luotettavasti ettei pomppaa ylös kesken remontin
Parista jutusta muistuttaisin varmuuden vuoksi vaikka varmaan tiedätkin nämä.
Vaihteiston öljyä vaihtaissa kannattaa ottaa mahan alta luukku auki ja sieltä putsata ja tarvittaessa paikata hydrauliikan imusiivilä.
Oikean puolen jarruremppaa aloittaessa on ennen portaalin irroittamista lukittava tasauspyörästön lukon poljin ihan alas ja niin luotettavasti ettei pomppaa ylös kesken remontin
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Noin se juuri meidän 850 Taavissa oli molemmat etulaakerimuterit hitsattu kiinni!
Ei auttanu muu kun rälläköidä auki ja porata reijät sokille ja sen kirrata mitä voi.
Koneiden ujlkonäkö ei kaikkea meinaa jos laite toimiki maali on vaan kosmetiikkaa,liian monia olen nähny monikakku päältä kauniita.
Ei auttanu muu kun rälläköidä auki ja porata reijät sokille ja sen kirrata mitä voi.
Koneiden ujlkonäkö ei kaikkea meinaa jos laite toimiki maali on vaan kosmetiikkaa,liian monia olen nähny monikakku päältä kauniita.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Täytyy kattoo, muistaisin, että tuo kantapäällä tallottava läpsä oli mutta ei paikallaan? Kiitos neuvosta lukon mysteeri selviää kun pääsee vehkeen kanssa turaamaan.mattkau kirjoitti:
Oikean puolen jarruremppaa aloittaessa on ennen portaalin irroittamista lukittava tasauspyörästön lukon poljin ihan alas ja niin luotettavasti ettei pomppaa ylös kesken remontin
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Joo, se poljin on vain tapilla laakeroitu traktoriin. Kun sitä poljetaan, niin osuu vipuun mikä laittaa lukon päälle. Lukko on vetoakselin päällä oleva palautusjousi ja sisä- ja ulkopuolisella hammastuksella oleva holkki, joka siirtyy ja lukkiutuu ulkohammastuksella tasauspyörästön kuoreen ja sisähammastuksella vetariin. Jos holkkia ei työnnä kiinni kuoreen, niin se tipahtaa takasillan syövereihin, kun vetoakseli vedetään pois. Voihan peräti olla niin, että traktorin historiassa on vetoakselia käytetty pois ja holkki "unohdettu" irralleen akselikotelon sisään.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Lukko-petaali löyty akkukotelon työkalulaatikosta, mutta ilman akselia - no roblems!mattkau kirjoitti:Joo, se poljin on vain tapilla laakeroitu traktoriin. Kun sitä poljetaan, niin osuu vipuun mikä laittaa lukon päälle. Lukko on vetoakselin päällä oleva palautusjousi ja sisä- ja ulkopuolisella hammastuksella oleva holkki, joka siirtyy ja lukkiutuu ulkohammastuksella tasauspyörästön kuoreen ja sisähammastuksella vetariin. Jos holkkia ei työnnä kiinni kuoreen, niin se tipahtaa takasillan syövereihin, kun vetoakseli vedetään pois. Voihan peräti olla niin, että traktorin historiassa on vetoakselia käytetty pois ja holkki "unohdettu" irralleen akselikotelon sisään.
Rattorin rungon numero löytyi, sieltä mistä pitikin, se on 1963 sarjaa kuten lokin valunumero jo ilmoitti.
Olisi hyvä jos jollain konstin saisi historiaa selvitettyä? Pistän rattorin rekisteriin ja teen pakollosen vakuutuksen koska joudun ajamaan yleisillä teillä, mulla on 880 rekisterissä.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Jaa että joku saanu polkimen sitten irti,outoa tai no liekö tuo kovinkaan kun on jo laakerirt hitsailtu kiinni,kas kun ei oo poljinta saanu hitsattua...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Tessu kirjoitti:Jaa että joku saanu polkimen sitten irti,outoa tai no liekö tuo kovinkaan kun on jo laakerirt hitsailtu kiinni,kas kun ei oo poljinta saanu hitsattua...
Onhan se poljin saatettu irroittaa ihan jostain syystäkin, esim että on jalalle paremmin tilaa, tms.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Ei se lukkopetaalin akseli ole ongelma, siinä on sen verran laittoa, että aina yhden akselin saan hommittua.jusape kirjoitti:Tessu kirjoitti:Jaa että joku saanu polkimen sitten irti,outoa tai no liekö tuo kovinkaan kun on jo laakerirt hitsailtu kiinni,kas kun ei oo poljinta saanu hitsattua...
Onhan se poljin saatettu irroittaa ihan jostain syystäkin, esim että on jalalle paremmin tilaa, tms.
Kun päästään lumista ja kylmistä, saan remonttipaikan järjestettyä kuntoon, alkaa rattorin pesu ja purku.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Petaali on sama kun kuvassa, en huomaanu kattoo oliko akkulaatikossa muuta siihen kuuuvaa.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Niin isoa saapasta ei oo kyllä kellää että tarttis lukkopoljinta irrotella,hyvä että just ja just pystyy kantapäällä sitä painaa.
Taavetin astinlaudoila pääsee pyörähtää ympäri tilaa on!
Toisin on muissa vehkeissä kun ei tipu es kyydistä vaikka ympäri ajais heh!
Taavetin astinlaudoila pääsee pyörähtää ympäri tilaa on!
Toisin on muissa vehkeissä kun ei tipu es kyydistä vaikka ympäri ajais heh!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Rojektia pukkaa.
Tässä olen eräänkin kerran pohtinut traktorin kunnostuksen mielekkyyttä, mutta aina olen palannut "lähtöpisteeseen" Nuo punaiset "Taavetit" on vahvoja traktoreita, jos sellaisen kunnostaa siinä riittä traktoria loppuiäksi ja vielä sitä jää perikunnalle. Tuo 990 on pikkasen suurempi ja siinä kone käy, eikä traktoriin ole mitään "väkivaltaisia modauksitehty, joten siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Kannustin laittoon on myös se että "sain sen halvalla kuten Sulo Vileen"
Minulla on 880 joka toimi reilun 10 vuotta, palveli täysin huushollikoneena, niin kesällä kun talvella. Siitä saa joku sopuhinalla pihakoneen tekemällä konepokan. Hydrauliikan "käyttöliittymä" kaipaa selvennystä, pumppu ja työsylinteri on kunnossa, vaikka kone"rätkätti" se nosti rukkisorkilla tonnin takaan helposti. Kytkin kunnossa, samoon jarrut, kummit eessä uudet ja takaset pihammissa menee, uudehko iso akku, lataa, perusvalot toimii, letkulämmitin, starttaa, mutta tuuppaa huonosti kehälle, eli ihan perusvehje jota ei ole "modauksella" säretty.
Tässä olen eräänkin kerran pohtinut traktorin kunnostuksen mielekkyyttä, mutta aina olen palannut "lähtöpisteeseen" Nuo punaiset "Taavetit" on vahvoja traktoreita, jos sellaisen kunnostaa siinä riittä traktoria loppuiäksi ja vielä sitä jää perikunnalle. Tuo 990 on pikkasen suurempi ja siinä kone käy, eikä traktoriin ole mitään "väkivaltaisia modauksitehty, joten siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Kannustin laittoon on myös se että "sain sen halvalla kuten Sulo Vileen"
Minulla on 880 joka toimi reilun 10 vuotta, palveli täysin huushollikoneena, niin kesällä kun talvella. Siitä saa joku sopuhinalla pihakoneen tekemällä konepokan. Hydrauliikan "käyttöliittymä" kaipaa selvennystä, pumppu ja työsylinteri on kunnossa, vaikka kone"rätkätti" se nosti rukkisorkilla tonnin takaan helposti. Kytkin kunnossa, samoon jarrut, kummit eessä uudet ja takaset pihammissa menee, uudehko iso akku, lataa, perusvalot toimii, letkulämmitin, starttaa, mutta tuuppaa huonosti kehälle, eli ihan perusvehje jota ei ole "modauksella" säretty.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Meille kanssa jääny perikuntaan 850 Taavi,lopussahan tuokin jo on,ei ole pilattu virityksillä ja aina ollu katon alla,siksipä moni luuleekin että olisjotian kunnostettukkin.
Aika näyttää minne se sitten joutuu,jatkoa ei ainakaan tälle paikalle tule...
Aika näyttää minne se sitten joutuu,jatkoa ei ainakaan tälle paikalle tule...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» 950 Värikoodi
» 990 imple -64 hydrauliikka
» 880 Imple ja vesipumppu
» db 990 imple öljynpaine
» Imple nopeutus
» 990 imple -64 hydrauliikka
» 880 Imple ja vesipumppu
» db 990 imple öljynpaine
» Imple nopeutus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa