Imple 990 taisi löytyä?
2 posters
Sivu 1 / 1
Imple 990 taisi löytyä?
Terve vua !
Ostin traktorin kun sain halavalla - joo löysin Taavetin kehon josta voisi tehdä traktorin. Onhan tätä "sepitetty" monen maasinistin voimalla, mutta kyllä sen vielä väristä päätellen punaiseksi Taaveteiksi tunnistaa. Myyjä ei tiennyt mikä malli oli kyseessä en minäkään. Kone käy suurin osa toiminnoista löytyy, lootaa ei kukaan saa rikki, hydrauliikasta ei ole tietoa, ainakin pää vivut ovat tallella, hyvät, isot gummit alla ja siistit vanteet, sähköt on mitä on kuten aina - näin harrastelija masinistin silmään kehityskelpoinen aihio. Epäilyttävästi muistutti Implematic 950 mallia. Kun tuossa päivän valossa tarkemmin tutkin ei se 950 malli ole. Löysin moottorin alustaan valetun kohomerkin: F903483?
"Googletin" ja tuli bingo: "1963 DAVID BROWN 990 Implematic 4cylinder diesel TRACTOR Reg. No. 863 ERP Serial No. F903483 For restoration"
Toi numero täsmää onkohan F903483, 1963 sarjaa, jolla on vielä jossain yksilönumero?
https://machinerysales.cheffins.co.uk/lot-details/index/catalog/1156/lot/507328/1963-DAVID-BROWN-990-Implematic-4cylinder-diesel-TRACTOR-Reg-No-863-ERP-Serial-No-F903483-For-restoration?url=%2Fauctions%2Fcatalog%2Fid%2F1156%2FNew%3Fpage%3D3
Kyllä se 990 on kun kattelin noita muita 990 malleja. Se on pitempi, korkeampi myös painavampi (2100kg), ilmanputsari on syylärin edessä ja imusarjan yhdysputkella liitetään moottoriin. Siinä on moottorin edessä ikään kun jatkopala jolla saadaan tilaa syylärille ja putsarille.
Ostin traktorin kun sain halavalla - joo löysin Taavetin kehon josta voisi tehdä traktorin. Onhan tätä "sepitetty" monen maasinistin voimalla, mutta kyllä sen vielä väristä päätellen punaiseksi Taaveteiksi tunnistaa. Myyjä ei tiennyt mikä malli oli kyseessä en minäkään. Kone käy suurin osa toiminnoista löytyy, lootaa ei kukaan saa rikki, hydrauliikasta ei ole tietoa, ainakin pää vivut ovat tallella, hyvät, isot gummit alla ja siistit vanteet, sähköt on mitä on kuten aina - näin harrastelija masinistin silmään kehityskelpoinen aihio. Epäilyttävästi muistutti Implematic 950 mallia. Kun tuossa päivän valossa tarkemmin tutkin ei se 950 malli ole. Löysin moottorin alustaan valetun kohomerkin: F903483?
"Googletin" ja tuli bingo: "1963 DAVID BROWN 990 Implematic 4cylinder diesel TRACTOR Reg. No. 863 ERP Serial No. F903483 For restoration"
Toi numero täsmää onkohan F903483, 1963 sarjaa, jolla on vielä jossain yksilönumero?
https://machinerysales.cheffins.co.uk/lot-details/index/catalog/1156/lot/507328/1963-DAVID-BROWN-990-Implematic-4cylinder-diesel-TRACTOR-Reg-No-863-ERP-Serial-No-F903483-For-restoration?url=%2Fauctions%2Fcatalog%2Fid%2F1156%2FNew%3Fpage%3D3
Kyllä se 990 on kun kattelin noita muita 990 malleja. Se on pitempi, korkeampi myös painavampi (2100kg), ilmanputsari on syylärin edessä ja imusarjan yhdysputkella liitetään moottoriin. Siinä on moottorin edessä ikään kun jatkopala jolla saadaan tilaa syylärille ja putsarille.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 implematic 1963
Viestien lukumäärä : 80
Ikä : 77
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Tuo koneen runkopalkkiin tehty moottorin numero, F903483 täsmää, Implematic 990, 1963 malliin.
Ilmeisesti etupyörän navat on otettu jostain muusta mallista koska ne ovat 5-pulttiset?
Takanavat, vanteet, kone ja runko täsmää.
Ilmeisesti etupyörän navat on otettu jostain muusta mallista koska ne ovat 5-pulttiset?
Takanavat, vanteet, kone ja runko täsmää.
Viimeinen muokkaaja, elektroonikko pvm Ma Maalis 06 2023, 11:12, muokattu 1 kertaa
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 implematic 1963
Viestien lukumäärä : 80
Ikä : 77
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Ainakin valkoisissa malleissa sarjanumero on stanssattuna rungon etupäähän, yläpintaan hiukan laturin etupuolelle.
990:n tuntee kyllä ulkonäöstäkin. Takana on joko kapeat 36-tuumaiset tai leveät 30-tuumaiset renkaat ja edessä 7.50-16 -pyörät. Loppupään koneissa akku taitaa olla jäähdyttimen etupuolella ja siinä on konepeittokin muutaman sentin pidempi kuin alkupään malleissa, joissa akut ovat istuinlaatikossa.
990:n tuntee kyllä ulkonäöstäkin. Takana on joko kapeat 36-tuumaiset tai leveät 30-tuumaiset renkaat ja edessä 7.50-16 -pyörät. Loppupään koneissa akku taitaa olla jäähdyttimen etupuolella ja siinä on konepeittokin muutaman sentin pidempi kuin alkupään malleissa, joissa akut ovat istuinlaatikossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4910
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Kyllä se sarjanumero löytyy, toin koneen illalla pihaan enkä ole vielä syynännyt sen kummenmin sarjanumeroita. Vedin tuolla "vanhalla" Imple 880 sen alas trailerilta siinä näkyi selvästi koko ero tuohon 880 nähden - takaset 36".erkki kirjoitti:Ainakin valkoisissa malleissa sarjanumero on stanssattuna rungon etupäähän, yläpintaan hiukan laturin etupuolelle.
990:n tuntee kyllä ulkonäöstäkin. Takana on joko kapeat 36-tuumaiset tai leveät 30-tuumaiset renkaat ja edessä 7.50-16 -pyörät. Loppupään koneissa akku taitaa olla jäähdyttimen etupuolella ja siinä on konepeittokin muutaman sentin pidempi kuin alkupään malleissa, joissa akut ovat istuinlaatikossa.
Tämä se on 990, suuret gummit ja ilmanputsari syylärin edessä
https://cdn.nettikone.com/live/2022/11/07/d33e0108631e774f-large.jpg
Tässä vehjes oikein liikkuu ja pitää ääntä, joten pahemmistakin romukasoista on tehty traktoreita.
https://www.youtube.com/watch?v=1JQnxYpnqG4&ab_channel=MaceaMachinery
Viimeinen muokkaaja, elektroonikko pvm Su Maalis 05 2023, 23:54, muokattu 1 kertaa
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 implematic 1963
Viestien lukumäärä : 80
Ikä : 77
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Siirsin Taavetin sisälle oottelemaan kesää, muutama huomio. Irrotin letkulämmttimen alimman letkun ja laskin vedet koneesta, ainakaan öljyä ei olut mukana eikä neste ollut erityisen sameaa tai ruosteista. Täytin syylärin/koneen puhtaalla lämpimällä vedellä.
Akku-tarakkaan ostin Bilteman 110AH/1000A akun se sopi just. Latasin yön, kengät kiinni ja Taavettia tulille. Aluksi vähän kakisteli koska rautamöykky oli kylymä, hyvin päsähti lopuksi käymään. Kone kävi mielestäni aika hyvin mitään hirveetä usvaa tai rasvaa ei työntännyt ja käynti oli aika tasaista. Vedet ja öljyt pysyi sisällä eikä syyläriin tullut paineita. 880 nähden palo-ääni oli terävämpi ja kone reagoi kaasuu ilman viiveitä. Laskin koneesta vedet pois ja se ottaa nyt aikaa parempaa.
Kun rattorin ostaa "tonnilla" ei siltä kovin kummoisia voi odottaa. Tässä kuten monessa muussa "lepikosta löytyneestä" Taavista ne viimeiset sepät eivät ole olleet mitään "masinisteja". Tärkeintä on traktoin käyttökuntoon laitto, kosmeettiset asiat ei paljon paina. Noin kokonaisuutena aihio on parempi kun odotin, mm. renkailla ajaa pihahommissa hamaan tulevaisuuteen
---
- koneen purispaineet on tarkistettava
- korjaus alkaa hydrauliikasta ja jarruista
- öljyjen vaihto, kone, laatikko, perät?
- jäähdytys ja syylärin kunto
- putsarit löpöön ja koneeseen
- moottorin hallinta, lämpö ja öljynpaine mittaus
- laturin toiminta ja sähköjen siistintä
- kytkimen tarkistus ja säätö
Tuossa vaan tuli mieleeni, jos tuollaista traktoria huolletaan kunnolla, korjataan kun on tarvis eihän siitä loppua tule ikinä
Akku-tarakkaan ostin Bilteman 110AH/1000A akun se sopi just. Latasin yön, kengät kiinni ja Taavettia tulille. Aluksi vähän kakisteli koska rautamöykky oli kylymä, hyvin päsähti lopuksi käymään. Kone kävi mielestäni aika hyvin mitään hirveetä usvaa tai rasvaa ei työntännyt ja käynti oli aika tasaista. Vedet ja öljyt pysyi sisällä eikä syyläriin tullut paineita. 880 nähden palo-ääni oli terävämpi ja kone reagoi kaasuu ilman viiveitä. Laskin koneesta vedet pois ja se ottaa nyt aikaa parempaa.
Kun rattorin ostaa "tonnilla" ei siltä kovin kummoisia voi odottaa. Tässä kuten monessa muussa "lepikosta löytyneestä" Taavista ne viimeiset sepät eivät ole olleet mitään "masinisteja". Tärkeintä on traktoin käyttökuntoon laitto, kosmeettiset asiat ei paljon paina. Noin kokonaisuutena aihio on parempi kun odotin, mm. renkailla ajaa pihahommissa hamaan tulevaisuuteen
---
- koneen purispaineet on tarkistettava
- korjaus alkaa hydrauliikasta ja jarruista
- öljyjen vaihto, kone, laatikko, perät?
- jäähdytys ja syylärin kunto
- putsarit löpöön ja koneeseen
- moottorin hallinta, lämpö ja öljynpaine mittaus
- laturin toiminta ja sähköjen siistintä
- kytkimen tarkistus ja säätö
Tuossa vaan tuli mieleeni, jos tuollaista traktoria huolletaan kunnolla, korjataan kun on tarvis eihän siitä loppua tule ikinä

elektroonikko- David Brown : David Brown 880 implematic 1963
Viestien lukumäärä : 80
Ikä : 77
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
990 imple on märkäputkikone pitkällä iskulla ja se on luonnostaan aika hyvä käynnistymään vilpoisestakin säästä. Varmaankin kannattaa vaihtaa öljyt ja jos huvittaa ruuvailla, niin ehkä voisi käyttää öljypohjankin irti ja putsata sen. Vanhat koneet on saattaneet olla pahoin laiminlyötyjä vuosikaudet ja öljypohjassa voi pahimmassa tapauksessa olla melkoinen määrä jotain töhkää mitä sinne ei kaivata.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4910
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Kiitos vihjeistä Erkki!erkki kirjoitti:990 imple on märkäputkikone pitkällä iskulla ja se on luonnostaan aika hyvä käynnistymään vilpoisestakin säästä. Varmaankin kannattaa vaihtaa öljyt ja jos huvittaa ruuvailla, niin ehkä voisi käyttää öljypohjankin irti ja putsata sen. Vanhat koneet on saattaneet olla pahoin laiminlyötyjä vuosikaudet ja öljypohjassa voi pahimmassa tapauksessa olla melkoinen määrä jotain töhkää mitä sinne ei kaivata.
Joo tuo on totta, niin kone kun lootaöljyt vaihtoon tottakai, hydrauliikan metsästys alkaa lootan öljyistä.
Pyörät irti, runko pukeille, pestään päällimäiset paskat pois, sitten on hyvä purkaa ja edetä vian etsinnässä. Taavetista löytyy paljon tietoa netistä, myös Youtuubin videoita löytyy joka lähtöön. Se oli tasan 10 vuotta sitten kun pudotin trailerilta tuon 880 meijän pihaan, hyvin on vehjes palvellut. Joku jossain koneen sisällä petti, käy mutta mukana on metallinen sivuääni ja huohotus lisääntyi - ei tule "ihmeparannusta"


elektroonikko- David Brown : David Brown 880 implematic 1963
Viestien lukumäärä : 80
Ikä : 77
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
880 kannattaisi käyttää kantta auki ja mäntiä ulkona. Lisääntynyt huohotus on merkki puristuspaineiden vuotamisesta. Voi olla männänrenkaita poikki ja mäntävauriokin. Vikaantunut mäntä alkaa aika herkästi kaputtaa. Korjaus ei välttämättä ole kovin ihmeellinen homma jos ei tavi kuin männänrenkaat ja vaikka yhden ehyen männän.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4910
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Tuosta 990 mallista.
Nyt on niin kylymä kun "ryssän helvetissä" joten ei ole kiirettä rattorin lähempää tutkimiseen. Alustavasti kone ei kuulosta pahalta, ei mitään kummia sivuääni eikä huohottamista. Ilmeisesti trokarit ovat vaihtaneet koneöljyt, jotka näyttivät dieseliksi varsin puhtailta. Täytyy tuo 990 tutkia miten puristuksia löytyy eri pytyistä, mutta kone käy kohtuullisen hyvin.
Hydrauliikka menee laittoon, tarviiko uuden pumpun ja kunnostetaanko pääsylinteri (hoonataan ja rengastetaan). Muut vivustot ja venttiili selviävät kun vehjes puretään - ilmeisesti hydrauliikka on ollut "out of order" jo entisten omistajien aikana joten, on päästävä ongelmien ytimeen. Jarruissa ei tunnu olevan pintaa lainkaan, mutta se on helppoa laittoa, eikä mitää rakettitiedettä. Samoin kytkin on on/off tyyppiä, joten "katkaisuhoito" on jossain vaiheessa tarpeen.
Kun olen sähkömiehiä, sen olen huomannut, että niin tuossa 880 kun myös 990 on sähköpuolella on olleet "mestarit areenalla". Onneksi tuon 60-vuotiaan traktorin "elektroniikka" ei ole mitään "haitekkiä" - kun muutakin laittoa tulee on sähköpuoli hyvä olla ajan tasalla.
Nyt on niin kylymä kun "ryssän helvetissä" joten ei ole kiirettä rattorin lähempää tutkimiseen. Alustavasti kone ei kuulosta pahalta, ei mitään kummia sivuääni eikä huohottamista. Ilmeisesti trokarit ovat vaihtaneet koneöljyt, jotka näyttivät dieseliksi varsin puhtailta. Täytyy tuo 990 tutkia miten puristuksia löytyy eri pytyistä, mutta kone käy kohtuullisen hyvin.
Hydrauliikka menee laittoon, tarviiko uuden pumpun ja kunnostetaanko pääsylinteri (hoonataan ja rengastetaan). Muut vivustot ja venttiili selviävät kun vehjes puretään - ilmeisesti hydrauliikka on ollut "out of order" jo entisten omistajien aikana joten, on päästävä ongelmien ytimeen. Jarruissa ei tunnu olevan pintaa lainkaan, mutta se on helppoa laittoa, eikä mitää rakettitiedettä. Samoin kytkin on on/off tyyppiä, joten "katkaisuhoito" on jossain vaiheessa tarpeen.
Kun olen sähkömiehiä, sen olen huomannut, että niin tuossa 880 kun myös 990 on sähköpuolella on olleet "mestarit areenalla". Onneksi tuon 60-vuotiaan traktorin "elektroniikka" ei ole mitään "haitekkiä" - kun muutakin laittoa tulee on sähköpuoli hyvä olla ajan tasalla.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 implematic 1963
Viestien lukumäärä : 80
Ikä : 77
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Hydraulipumpun kanssa voi olla yksinkertaisin ratkaisu laittaa se Pihlajanimelle Ylistaroon tutkittavaksi. Siellä saadaan vanha pumppu puolipohjattua jos se on vielä siinä kuosissa että sen saa tiivistettyä kohtuu konstein. Nostosylinterin hoonauksesta en ole milloinkaan kuullut, mutta voi siinä jokin viisaus silti piileskellä. Minusta tuon mallin implematicissa on jo 0-rengas tiivistys nostomännässä. Männän tiivisteiden uusiminen on pikku juttu. Jos siinä on 0-rengas ja nahkainen tukirengas, niin sen nahkarenkaan saa joustavaksi liottamalla sitä öljyssä niin sen saa ehyenä paikalleen 0-renkaan taakse. Kun systeemit on auki niin kannattaa kokeilla vaikka paineilmasyötöllä selvittää, että takasillan sisällä putkisto on kunnossa. Noin vanhassa koneessa kupariputken halkeama ei ole täysin tuntematon asia. Samaten, jos istuimen oikealla puolella olevasta TCU / vetovastussäädön venttiilistä on takapäästä sulkutulppaa pitelevä seegeri pullahtanut pois urastaan, niin öljyt menee sitä kautta suoraan takaisin vaihdelaatikkoon.
Vanhan moottorin käynnistyvyyteen tekee usein venttiiliremontti ison hyppäyksen parempaan suuntaan, mutta jos kone käy suunnilleen ok ja lähtee hyvin käyntiin, niin minusta ei kantta ottaa kantta auki. Reipasta ajoa vaan, siitä se tykkää.
Vanhan moottorin käynnistyvyyteen tekee usein venttiiliremontti ison hyppäyksen parempaan suuntaan, mutta jos kone käy suunnilleen ok ja lähtee hyvin käyntiin, niin minusta ei kantta ottaa kantta auki. Reipasta ajoa vaan, siitä se tykkää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4910
Vs: Imple 990 taisi löytyä?
Ostin tuon 880 (-63) metallimieheltä Pohjanmaalta, sälli puhui nostosylinterin hoonauksesta? Tein viimekesänä laatikko/hydrauliikko öljyjen vaihdon ja putsauksen, nosto nopeutui ja voimaa tuli lisää, oletukseni mukaan se nosti reilun tonnin helposti.erkki kirjoitti:Siellä saadaan vanha pumppu puolipohjattua jos se on vielä siinä kuosissa että sen saa tiivistettyä kohtuu konstein. Nostosylinterin hoonauksesta en ole milloinkaan kuullut, mutta voi siinä jokin viisaus silti piileskellä.
Joo kun tässä kevät koittaa ja ongelmat selviää otan alan tekijöihin yhteyttä.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 implematic 1963
Viestien lukumäärä : 80
Ikä : 77
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa