Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

880 nostolaite

3 posters

Siirry alas

880 nostolaite Empty 880 nostolaite

Viesti  Kaljami To Loka 06 2022, 14:53

Tervehdys,

Meikäläinenkin päätynyt Taavettien omistajaksi perittyäni 880 implen ja 995 selectan. Näitä on nyt parsittu kasaan täältä foorumeilta löytyvien ohjeiden mukaan,
mutta tämä ilmeisen kuuluisa 880 nostolaite tuottaa harmaita hiuksia. Tämä 880 on 3-sylinterinen punainen.

Alkutilanne = Nostoteho ajoittain kateissa, pitoasentoa ei löydy ja rotanloukku ei aina napsahda vapaakierrolle kun varret tulee yläasentoon. Nostoakselin päässä oleva vipu kyllä seuraa nostovarsia hyvin.

Rotanloukku avattu ja "haarukka-akseli" kulunut ja kuluttanut kuulan sekä akselin ympärillä oleva jousi oli täysin murusina. Akseli käännetty toisinpäin ja uusittu kuula sekä jousi. Uusi jousi on melko jämäkkä ja nyt vivun kääntäminen vaatii voimaa. Täältä foorumeilta löytyvien ohjeiden mukaan tehty perussäätö rotanloukkuun sekä perämurikan päältä pultin alta löytyvään mutteriin. Vetovastuksen tunnusteluvaijeri oli myöskin rikki ja siihen uusittiin vaijeri, mutta tämän ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa toimintaan? Kuitenkin jos vaijeri on irrallaan ei nostovarret laske ollenkaan ellei mutteria ruuvaa perämurikan päältä -> vanha vaijeri oli ryytynyt jumiin niin että oli kokoajan "jännityksellä". Käyttökahva myös herkisteltiin.

Nyt tilanne on sellainen, että rotanloukku ei edelleenkään napsahda ja varret ei enää laske ellei käyttökahvaa paina jatkuvasta eteen. Seuraavaksi olisi tarkoitus kurkata perämurikan sisälle ja katsoa mitä sieltä löytyy
ja luulisi sieltä löytyvän lääke tuohon tehottomuuteen/pitoon näiden jo tehtyjen toimien lisäksi. Mutta tämän rotanloukun kanssa on konstit vähissä, eli tosiaan ennen napsahti edes joskus, mutta nyt ei enää ollenkaan.
Löysin tuolta vanhemmista aiheista linkkiä(mikä ei enää toimi) suomenkieliseen korjausoppaaseen ja mikäli sellaisia vielä jollain on niin olisin erittäin kiitollinen sellaisesta ja lontookin taipuu tarvittaessa Very Happy
Nyt en enää tiedä mihin tuossa rotanloukussa seuraavaksi koskisi.

880 nostolaite Taavi110
880 nostolaite Taavi10

Jos nyt osasin nuo kuvat liittää tähän niin niissä näkyy nykytilanne. Nuolella merkitty tappi uusittiin myös kun oli kulunut melkein pois ja tuon vastakappaleen tarvittava kunto toimiakseen kiinnostaa myös, näyttää kyllä siltä ettei olisi kulunut.

Kaljami

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3

Takaisin alkuun Siirry alas

880 nostolaite Empty Vs: 880 nostolaite

Viesti  erkki To Loka 06 2022, 16:19

Rotanloukku on tarpeen sikäli, että se nappaa öljynkierron vapaalle kun varret tulee ylös, mutta itse hydrauliikan toimintaan sillä ei ole vaikutusta. Kun rotanloukku on napsahtanut kiinni kun varret tulevat ylös, niin sen pitäisi napsahtaa auki kun nostovipua painaa eteen. jos se ei napsahda auki, niin varret jää ylös pitoasentoon.
Se, että välillä nostaa ja välillä ei ja vastaavasti välillä laskee ja sitten taas ei, vaikuttaisi oireelta itse venttiilisysteemissä siellä ulosottovaihteen sisällä. Purkamatta siitä on vaikea saada selvyyttä, mutta ihan ensin pitäisi varmaankin testata, että se pultti siellä reiän alla liikkuu kun nostovipua liikuttaa. Tavallisin tarina on, että siellä on venttiilien karat niin tahmaiset, etteivät ne liiku vapaaehtoisesti porauksissaan. Se pultti siellä reiässä menee venttiilipesän läpi ja siihen kiinnittyy poikittainen latta, jonka pää liikuttavat ohivirtaus- ja pito/laskuventtiilejä. Vanha kikka saada mykistynyt nosto liikkeelle on koputtaa sitä pulttia varovasti alaspäin, että se painaa ohivirtausventtiilin alas, eli kiinniasentoon. Kun sitä kikkaa on harjoitettu voimallisesti, niin tunnetaan tapauksia, että latta sen pultin alapäässä on taipunut tai löystynyt niittauksestaan ja sitten siellä onkin kaikki siinä mallissa ettei oikein mikään pelitä.

Vetovastustunnustelijan vaijerin ollessa löysällä ei istuimen oikealla puolella olevassa venttiilissä pitäisi mitään vuotaa ulos, mutta jos venttiili siellä on jumiutunut jonnekin välille niin se kyllä osaltaan vaikuttaa siihen miten systeemi reagoi nostovivun liikkeeseen.  

Kokeile ihan ensin avata se pikkuvipu nostoakselin oikeasta päästä sen puoli senttiä ulos niin ettei se pyöri enää akselin mukana  ja mittaa jollakin konstilla, liikkuuko se ulosottovaihteen sisällä oleva pultti ylöspäin kun vivun työntää eteen ja laskeutuuko se alas kun vivun vetää taakse. Jos pultti liikkuu, niin nostolaitteen pitäisi kyllä toimia jos pultin alapäässä oleva latta on kunnossa ja venttiilin sisällä on kaikki ok.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5105

Takaisin alkuun Siirry alas

880 nostolaite Empty Vs: 880 nostolaite

Viesti  Kaljami Ti Loka 11 2022, 12:05

Otettiin nyt tuo peräreppu pöydälle ja putsattiin kaikki ja uusittiin tilkkeitä.

880 nostolaite Taavi310

880 nostolaite Taavi410
Noista meni ilma läpi kuten varmaan kuuluukin? Onko näissä myös joku säätömahdollisuus tmv?


880 nostolaite Taavi610
Noiden alle uusittiin kovettuneet o-renkaat.

Noin yleisesti kaikki näytti kuitenkin ehjältä ja suht hyväkuntoiselta. Kannattaako tässä jotain huomioida/tarkastaa ennenkuin kasailee takaisin?


Kaljami

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3

Takaisin alkuun Siirry alas

880 nostolaite Empty Vs: 880 nostolaite

Viesti  erkki Ti Loka 11 2022, 12:31

Käytitkö venttiilen karat pois poraukista? Ne kannattaa putsata samoin kuin poraukset koska tavallisin syy oikkuihin on tahmaantuneet osat, jotka liikkuvat huonosti porauksissaan. Karat ovat keskenään erilaiset, älä sekoita niitä. Pito/laskuventtiilin porauksen päällä olevan kannen alla pitäisi olla ylipaineventtiili, jossa on jousi sekä hauli tai uudemmissa malleissa kartiokärkinen kara. Kun paine nousee liian korkealle, se päästää paineen karkuun karan yläpuolelta jolloin pitoventtiili avautuu. Jos kuula on syöpynyt rupiseksi tai on joku muu syy mikä voi aiheuttaa sen ylipaineventtiilin vuodon, niin pitoventtiili ei sulkeudu kunnolla.

Venttiilipesässä on vaakasuorassa porauksessa yksisuuntaventtiili, jonka pinnat saattavat joskus kulua sen verran rokamille, ettei venttiili pidä enää kunnolla. Se voi tiivistää uudelleen hiomalla hukan samaan tapaan ne kannattaa putsata samoin kuin porauksetkuin moottorin venttiilit.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5105

Takaisin alkuun Siirry alas

880 nostolaite Empty Vs: 880 nostolaite

Viesti  Kaljami Ti Loka 11 2022, 13:14

Venttiilien kansien alla oli kartiot tässä, toisessa oli vähän roskaa. Muuten ok.
Kaikki tuntuisi liikkuvan hyvin.

880 nostolaite Zljyta10
Tollanen käikäle tuli myös hydepohjasta pihalle. Mikälie shimmilevyn palanen tmv.

880 nostolaite Taavi711

880 nostolaite Taavi210

Muutenkin oli suht sontaa..

Pannaan kasaan ja jatketaan rotanloukun ihmettelyä  Cool

Kaljami

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3

Takaisin alkuun Siirry alas

880 nostolaite Empty Vs: 880 nostolaite

Viesti  tipera Ti Loka 18 2022, 19:29

Itsellä on 850 Impelematic, ja aikoinaan laitoin säädöt kohdalleen Erkin ohjeitten mukaan. Sitä ennen vaihdoin nostosylinterin o-renkaan ja nahkaisen tukirenkaan, joka oli poikki. Vuoto aiheutti nostolaitteen pilkkomista. Muutama vuosi sitten alkoi tehot kadota vähitellen ja lopulta ei nostanut ollenkaan. Luin jostain, että nostolaitepumpun rattaan kiila menee jossain vaiheessa, joten pumppu käteen, ja ratas irti. Kiilahan siellä oli sileänä, joten kannattaisi tuo kiila tarkastaa samalla kun pumppu on käsillä. Minun koneessa tuo vaijeri on ns. löysällä, joten nostolaite pitää myös väliasennoissa. Mullakin oli ongelmia tuon rotanloukun kanssa, mutta säätämällä sain pelaamaan. Helppo kokeilla ihan nostovarsia käsin nostamalla, ja samalla tarkkailla sen toimintaa.

tipera

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa