880 nostolaite
3 posters
Sivu 1 / 1
880 nostolaite
Tervehdys,
Meikäläinenkin päätynyt Taavettien omistajaksi perittyäni 880 implen ja 995 selectan. Näitä on nyt parsittu kasaan täältä foorumeilta löytyvien ohjeiden mukaan,
mutta tämä ilmeisen kuuluisa 880 nostolaite tuottaa harmaita hiuksia. Tämä 880 on 3-sylinterinen punainen.
Alkutilanne = Nostoteho ajoittain kateissa, pitoasentoa ei löydy ja rotanloukku ei aina napsahda vapaakierrolle kun varret tulee yläasentoon. Nostoakselin päässä oleva vipu kyllä seuraa nostovarsia hyvin.
Rotanloukku avattu ja "haarukka-akseli" kulunut ja kuluttanut kuulan sekä akselin ympärillä oleva jousi oli täysin murusina. Akseli käännetty toisinpäin ja uusittu kuula sekä jousi. Uusi jousi on melko jämäkkä ja nyt vivun kääntäminen vaatii voimaa. Täältä foorumeilta löytyvien ohjeiden mukaan tehty perussäätö rotanloukkuun sekä perämurikan päältä pultin alta löytyvään mutteriin. Vetovastuksen tunnusteluvaijeri oli myöskin rikki ja siihen uusittiin vaijeri, mutta tämän ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa toimintaan? Kuitenkin jos vaijeri on irrallaan ei nostovarret laske ollenkaan ellei mutteria ruuvaa perämurikan päältä -> vanha vaijeri oli ryytynyt jumiin niin että oli kokoajan "jännityksellä". Käyttökahva myös herkisteltiin.
Nyt tilanne on sellainen, että rotanloukku ei edelleenkään napsahda ja varret ei enää laske ellei käyttökahvaa paina jatkuvasta eteen. Seuraavaksi olisi tarkoitus kurkata perämurikan sisälle ja katsoa mitä sieltä löytyy
ja luulisi sieltä löytyvän lääke tuohon tehottomuuteen/pitoon näiden jo tehtyjen toimien lisäksi. Mutta tämän rotanloukun kanssa on konstit vähissä, eli tosiaan ennen napsahti edes joskus, mutta nyt ei enää ollenkaan.
Löysin tuolta vanhemmista aiheista linkkiä(mikä ei enää toimi) suomenkieliseen korjausoppaaseen ja mikäli sellaisia vielä jollain on niin olisin erittäin kiitollinen sellaisesta ja lontookin taipuu tarvittaessa
Nyt en enää tiedä mihin tuossa rotanloukussa seuraavaksi koskisi.
Jos nyt osasin nuo kuvat liittää tähän niin niissä näkyy nykytilanne. Nuolella merkitty tappi uusittiin myös kun oli kulunut melkein pois ja tuon vastakappaleen tarvittava kunto toimiakseen kiinnostaa myös, näyttää kyllä siltä ettei olisi kulunut.
Meikäläinenkin päätynyt Taavettien omistajaksi perittyäni 880 implen ja 995 selectan. Näitä on nyt parsittu kasaan täältä foorumeilta löytyvien ohjeiden mukaan,
mutta tämä ilmeisen kuuluisa 880 nostolaite tuottaa harmaita hiuksia. Tämä 880 on 3-sylinterinen punainen.
Alkutilanne = Nostoteho ajoittain kateissa, pitoasentoa ei löydy ja rotanloukku ei aina napsahda vapaakierrolle kun varret tulee yläasentoon. Nostoakselin päässä oleva vipu kyllä seuraa nostovarsia hyvin.
Rotanloukku avattu ja "haarukka-akseli" kulunut ja kuluttanut kuulan sekä akselin ympärillä oleva jousi oli täysin murusina. Akseli käännetty toisinpäin ja uusittu kuula sekä jousi. Uusi jousi on melko jämäkkä ja nyt vivun kääntäminen vaatii voimaa. Täältä foorumeilta löytyvien ohjeiden mukaan tehty perussäätö rotanloukkuun sekä perämurikan päältä pultin alta löytyvään mutteriin. Vetovastuksen tunnusteluvaijeri oli myöskin rikki ja siihen uusittiin vaijeri, mutta tämän ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa toimintaan? Kuitenkin jos vaijeri on irrallaan ei nostovarret laske ollenkaan ellei mutteria ruuvaa perämurikan päältä -> vanha vaijeri oli ryytynyt jumiin niin että oli kokoajan "jännityksellä". Käyttökahva myös herkisteltiin.
Nyt tilanne on sellainen, että rotanloukku ei edelleenkään napsahda ja varret ei enää laske ellei käyttökahvaa paina jatkuvasta eteen. Seuraavaksi olisi tarkoitus kurkata perämurikan sisälle ja katsoa mitä sieltä löytyy
ja luulisi sieltä löytyvän lääke tuohon tehottomuuteen/pitoon näiden jo tehtyjen toimien lisäksi. Mutta tämän rotanloukun kanssa on konstit vähissä, eli tosiaan ennen napsahti edes joskus, mutta nyt ei enää ollenkaan.
Löysin tuolta vanhemmista aiheista linkkiä(mikä ei enää toimi) suomenkieliseen korjausoppaaseen ja mikäli sellaisia vielä jollain on niin olisin erittäin kiitollinen sellaisesta ja lontookin taipuu tarvittaessa
Nyt en enää tiedä mihin tuossa rotanloukussa seuraavaksi koskisi.
Jos nyt osasin nuo kuvat liittää tähän niin niissä näkyy nykytilanne. Nuolella merkitty tappi uusittiin myös kun oli kulunut melkein pois ja tuon vastakappaleen tarvittava kunto toimiakseen kiinnostaa myös, näyttää kyllä siltä ettei olisi kulunut.
Kaljami- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: 880 nostolaite
Rotanloukku on tarpeen sikäli, että se nappaa öljynkierron vapaalle kun varret tulee ylös, mutta itse hydrauliikan toimintaan sillä ei ole vaikutusta. Kun rotanloukku on napsahtanut kiinni kun varret tulevat ylös, niin sen pitäisi napsahtaa auki kun nostovipua painaa eteen. jos se ei napsahda auki, niin varret jää ylös pitoasentoon.
Se, että välillä nostaa ja välillä ei ja vastaavasti välillä laskee ja sitten taas ei, vaikuttaisi oireelta itse venttiilisysteemissä siellä ulosottovaihteen sisällä. Purkamatta siitä on vaikea saada selvyyttä, mutta ihan ensin pitäisi varmaankin testata, että se pultti siellä reiän alla liikkuu kun nostovipua liikuttaa. Tavallisin tarina on, että siellä on venttiilien karat niin tahmaiset, etteivät ne liiku vapaaehtoisesti porauksissaan. Se pultti siellä reiässä menee venttiilipesän läpi ja siihen kiinnittyy poikittainen latta, jonka pää liikuttavat ohivirtaus- ja pito/laskuventtiilejä. Vanha kikka saada mykistynyt nosto liikkeelle on koputtaa sitä pulttia varovasti alaspäin, että se painaa ohivirtausventtiilin alas, eli kiinniasentoon. Kun sitä kikkaa on harjoitettu voimallisesti, niin tunnetaan tapauksia, että latta sen pultin alapäässä on taipunut tai löystynyt niittauksestaan ja sitten siellä onkin kaikki siinä mallissa ettei oikein mikään pelitä.
Vetovastustunnustelijan vaijerin ollessa löysällä ei istuimen oikealla puolella olevassa venttiilissä pitäisi mitään vuotaa ulos, mutta jos venttiili siellä on jumiutunut jonnekin välille niin se kyllä osaltaan vaikuttaa siihen miten systeemi reagoi nostovivun liikkeeseen.
Kokeile ihan ensin avata se pikkuvipu nostoakselin oikeasta päästä sen puoli senttiä ulos niin ettei se pyöri enää akselin mukana ja mittaa jollakin konstilla, liikkuuko se ulosottovaihteen sisällä oleva pultti ylöspäin kun vivun työntää eteen ja laskeutuuko se alas kun vivun vetää taakse. Jos pultti liikkuu, niin nostolaitteen pitäisi kyllä toimia jos pultin alapäässä oleva latta on kunnossa ja venttiilin sisällä on kaikki ok.
Se, että välillä nostaa ja välillä ei ja vastaavasti välillä laskee ja sitten taas ei, vaikuttaisi oireelta itse venttiilisysteemissä siellä ulosottovaihteen sisällä. Purkamatta siitä on vaikea saada selvyyttä, mutta ihan ensin pitäisi varmaankin testata, että se pultti siellä reiän alla liikkuu kun nostovipua liikuttaa. Tavallisin tarina on, että siellä on venttiilien karat niin tahmaiset, etteivät ne liiku vapaaehtoisesti porauksissaan. Se pultti siellä reiässä menee venttiilipesän läpi ja siihen kiinnittyy poikittainen latta, jonka pää liikuttavat ohivirtaus- ja pito/laskuventtiilejä. Vanha kikka saada mykistynyt nosto liikkeelle on koputtaa sitä pulttia varovasti alaspäin, että se painaa ohivirtausventtiilin alas, eli kiinniasentoon. Kun sitä kikkaa on harjoitettu voimallisesti, niin tunnetaan tapauksia, että latta sen pultin alapäässä on taipunut tai löystynyt niittauksestaan ja sitten siellä onkin kaikki siinä mallissa ettei oikein mikään pelitä.
Vetovastustunnustelijan vaijerin ollessa löysällä ei istuimen oikealla puolella olevassa venttiilissä pitäisi mitään vuotaa ulos, mutta jos venttiili siellä on jumiutunut jonnekin välille niin se kyllä osaltaan vaikuttaa siihen miten systeemi reagoi nostovivun liikkeeseen.
Kokeile ihan ensin avata se pikkuvipu nostoakselin oikeasta päästä sen puoli senttiä ulos niin ettei se pyöri enää akselin mukana ja mittaa jollakin konstilla, liikkuuko se ulosottovaihteen sisällä oleva pultti ylöspäin kun vivun työntää eteen ja laskeutuuko se alas kun vivun vetää taakse. Jos pultti liikkuu, niin nostolaitteen pitäisi kyllä toimia jos pultin alapäässä oleva latta on kunnossa ja venttiilin sisällä on kaikki ok.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 880 nostolaite
Otettiin nyt tuo peräreppu pöydälle ja putsattiin kaikki ja uusittiin tilkkeitä.
Noista meni ilma läpi kuten varmaan kuuluukin? Onko näissä myös joku säätömahdollisuus tmv?
Noiden alle uusittiin kovettuneet o-renkaat.
Noin yleisesti kaikki näytti kuitenkin ehjältä ja suht hyväkuntoiselta. Kannattaako tässä jotain huomioida/tarkastaa ennenkuin kasailee takaisin?
Noista meni ilma läpi kuten varmaan kuuluukin? Onko näissä myös joku säätömahdollisuus tmv?
Noiden alle uusittiin kovettuneet o-renkaat.
Noin yleisesti kaikki näytti kuitenkin ehjältä ja suht hyväkuntoiselta. Kannattaako tässä jotain huomioida/tarkastaa ennenkuin kasailee takaisin?
Kaljami- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: 880 nostolaite
Käytitkö venttiilen karat pois poraukista? Ne kannattaa putsata samoin kuin poraukset koska tavallisin syy oikkuihin on tahmaantuneet osat, jotka liikkuvat huonosti porauksissaan. Karat ovat keskenään erilaiset, älä sekoita niitä. Pito/laskuventtiilin porauksen päällä olevan kannen alla pitäisi olla ylipaineventtiili, jossa on jousi sekä hauli tai uudemmissa malleissa kartiokärkinen kara. Kun paine nousee liian korkealle, se päästää paineen karkuun karan yläpuolelta jolloin pitoventtiili avautuu. Jos kuula on syöpynyt rupiseksi tai on joku muu syy mikä voi aiheuttaa sen ylipaineventtiilin vuodon, niin pitoventtiili ei sulkeudu kunnolla.
Venttiilipesässä on vaakasuorassa porauksessa yksisuuntaventtiili, jonka pinnat saattavat joskus kulua sen verran rokamille, ettei venttiili pidä enää kunnolla. Se voi tiivistää uudelleen hiomalla hukan samaan tapaan ne kannattaa putsata samoin kuin porauksetkuin moottorin venttiilit.
Venttiilipesässä on vaakasuorassa porauksessa yksisuuntaventtiili, jonka pinnat saattavat joskus kulua sen verran rokamille, ettei venttiili pidä enää kunnolla. Se voi tiivistää uudelleen hiomalla hukan samaan tapaan ne kannattaa putsata samoin kuin porauksetkuin moottorin venttiilit.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 880 nostolaite
Itsellä on 850 Impelematic, ja aikoinaan laitoin säädöt kohdalleen Erkin ohjeitten mukaan. Sitä ennen vaihdoin nostosylinterin o-renkaan ja nahkaisen tukirenkaan, joka oli poikki. Vuoto aiheutti nostolaitteen pilkkomista. Muutama vuosi sitten alkoi tehot kadota vähitellen ja lopulta ei nostanut ollenkaan. Luin jostain, että nostolaitepumpun rattaan kiila menee jossain vaiheessa, joten pumppu käteen, ja ratas irti. Kiilahan siellä oli sileänä, joten kannattaisi tuo kiila tarkastaa samalla kun pumppu on käsillä. Minun koneessa tuo vaijeri on ns. löysällä, joten nostolaite pitää myös väliasennoissa. Mullakin oli ongelmia tuon rotanloukun kanssa, mutta säätämällä sain pelaamaan. Helppo kokeilla ihan nostovarsia käsin nostamalla, ja samalla tarkkailla sen toimintaa.
tipera- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1
Similar topics
» 990 nostolaite.
» case 1594 nostolaite ei toimi kunnolla
» 990 nostolaite
» 995/ nostolaite
» nostolaite
» case 1594 nostolaite ei toimi kunnolla
» 990 nostolaite
» 995/ nostolaite
» nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa