Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

996-nostolaite

4 posters

Siirry alas

996-nostolaite Empty 996-nostolaite

Viesti  Jyryytin La Toukokuu 16 2015, 16:27

Laitanpa tästäkin jutun näkyviin, joka toivottavasti ratkeaa tässä jonkinajan kuluttua.

Eli potilas on 996 taavetti, jolla tässä jokinaika sitten tehtiin kevättyöt, eli aurattiin peltoa. Kynnön jälkeen perään vaihdettu kippikärry ja jätetty sitten pariksi päiväksi seisomaan pihalle. Seuraavalla kerralla (muutama päivä välissä) oli tarkoitus sitten kipata kippikärryä pikkuisen ylöspäin, mutta nostolaitteet olivat menneet toimimattomiksi, ei minkäänlaista eloa nostolaitteissa...

Ohjeiden mukaan pudotusventtiilin vieressä / kannen alla sijaitseva venttiili puhdistettu (ja myöskin todettu jo irroitettaessa puhtaaksi), pyöritetty startilla/moottorilla traktoria todeten, että reiästä nousee öljypatsas. Vivusto tarkistettu että tuplamuttereilla varustettu venttiilin luisti liikkui silmin nähden, kun toinen liikutti hytissä nostolaitevipua.
Venttiili paikoilleen ja kokeillaan nostolaitteen toimintaa, -ei toimi. Sitten kokeillaan lukita venttiili pohjaan ruuvinpätkän ja hatun avulla. Nostolaite ei toimi.
Pudotusventtiilistä jousi pois paikoiltaan ja pakkolukitaan venttiili toisella ruuvinpätkällä pohjaan. Nyt nostolaite saadaan nousemaan kierroksilla ylös, kun mies on painona nostolaitteilla, mutta samaten nostolaite putoaa nopeasti alas, kun kaasua "löysää".
Nostolaite kyllä jää ylös, kun kolmitie venttiilin kääntää johon ulosotto asentoon...

Tämmöinen erikoinen ongelma tuli nyt yhtä-äkkiä esille toimivassa traktorissa. Ja vielä muutaman päivän seisomisen aikana.
Tarina tulee jatkumaan sitä mukaan, kun päästään purkamaan itse nostolaitekoneistoa irti...

Kiitokset kuitenkin tässä vaiheessa Erkille ja Veli-Matille puhelinkonsultaatiosta  Cool


Edit.
Kokeilin sitten vielä niinkin päin hommaa, että poistin pudotusventtiilistä lukituksen ja kasasin sen oikein paikoilleen, traktori käyntiin -nostolaite nousi kierrättämällä moottoria kovasti juuri ja juuri.
Poistin sitten toisestakin venttiilistä lukituksen, ja kasasin sen oikein, nyt nostolaite ei enään noussut ollenkaan, vaikka kuinka kierrätti moottoria...
Eli noista lukituksista on jotain apua nostolaitteen toiminnan tulkitsimiseen, mutta kuten Erkki sanoi, jossain päin nostolaitteiden venttiilistöä on iso vuoto sisällä.

Mielipiteitä...?
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

996-nostolaite Empty Vs: 996-nostolaite

Viesti  erkki Su Toukokuu 17 2015, 08:04

Kun kolmitieventtiilillä saa varret lukituksi ylös, niin männän tiivisteet on ehyet.

Jos ohivirtausventtiili on lukittuna alas tappitempulla niin kaikki pumpulta tuleva öljy menee takaiskuventtiilin kautta sylinterilinjaan. Jos varret ei silti suostu nousemaan, niin siellä vuotaa jostain pahasti tai vaihtoehtoisesti pumpulta ei tule juuri mitään painetta.  

Jos varret suostuu kaasuttamalla nousemaan kun ohivirtausventtili on alas lukittuna, niin isoilla kierroksilla painetta tulee jonkin verran. Ilman lukitusta luistin päälle tulee niin vähän painetta ettei venttiili sulkeudu.

Jos kaasuttamalla saa varret nousemaan mutta ne laskeutuu miehen painolla kun kaasun löysää, joko pitoventtili ei sulkeudu kunnolla tai pitoventtiilin ja sylinterin välillä on reipas vuoto. Jos myös pitoventtili lukitaan alas, mutta varret lasketutuvat  siitä huolimatta, on vuoto joko linjassa tai pitoventittilin porauksen pohjasta on levy irronnut. Shokkiventtiilin vuoto ei minusta ole kysymyksessä koska se päästää painetta karkuun pitoventtiilin päältä, jolloin venttiili avautuu. Shokkiventtiilinkin pystyy testaamaan siten, että tulppaa pitoventtiilin nokassa olevan reijän vaikka kartiolla puutikulla. Jos venttiilii alkaa pitämään kun kärsä on tukossa, on mahdollista, että shokkiventtiili on raollaan.

Pumpun paineen saa mitattua kun irrotat kamelinkyttyrän istuimen oikealta puolelta ja laitat vaikka sileäksi hiotun lantin takimmaisen putken päähän tulpaksi ja kiinnität kamielinkyttyrän uudelleen. Takimmaisesta tulpasta saa silloin mitattua paineen. Jos ei ole mittaria, niin ainakin kuulee ylipaineventtiilin murinan.

Irrota kolmitieventtiili, lukitse pitoventtiili pohjaan ja pidä nostovipu takana. Kolmitieventtiilin takaa paljastuvaan nippaan voi painaa paineilmaa ja linjan pitäisi olla nyt pullontiivis. Jos ilma vuotaa läpi horisemalla, on linjassa vuoto. Myös pystyy pitoventtiilin pohjalevy olemaan pois paikaltaan.  

Jos linja vaikuttaa suht tiiviiltä, on painettava mietintämyssy päähän.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

996-nostolaite Empty Vs: 996-nostolaite

Viesti  Reisrdok Ma Toukokuu 25 2015, 16:14

Tuota noin, anteeksi vain jo etukäteen että tämmöisiä kyselen.. Mutta kun omalle kohdalle sattui kerran että jäi ulosoton kampi auki -asentoon ja hetken jos toisenkin ihmettelin että mikäs nyt.. Very Happy Sen verran kait pumppu silti pyöri että kipillekin tuli painetta hiukan kun vikaa hain..

Sitä vaan ajattelin että josko siellä ulosoton kytkimessä olisi jotain ongelmaa?
Reisrdok
Reisrdok

Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47
Paikkakunta : Mellilä

http://www.reisrdok.com

Takaisin alkuun Siirry alas

996-nostolaite Empty Vs: 996-nostolaite

Viesti  erkki Ma Toukokuu 25 2015, 17:14

Voihan ulosoton kytkimen koettaa säätää käsikirjan arvoihin jos se vaikka jotain vaikuttaisi irrotukseen. Jos nostolaitteella ei nosta mitään raskasta niin hydraulipumppu ei kyllä paljonkaan menoa jarruta. Sellainen niksi on kyllä olemassa, että jos ulosoton kytkin irrottaa huonosti, niin tilapäisen avun saa, kun vetää nostovipua ihan taakse ennenkuin etsii ulosoton pykälää päälle. Ylipaineventtiiliä vasten puskiessaan pumppu aiheuttaa sen verran vastusta, että tahmea kytkin saattaa irrottaa.

Jos käsikytkin unohtuu päälle pitkäksi aikaa, niin kampiakselin päittäislaakeri saattaa leikata voitelun puutteessa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

996-nostolaite Empty Vs: 996-nostolaite

Viesti  Jyryytin Ma Toukokuu 25 2015, 20:57

Oli tarkoitus viimeviikonloppuna tutkia tätä(kin) ongelmaa, mutta nyt sitten tulikin samassa talossa oleva 135-fergu työnalle, jossa myös on nostolaitteet toimimattomat..
Tämän taavetin nostolaite ongelman etsiminen siirtyy nyt eteenpäin.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

996-nostolaite Empty Vs: 996-nostolaite

Viesti  Jyryytin Ma Loka 12 2015, 21:23

Nyt on sitten tämäkin kone kunnossa. Tosin minä en siihen ehtinyt sekaantumaan konehallin rakennustöiden takia, vaan tämä toimitettiin paikalliseen traktorihuoltoon korjattavaksi.

Ongelmakohdaksi paljastui kuulema venttiilipesäkkeen alta irti lähtenyt tulppa tms. Eli jossain siinä pudotusventtiilin alapuolella sijaitseva tulppaus jossa on lukkorengas varmisteena.

Kuitenkin, taavetti on nyt taas ajossa, vaikka koko kesän seisoikin toimettomana.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

996-nostolaite Empty Vs: 996-nostolaite

Viesti  erkki Ti Loka 13 2015, 07:33

Pito-laskuventtiilin pohjatulppa on tosiaan tiivistetty 0-renkaalla ja lukittu seegerillä. Asennuksen yhteydessä se neuvotaan vielä varmistamaan Locktitellä. Elämän varrella on tullut vastaan yksi hieman vastaavanlainen tapaus, mutta siitäkään ei saanut selvää, että mitä lohkolle oli ylipäätään tapahtunut koska seegeri oli kyllä urassaan, mutta vääntynyt kieroksi. Oli kanssa laskeutumiusnopeuden säätöventtiilin kara väärin päin reijässään. Aattelin, että venttiiliä oli joku korjannut aikaisemmin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

996-nostolaite Empty Vs: 996-nostolaite

Viesti  OlleK Ti Loka 13 2015, 11:11

Pohjatulpat tulee tiivistää Loctite 601 lukitusnesteellä, aine sekä lukitsee että tiivistää. Jos lukitusnestettä ei käytetä on suuri vaara, että lukkorengas pettää ja tulppa irtoaa uudelleen. Erityisesti pitoventtiilin kara sulkeutuu suurella nopeudella ja "vasaroi" istukkaa ja pohjatulppaa vasten. Pohjatulppa ei saa liikkua missään vaiheessa. Olemattomalta tuntuva liike hakkaa lukkorenkaan irti.  Tulpan ulkoreunasta voi myös vuotaa ulos öljyä, joten pitoasento saattaa olla huono (nostolaite pilkkii)  jos lukitusnestettä ei ole käytetty.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa