990 Nostolaite .
3 posters
Sivu 1 / 1
990 Nostolaite .
990 selestamatikin nostolaite vajoaa hitaasti alas ja kun öljy lämpenee ,tulee nopeammin alas. Ohivirtausventtiilin olen puhdistanut, ei vaikuttanut laskeutumiseen. Jossakin kuvassa ohiv.venttiilissä sanottiin siinä olevan kuula, sitä ei tässä ollut. Mikä tarkoitus kuulalla on? Voiko nostosylinterin männän-tiiviste päästää ja aiheuttaa vajoamista? Onko nostosylinterin aukaisu vaikea homma?
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 Nostolaite .
Aiheuttaako tuo laskeutuminen nostolaitteeseen nypytystä, eli se korjaa automaattisesti pienen laskeutumisen kun moottori käy?
Jos traktorissa on kolmetieventtiili, käy nostomännän tiiveyden tarkistaminen niin, että kun nostolaite on ylhäällä, napsauta kolmetieventtiili asentoon "1" tai "2" ja työnnä nostovipu eteen. Jos varret laskeutuvat edelleen, on aika vaihtaa mäntään tiiviste.
Minkä ikäinen 990?
Jos traktorissa on kolmetieventtiili, käy nostomännän tiiveyden tarkistaminen niin, että kun nostolaite on ylhäällä, napsauta kolmetieventtiili asentoon "1" tai "2" ja työnnä nostovipu eteen. Jos varret laskeutuvat edelleen, on aika vaihtaa mäntään tiiviste.
Minkä ikäinen 990?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5083
Vs: 990 Nostolaite .
Ohivirtausventtiili vaikuttaa nostoon, ei pitoon. Puhdista pitoventtiili, sen sisällä on se kuula, jos nostolaite ei pysy ylhäällä. Pitoventtiilin kuula toimii TCU paineen vastaventtiilinä, eikä kuulan puuttuminen vaikuta millään tavalla nostoon, pitoon tai laskuun. Nostolaite nostaa, pitää ja laskee vaikka kuulaa ei olisikaan, mutta TCU painetta ei pystytä säätämään käyttövivun asentoa muuttamalla. Pesäkkeen kaikki osat ja säätötoimenpiteet selostetaan seuraavassa linkissä https://www.taavetti-talli.net/t4149-selectamatic-saatoohjeet
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Nostolaite .
Vm.67,ikää on. Käyttövivun takana oleva 3-asentoinen vivun traktorin takaa katsottuna vasemmalle käännettynä lasku on nykivää käydessä,vivun ollessa suoraan eteen käännettynä laskeutuu tasaisesti. Kone lämpimänä tulee kytkin pohjassa melko nopeasti alas, joten vaihtaminen tulee tehdä ripeästi ettei perälevy ota maakosketusta. Kolmitieventtiili löytyy, täytyy koettaa Erkin konstia. Pitoventtiilin puhdistus myös otettava ohjelmaan. Kone on mökkikäytössä ja pääasiassa mökkitien tasaukseen ja talvisin lumitöitä.
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 Nostolaite .
Se käyttövivun takana olevan vivun nimi on valitsin ja sillä valitaan haluttu nostolaitten toimintatapa. Siinä on kolme asentoa, vipu vasemmalke=Vetovastussäätö. Nostolaite sää tässä asennossa signaaleja työntövarresta, joiden avulla pyritään pitämään kyntösyvyys vakoina. Tätä asentoa käytetään vain kynnettäessä ja nostolaittee4lla on pitoasento vain käyttövivun ollessa taka-asennossa. Vipu keskellä = Asennonsäätö. Tätä asentoa käytettäessä seuraa nostolaitteen asento käyttövivun liikkeitä ja nostolaitteella on pitoasento kaikilla käyttövivun asennoilla. Tätä asentoa käytetään kaikkien maanpinnan yläpuolella olevien työkoneiden ja laitteiden kanssa. Vipu oikealle = TCU, eli säädettävä painonsiirto ja nostolaitteella on pitoasento vain käyttövivun ollessa taka-asennossa. Siis osa työkoneen painosta siirtyy traktorin takapyörille ja renkaiden pito paranee. Voidaan käyttää kynnettäessä tai äestettäessä. Mökkitraktori tulee käyttää asennonsäädöllä. Niin, ja nykivä laskeutuminen on merkki siitä että laskunopeus on säädetty liian suurelle painavan työkoneen kanssa. Muut säätötavat voidaan unohtaa, koska traktori ei ole maatalouskäytössä. Kaikki edellä mainittu ja paljon muuta tarpeellista ja hyödyllistä tietoa löytyy ohjerkirjasta. Ota yhteyrttä seuraavaan tahoon: https://www.ohjekirja.org/
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm To Elo 25 2022, 18:14, muokattu 1 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Nostolaite .
-67-vuosimallissa ei taida olla pudotusventtiiliä vakiovarusteena eikä siinä ole myöskään vaihteistoöljyn täysvirtasuodatinta. Niissä on esiintynyt jonkin verran karaventtiilin kulumisongelmia ja kun kulumaa on riittävästi niin nostolaite alkaa pilkkiä. Venttiililohkossa on painelinjan lähtöpäässä yksisuuntaventtiili, joka kai aika harvoin alkaa vuotaa, mutta se ei kuulemma ole täysi mahdottomuuskaan. Noiden molempien vuotojen testaamiseen on olemassa yksinkertaiset niksit, mutta vuotojen korjaaminen on sitten monimutkaisempi juttu. Nypyttävän nostolaitteen kanssa tulee kyllä varsin hyvin toimeen kun tottuu napsauttamaan kolmitieventtiiliä pykälän vasemmalle kun varret on ylhäällä, edellyttäen tietysti, että männän tiivisteet on kunnossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5083
Vs: 990 Nostolaite .
Kiitos ohjeista, täytyy kokeilla kun taas menen mökille.
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 Nostolaite .
IKH myy tiivistesarjaa pudotusventtiiliin. Heidän varaosanumero on DBK964568. Heidän nimityksensä sarjalle on "Tiivistesarja kippiventtiili". IKH on jostain syystä vääntänyt oikean nimityksen pudotusventtiili muotoon kippiventtiili. Nostolaitteen 15 minuutin laskuaika nostosylinteri eristettynä aiheuttaa kyllä nostolaitteen "pilkkimisen". Kunnossa oleva sylinteri päästää nostolaitteen yläasennosta alas asti paljon hitaammin, ehkä vuorokaudessa tai jopa vielä hitaammin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Nostolaite .
Koneliike Pihlajaniemellä on tavallisesti ollut pudotusventtiilin 0-rengassarjoja.
Kun nostomännän tiiviste on täysin kunnossa niin nostolaite pysyy ylhäällä muutaman sadan kilon taakan päiväkausia.
Männän tiivisteen vaihto ei ole kovin monimutkainen kun kiinnittää huomiota yhteen seikkaan:
Avaa pultit ja ruuvit nostoakselin vasemman pään laakeripukin kannesta, osa pulteista tulee taka-akselikotelon lävitse niin, että mutterit on akselikotelon etupuolella.
Avaa nostoakselin laakeripukin oikean pään peltiluukku. Sieltä näet sen takana nostoakselin päässä nokkalevyn, joka painaa alla olevaa rullaseuraajaa. Jos nyt käännät nostoakselia ylöspäin niin pitkälle, että työntötappi nostomännän ja nostoakselin vivun välistä pullahtaa ulos porauksesta, on suuri riski siihen, että nokkalevy painaa seuraajarullaa niin alas, että liikevara pohjaa ja kun kääntöä jatkaa voimalla, saattaa se valu, johon nokkalevyn seuraajarulla kiinnittyy, murtua. Olen muutaman tuollaiset traktorin nähnyt, missä tuo kämä on tapahtunut. Jos se seuraajamekanismi murtuu irti, hydrauliikassa pelaa sen jälkeen vain TCU -asento.
Kaiken varalta on viisasta irrottaa se nokkalevy, joka on kahdella pienellä mutterilla kiinni nostoakselin päässä JA MERKATA VAIKKA TEIPPAAMALLA SEN ALKUPERÄINEN ASENTO niin se tulee sitten automaattisesti oikeaan asemaan kun sen kiinnittää takaisin. Kiinnitysruuvit on ohuet, älä vedä raskaalla ranteella niitä poikki, koska korjaaminen vaatii koko nostoakselin irrottamisen.
Sen jälkeen nostoakselia voi pyöräyttää sen verran, että männän saa näkyviin ja sen saa pullautettu ulos sylinteristä hoikalla puikolla öljykanavan kautta kun on ensin irrottanut kolmetieventtiilin.
Männässä on 0-rengastiivistys ja sen 0-renkaan takana nahkainen tukirengas, joka on alkuperäiskoneissa ollut nahkaa. 0-renkaan saa joustavaksi kun sitä liottaa öljyssä vähän aikaa, jonka jälkeen sen saa pujotettua männän uraan 0-renkaan taakse.
Jos haluat testata onko karaventtiili alkanut vuotaa, sen pystyy testaamaan seuraavasti: Tulppaa tuo lähettämässäsi kuvassa oleva pito-laskuventtiin nokassa oleva parimillinen poraus tiukalla kartiomaisella tapilla, vaikka koivutapilla paremman puutteessa. Asenna venttiili takaisin (kun o-renkaat on ensin vaihdettu pudotusventtiiliin), käynnistä traktori ja vedä nostovipu taakse. Sammuta traktori ja kuormita nostolaitetta vaikka pitkän lankun avulla niin että istut lankun toisessa päässä painona kun nostolaite yrittää pysyä ylhäällä ja seuraa mitä tapahtuu. Jos nostolaite vajoaa, se on erittäin vahva signaali sille, että karaventtiilissä on pieni vuoto. Pieni vuoto ei ole kovin haitallinen ja sen voi onnistua jopa eliminoimaan niin, että pyöräyttää venttiilin karaa puoli kierrosta porauksessaan niin, ettei karaan ja porauksen särmään kuluneet urat ole enää kohdakkain.
Testin jälkeen kannattaa nostolaite nostaa mekaanisen lukon varaan ennen pito-lasku venttiilin avaamista ettei öljynpaine pullautua venttiiliä hallitsemattomasti ulos porauksestaan ja sitten vasta kaivaa tulppaus pois venttiilin karan kärsästä.
Kun nostomännän tiiviste on täysin kunnossa niin nostolaite pysyy ylhäällä muutaman sadan kilon taakan päiväkausia.
Männän tiivisteen vaihto ei ole kovin monimutkainen kun kiinnittää huomiota yhteen seikkaan:
Avaa pultit ja ruuvit nostoakselin vasemman pään laakeripukin kannesta, osa pulteista tulee taka-akselikotelon lävitse niin, että mutterit on akselikotelon etupuolella.
Avaa nostoakselin laakeripukin oikean pään peltiluukku. Sieltä näet sen takana nostoakselin päässä nokkalevyn, joka painaa alla olevaa rullaseuraajaa. Jos nyt käännät nostoakselia ylöspäin niin pitkälle, että työntötappi nostomännän ja nostoakselin vivun välistä pullahtaa ulos porauksesta, on suuri riski siihen, että nokkalevy painaa seuraajarullaa niin alas, että liikevara pohjaa ja kun kääntöä jatkaa voimalla, saattaa se valu, johon nokkalevyn seuraajarulla kiinnittyy, murtua. Olen muutaman tuollaiset traktorin nähnyt, missä tuo kämä on tapahtunut. Jos se seuraajamekanismi murtuu irti, hydrauliikassa pelaa sen jälkeen vain TCU -asento.
Kaiken varalta on viisasta irrottaa se nokkalevy, joka on kahdella pienellä mutterilla kiinni nostoakselin päässä JA MERKATA VAIKKA TEIPPAAMALLA SEN ALKUPERÄINEN ASENTO niin se tulee sitten automaattisesti oikeaan asemaan kun sen kiinnittää takaisin. Kiinnitysruuvit on ohuet, älä vedä raskaalla ranteella niitä poikki, koska korjaaminen vaatii koko nostoakselin irrottamisen.
Sen jälkeen nostoakselia voi pyöräyttää sen verran, että männän saa näkyviin ja sen saa pullautettu ulos sylinteristä hoikalla puikolla öljykanavan kautta kun on ensin irrottanut kolmetieventtiilin.
Männässä on 0-rengastiivistys ja sen 0-renkaan takana nahkainen tukirengas, joka on alkuperäiskoneissa ollut nahkaa. 0-renkaan saa joustavaksi kun sitä liottaa öljyssä vähän aikaa, jonka jälkeen sen saa pujotettua männän uraan 0-renkaan taakse.
Jos haluat testata onko karaventtiili alkanut vuotaa, sen pystyy testaamaan seuraavasti: Tulppaa tuo lähettämässäsi kuvassa oleva pito-laskuventtiin nokassa oleva parimillinen poraus tiukalla kartiomaisella tapilla, vaikka koivutapilla paremman puutteessa. Asenna venttiili takaisin (kun o-renkaat on ensin vaihdettu pudotusventtiiliin), käynnistä traktori ja vedä nostovipu taakse. Sammuta traktori ja kuormita nostolaitetta vaikka pitkän lankun avulla niin että istut lankun toisessa päässä painona kun nostolaite yrittää pysyä ylhäällä ja seuraa mitä tapahtuu. Jos nostolaite vajoaa, se on erittäin vahva signaali sille, että karaventtiilissä on pieni vuoto. Pieni vuoto ei ole kovin haitallinen ja sen voi onnistua jopa eliminoimaan niin, että pyöräyttää venttiilin karaa puoli kierrosta porauksessaan niin, ettei karaan ja porauksen särmään kuluneet urat ole enää kohdakkain.
Testin jälkeen kannattaa nostolaite nostaa mekaanisen lukon varaan ennen pito-lasku venttiilin avaamista ettei öljynpaine pullautua venttiiliä hallitsemattomasti ulos porauksestaan ja sitten vasta kaivaa tulppaus pois venttiilin karan kärsästä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5083
Vs: 990 Nostolaite .
No tuli vieraita ja taavetin hommiin tuli tauko . Nyt kävin ikh:ssa mutta tiivistesarjaa ei ollut hyllyssä, loppuviikolla vois noutaa. Kiitoksia paljon ohjeista ja neuvoista, koetan saada pudotusventtiilin ensin kuntoon ja se jälkeen pitää päättä jatkosta ,miten edetä. Nostosylinterin männäntiivisteen uusiminen on meikäläisen poropeukalon tekemäksi ehkä liian vaikea .
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Similar topics
» DB 950 nostolaite
» 990 nostolaite.
» case 1594 nostolaite ei toimi kunnolla
» 990 nostolaite
» 995/ nostolaite
» 990 nostolaite.
» case 1594 nostolaite ei toimi kunnolla
» 990 nostolaite
» 995/ nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa