990 nostolaite.
5 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
990 nostolaite.
Hei!
Nyt kun viimein tuli vähän luntakin niin aurailin sitten ekaa kertaa tietä taavilla. Kyseessä siis vm70 990 selectmatic etukuormaajalla varustettu. Vähän aikaa lykittyäni etukuormaajan etulevyllä alkoi nostolaite käyttäymään mielestäni oudosti eli nosto hidastui ja laskemaan alkoi vasta kun työnsi vivun ihan pohjaan asti lisäksi tuntui kuin nosto/laskuvipu olisi mennyt jotenkin veltommaksi. Onkohan kyseessä vain lika öljyssä tai suodattimessa vai onko isompi remontti tiedossa. Kiitos jo etukäteen jos joku asiantuntijoista viitsii auttaa aloittelevaa peukalo hieman keskellä kämmentä olevaa taavin omistajaa!
Nyt kun viimein tuli vähän luntakin niin aurailin sitten ekaa kertaa tietä taavilla. Kyseessä siis vm70 990 selectmatic etukuormaajalla varustettu. Vähän aikaa lykittyäni etukuormaajan etulevyllä alkoi nostolaite käyttäymään mielestäni oudosti eli nosto hidastui ja laskemaan alkoi vasta kun työnsi vivun ihan pohjaan asti lisäksi tuntui kuin nosto/laskuvipu olisi mennyt jotenkin veltommaksi. Onkohan kyseessä vain lika öljyssä tai suodattimessa vai onko isompi remontti tiedossa. Kiitos jo etukäteen jos joku asiantuntijoista viitsii auttaa aloittelevaa peukalo hieman keskellä kämmentä olevaa taavin omistajaa!
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Käyttövivulla on ainoa vastus pieni ohjausventtiili venttiililohkossa. Suurin vastus tulee vivun alapään nivelessä olevista kitkalevyistä, jotka tavitsee pitää sen verran kireällä, että vipu ei liiku itsekseen taka-asentoon ohjausventtiilin jousipaineen vaikutuksesta. Pultissa on tuplamutteri, avainväli muistaaksein 19 mm, löysää ulompaa ja kiristä sisempää sopivasti niin vipu pysyy asetetussa kohdassa.
Hidastunut nosto on yleensä merkki likaantuneesta nostoventtiilistä. Ohjausvivun takana on halkaisijaltaan runsaa 5 cm luukku, josta törröttää ylöspäin pudotusventtili. Irrota pudotusventtiili kiertämällä se juuresta irti, avaa luukku ja katso sisään. Alla näkyy oikeassa reunassa nostoventtiilin proppu. Kopauta se auki, nosta varovasti pois proppu, prikka ja jousi. Varo ettei osat tipu peräkoteloon, jousi työntää alta hieman ylöspäin. Veistä hiukan lyijykynää paksumpi kartio puutikku ja dippaa sillä ylös nostoventtiilin kara reijästä. Karan sisällä on messinkinen ruuvi, kuristinlevy, jossa on neulan mentävä reikä ja alimmaisena nylonista tehty pieni verkkosiivilä. Puhdista ne niin, että kuristinlevyn rehästä näkyy läpi, jos nylonverkkoon tarttunut luistin sisään niin älä puhkaise siihen reikiä altapäin tikulla työntämällä!! Puhdista se vaikka paineilmalla tai CRC:tä ylhäältä päin spruuttaamalla. Sitten vaan osat takaisin paikalleen ja töihin.
Laskeutumisjuttu ihmetyttää, tarkista ettei ole vetovastussäätö päällä, eli paina nostovipu ihan taakse ja käännä sen takana oleva valitsin keskiasentoon. Jos vipu on käännettynä vasemmalle ja tunnistimen vaijeri väärin säädetty, niin se voi aiheuttaa jotain tuon tapaista.
Hidastunut nosto on yleensä merkki likaantuneesta nostoventtiilistä. Ohjausvivun takana on halkaisijaltaan runsaa 5 cm luukku, josta törröttää ylöspäin pudotusventtili. Irrota pudotusventtiili kiertämällä se juuresta irti, avaa luukku ja katso sisään. Alla näkyy oikeassa reunassa nostoventtiilin proppu. Kopauta se auki, nosta varovasti pois proppu, prikka ja jousi. Varo ettei osat tipu peräkoteloon, jousi työntää alta hieman ylöspäin. Veistä hiukan lyijykynää paksumpi kartio puutikku ja dippaa sillä ylös nostoventtiilin kara reijästä. Karan sisällä on messinkinen ruuvi, kuristinlevy, jossa on neulan mentävä reikä ja alimmaisena nylonista tehty pieni verkkosiivilä. Puhdista ne niin, että kuristinlevyn rehästä näkyy läpi, jos nylonverkkoon tarttunut luistin sisään niin älä puhkaise siihen reikiä altapäin tikulla työntämällä!! Puhdista se vaikka paineilmalla tai CRC:tä ylhäältä päin spruuttaamalla. Sitten vaan osat takaisin paikalleen ja töihin.
Laskeutumisjuttu ihmetyttää, tarkista ettei ole vetovastussäätö päällä, eli paina nostovipu ihan taakse ja käännä sen takana oleva valitsin keskiasentoon. Jos vipu on käännettynä vasemmalle ja tunnistimen vaijeri väärin säädetty, niin se voi aiheuttaa jotain tuon tapaista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 990 nostolaite.
Kiitos Erkille neuvoista! Pitänee Kokeilla niillä. Vielä siihen laskujuttuun että valitsin on ollut koko ajan keskellä.
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Tuo laskujuttu on kyllä erikoisen kuuloinen. Laskeutumisnopeudelle on säätönuppi kuljettajan oikean jalan kantapään takana. Kun ruuvi on täysin auki kierrettynä niin laskeutumisnopeus on suurimmillaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 990 nostolaite.
Sitä säätöä kokeilin ruuvailla mutta ei auttanut ongelmaan. Pitää vielä testailla lisää ja kirjoitella tilanteen kehityksestä kun ehtii ensin putsailemaan sen nostoventtiilin. Sen pudotusventtiilin voi siis huoletta ruuvata juuresta auki eli siinä ei siis ole kiinni mitään alaspäin putoavaa osaa?
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Pudotusventtiilin alta löytyy pitoventtiili. Pitoventtiilin sisällä on ylimpänä jousi ja sen alapuolelle 3-reikäinen reikälevy ja pohjimmaisena pieni kuula. Paras tapa estää osien putoamisen on avata ensin kannen kaksi ruuvia ja kääntää kansi niin, että venttiilipesäkkeen yläpinta tulee näkyviin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 nostolaite.
En mitenkään keksi, miten käyttövivun ihan äärieteen painaminen vaikuttaisi laskuun. Kun puhdistat nostoventtiilin, niin samasta luukusta näet hydraullikanohjausventtiilin yläpään, joka on nostoventtiilin takana akselikotelossa, kierretanko jossa on tuplamutteri. Kun nostovipu on takana, on mutterit alhaalla lohkoa vasten, silloin systeemi nostaa. Kn haluttu korkeus on saavutettu, nostaa nostoakselin oikeassa päässä oleva epäkesko vivun välityksellä kyseistä ohjausventtiiliä noin millin verran. Silloin nostolaite pitää. Kun nostovipua liikauttaa eteenpäin, vipumekanismi nostaa ohjausventtiilin mutterit noin 2,5 mm irti lohkon pinnasta ja silloin varret laskee. Noin sen pitäisi toimia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 990 nostolaite.
No avasin luukun mutta en siitä paljon viisastunut, mahtaako luukku olla edes alkuperäinen vai edellisten omistajien uusima, eli uskallanko vaan nypätä ton tapin pois jotta saan koko luukun auki vai putoaako jotain oleellista heti alas. yritin lisätä kuvan tohon linkkiin https://2img.net/r/ihimizer/img534/6153/b9fu.jpg toivotaan että toimii. Ja se lasku ongelma oli niin että nostaa koko ajan kunnes työntää vivun aivan täysin alas.
Tiedän että nämä ovat teille perusjuttuja mutta kun itse ei tiedä ja oppihalu olisi kova niin pakko kysellä viisailta tyhmiä, eli kiitos jos kärsivällisyys kestää vastailla.
Tiedän että nämä ovat teille perusjuttuja mutta kun itse ei tiedä ja oppihalu olisi kova niin pakko kysellä viisailta tyhmiä, eli kiitos jos kärsivällisyys kestää vastailla.
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Kyllä kuvassa kaikki näyttää alkuperäiseltä ja siistiltä.
Kuvassa ei näy että asennonsäätövipu olis keskiasennossa.Onko vipu katkennut??
Aina kun ko vivun asentoa muuttaa pitää nostolaitevipu viedä ihan taka-asentoon jousivoimaa vasten.
Kuvassa ei näy että asennonsäätövipu olis keskiasennossa.Onko vipu katkennut??
Aina kun ko vivun asentoa muuttaa pitää nostolaitevipu viedä ihan taka-asentoon jousivoimaa vasten.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1933
Vs: 990 nostolaite.
Vipu on katkennut mutta tällä hetkellä keskellä. Kokeilin vaihdella eikä tosiaan liiku kuin noston ollessa täysin ylös vedettynä.
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Pudotusventtiili on kierteellä kiinni venttiililohkon pitoventtiilin porauksessa. Se lähtee irti kiertämällä. Sieltä ei putoa mitään kun nostat varoen, ettei venttiilin alla oleva jousi putoa akselikoteloon.
Sitten pääset näkemään ohjausventtiilin liikkeet.
Jos systeemiä vaivaa löystynyt lukkoventtiili, niin varret pyrkivät ylös aina moottorin käydessä, mutta nostolaite toimi suht normaalisti kun on jotain hiukan raskaampaa kiinni nostolaitteessa. Saman oireen voi aiheuttaa, jos edellisen mekaanikon jäljiltä on nostoventtiilistä jäänyt pois kuristinprikka.
Sitten pääset näkemään ohjausventtiilin liikkeet.
Jos systeemiä vaivaa löystynyt lukkoventtiili, niin varret pyrkivät ylös aina moottorin käydessä, mutta nostolaite toimi suht normaalisti kun on jotain hiukan raskaampaa kiinni nostolaitteessa. Saman oireen voi aiheuttaa, jos edellisen mekaanikon jäljiltä on nostoventtiilistä jäänyt pois kuristinprikka.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 990 nostolaite.
Joo unohtui eilen sanoa viestissä että laita se pikku luukku kevyesti takaisin paikoilleen ja kierrä sitten pudotusventtiili pois.Sitten pikku luukku pois.
Mielestäni oireet viittaavat enempi "mekaaniseen " vikaan kuin vikaan itse selectamatic-lohkossa.(Voi siellä toki roska olla joten venttiilien puhdistus kannatta tehdä).
Itse tarkistaisin ensin nostolaitevivun.
Sehän on kiinni kahdella ruuvilla joilla myös säädetään vivun käyttötiukkuus.
Mutterit pois, vipu pois ja katso että vivun kaksi kiinnitystappia on ehjät.Jos ne on poikki niin ei toimi ja voi olla velttokin.
Toiseksi
Takapuolelta nostoakselin oikeasta päästä pikku peltiluukun pois ja katso että kaarenmuotoinen säätölevy nostakselin päässä on paikoillaan ja siihen nojaava luisti ehjä.
Kolmanneksi
Kurkkaisin oikean kanntapään takana olevan kopan sisään että nostolaitevivun säätötangossa on mutteri paikoillaan.
Mielestäni oireet viittaavat enempi "mekaaniseen " vikaan kuin vikaan itse selectamatic-lohkossa.(Voi siellä toki roska olla joten venttiilien puhdistus kannatta tehdä).
Itse tarkistaisin ensin nostolaitevivun.
Sehän on kiinni kahdella ruuvilla joilla myös säädetään vivun käyttötiukkuus.
Mutterit pois, vipu pois ja katso että vivun kaksi kiinnitystappia on ehjät.Jos ne on poikki niin ei toimi ja voi olla velttokin.
Toiseksi
Takapuolelta nostoakselin oikeasta päästä pikku peltiluukun pois ja katso että kaarenmuotoinen säätölevy nostakselin päässä on paikoillaan ja siihen nojaava luisti ehjä.
Kolmanneksi
Kurkkaisin oikean kanntapään takana olevan kopan sisään että nostolaitevivun säätötangossa on mutteri paikoillaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1933
Vs: 990 nostolaite.
Ok. Pitää katsella myös noita muita paikkoja. Nostovipua kiristin jo hieman eilen. Nyt ei taas viikkoon ehdi traktorin kimppuun mutta kirjoittelen jos homma näillä neuvoilla selviää kun ehdin taas katselemaan. Iso kiitos kaikille neuvoista.
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Ehdin sitten tänään kuitenkin vielä taavin kimppuun ja putsaamaan nostoventtiiliä, ja homma meni juurikin niin neuvot kertoivat kokeilemaan en enää ehtinyt oliko vaikutusta. Nyt kun pääsin koneen ääreen ja luin ohjeita uudestaan huomasin että minulla oli siellä karan sisällä se kuristuslevy pohjalla ja sihti sen päällä ja tietysti kun ne niin päin olivat laitoin samalla tavalla takaisin, eli heti kun ehdin saan ilmeisesti suorittaa toimenpiteen uudestaan ja vaihtaa sihdin pohjalle. Hirveän likaiselta nuo eivät vaikuttaneet mutta voiko tuo levyn ja sihdin väärä järjestys vaikuttaa toimintaan?
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Se reikälevy täytyy olla täysin tiiviistetty venttiilikaraan. Jos öljyä pääsee vuotamaan ohi, johtaa se siihen, että ohivirtausventtiili ei aukea tai aukeaa vain vähän, jolloin nostolaite saattaa nostaa koko ajan tai toimia muuten epämääräisellä tavalla. Sihti toimii lian kerääjänä ja lisäksi tiivisteenä venttiilin pohjaa vasten. Venttiilin pohja ei ole työstetty niin, että reikälevy asettuisi sitä vasten tiiviisti, joten sihti ensin ja sen päälle reikälevy ja sitten messinkiruuvi kunnolla kiinni.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 nostolaite.
No niin nyt sain sihdin ja levyn laitettua oikein päin ja tuntuisi nostolaite pelaavan ainakin pienellä kokeilulla melko normaalisti, eli se siitä jutusta toivottavasti. Nyt pääsinkin uuden ongelman kimppuun kun aloin tarkastella noita merkkivaloja jotka eivät siis ole toimineet. Syynä tuntui olevan ainakin öljy ja latausvalossa palaneet polttimot. Hydrauliikkavalon polttimo oli ehjä ja kokeilin yleismittarilla että virta siihen tulee mutta valo ei pala eli olisikohan vika siinä johtojen välissä olevassa diodi mikä lie hässäkässä? Polttimot vaihdeltuani laitoin käymään niin lataus ja öljyvalo molemmat jäivät palamaan, laturi on varmaan rikki se oli jo tiedossakin mutta mitenkäs tota öljy valoa voisi alkaa tarkastelemaan? Pitääkö ostaa ensin uusi kello ja kokeilla toimiiko sillä vai onko muita helppoja konsteja tarkistaa että öljy kiertää? Taas näitä aloittelijan kysymyksiä mutta pakko kysellä viisaammilta jos meinaa itsekin oppia.
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Moottorin öljynpaineen merkkivalon poltin ja johdatus voidaan testata maadoittamalla öljykellossa kiinni oleva johto moottorin ollessa pysäytettynä mutta virta päällä. Valon tulee syttyä koska painetta ei ole. Valon tulee olla sammuksissa, kun johto on irti. Hydrauliikan alipaineen merkkivalo voidaan testata samalla tavalla mutta moottorin käydessä. Maadoita alipainekelloon menevä johto ja valon tulee syttyä koska kello maadoittaa, kun alipaine kasvaa liian suureksi. Alipaineen merkkivalo tulee palaa, kun virta on päällä, moottorin ollessa pysäytettynä. Tämä sen vuoksi, että tällä tavalla voidaan varmistaa, että poltin on kunnossa. Diodi on se laite joka mahdollistaa hydrauliikan merkkivalon maadoituksen moottorin ollessa pysäytettynä. Edellyttää tosin, että laturi on kunno0ssa ja lataa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 nostolaite.
Niin, moottorin todellinen öljynpaine selviää vain kytkemällä painemittari öljykellon paikalle.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 nostolaite.
Eiköhän toi öljy valo toimi kun palaa virrat päällä sekä käynnissä ja kun ottaa johdon irti öljykellolta niin luonnollisesti sammuu. Painemittaria ei ole mutta kannattaisiko ensin ostaa uusi kello ja kokeilla sillä kun ei paljoa näytä ikh:lla maksavan
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Moottorin öljynpaineen merkkivalo maadoitetaan öljykellon kautta, ja valo0 sammuu, kun johto otetaan irti kellosta. Hyvä jos on näin, mutta niin ei aina tapahdu. On olemassa tapauksia jolloin johto merkkivalosta öljykelloon on kulunut puhki ja ollut yhteydessä runkoon, jolloin merkkivalo ei sammu millään konstilla.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 nostolaite.
Täytyy varmaan kipaista ensi viikolla uusi öljykello ja kokeilla sillä sitten.
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
mulla se pudotus venttiili juminut/ruostunut kiinni ei siis lähde pyörittämällä auki mitenkähän kovia otteita/keinoja uskaltaa käyttää et sais auki crc olen jo laittanut mitenköhän ois jos lämmittää..erkki kirjoitti:Käyttövivulla on ainoa vastus pieni ohjausventtiili venttiililohkossa. Suurin vastus tulee vivun alapään nivelessä olevista kitkalevyistä, jotka tavitsee pitää sen verran kireällä, että vipu ei liiku itsekseen taka-asentoon ohjausventtiilin jousipaineen vaikutuksesta. Pultissa on tuplamutteri, avainväli muistaaksein 19 mm, löysää ulompaa ja kiristä sisempää sopivasti niin vipu pysyy asetetussa kohdassa.
Hidastunut nosto on yleensä merkki likaantuneesta nostoventtiilistä. Ohjausvivun takana on halkaisijaltaan runsaa 5 cm luukku, josta törröttää ylöspäin pudotusventtili. Irrota pudotusventtiili kiertämällä se juuresta irti, avaa luukku ja katso sisään. Alla näkyy oikeassa reunassa nostoventtiilin proppu. Kopauta se auki, nosta varovasti pois proppu, prikka ja jousi. Varo ettei osat tipu peräkoteloon, jousi työntää alta hieman ylöspäin. Veistä hiukan lyijykynää paksumpi kartio puutikku ja dippaa sillä ylös nostoventtiilin kara reijästä. Karan sisällä on messinkinen ruuvi, kuristinlevy, jossa on neulan mentävä reikä ja alimmaisena nylonista tehty pieni verkkosiivilä. Puhdista ne niin, että kuristinlevyn rehästä näkyy läpi, jos nylonverkkoon tarttunut luistin sisään niin älä puhkaise siihen reikiä altapäin tikulla työntämällä!! Puhdista se vaikka paineilmalla tai CRC:tä ylhäältä päin spruuttaamalla. Sitten vaan osat takaisin paikalleen ja töihin.
Laskeutumisjuttu ihmetyttää, tarkista ettei ole vetovastussäätö päällä, eli paina nostovipu ihan taakse ja käännä sen takana oleva valitsin keskiasentoon. Jos vipu on käännettynä vasemmalle ja tunnistimen vaijeri väärin säädetty, niin se voi aiheuttaa jotain tuon tapaista.
savoa2011- David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio
Vs: 990 nostolaite.
Koko systeemissä on vain holkin sisällä pyörähtävä ja ylös-alas liikahatava kara, joka on tiivistetty 0-renkailla. Jo osia kuumentaa niin 0-renkaat kärähtää, mutta siihen saa tietenkin uudet asennettua melko helposti. Se rihlapää nuppi saatta irrota jos käyttää kovaa konevoimaa vääntelyyn.
Purkuosa on yksi ratkaisu.
Purkuosa on yksi ratkaisu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 990 nostolaite.
Aika jumissa oli mullakin se pudotusventtiili, auki sain mutta ei se vipu vieläkään käänny niin että sitä tappia pystyisi nostamaan. Öljyvalo sentään korjaantui marjakankaalta tilatulla uudella öljykellolla nyt pääsee sitten keskittymään hydrauliikkavalo ja lataus ongelmiin.
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 990 nostolaite.
Vielä kun joku kertoisi missä tuo hydrauliikkavalon anturi sijaitsee, kun ei ole hajuakaan johdot kun on edellisen omistajan puolesta niin ja näin
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» [b]Apua ! Case 1390 nostolaite[/b]
» 995 nostolaite
» 990 nostolaite
» DB 950 nostolaite
» 990 nostolaite
» 995 nostolaite
» 990 nostolaite
» DB 950 nostolaite
» 990 nostolaite
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa