Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 Selectamatic, käykö laihalla?

3 posters

Siirry alas

990 Selectamatic, käykö laihalla?  Empty 990 Selectamatic, käykö laihalla?

Viesti  AJ_DB990 To Helmi 10 2022, 07:59

Toisessa ketjussa pohdiskelin moottorin huohotusta kansirempan jälkeen (https://www.taavetti-talli.net/t4492-moottorin-huohotus), ja kaipaisin neuvoja myös toiseen "potentiaaliseen ongelmaan".

Nokkelana korvasin alkuperäisen ilmansuodattimen biltemasta hankitulla halvalla race -tyyppisellä kartiosuodattimella
Vanha suodatin kun ei pidä öljyjä, ja puhtauskin epäillytti.

Mutta nyt aloin miettimään että onko kuinka suuri riski että nyt motti käy liian laihalla? Kyllä vielä mustaa putkesta tulee jos kaasua runttaa, mutta ei toki siihen malliiin kuin ennen remppaa.

Aiemmin olen lueskellut juttuja CAV pumpun "turboruuvista", mutta olisiko viisainta kuitenkin laittaa alkuperäinen suodatin takaisin paikalleen, ettei käy köpelösti? Pölyisessä ympäristössä ei tule ajettua.

Alla kuva vielä tästä nokkelasta viritelmästä Shocked
990 Selectamatic, käykö laihalla?  Img_2022
AJ_DB990
AJ_DB990

David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 81
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic, käykö laihalla?  Empty Vs: 990 Selectamatic, käykö laihalla?

Viesti  erkki To Helmi 10 2022, 08:42

Köh. Diesel käy aina laihalla muulloin kun vetäessään kaikin voimin ja mustan savun pöllytessä pakoputkesta. Musta savu on on nokihiukkasia, joiden polttamiseen happi ei ole riittänyt männän päällä. Dieselin taloudellisuus perustuu juuri siihen, että se saa ilmaa aina niin paljon kuin sylinteriin mahtuu, joskus vielä ahtimen saattelemana. Sekaan ruiskutettu polttoainemäärä on pienellä kuormalla pieni ja isolla kuormalla iso. Sen säätää pumpun säädin kun kuljettaja on ensin säätänyt kaasuvivulla haluamansa kierrosluvun. Ilmanputsarissa on tärkeintä, että se on olemassa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5013

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic, käykö laihalla?  Empty Vs: 990 Selectamatic, käykö laihalla?

Viesti  AJ_DB990 To Helmi 10 2022, 09:39

kiitos Erkki vastauksesta! Eli ei huolta sitten, että männät sulaisivat Smile Omat kokemukset onkin vain moottoripyörän kaasareiden neuloista ja suuttimista seoksia säätäessä , siitä nämä ajatukset kumpuavat.
AJ_DB990
AJ_DB990

David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 81
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic, käykö laihalla?  Empty Vs: 990 Selectamatic, käykö laihalla?

Viesti  mattkau To Helmi 10 2022, 10:13

Niin, bensiini- ja dieselmoottorin toimintaperiaate on aivan erilainen vaikka saman näköisistä osista kasattu. Bensiinimoottori vaatii kaikissa käyntiolosuhteissa tarkan seossuhteen eli happea pitää olla juuri sen verran, että kaikki polttoaine palaa. Tätä säädellään kaasuläpällä kuristamalla ja nykymoottoreissa polttoaineen määrää ohjauspurkin ruiskutusajan pituutta muuttamalla. Diesel taas, joskus on kuvailtu, että on kuin kompressori johon syötetään polttoainetta sen verran että pysyy pyörimässä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic, käykö laihalla?  Empty Vs: 990 Selectamatic, käykö laihalla?

Viesti  erkki To Helmi 10 2022, 11:04

Juu, bensakäyttöisen traktorin tekee omanlaisekseen juuri se, että kun koko latausta säännöstellään kaasuläpällä, jää puristuspaine pienillä kierroksilla surkean matalaksi, jolloin teho menee lähelle nollaa eikä moottorin sitkeydestä voi juuri puhua. Vanhanajan mekaaniset säätimet olivat niin karkeita, että kierrosluku bensakoneella vaelteli herkästi aika laajalla alueella. Kun kyntäessä tuli vaon päähän ja polkaisi kytkintä niin kierrokset ryntäsi rutkasti ylöspäin jos ei samaan aikaan osannut löysätä kaasua juuri sopivasti. Kun DB Cropmasterin dielsel tuli markkinoille vuonna 1949, se saavutti nopeasti suosiota juuri siksi, että sen veto oli niin sitkeää, jota bensa/petroli -koneella ei ollut nähty, vaikka hevosvoimia oli suunnilleen saman verran molemmissa. Bensiinimoottoriin oli helppo rukata lisää kierroksia ja se oli nopea tiellä ja hyvä käynnistymään vaikka veivillä, joten sillekin riitti kysyntää.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5013

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa