Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 990 selectamatic

4 posters

Siirry alas

DB 990 selectamatic Empty DB 990 selectamatic

Viesti  outsider Su Huhti 15 2012, 18:06

Kävin eilen katsomassa Jalasjärvellä kaverin DB-kokoelmaa.Harmi ettei ollut aikaa piipahtaa siellä Davidin kotitalolla.

No joka tapauksessa sain nähdä ja kuulla 6000 h ajetun vm 71 DB990 selectamaticin 12 speed livedrive.
Traktori oli uudelleenmaalattu oikeilla sävyillä.Koneen peltiosia ei ollut paklattu vaan ne olivat täysin suorat kolhuttomat,myös lokasuojat,pakoputkikin alkuperäinen ja lähes virheetön.

Teknisesti huippukunnossa,mistään ei vuotanut mitään ja kone hörähti käyntiin kuin uusi ja kävi kauniisti niin kuin taavetti käy kun on kunnossa.

Vaikka kone oli klippanin putkihytillä mikä ei ole minun suosikki niin kaiken olless kunnossa lamppuja myöten niin voin sanoa että oli siistein 70-luvun taavetti mitä olen nähnyt. Very Happy Very Happy

Tänään sitten mietin kun tuolla toisaalla foorumissa joku oli päätynyt ostoissaan massikkaan että miksi ??

Kuvitelkaapa itsenne vuoteen 1971 olette ostamassa noin 55 hevosvoimaista traktoria.
Tarjolla on DB990,Fiat550,Ford 4000 ,Mf165 ja Valmet 502.

Taavetissa on vakiona 12+4 vaihdetta isoin nopeusalue 0,7km-30+(MFmultipower kulkee vähän kovempaa)
Vakiona kaksi ulosottonopeutta,paras maavara,kulkee parhaiten lumessa ym ym Very Happy Very Happy Very Happy

No miksi noi fiatin,fordin,massikan ja valmetin ym omistavat naapurit kadehtivat taavettimiestä.
No sillä on paras traktori joka on vielä ylivoimaisesti komein jopa kaunis Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 selectamatic Empty Vs: DB 990 selectamatic

Viesti  taavettimies Su Huhti 15 2012, 19:41

Onko ko koneesta kuvaa? Smile

Tuosta traktorin valinnasta, valmetti taitaa erottua joukosta parhaalla ohjaamollaan. Muuten sitten ominaisuudet jäävät kauas taavetista (tai massikasta). Valmetin mekaaninen nostolaite ja perälevyhommat ei kyllä sovi yhteen, tullut huomattua koulutilan vehkeiden kohdalla. Maffikka ei vaan jotenkin sovi meikäläiselle, ajoasento ja hallintalaitteet ei nappaa näin äkkiseltään.

Eilen ajoin 995:lla satakunta kilometriä kärri perässä, 33 km/h lämmin ohjaamo ja pirtsakka kone, mikäs siinä körötellessä.

Ei ole täydellisessä näyttelykunnossa meidän 995 nro 1. Toinen ysivitonen saa lähteä maailmalle ensi suvena, näin pienenä vinkkinä tallilaisille. Alkaa olemaan turhan monta traktoria. Myyntiin tuleva 995 ei ole täysin priima mutta kaikki toimii.

Laittelen sen jälkeen tuon toisen 995 samaan kuntoon kuin tehtaalta tullessaan, tai ainakin melkein. Pitäisi vaihtaa (entisöidä) alkuperäinen istuin, hommata alkuperäinen ohjaamon takapressu, alkuperäinen punainen emaliputki ja joitain nippeleitä/tarroja hankkia.

Ps. Juuri tulin taavettiremontista, nakkasin toisesta 995:sta vesipumpun irti alkoi tuulettajan siivet heilumaan siihen malliin että olisi uuden pumpun paikka.


Viimeinen muokkaaja, taavettimies pvm Su Huhti 15 2012, 19:44, muokattu 1 kertaa
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 selectamatic Empty Vs: DB 990 selectamatic

Viesti  erkki Su Huhti 15 2012, 19:43

Kyllä niitä aika monet silloin ostelivatkin. Nuo 70-luvun alkupään mallit tehtiin Melthamissa ennekuin Case tuli omistajaksi ja amerikkalaisen suursarjatuotanto -filosofian voimin alettiin tiukata valmistuskustannuksia. Engelsmanneilla on pinttynyt käsitys, että nuo vanhan ajan koneet olivat paremmin tehtyjä kuin uudemmat puna-valkoiset. Kyllä tehtaalla kustannuskuri osattiin aikaisemminkin, mutta nykyään tuntuu liioittelulta, että jokaista moottoria käytettiin dynamometrissä puoli tuntia, mitattiin teho, kulutus ja käyntilämpötila yms. ennen asennusta. Jos numerot ei olleet toleransseissa, palautui moottori linjalle tutkittavaksi. Sitä en tiedä, että penkitettiinkö kaikki moottorit aina tuotannon loppumiseen saakka. Tehtaan entiset työntekijät ovat kertoneet noistakin puuhista muistelmissaan. Samaten yksi entinen testauspuolen päällikkö ihmetteli yhdessä lehtijutussa sitä, että jotkut traktorinomistajat eivät halua testata koneensa tehoa dynamometrissä kun sellainen on paikalla traktoritapahtumassa, koska heidän mielestään testi on moottorin rääkkäystä! Jokaista moottoria kuitenkin rääkättiin heti kättelyssä se puoli tuntia jo tehtaalla ja mm. Nebraska -testissä ajettiin täysteholla vuorokausi yhteen kyytiin. Se on traktorin työtä eikä rääkkäystä! Sama ukko taisi kommentoida amerikkalaisen emoyhtiön Racinen tehtaan tuotteita vähän siihen malliin, että ne olivat erittäin vaihtelevia laadultaan.

Turvaohjaamopakko yllätti vähän kaikki valmistajat silloin -69 ehkä kotimaista lukuunottamatta. Sillä ne sen ajan kopperot ovat vähän mitä sattuu. Raha oli silloinkin tiukalla eikä ohjaamo saanut maksaa liikoja. Se on hiukan yllättävää että ohjaamoiden kohdalla kehitys oli mitä oli vaikka esim. DB:n teollisuusmalleihin sai tehdasasenteisen ohjaamon jo 50-luvun alkupuolella. Cropmasterin tuulisuoja on jo merkki siitä, että kuljettajan tarkenemista ajateltiin jo -47. Sehän oli siinä mielessä aika ymmärrettäväkin asia koska traktorit olivat siihen saakka olleet hyvin hitaita ja usein piikkipyöräisiä, joten ajoviima ei pahemmin vaivannut. Cropmasteissa on kuitenkin huppunopeus päälle 30 joten kyllä siinä saattaa jo polvet kohmettua pidempään ajellessa.



Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Huhti 16 2012, 12:05, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4538

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 selectamatic Empty Vs: DB 990 selectamatic

Viesti  outsider Su Huhti 15 2012, 22:48

Onko taavettimiehen molemmat 995:t 11/49 välityksillä.
Laitappa sähköpostilla vähän tietoja/kuvia koneesta ,tiedä vaikka kiinnostaiskin Very Happy Very Happy

Oli eilen niin huono ilima täälläpäin ettei tullut mieleeni ottaa kuvia siitä kaiman koneesta.
Laitan hänelle viestin että galleria kaipaa kuvaa.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 selectamatic Empty Vs: DB 990 selectamatic

Viesti  Riku Ma Huhti 16 2012, 14:54

outsider kirjoitti:Onko taavettimiehen molemmat 995:t 11/49 välityksillä.
Laitappa sähköpostilla vähän tietoja/kuvia koneesta ,tiedä vaikka kiinnostaiskin Very Happy Very Happy

Oli eilen niin huono ilima täälläpäin ettei tullut mieleeni ottaa kuvia siitä kaiman koneesta.
Laitan hänelle viestin että galleria kaipaa kuvaa.
Ai onko se outsider käynyt Jalasjärven "tulvajärvellä" ? Siellä sahan takana ?

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 372
Ikä : 57
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa