880 selectamatic lataus
+2
erkki
Ville
6 posters
Sivu 1 / 1
880 selectamatic lataus
Mikähän voisi olla syynä, kun latauksen merkkivalo sammuu vasta 1200-1400 r/min? Laturi on ilmeisesti alkuperäinen
Ville- David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kalvola
Vs: 880 selectamatic lataus
Olet varmaan jo tarkistanut ettei ole kiilahihna löysällä. Itse aloittaisin tutkimisen putsaamalla liittimet laturista ja säätimestä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 880 selectamatic lataus
Varmaan joko rele tai laturi temppuilee,syitä voi olla monia kai akku on ok?
Sekin jos mene oikariin alkaa latausongelmatkin.
Sekin jos mene oikariin alkaa latausongelmatkin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 selectamatic lataus
Vika voi löytyä niin monesta kohteesta, että ei voi kuin edetä järjestyksessä hihnasta, laturin liittimistä (muista maadoitus eli runko kontakti) ja säätimestä sekä hiilistä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 880 selectamatic lataus
erkki kirjoitti:Olet varmaan jo tarkistanut ettei ole kiilahihna löysällä. Itse aloittaisin tutkimisen putsaamalla liittimet laturista ja säätimestä.
Latauksessa vähän ropleemaa, akku uusi, laturissa hyvät hiilet, hihna kireällä, mutta lataa vain n.1200 kierroksen tietämillä jos menee yli tai alle tuon kierrosluvun niin jännite tippuu n.13volttiin, voisko olla siinä hiilien kontaktissa (ankkurissa) vikaa, putsasin sitä hienolla hiomapaperilla vähän, niin muuttu hieman paremaksi lataus.
latausreleessä on jotku säätöruuvit, onko joku säätänyt niitä vai pitääkö viedä tohtorille.
Jaami- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 59
Paikkakunta : oulu/Taivalkoski
Vs: 880 selectamatic lataus
Juu, releessä on säätömahdollisuus, mutta sopiviin säätöihin ei pääse oikein muuten kuin kokeilemalla. Voisihan siinä olla itua, että käyttää releen auki ja putsaa varovasti siinä olevat kärjet jos ovat vaikka saaneet pintaan eristävää kerrostumaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 880 selectamatic lataus
Jos rele pelleilee se kyllä kannattaa vaihtaa toimivaan,sen verran noiden kanssa autoissa nuorena pelailin että jäi mieleen.
Empä ole itekkään traktoreihin vaihellu vaihtovirtalatureita ku nvähän ajoa.
tasavirtalaturi kannattaa purkaa ja putsata kun ongelmia tulee,kattoo hiilien laakerin ja takaholkin kunnon ja risat/kuluneet osat vaihtaa ehjiin niin taas pelaa jos käämitykset on ok.
Empä ole itekkään traktoreihin vaihellu vaihtovirtalatureita ku nvähän ajoa.
tasavirtalaturi kannattaa purkaa ja putsata kun ongelmia tulee,kattoo hiilien laakerin ja takaholkin kunnon ja risat/kuluneet osat vaihtaa ehjiin niin taas pelaa jos käämitykset on ok.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 selectamatic lataus
Omassa kokemuspiirissä on sellainen tapaus, että 990 implematic, joka oli majoittunut taivasalla viimeiset yli 10 vuotta, herätettiin henkiin, startti ja laturi käytettiin auki, putsattiin ja laitettiin uudet hiilet. Kaupasta haettiin uusi pikku-Lucaksen latausrele, mutta latausjännite ei noussut kuin hiukan päälle 13 volttiin. Ei auttanut muu kuin avata rele ja hiukan säätää ja mitata muutaman kerran, että jännite saatiin 14 voltin tuntumaan. Kärsivällisyyttä se hiukan kysyy, mutta kun on hyvä akku ja volttimittari, niin temppu onnistuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 880 selectamatic lataus
Jos lataaminen loppuu kierroksilla, niin tulee mieleen, että hiilet alkaa hyppimään jostain syystä. Helppo testi onko vika laturissa vai releessä menee näin. Nyppää molemmat johdot irti laturin päästä, mutta älä päästä niitä koskemaan toisiinsa tai maahan. Pistä mittari kiinni isompaan liittimeen ja traktori käyntiin. Jännitteen pitäisi nousta muutaman voltin 2-4 ehkä. Jos ok, niin laita hyppylanka ison ja pienen liittimen välille ja siihen mittari kiinni. Tyhjäkäynnillä pitäisi löytyä jotain 8-9V. Kun lisäät varovasti kierroksia niin jännitteen pitäisi nousta samaan tahtiin tasaisesti, mutta ei pidä päästää yli 20V. Jos hiilet alkavat pomppimaan kierroksilla, niin sen pitäisi näkyä jännitteen nousussa tai nousemattomuudessa. Jos näin on, niin se voisi ehkä johtua kierosta ankkurin akselista tai jostain muusta epätasapainosta, väljästä hiilipään puslasta, epätasaisesta tai kuluneesta kollektorista, kuluneista hiilistä tai löysistä hiilien painejousista. Nämä nyt tulee yhtäkkiä mieleen. Joskus on käynyt myös niin, että joku ankkurin käämilangoista on päässyt irti kollektorin lamellista tai on muuten poikki ja keskipakovoima sitten pätkii virtaa.
Jos päädyt tutkimaan relettä, niin Erkin neuvoma puhdistaminen ei ole ollenkaan huono idea. Jännitteen säätö tapahtuu oikeanpuoleisen korkin alla olevasta ruuvista. Vasemmalta puolelta säädetään takavirtareleen kytkentäjännitettä eikä siihen nyt luultavasti tarvitse koskea.
Jos päädyt tutkimaan relettä, niin Erkin neuvoma puhdistaminen ei ole ollenkaan huono idea. Jännitteen säätö tapahtuu oikeanpuoleisen korkin alla olevasta ruuvista. Vasemmalta puolelta säädetään takavirtareleen kytkentäjännitettä eikä siihen nyt luultavasti tarvitse koskea.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 selectamatic lataus
ok, täytyypä kokeilla noilla ohjeilla mitä on tullut,
onko oikeanpuoleinen katsottuna jos liittimet on itseenpäin.
onko oikeanpuoleinen katsottuna jos liittimet on itseenpäin.
Jaami- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 59
Paikkakunta : oulu/Taivalkoski
Vs: 880 selectamatic lataus
Joo, juuri näin. Pitää nyt vielä varmistaa, että onhan se rele Luukkan RB108 ja laturi pikku Luukas, ettei kukaan vain ole sattunut vaihtamaan niitä toisiinsa sopimattomiin.
Muuten ei oikein osaa ajatella miten rele menisi tuolla tavalla rikki. Minä kyllä tutkisin sitä laturia ensin
Muuten ei oikein osaa ajatella miten rele menisi tuolla tavalla rikki. Minä kyllä tutkisin sitä laturia ensin
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 selectamatic lataus
Joo Natikasta oli toinen hiilijousi poikki nii nloppu lataus kerran.
Latauksen säätimen säätö sitten tarkkaa puuhaa,mullakin ihan Lucasin ohjeetkin on mutta en paljon ole säädelly kun ajoakin vähän.
Autoissa nuo tuli tutuiksi mutta en kyllä enää niitä kaipaile,aikamoisia ongelmia oli kun enemmän kulutusta tuli!
Latauksen säätimen säätö sitten tarkkaa puuhaa,mullakin ihan Lucasin ohjeetkin on mutta en paljon ole säädelly kun ajoakin vähän.
Autoissa nuo tuli tutuiksi mutta en kyllä enää niitä kaipaile,aikamoisia ongelmia oli kun enemmän kulutusta tuli!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa