Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Lataus ongelma

+4
ikilika
mattkau
erkki
vastaisku
8 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Lataus ongelma Empty Lataus ongelma

Viesti  vastaisku Ma Joulu 06 2010, 19:05

Hyvää itsenäisyyspäivää näin aluksi!
Ei lähtenyt taavi kaveriksi lumitöihin. Latasin akkua tunnin ja sitten tärähti reippaasti käymään.
Mikähän on kun latausvaloa ei näy ollenkaan, onko se elintärkeää että se herätevirta menee lampun kautta (ehjän lampun). Mittari näytti akunpäästä kaapeleita 10, 5-11,5 v väliltä. Oli senverran vinkkaa ja luntakin tuli etten muuta alkanut yrittään.
Yritin tuota hakua käyttää, mutta en ymmärrä sen logiikkaa, tai se ei minun, en saanut kuin laturi sanalla yhden osuman.

Minulla on myös tommonen sarvitarktori Mitsubishi ct-331, eihän kellään ole sattumalta ohjekirjaa siihen? Sillä sitten aurailin pihan ja naapurinkin.
vastaisku
vastaisku

David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 67
Paikkakunta : Kemi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  erkki Ma Joulu 06 2010, 20:44

En ole sähköistä kovin hyvin jyvällä, mutta kyllä vaihtovirtalaturi taitaa sen varoitusvalon kautta menevän jännitteen vaatia lähteäkseen hereille. En ole ihan varma, että jos laturin roottorissa on jäännösmangneettisuutta niin herääkö se sillä.

Tavallisin syy vaihtovirtalaturin mykistymiseen on kuluneet hiilet. Silloin kyllä merkkivalo palaa.

Normaali latausjännite on jossain lähempänä 14 volttia.

Pihakonetta voi tosiaan tekohengittää tilapäisesti lataamalla akkua pikkulaturilla silloin tällöin täyteen. Traktori pysyy käynnissä vaikka akku tyhjenisi esim. valojen käytön seurauksena.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  vastaisku Ti Joulu 07 2010, 12:48

Voiko mittarilamput vaihtaa päältä vai pitääkö kojetaulu käyttää irti? Ja semmoine vielä kun se kierroslukumittari ei pelaa, niin onko mittaritaulun takana jotain tehtävissä kun/jos sen käyttää auki.
vastaisku
vastaisku

David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 67
Paikkakunta : Kemi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  erkki Ti Joulu 07 2010, 13:59

En ole merkkivaloja koskaan avannut joten en tiedä mahtaako ne nousta ylöspäin. Arvaus on, että pitää raivata sen verran tilaa, että saa käden pujotettua merkkilampulle. Kiekkamittari on takaa kiinni sanka+ruuvisysteemillä. Lisäksi siinä on vaijeri kiinni holkkimutterilla. Ne pitää löysätä että mittarin saa nousemaan ulos reijästä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  vastaisku Ti Joulu 07 2010, 14:09

Siinä merkkivalolamppujen päällä on semmoiset häikäisynestoläpykät, ne pyörii ympäri. On senverran pakkasta ettei taida ehjänä lähteä irti, eikä viittis rikkoakkaan.
Kokeilen huomenna irroittaa kojetaulun ja katsoa mitä sieltä löytyy.
Eikös ne ole niitä 2w yksinapaisia pikkulamppuja nuo mittariston lamput.
vastaisku
vastaisku

David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 67
Paikkakunta : Kemi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  erkki Ti Joulu 07 2010, 14:23

Ne häikäisysuojat on tosiaan erilliset kaulukset lampun juuressa. Lampun pesä on muoviputki, jossa saattaa olla pienoinen olake tai este, joka sitä estää nousemasta ylös reijästä. Lamppu puolestaan on kiinni sellaisessa pidikkeessä, joka työnnetään altapäin putkeen. En tiedä mahtaako lampuissa olla niin pitkät piuhat, että jos sen ottaa alakautta putkesta pois niin yltääkö polttimo näkösälle. Toinen vaihtoehto on, että polttimon vetää ensin irti, pujottaa putken yöspäin ja vetää polttimon näkyviin kojetaulussa olevasta reijästä.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  vastaisku Ti Joulu 07 2010, 16:34

Tätä pitää kokeilla, kiitokset. Senverran ymmärsin tuota ohjekirjan lontoota, että lataus ei toimi jos merkkilamppu on rikki.
vastaisku
vastaisku

David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 67
Paikkakunta : Kemi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  mattkau Ke Joulu 08 2010, 09:02

Vaihtovirtalaturiin ei jää magneettia tarpeeksi itseherätykseen, tosiaan tarvii sen lampun kautta tulevan magnetoinnin lähtäkseen toimimaan.

Koko kojetaulun irrottaminen lampunvaihtoa varten on kyllä melkoinen operaatio. Jos on vähääkään kätilön tai kynegologin ominaisuuksia niin niitä lamppuja voi yrittää kaivella esiin alakautta. Lamput siinä on niinkuin Erkki kerto. Koko "lamppumittari" on kiinni samanlaisella sanka-ruuviyhdistelmällä kuin mikä tahansa pyöreä mittari. Sen irrottaminen vaatii myös voimistelua.

Kiekkakelloa varten on taavetin miehet keksineet kojetaulun reikään kaksi lovea joista kiinnityssanka (sormi)mutterien löysäämisen jälkeen pääsee periaatteessa luiskahtamaan mittarin mukana ulos. Käytännössä kuitenkin taitaa auttaa vain paikalleenlaittoa, siis sen sangan voi pistää käsissä paikalleen, laskea mittari reikään, pyöräyttää oikeaan asentoon ja sitten kätilön otteella tiukata sormimutterit.

Vihjeitä rakenteesta löytyy muistaakseni tuolta jenkkien DB/Case varaosasivuston räjäytyskuvista.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1351
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  vastaisku Ke Joulu 08 2010, 09:32

Justiinsa lähtöä tekemässä pihalle ja lamppuja vaihtamaan -5 enää pakkasta, joten käsivarsi paljaaksi ja kopeloimaan.
En ole kynegologi, mutta voin vilkaista, luki jollakin paidan selkämyksessä, pitää kokeilla.
Yritin siellä ameriikan sivuilla käydä, mutten löytänyt oikeaa laatikkoa mistä pääsee niihin räjäytyskuviin.
Kiitokset taas neuvoista.
vastaisku
vastaisku

David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 67
Paikkakunta : Kemi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  ikilika Ke Joulu 08 2010, 09:33

mattkau kirjoitti:Vaihtovirtalaturiin ei jää magneettia tarpeeksi itseherätykseen, tosiaan tarvii sen lampun kautta tulevan magnetoinnin lähtäkseen toimimaan.
Tähän on kerrottava oma kokemus -85 205 diesel pösöstä, sellanen oli emännällä muutamia vuosia sitten, mittarissa n.800tkm Laughing Sillä ajeltiin noin vuosi ennenkuin laturista hirtti laakeri kiinni ja silloin laitoin myös latausvalon toimintaan uutta laturia vaihtaessa, eli ainakin vuoden oli ladannut ilman valoa. Selitys voisi olla reilu paskakerros laturin sisällä ja tätä kautta latauksen herääminen...
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  vastaisku Ke Joulu 08 2010, 13:16

Olipa hyvä etten alkanu aikanaan gynegolikiksi, nyrkit mustana ja verillä kyynärpäitä myöten, sormenpäät umpijäässä, eikä tullut kuntoon ees.
Vai onko se vaan näitten vanhojen leidien kanssa, viistoistakesäsen kanssa olis varmaan paljon mukavempi touhuta ( Seppo Rätyä mukaellen.)
No, se siitä. Merkkivaloissa kaksi maajohtoa oli hapettunut liittimen juuresta poikki, ne laitoin uusiksi. Kierroslukumittaariin tuleva vaijeri oli irti mittarista, se on paikallaan.
Kokeilu, ei syttynyt valoja sen enempää kuin ennenkin. Laturin päässä oli eristysnauha sykerö jonka sisältä paljastui kaksi johtoa ja rikkinäinen pantakiinnitteinen liitin. Laturissa oli paikat kolmelle johdolle, paksu keskellä ja kapeammat reunoilla.
Nyt alkaa sitten kytkentäkaavion metsästys, minne ne johdot menee.
vastaisku
vastaisku

David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 67
Paikkakunta : Kemi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  Gary Grand Ke Joulu 08 2010, 15:31

ikilika kirjoitti:
mattkau kirjoitti:Vaihtovirtalaturiin ei jää magneettia tarpeeksi itseherätykseen, tosiaan tarvii sen lampun kautta tulevan magnetoinnin lähtäkseen toimimaan.
Tähän on kerrottava oma kokemus -85 205 diesel pösöstä, sellanen oli emännällä muutamia vuosia sitten, mittarissa n.800tkm Laughing Sillä ajeltiin noin vuosi ennenkuin laturista hirtti laakeri kiinni ja silloin laitoin myös latausvalon toimintaan uutta laturia vaihtaessa, eli ainakin vuoden oli ladannut ilman valoa. Selitys voisi olla reilu paskakerros laturin sisällä ja tätä kautta latauksen herääminen...
Kyllä se vaihtovirtalaturikin alkaa lataamaan ilman herätettä, ainakin useimmat, kun saa riittävästi kierroksia. Kun se pyörii reilut 3000 1/min, niin se alkaa kehittää itse magnetointivirtaa.
Henkilöautodieseleissähän tuo ei ole kierrosluku eikä mikään, varsinkin kun hihnavälitys kertaa moottorin kierrokset, mutta traktoripuolella riippuu jo välityksestä alkaako ollenkaan lataamaan.
Jos kampuran pyörä on tuplasti isompi kuin laturin, niin alkaa...

Taavetin latureissa on ainakin tuo ominaisuus käyttöohjekirjan mukaan ja on ilmoitettu että 1500 1/min riittää moottorin kierroksia herätevirran aikaansaamiseksi.
Gary Grand
Gary Grand

DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 49
Paikkakunta : Petäjävesi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  otsoni Ke Joulu 08 2010, 19:16

Herätevirta jos on hävinnyt, niin sen voi lainata vaikka suoraan akulta jollain johdonpätkällä. Sittenhän se taas latailee kunnes sammuttaa vaikka piuhan poistaakin Very Happy

otsoni

Viestien lukumäärä : 370

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  ikilika Ke Joulu 08 2010, 19:22

Eikös se lataus heräte maadoteta sinne laturin napaan... Eli lampulle plussa ja lampun maadotus laturin herätteeseen... Vaikka taitais se toimia ilman lamppuakin, vaiko täh? Empä oo koskaan koittanut...
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  Vieraili Ke Joulu 08 2010, 22:00

Pittääkait siinä lamppu olla,virta akulta virtalukolle,virtalukolta lampun kantaan, kun virta väännetään päälle,silloin virta lähtee lampulle,ja siitä toisesta lampun johosta laturin päähän pikkupistokkeeseen niin toimii lattaus,eikö se nuin oo se homma.

Se laturi vaan maatottaa tuon lampun,ja kun virta sammutetaan virtalukosta lamppu sammuu,ja voi kiilua vähän,se tuottaa vissiin jotahi jäännösvirtaa sillon,jos moottori käy.

Jos oon väärässä korjatkaa.tuliko tuo sillain että ymmärtää kytkeä yksinkertaisesti ja oikein laturin,jos johot on väärin.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  Vieraili Ke Joulu 08 2010, 22:13

ikilika kirjoitti:Eikös se lataus heräte maadoteta sinne laturin napaan... Eli lampulle plussa ja lampun maadotus laturin herätteeseen... Vaikka taitais se toimia ilman lamppuakin, vaiko täh? Empä oo koskaan koittanut...
toimii ilman lamppuakin mutta vaati silloin heräte/säätö virran kumminkin laturiin
lamppukin pitäs olla min 1,2w esim ledimerkkivalo ei toimi ei tuu tarpeeksi vastusta

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  mattkau Ke Joulu 08 2010, 23:14

Oikein, lamppu maadotetaan laturin hiilien, roottorin magnetointikäämin ja jännitteensäätäjän kautta. Lampun pitää olla sen verran isotehoinen että läpikulkeva virta saa laturin heräämään, oikein. Kun laturi lähtee pyörimään ja herää, se alkaa saamaan omatekoista magnetointisähköä kenttädiodien kautta. Tämä näkyy jännitteen nousuna merkkilampun maapuolen navassa ja lamppu himmenee ja lopuksi sammuu kun jännite-ero lampun napojen välillä on tarpeeksi pieni tai sitä ei ole. Tästä syystä jossain tapauksessa lamppu ei pala/syty vaikka lataus loppuu esimerkiksi hiilen kulumisen takia tai kun säätäjältä hiilelle menevä johto katkeaa (nimim kokemusta on, Lucas 17ACR)

Lamppua ei välttämättä tarvita laturin herättämiseksi. Se on vaan ovela kikka hoitaa kaksi asiaa yhdellä kertaa. Aika monessa kytkennässä lamppu on suoraan herätejohdossa ihan niinkuin taavetin luukas latauspiirissä. Jotkut toiset on hoitaneet asian eritavalla (niinkuin esimerkiksi joissakin Ladoissa). Herätevirta viedään suoraan laturille ja lamppu on todellakin vaan merkkilamppu, joka sytytetään releellä merkiksi viasta. Voin kertoa että on kiusallista jos mikään ei kerro latauksesta tai sen puuttumisesta ennenkuin sähkö loppuu akusta

imatt

mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1351
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  vastaisku To Joulu 09 2010, 09:15

Kytkentäkaaviossa laturilta lähtevä D johto menee virtalukolle napaan 1, johto F merkkivalon kautta virtalukon napaan 2, laturin runko maadoittaa.
Sähkökynän kanssa pitää mennä tutkimaan missä PohjolanVoimaa kulkee.
Mittaritaulu lähti nätisti irti, kaksi ruuvia päällä ja kaksi sivuilla, ratin pystyakselin kun sais muutaman sentin istuimeen päin, niin olispa heleppo tutkia matolaatikkoa.
Siitä on kulunut aikaa kun eka oma auto piti tutkia mitä se piti sisällään, Ford Anglia 1200 -67 ja plussa rungossa, oli siinä stereoitten kanssa räiskettä ennenkuin asia hoksattiin ja isoja kasetteja soitettiin. 10 markalla sai kymmenen litraa bensaa, Marlboro askin ja sai lyödä jonkun kerran 20 pennin pajatsoon.
vastaisku
vastaisku

David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 67
Paikkakunta : Kemi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  Gary Grand To Joulu 09 2010, 10:10

vastaisku kirjoitti:Siitä on kulunut aikaa kun eka oma auto piti tutkia mitä se piti sisällään, Ford Anglia 1200 -67 ja plussa rungossa, oli siinä stereoitten kanssa räiskettä ennenkuin asia hoksattiin ja isoja kasetteja soitettiin. 10 markalla sai kymmenen litraa bensaa, Marlboro askin ja sai lyödä jonkun kerran 20 pennin pajatsoon.
Onneksi näistä on päästy jo eroon standardisoinnin myötä.. Very Happy Ammattikoulun autosähköopetuksessa reilu 20 vuotta sitten vielä kovasti peloteltiin engelsmannien ikävästä tavasta kääntää akku väärin päin autoon, mutta onneksi en mokomiin ole törmännyt Shocked Varmaan olisi syntynyt savuvahinkoja...

On kyllä moni asia mennyt huonompaankin suuntaan, minkä voi jo tuosta ylläkirjoitetustakin havaita... Mad
Itselläkin selkeä muistikuva armeija-ajalta -92, kun bensa maksoi 3.83mk/litra... Valiantissa kun oli 383 kone, niin sitä sai tankata pig
Gary Grand
Gary Grand

DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 49
Paikkakunta : Petäjävesi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  vastaisku Pe Tammi 07 2011, 16:49

Tänään oli jo alle kymppi pakkasta,ja eiku Taavin kimppuun. Ylläri, akku jäässä, on purkanut jotakin kautta, kun edellistä kertaa värkkäsin. niin latasin akun???
No, hain semmoisen Optima akun ja laitoin paikalleen. Koetaulu irti ja mittaamaan, latauslampulle tulee virta muttei lamppu syty ennenkuin maadoittaa. Laturilta lähtevä paksumpi johto menee startille, tämä johto tulee laturin pienemmästä navasta? Pitääkö sen olla näin ?Voiko olla väärä kytkentä? Ihmettelen vähän laturiin tehtyjä liitoksia, erkkaria ainakin on käytetty kovasti. Kun akku oli paikoillaan niin laturi lämpesi sen verran että lumi sulas pinnalta. Kun syksyllä ostin Taavin, niin myyjä sanoi lamppuja olevan pimeänä ja laturin hihnan luistavan, joten en sen kummemmin ole kiinnittänyt asiaan huomiota.
Keväällä aattelin sitten alkaa isommasti opiskelemaan Taavin huoltoa ym. Otin laturin irti ja pitänee käyttää se mitattavana. Siinä latauksen merkkivalolampussa oli kolme johtoa, hankala on seurata niitä kun menevät sukkaan, eikä raaskis repiä rikki johdotusta.
vastaisku
vastaisku

David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 67
Paikkakunta : Kemi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  vastaisku La Tammi 08 2011, 16:45

No niin, nyt se toimii. Oli ne johdot laitettu väärin päin. Latauksen merkkivalo rupesi myös pelaamaan. Vielä Optimalle kiinnikkeet ettei lähde lentoon.
Pikkusen kylmäsi kun laitoin akun kaapelit kiinni, mutta taas yhtä asiaa viisaampana. On se vaan kumma ettei mitään ollut rikkonut, minäkin olen syksyllä ajellut pari tankillista oston jälkeen ja entinen omistaja ties kuinka pitkään. Laturi on sellainen Lucas kopio.
Onko 996 muuta kirjallisuutta kuin tuo ohjekirja, sen olen ladannut koneelle, tuota kesän huoltoa ajatellen.
vastaisku
vastaisku

David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 67
Paikkakunta : Kemi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  taavettimies Ti Tammi 18 2011, 18:00

Vaihdoin 995:seen virtalukon ja valokatkaisijan mutta eipä lähteny lataamaan jonkin menny pieleen. Eli lataus valo ei sammu, virtalukolta menee virta latauksen merkkivalolle ja merkkivalolta menee maajohto laturin pieneen liittimeen. Noinhan sen pitääkin mennä?
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  Vieraili Ti Tammi 18 2011, 21:50

Pitäskait se toimia noin,taitaa laturi ollla sitten rikki,veditkö uudet johot vai onko vanhat.

Vanhoissa taavettiissa oli se diodi jossain johossa,onko se nyt rikki ja kierrättää jotenki. jos alkuperäiset kytkennät.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  taavettimies Ti Tammi 18 2011, 21:53

En laittanut uusia johtoja, vaikka kyllä sietäisi sen verran pysäyttävät noi edellisen omistajan/"abico miehen" sähköpatentit vai pitäisikö sanoa rosvoliitin miehen happy
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Lataus ongelma Empty Vs: Lataus ongelma

Viesti  Vieraili Ti Tammi 18 2011, 21:58

Kokeileppa niin että otat akulta eri johoilla suoraan virran vaikka irtolampulle ja siitä laturiin,valo syttyy,sitten käyntiin ja vähän kaasua,kuinka käy,sammuuko.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa