DB 880 ja 850 moottorilohkojen erot
2 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 ja 850 moottorilohkojen erot
Mitä eroa on DB 880 (AD4/40T, AD4/40U) ja 850 (AD4/36B, AD4/36A) Implematicien moottorilohkoilla? Onko ainoa ero, että AD4/40:ssä on sylinteriputkessa suurempi sisähalkaisija ja siten myös männät renkaineen sekä kannentiiviste erikokoiset? Eli saisiko 36:sta tehtyä 40:sen vaihtamalla lohkoon ohuemmat putket, männät renkaineen männäntappiin asti sekä kannentiivisteen? Männänvarsi, kampiakseli, sylinterinkansi ym. ovat molemmissa ilmeisesti samat. Jakajapumppu on eri, mutta se ei kuulu varsinaiseen moottorilohkoon ja varmaan pumput toimisivat ristiinkin.
Entä miksi Livedrivet (40T ja 36A) on moottorilohkon osalta eritelty Non-Livedrivestä (40U ja 36B)? Kytkimessähän se ero on. Vauhtipyörät niissä ovat erilaiset, mutta eikö tuon nyt vaihda vaikka samalla kun kytkinasetelmankin. Tai no vauhtipyörän kiinnityspultit taitavat olla kampiakselin puolella eli ei ehkä ihan niin helppo ole vaihtaa. Sopiiko yksöiskytkimellinen vauhtipyörä kaksoiskytkimelliseen kytkimeen eli miten käy jos esim. AD4/36B:n laittaa sellaisenaan AD4/40T:n paikalle?
Entä miksi Livedrivet (40T ja 36A) on moottorilohkon osalta eritelty Non-Livedrivestä (40U ja 36B)? Kytkimessähän se ero on. Vauhtipyörät niissä ovat erilaiset, mutta eikö tuon nyt vaihda vaikka samalla kun kytkinasetelmankin. Tai no vauhtipyörän kiinnityspultit taitavat olla kampiakselin puolella eli ei ehkä ihan niin helppo ole vaihtaa. Sopiiko yksöiskytkimellinen vauhtipyörä kaksoiskytkimelliseen kytkimeen eli miten käy jos esim. AD4/36B:n laittaa sellaisenaan AD4/40T:n paikalle?
imppu880- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23
Vs: DB 880 ja 850 moottorilohkojen erot
Minäpäs aloittelen tämän "arvailun", jatkakoon tai korjatkoon muut, jos väärää todistusta annan.
Joo, 850, 950 ja 880 on samat lohkot ja 850 pienempi tilavuus tehty pienentämällä putken sisähalkaisijaa. Sitä taas en uskalla vannoa onko lohkon puolen mitat niin samanlaiset, että 950:n putken saa istutettua suoraan kikkailematta 850:n lohkoon. Sitäpaitsi jossain välissä putkien rakennetta muutettin, että eri ikäiset putket ja lohkot välttämättä eivät istu yhteen.
Moottorin tunniste on minun arvelujen mukaan eri, kun on haluttu erottaa yksöis- ja kaksoisytkimelliset mallit selvästi toisistaan. Nähdäkseni itse moottoreissa ei ole muita eroja kuin kovasti eri näköiset vauhtipyörät, jotka varmaankin käyvät ristiin kampiakselin pään laippaan. Kytkin tietysti on kokonaan erilainen. Kytkinkopan valuissa on eroja koska kytkimien irrotusmekanismit ovat erilaiset. Sitten eroa löytyy myös vaihteiston puolelta. Kaksoiskytkinmallissa ajokytkimeltä vaihteistoon menee putkiakseli, jonka läpi ulosottovaihteen akseli menee. Yksöiskytkimellisessä kytkimeltä lähtee vain yksi akselin tumppi, joka yhdistetään vaihteiston yläakseliin kytkentäholkilla. Jotain muutakin eroa saattaa olla, mutta tässä ehkä pääasiat.
Eli ei ihan kytkinasetelmaa vaihtamalla selviä muutoksesta
Joo, 850, 950 ja 880 on samat lohkot ja 850 pienempi tilavuus tehty pienentämällä putken sisähalkaisijaa. Sitä taas en uskalla vannoa onko lohkon puolen mitat niin samanlaiset, että 950:n putken saa istutettua suoraan kikkailematta 850:n lohkoon. Sitäpaitsi jossain välissä putkien rakennetta muutettin, että eri ikäiset putket ja lohkot välttämättä eivät istu yhteen.
Moottorin tunniste on minun arvelujen mukaan eri, kun on haluttu erottaa yksöis- ja kaksoisytkimelliset mallit selvästi toisistaan. Nähdäkseni itse moottoreissa ei ole muita eroja kuin kovasti eri näköiset vauhtipyörät, jotka varmaankin käyvät ristiin kampiakselin pään laippaan. Kytkin tietysti on kokonaan erilainen. Kytkinkopan valuissa on eroja koska kytkimien irrotusmekanismit ovat erilaiset. Sitten eroa löytyy myös vaihteiston puolelta. Kaksoiskytkinmallissa ajokytkimeltä vaihteistoon menee putkiakseli, jonka läpi ulosottovaihteen akseli menee. Yksöiskytkimellisessä kytkimeltä lähtee vain yksi akselin tumppi, joka yhdistetään vaihteiston yläakseliin kytkentäholkilla. Jotain muutakin eroa saattaa olla, mutta tässä ehkä pääasiat.
Eli ei ihan kytkinasetelmaa vaihtamalla selviä muutoksesta
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1651
Paikkakunta : Saarijärvi
Similar topics
» Suuret erot
» 990 selectamatic vuosimallien erot
» 90- ja 94 sarjan erot
» Siirtopumppujen erot
» 1290 ja 1390 erot
» 990 selectamatic vuosimallien erot
» 90- ja 94 sarjan erot
» Siirtopumppujen erot
» 1290 ja 1390 erot
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa