Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kaksois- ja parikytkinten rakenne-erot?

2 posters

Siirry alas

Kaksois- ja parikytkinten rakenne-erot? Empty Kaksois- ja parikytkinten rakenne-erot?

Viesti  jouto Pe Kesä 06 2014, 10:31

Omistan vanhemman pään (-67) 990 Selectan, jossa on kaksoiskytkin, siis kaksiportainen kytkinpoljin joka koplaa vaihteisto- ja saparovoimanottoa.

Sitten on 1394 HS ja 1690 kovaloota, joissa molemmissa on parikytkin. Siis polkimella pätkitään vain ajovoimanottoa, käsihantaakilla saparoa.

Vaikka on kirjallisuutta ja muuta viisautta, niin en ole ikinä tullut ajatelleeksi, että tämän käyttöliittymän lisäksi varsinaiset kytkintoteutukset poikkeaisivat mekaniikaltaan toisistaan.

Mutta ovattenko nämä käytöltään erilaiset tuplakytkimet myös sielultaan erilaisia? Jos, niin miten?

t. Kauko Ollila

jouto

Viestien lukumäärä : 94

Takaisin alkuun Siirry alas

Kaksois- ja parikytkinten rakenne-erot? Empty Vs: Kaksois- ja parikytkinten rakenne-erot?

Viesti  OlleK Pe Kesä 06 2014, 11:04

Kaksoiskytkimessä on liikkuva välilevy voimanoton kytkinlevyn ja ajokytkinlevyn välillä. Kytkimet irrotetaan kolmella käpälällä niin, että ajokytkin irrottaa ensin ja sen jälkeen käpälissä olevat ruuvit irrottavat voimanoton kytkimen. Parikytkimessä on vauhtipyörää vasten voimanoton kytkinlevy ja sen takana on voimanottokytkimen painelevy. Sitten tulee vauhtipyörään kiinnitetty välirunko jonka takapinta toimii ajokytkimen vastinpintana ja sen jälkeen ajokytkimen painelevy. Parikytkinratkaisussa on siis kaksi toisistaan täysin erillään olevia painelevyä, kun taas parikytkimessä on vain yksi painelevy. Sivustosta www.partstore.caseih.com löydät kummankin kytkimen varaosat mallikohtaisella haulla. 996 ja 1210 mallissa on parikytkin ja 990 ja 995 malleissa on kaksoiskytkin

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa