Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ohjauksen hydraulisylinteri

5 posters

Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  mtalo To Loka 07 2021, 15:08

Traktorina 1394 vm. -84. Ohjauksesta vähenee pikkuhiljaa öljyä. Kiristelin ohjaussylinteriin tulevia putkia ja lisäsin säiliön täyteen öljyä. Kummassa ääriasennossa ratti pitikään olla öljyä lisätessä?

Ohjaus on välistä kumman jäykkä, mutta kun saa käännettyä toisesta laidasta "keskikohdan" yli keveneekin yhtäkkiä ja silloin on myös helppo kääntää takaisin päin. Risteys meinas mennä pitkäksi, kun ei meinannu saada renkaita kääntymään riittävän nopeasti.

Toinen mielenkiintoinen ilmiö tapahtui maantienopeudessa. Kun nostin jalan kaasulta renkaat alkasi vatkaamaan. Kyse ei ollut klapista, vaan ohjaussylinterin mäntä liikkui tyyliin 5cm edestaas.

Voisko sylinterissä oleva ilma tehdä tuota vatkausta? Eikö ilma pitäisi poistua, kun kääntelee pari kertaa ääri asennosta toiseen?

Letkuja kiristäessä, käytin vähän toista letkua auki, niin huomasin öljyn olevan melko jankkia. Kannattaiskohan tuo huuhdella uudella öljyllä? Voiko tehdä niin, että irrottaa yhden letkun kerrallaan ja kääntää rattia käynnissä inan verran "oikeaan" suuntaan, jolloin irtonaisesta letkusta tulis vanhat jankit pois ja sen jälkeen toiseen suuntaan linkkuun, että sylinteri tulis tyhjäksi. Tämän jälkeen letku kiinni ja toinen letku irti ja toistaa toistepäin. Vai sylkäseekö se jo pienellä käännöllä säiliön tyhjäksi?

mtalo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  TIKO To Loka 07 2021, 22:53

Jos ilmaa siellä tankissa, liian vähän öljyä.. Voihan letkui löysäillä, mutta itseilmaava se on käsittääkseni. Vuotaa näissä omissa vehkeissä riittävästi kääntösylinterit, mutta lisää vaan ajoissa perään sinne 0,9 litran säiliöön.. säiliön saa tyhjäksi kun avaa päädystä 1/2 kannalla eli 13mm pultin, nykäsee irti. Valuu pois öölit.

Mutta en takaa että vanha tiiviste pitää tuon jälkeen. Pitkän kaavan mukaan siirtopumppa otettava irti näissä lyhyissä neloskoneissa, että saa kokonaan ulos. Uusi suodatin ja tiiviste säiliöön.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 889
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  1690 metsä Pe Loka 08 2021, 06:41

Ainakin osan noista vaivoista vois aiheuttaa tukkoinen suodatin, kun pumpulla on öljynsaanti ongelma.

Jotku "viisaat" laittaa säästöputjetti syistä noihin vuotaviin ohjaus systeemiin jopa jäteöljy.

Aikoinaan ittelle tuli hankittua 1490 jonka ohjaukseen oli laitettu kaksi kertaa käytettyä moottoriöljyä.
Öljyt piti vaihtaa useampaan kertaan, ennenkun alkoi näyttää öljyltä

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  mtalo Pe Loka 08 2021, 09:59

Suodattimen oon vaihtanu pari vuotta sitten ja käyttäny puhdasta moottoriöljyä (Delvac). Mulla olon aikana on sen verran vuotanu, että säiliös ja pumpus on varmaan puhtaat öljyt.

mtalo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  puolimoottori La Loka 09 2021, 14:46

mtalo kirjoitti:Suodattimen oon vaihtanu pari vuotta sitten ja käyttäny puhdasta moottoriöljyä (Delvac). Mulla olon aikana on sen verran vuotanu, että säiliös ja pumpus on varmaan puhtaat öljyt.

Kai tuohonkin ATF öljyä suositellaan? Voisi ainakin kovilla pakkasilla kuvitella moottoriöljyn olevan turhan paksua.
puolimoottori
puolimoottori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  1690 metsä La Loka 09 2021, 15:24

ATF on vanhaa tietoa. Kyllä noihin ohjaus systeemeihin nykysin moottoriöljyä suositellaan. Niin hytrostaatiin kun tehostimeenkin.
Syy on se, että moottoriöljystä ei ole mitään haittaa vaikka sitä vuotaisi moottoriin.

Moottoriöljyä taitaa Taavetin kirjakin suositellaan. Moottoriöljyä 10w 30 olen itse käyttäny

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  Paulig La Loka 09 2021, 18:29

Onpa tullut kirjoitettua muihin ketjuihin, mutta lisätään tähänkin: suodattimen vaihdon ollessa ajankohtainen, kannattaa ostaa alkuperäinen suodatin. Siinä tulee mukana oikean kokoinen O rengas säiliön tiivistykseen.

Oma kokemukseni on, että hieman edullisemmalla tarvikesuodattimella ja sen mukana tulevalla O renkaalla jäi säiliö vuotamaan. Eli aloita alusta koko homma Very Happy sen verran työläs, että ei kannata säästää. Näin kävi minulle, toki toisen merkkisessä tarvikeosassa voi ollakin oikean kokoinen O rengas. Itse suodatin kyllä passasi myös tarvikkeena.

Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  mtalo La Loka 09 2021, 20:07

On muuten aika ärsyttävä vaihtaa suodatin, kun on vielä etukuormainkin. Muistaakseni piti irrottaa polttoaineen siirtopumppu ja sittenkin oli aika ahdas.

Ilmaa tosiaankin vaikuttais olevan sylinterissä, kun renkaat ilmassa rengasta pystyy kääntämään eli ilma painuu kasaa.

Pitää koittaa ottaa vanhat jankit pois sylinteristä ja testata toimiiko sitten paremmin. Mitenkä se öljyn taso tuli oikein? Oliko renkaat vasemmalle ja sitten täytetään korkkia myöten?

mtalo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  Paulig Su Loka 10 2021, 13:32

Öljynvaihdossa olen toiminut seuraavasti (kun sylinteri on tyhjä):

Täytä öljyä korkkiin asti.
Käynnistä kone, pyöräytä renkaat toiseen ääriasentoon ja sammuta.
Lisää öljyä korkkiin asti.
Kääntele ääriasentojen välillä kone käyden ja sammuta taas
Lisää öljyä korkin alareunaan asti ja oikea määrä öljyä on säiliössä.

Sylinteri on kaksitoiminen. Näin ollen öljyn määrä ei juurikaan muutu, olipa renkaat missä asennossa tahansa. Kun sylinteri on tyhjä, tällä tavalla järjestelmä ilmautuu ja sylinteriin menevän öljyn tilalle lisätään uutta öljyä. Aika paljon sinne menee, siitä syystä tein täytön useassa vaiheessa, jottei pumpulta lopu öljy,

Ja voi olla, että pienen käytön jälkeen on lisäystarvetta.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjauksen hydraulisylinteri Empty Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri

Viesti  mtalo Pe Loka 15 2021, 21:01

Sylinterissä oli varmaan ilmaa ja syy oli yksinkertaisesti vajaus öljysäiliössä. Olin varmaan unohtanut täyttää sen, vaikka kuvittelin vasta täyttäneeni.

Laskin vanhat kurat sylinteristä pois ja päästin putkistostakin sen verran, että alkasi tulemaan puhdasta öljyä. Hyvä konsti oli startata sammutin päällä, jolloin putkesta tuli kohtuullisella virtaamalla. Käynnistämällä saattais törskäyttää aika paljon kerralla.

Sylinterin ja putken välissä 90-astetta kääntävä liitin, joka oli ainakin löysällä. Olin aikaisemmin kiristänyt putket, mutta liittimen löysyys oli jöönyt huomaamatta. En tiedä, kuuluisko mitään tiivistettä sylinterin ja tuon liittimen väliin. Tiivistettä siinä välissä ei ollut, joten laitoin siihen väliin kupariprikan ja vedin nyt kiinni. Nyt renkaat kääntyi tosi nätisti paikallaan. Pitää seurata olino tuo löysä liitos ainut öljyvuoto vai tyhjeneekö säiliö vieläkin.

mtalo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa