Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1690 ohjauksen pumppuko huono?

3 posters

Siirry alas

1690 ohjauksen pumppuko huono? Empty 1690 ohjauksen pumppuko huono?

Viesti  jouto Ti Syys 23 2014, 08:38

1982-vuoden 1690 nelikon etufillarit eivät käänny paikallaan seisten oikein isoillakaan kierroksilla. Öljyt ja suodattimet vaihdettu, mutta tilanne ei muuttunut. Oletan pumpun olevan horisko, mutta vuotoja ei ole. 1694:ssä on kai tehokkaampi pumppu. Käykö sellainen tuohon pulttaamalla? Entä tarvikepumppu? Ja jos otan riskin ja koetan vaikka Purkupojilta käytettyä, niin mitä pitää tietää paremman pumpun saadakseen? Että on 1694:n, -kö?

Ohjaus on painava kaikissa olosuhteissa, vähän kuin pumpun tuotto tai ehkä ennemminkin paine ei riittäisi kierroksillakaan. Aivan muuta kuin 1394:n herkkä sompa.

t. Kauko Ollila

jouto

Viestien lukumäärä : 94

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 ohjauksen pumppuko huono? Empty Vs: 1690 ohjauksen pumppuko huono?

Viesti  OlleK Ti Syys 23 2014, 11:07

Pumppu on sama kaikissa 90-sarjan ja 94-sarjan koneissa, ainoa ero on ylipaineventtiili. Irrota ensitöiksi pumpun paineputki ja kytke siihen painemittari. Käynnistä moottori ja käytä ERITTÄIN lyhyen ajan kierrosluvulla 1500 k/min. Paine 94-sarjan koneissa on muistaakseni 127 bar, 90-sarjan koneiden paine on hieman alhaisempi, mutta alkuperäisilläkin paineilla 1690 mallin "etuset" kääntyivät ihan asiallisesti. Pumppuun voi vaihtaa tiivisteet, jos paine on liian matala. Samalla tulee myös purseet pumpun rungon sisäpuolelta varovasti kaapia pois esimerkiks puukolla. Ylipaineventtiiliä ei tule avata, se todennäköisesti ei enää toimi oikealla tavalla kokoonpanon jälkeen. Laakeripukkeja tai roottoreita ei tule vaihtaa, se johtaa viimeistenkin paineiden menettämiseen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 ohjauksen pumppuko huono? Empty Vs: 1690 ohjauksen pumppuko huono?

Viesti  jouto Ti Syys 23 2014, 12:12

Nomutta kiitos tästä! Ai noinkin korkeat ovat optimipaineet. Minä mittaan ja palaan, toimenpiteiden tuloksin ja tarvittaessa kysymyksin. Näyttää Marjakankaalla olevan pumpun tiivistesarja 14 euroa, että semmonen nyt ensin...

t. Kauko Ollila

jouto

Viestien lukumäärä : 94

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 ohjauksen pumppuko huono? Empty Vs: 1690 ohjauksen pumppuko huono?

Viesti  TIKO Ti Syys 30 2014, 20:39

Ainakin mun 1690 nelikon pyörät kääntyy tasaisella pihalla paikallaan, muttei metsässä jossain ahtaassa kolossa enää kuin liikauttamalla traktoria. Ek-traktori 1490-4 on 2 ohjaussylinteriä, kopista nähden vasemmalla on purkaamolta hommattu 1290 nelikon sylinteri kääntövarsineen, kardaanin luota kiinnityskorva vaan muutettu identtiseksi kummallekin puolelle. Jaksaa betonilattialla nyt ahtaissa paikoissa kevyesti käännellä renkaita suursäkki koukussa roikkuen. 1594-4 tosiaan varmaan tiivisteongelma jossain muualla, pumppu vaihdettu mutta ei kääntää jaksa paikoillaan. Ratti pitää sirinää reilummin kuin 1690 nelikon. Orbivika?
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 848
Ikä : 43
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 ohjauksen pumppuko huono? Empty Vs: 1690 ohjauksen pumppuko huono?

Viesti  OlleK Ti Syys 30 2014, 20:47

Sirinä johtuu Orbitrol venttiilin erilaisesta kiinnityksestä. Kysymyksessä ei ole vika vaan ominaisuus jota siis et pidä ruveta "korjaamaan", ei se siitä miksikään muutu. Toisen sylinterin asentaminen vähentää kyllä tarvittavaa ohjausvoimaa mutta samalla rattikierrokset tuplaantuvat. Rakennelman laillisuutta voidaan myöe kyseenalaistaa. Traktoria ei ole tyyppikatsastettu kahdella ohjaussylinterillä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 ohjauksen pumppuko huono? Empty Vs: 1690 ohjauksen pumppuko huono?

Viesti  TIKO Ke Loka 01 2014, 20:23

OlleK kirjoitti:Sirinä johtuu Orbitrol venttiilin erilaisesta kiinnityksestä. Kysymyksessä ei ole vika vaan ominaisuus jota siis et pidä ruveta "korjaamaan", ei se siitä miksikään muutu. Toisen sylinterin asentaminen vähentää kyllä tarvittavaa ohjausvoimaa mutta samalla rattikierrokset tuplaantuvat. Rakennelman laillisuutta voidaan myöe kyseenalaistaa. Traktoria ei ole tyyppikatsastettu kahdella ohjaussylinterillä.

Ahaa, joo ei korjata mitään! No joo, kyllä ratti tuplakierrokset pyörii 1490, mutta maantieajossa parempi nytte kun vauhtia reilummin kuin perusmallissa. Ohjaus saa ollakin hitaampi tässä "formulassa". Ei tule hätäisiä korjausliikkeitä.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 848
Ikä : 43
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa