DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti
3 posters
Sivu 1 / 1
DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti
Hei
DB 950 AD4.40T kansi on kunnostettu ja nyt pitäisi kilkkeet laittaa takaisin.
Mikähän on kannen kirityspulttien kiristysjärjestys sekä momentti??
Mikä on venttiilien välys?
En löydä mistään netistä manuaalia for free mutta ostettevia kyllä. Niitäkin on monenlaisia, joten minkä nimisessä manuaalissa olisi noita yo tietoja??
t.juha
DB 950 AD4.40T kansi on kunnostettu ja nyt pitäisi kilkkeet laittaa takaisin.
Mikähän on kannen kirityspulttien kiristysjärjestys sekä momentti??
Mikä on venttiilien välys?
En löydä mistään netistä manuaalia for free mutta ostettevia kyllä. Niitäkin on monenlaisia, joten minkä nimisessä manuaalissa olisi noita yo tietoja??
t.juha
July- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1
Vs: DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti
On tämmöinen aihealue tällä palstalle: https://www.taavetti-talli.net/f12-info
Ja sen alla tämä: https://www.taavetti-talli.net/t205-db-momentteja
Lukujen lähdettä ei voi varmuudella taata, mutta oikealla tontilla ovat.
Tässä vielä kommentin sisältö sellaisenaan:
* * *
DB-Momentteja
Viesti Vieraili La Kesä 20, 2009 12:29 pm
Laitan muutamia yleisimpiä momentteja ,tässä on 25 mallista 950 ja 880 IMPLEN malleihin asti.
Öljynpaine kuumana 1800 kierroksella 2,3-4,0 kiloa,jos alle 1,3 kiloa,korjattava heti.
Öljynpaine kuumana 600 kierroksella 1,2-1,6 kiloa.
Sylinterin kansi 1. 5,0 kpm 2, 9,0 kpm 3. 12,5 kpm
Kiertokangen pultit 5,5 kpm
Runkolaakeripukit1/2 pultit 12,0kpm ja 7/16 pultit 8,5 kpm.
Vauhtipyörä 7,0 kpm
Hihnapyörä 14,0 kpm.
Venttiilinvälys kirjan mukaan kylmänä 0,4mm
Sitten selectamatic kansi 12,5 kolmessa osassa 4,8 ja 12,5 kpm
Runkopukit 22kpm.
Kolmoskoneen runkopukit 17kpm
Kolmosen vastapainot pitää muistaa merkitä ennen irroitusta,jos tekee kampiakselitöitä,että sattuu oikeisiin kohtiin,sen momentti 5,5 kpm
Kiertokanget 6,9 kpm.
Vauhtipyörä 7,0 kpm.
990 implessä samat arvot,ja vanhemmat selectat,missä märkäputkikone.
Uuudemmat koneet,joissa eri mutterit,1290,1390,1490,1690 jne kannen momentti 13,8 kpm neljässä osassa 4,8,11 ja 13,8 kpm
Runkopukkeissa sama 22 kilon momentti lukuunottamatta 1410,1412,1490 ja 1494 malleja,missä keskipukki tulee 30,4 kpm momenttiin 1977 vuoden puolivälistä lähtien.
Huomioikaa,että kiertokankien ja runkolaakereiden pukkeja ei saa sekoittaa keskenään.
Kansi pitää jälkikiristää,saa ajella päivänki ensin,ja annetaan jäähtyä sen ja sitten vartti auki ja taas loppumomenttiin.
Kampiakselin hihnapyörä kolmoskoneissa 12,2 kpm,ja muissa moottoreissa 19 kpm.
Siinä yleisimpiä momentteja,jos jotain puuttuu,mitä kaipaatte, täydennetään myöhemmin tarpeiden mukaan.
Venttiilin välys kylmänä 0,25mm
Keinuvipuakseli 6,1 kpm.
* * *
t. Kauko Ollila
Ja sen alla tämä: https://www.taavetti-talli.net/t205-db-momentteja
Lukujen lähdettä ei voi varmuudella taata, mutta oikealla tontilla ovat.
Tässä vielä kommentin sisältö sellaisenaan:
* * *
DB-Momentteja
Viesti Vieraili La Kesä 20, 2009 12:29 pm
Laitan muutamia yleisimpiä momentteja ,tässä on 25 mallista 950 ja 880 IMPLEN malleihin asti.
Öljynpaine kuumana 1800 kierroksella 2,3-4,0 kiloa,jos alle 1,3 kiloa,korjattava heti.
Öljynpaine kuumana 600 kierroksella 1,2-1,6 kiloa.
Sylinterin kansi 1. 5,0 kpm 2, 9,0 kpm 3. 12,5 kpm
Kiertokangen pultit 5,5 kpm
Runkolaakeripukit1/2 pultit 12,0kpm ja 7/16 pultit 8,5 kpm.
Vauhtipyörä 7,0 kpm
Hihnapyörä 14,0 kpm.
Venttiilinvälys kirjan mukaan kylmänä 0,4mm
Sitten selectamatic kansi 12,5 kolmessa osassa 4,8 ja 12,5 kpm
Runkopukit 22kpm.
Kolmoskoneen runkopukit 17kpm
Kolmosen vastapainot pitää muistaa merkitä ennen irroitusta,jos tekee kampiakselitöitä,että sattuu oikeisiin kohtiin,sen momentti 5,5 kpm
Kiertokanget 6,9 kpm.
Vauhtipyörä 7,0 kpm.
990 implessä samat arvot,ja vanhemmat selectat,missä märkäputkikone.
Uuudemmat koneet,joissa eri mutterit,1290,1390,1490,1690 jne kannen momentti 13,8 kpm neljässä osassa 4,8,11 ja 13,8 kpm
Runkopukkeissa sama 22 kilon momentti lukuunottamatta 1410,1412,1490 ja 1494 malleja,missä keskipukki tulee 30,4 kpm momenttiin 1977 vuoden puolivälistä lähtien.
Huomioikaa,että kiertokankien ja runkolaakereiden pukkeja ei saa sekoittaa keskenään.
Kansi pitää jälkikiristää,saa ajella päivänki ensin,ja annetaan jäähtyä sen ja sitten vartti auki ja taas loppumomenttiin.
Kampiakselin hihnapyörä kolmoskoneissa 12,2 kpm,ja muissa moottoreissa 19 kpm.
Siinä yleisimpiä momentteja,jos jotain puuttuu,mitä kaipaatte, täydennetään myöhemmin tarpeiden mukaan.
Venttiilin välys kylmänä 0,25mm
Keinuvipuakseli 6,1 kpm.
* * *
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti
Kaukon kannen kirrausohjeet ovat ok. Vastaisen varalle täältä löytyy korjauskirja, alkuperäiskielellä kylläkin.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUERrOUJUbVlIXzA?resourcekey=0-YccYaT8Szd5wsbs70Epa5A
Muistathan, että kansi on hyvä jälkikiristää jonkinmoisen tuntimäärän jälkeen, vaikkapa seuraavan tai sitä seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUERrOUJUbVlIXzA?resourcekey=0-YccYaT8Szd5wsbs70Epa5A
Muistathan, että kansi on hyvä jälkikiristää jonkinmoisen tuntimäärän jälkeen, vaikkapa seuraavan tai sitä seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Similar topics
» Case 1694 sylinterin kannen kiristys
» Momentti
» Suutinrunkojen momentti
» Kiertokannen momentti? DB 1200s vm.71
» DB 900 D
» Momentti
» Suutinrunkojen momentti
» Kiertokannen momentti? DB 1200s vm.71
» DB 900 D
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa