Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti

3 posters

Siirry alas

DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti Empty DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti

Viesti  July Ma Kesä 21 2021, 11:52

Hei

DB 950 AD4.40T kansi on kunnostettu ja nyt pitäisi kilkkeet laittaa takaisin.
Mikähän on kannen kirityspulttien kiristysjärjestys sekä momentti??
Mikä on venttiilien välys?

En löydä mistään netistä manuaalia for free mutta ostettevia kyllä. Niitäkin on monenlaisia, joten minkä nimisessä manuaalissa olisi noita yo tietoja??

t.juha

July

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti Empty Vs: DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti

Viesti  jouto Ma Kesä 21 2021, 12:42

On tämmöinen aihealue tällä palstalle: https://www.taavetti-talli.net/f12-info
Ja sen alla tämä: https://www.taavetti-talli.net/t205-db-momentteja

Lukujen lähdettä ei voi varmuudella taata, mutta oikealla tontilla ovat.

Tässä vielä kommentin sisältö sellaisenaan:

* * *

DB-Momentteja

Viesti Vieraili La Kesä 20, 2009 12:29 pm
Laitan muutamia yleisimpiä momentteja ,tässä on 25 mallista 950 ja 880 IMPLEN malleihin asti.

Öljynpaine kuumana 1800 kierroksella 2,3-4,0 kiloa,jos alle 1,3 kiloa,korjattava heti.
Öljynpaine kuumana 600 kierroksella 1,2-1,6 kiloa.

Sylinterin kansi 1. 5,0 kpm 2, 9,0 kpm 3. 12,5 kpm

Kiertokangen pultit 5,5 kpm

Runkolaakeripukit1/2 pultit 12,0kpm ja 7/16 pultit 8,5 kpm.

Vauhtipyörä 7,0 kpm

Hihnapyörä 14,0 kpm.

Venttiilinvälys kirjan mukaan kylmänä 0,4mm




Sitten selectamatic kansi 12,5 kolmessa osassa 4,8 ja 12,5 kpm

Runkopukit 22kpm.

Kolmoskoneen runkopukit 17kpm

Kolmosen vastapainot pitää muistaa merkitä ennen irroitusta,jos tekee kampiakselitöitä,että sattuu oikeisiin kohtiin,sen momentti 5,5 kpm

Kiertokanget 6,9 kpm.

Vauhtipyörä 7,0 kpm.

990 implessä samat arvot,ja vanhemmat selectat,missä märkäputkikone.

Uuudemmat koneet,joissa eri mutterit,1290,1390,1490,1690 jne kannen momentti 13,8 kpm neljässä osassa 4,8,11 ja 13,8 kpm

Runkopukkeissa sama 22 kilon momentti lukuunottamatta 1410,1412,1490 ja 1494 malleja,missä keskipukki tulee 30,4 kpm momenttiin 1977 vuoden puolivälistä lähtien.

Huomioikaa,että kiertokankien ja runkolaakereiden pukkeja ei saa sekoittaa keskenään.

Kansi pitää jälkikiristää,saa ajella päivänki ensin,ja annetaan jäähtyä sen ja sitten vartti auki ja taas loppumomenttiin.

Kampiakselin hihnapyörä kolmoskoneissa 12,2 kpm,ja muissa moottoreissa 19 kpm.

Siinä yleisimpiä momentteja,jos jotain puuttuu,mitä kaipaatte, täydennetään myöhemmin tarpeiden mukaan.

Venttiilin välys kylmänä 0,25mm

Keinuvipuakseli 6,1 kpm.

* * *
t. Kauko Ollila

jouto

Viestien lukumäärä : 93

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti Empty Vs: DB 950 AD4.40T kannen kiristys ja momentti

Viesti  mattkau Ma Kesä 21 2021, 15:09

Kaukon kannen kirrausohjeet ovat ok. Vastaisen varalle täältä löytyy korjauskirja, alkuperäiskielellä kylläkin.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUERrOUJUbVlIXzA?resourcekey=0-YccYaT8Szd5wsbs70Epa5A

Muistathan, että kansi on hyvä jälkikiristää jonkinmoisen tuntimäärän jälkeen, vaikkapa seuraavan tai sitä seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1321
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa