Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 900 D

5 posters

Siirry alas

DB 900 D Empty DB 900 D

Viesti  ila6910 Su Elo 15 2010, 20:22

Vedet ja öljyt sekaisin öljypohjassa.
Aikomus avata kansi mutta saako kannentiivistettä enää mistään ko. peliin. Onko moottori sama kuin 950:ssä.
Toivoisin saavani sen vielä kuntoon, olisi niin oiva peli sirkkelin pyörityksessä 1000r/min ulosotolla.

Kiitos etukäteen

Ismo

ila6910

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  exso Su Elo 15 2010, 20:42

Kyllä pahveja pitäisi löytymän ja jos oikein muistan niin 950 on 2 kannenpulttia enemmän kuin 900 kannessa.
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004 DBTCF pj.
Viestien lukumäärä : 494
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Mistä kannattaa pahvia kysellä

Viesti  ila6910 Su Elo 15 2010, 20:46

Pitäis olla varma ettei ihan pelkästään ns. vissillä puheella.

ila6910

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  erkki Su Elo 15 2010, 20:49

Minusta kannattaa keskustella Pihlajaniemen Anteron kanssa kannentiivistehommasta. Pyttyjen välistä katkennut kannas lohkossa ei myöskään ole tuntematon vika jos menee nesteet öljyyn. Yleensä se on kyllä pakkasvaurio.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Pakkasvauriopa hyvinkin

Viesti  ila6910 Su Elo 15 2010, 20:56

Aikojen saatossa ollut. Näkee jäljistä. toiminut moitteetta.
Mutta jos ei ole pahvia ei saa enää läjään.

ila6910

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  erkki Su Elo 15 2010, 20:59

Tarkoitin, että Antero osaa sen sanoa varmuudella, että passaako 950:n kansipahvi 900:seen. Niissä ei tosiaankaan pitäisi olla muuta eroa kuin kaksi pultinreikää.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty hieno homma

Viesti  ila6910 Su Elo 15 2010, 21:03

alkaa valkenemaan. mikähän lie puhelin numro. eniro tuntee 3 anteroa.

ila6910

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  erkki Su Elo 15 2010, 21:06

Sinne on ollut sellainen lankanumero kuin 06-4731844

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Laitetaampa langat kuumaksi huomenna

Viesti  ila6910 Su Elo 15 2010, 21:08

Kiitos

ila6910

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  Pakki To Elo 19 2010, 10:16

Terve vaan 900 omistaja?
Minulla on kokemusta DB900:sta kolmeltakymmeneltä vuodelta ja olen sillä sahannut monta standarttia sahatavaraa.
Juu siihen saa kannentiivisteen niitä tehdään vielä uusia (Ehdottomasti kuparipäälysteinen) on tullut muutama vaihdettua.
Se on tyypin heikoin lenkki. Tiiviste on sama kaikissa 25-880 impleen asti eli myös 950. Se vain että uudemmissa malleissa on kaksi lisäpulttia kriittisissä kohdissa tekee hommasta konstikkaan. Alkuperäisessä 900 tiivisteessä ei ollut niitä kahden lisätyn pultin reikiä mutta niitä on lähes mahdoton löytää. Itse ratkaisin homman niin että leikkautin reijän kokoiset palat entisestä tiivisteen reunasta ja laitoin reikiin. On nimittäin niin että tyhjän tiivisteenreijän kohdalta tiiviste tuppaa palamaan herkästi reitin toiseen sylinteriin.
Jos kantta ei ole oikaistu eli höylätty suoraksi voi tiivisteenvaihto epäonnistua kun se on muutoinkin äärimmäisen huolella laitettava ja kiristettävä.
Uusi tiiviste litistyy koneen kuumetessa ja siksi jälkikiristykset on tehtävä myös huolella ja aikanaan. Ohje olisi kiristää kansi vielä sadan käyttötunnin kuluttua joka on useimmissa muissakin moottoreissa suositus. Tuo kiristys kun unohtuu tai siirtyy pitkän ajan päähän palaa kansitiiviste herkästi.
Moottorin kovaa kuumenemista tulee kaikin keinoin välttää se tuhoaa tiivisteen nopeasti. Aikoinaan paloi tiiviste kovassa rääkissä äestäessä ja en ole 900 siihen enää valjastanut. Yksi tärkeä seikka on varmistaa kannenpulttien esteetön kiristyminen. Reijjät ovat helposti tukossa ja kireys ei ole oikeaa laatua vaikka kuinka momentteaja vetelee. Kun kantapään kautta oppii koneen tuntemaan pärjää kyllä mutta huolimattoman kone ei 900 ole.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 385
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Kiristys järjestys

Viesti  ila6910 To Elo 19 2010, 16:14

Paljon kiitosta noista edellisistä.
Vielä kun saisi tietää missä järjestyksessä mokomia kiristellään kun pultteja onkin kolmessa rivissä.


ila6910

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  käyttäjä To Elo 19 2010, 17:04

ila6910 kirjoitti:Paljon kiitosta noista edellisistä.
Vielä kun saisi tietää missä järjestyksessä mokomia kiristellään kun pultteja onkin kolmessa rivissä.

Eiköhän se mene normaalisti alkaen keskeltä ja ympyrämäisesti kohti kakken päätyjä.

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 59
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Noin minäkin

Viesti  ila6910 To Elo 19 2010, 20:14

ajattelin,mutta kun niitä on kolmessa rivissä, aloitetaanko siis keskeltä keskeltä vai reunalta keskeltä?

o o o o o

o o o

o o o o o o o

pultithan on suurin piirtein siinä myllyssä noin.

ila6910

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty väli lyönnit katosivat laitampa alaviivat

Viesti  ila6910 To Elo 19 2010, 20:30

o____o___o___o____o

o________o________o

o__o__o__o__o__o__o

noin ikkään

ila6910

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  erkki To Elo 19 2010, 20:36

Pakki varmaan kertoo miten kansi kannattaa tiukata. Joko löysit ehyen kannen?

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty certanium 889 valupuikko

Viesti  ila6910 To Elo 19 2010, 20:59

tehosi,tai, no meni niitä useempi.

ila6910

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  Vieraili La Elo 21 2010, 09:13

11____7___3___6____10

13________1________12

15__9__5__2__4__8__14

pakiltahan tuli tieteellisen tarkka ohje


Viimeinen muokkaaja, jyrki pvm Ma Elo 23 2010, 20:50, muokattu 2 kertaa

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  Pakki Ma Elo 23 2010, 17:56

Numerojärjestys on kyllä aika tärkeä jotta tiiviste painuu oikein ja pitää. Asiassa on kyllä monta muutakin jippoa kuin järjestys. Palaan kohta asiaan.


Viimeinen muokkaaja, Pakki pvm Pe Loka 08 2010, 11:49, muokattu 1 kertaa
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 385
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 900 D Empty Vs: DB 900 D

Viesti  Pakki Ma Elo 23 2010, 20:34

Kannenpulteissa on kahta pituutta ja kahta tyyppiä. Osa pulteista on irtonaisella pitkällä mutterilla ja osa normaalipultteja.
Näitä ei pidä sekoittaa keskenään. Koska 900 kannessa on vain 3 keskipulttia on niillä suurin kuormitus. Uudemmissa malleissa on myös keskipultteja 5 ja ne pystyvät paremmin pitämään kannen kuosissa kovissa paineissa. Yksi tärkeä seikka on kokeilla ennen kannen laskemista paikalleen jokaisen pultin moitteeton kiertyminen pohjaan joka on n5mm syvemmällä kuin kansi ja tiiviste vaativat. Usein pultin reunat voivat olla ruosteessa ja kun ruostetta karisee reikään se voi jumittua liian aikaisin ja jää kantamaan. Myös sylinterin pinnasta reiän suulta lohkeilee joskus pieniä siruja jotka pudotessaan reikään saattavat estää pultin oikean kiristymisen. Reiän suuhun muodostuu joskus pieni kohouma ja se on hiottava pois koska se estää helposti tiivisteen oikean kiristymisen. Onpa ollut koneistuskin kerran lokin tai kannen kulmassa tehty hutiloiden ja ohut särmä oli puoli milliä koholla. On selvää että tiiviste ei silloin istu vapaasti. Pultinreissä ei saa olla öljyä eikä vettä ym koska ne estävät pultin menon vapaasti ja tursuavat tiivisteen väliin jääden kannattamaan ja ovat valmis rako tiivisteen palamiselle kaasujen paineessa. Täysin selvää on että kansi on laskettava paikoilleen suoraan eikä sitä pidä liikutella tiivisteen päällä enää mihinkään. Hyvä nosturi on tarpeen. Venttiilin nostimien nokat on ruuvattava ennen laskua vapaaksi. Siis liikaa puhtautta ei voi koskaan olla mutta on täysin selvää että pinnat on oltava täysin puhtaat ja kuivat ei rasvaa eikä mitään liimoja saa olla. Vanha rasva ja noki osaa palaa aivan metallia muistuttavaksi mutta kun sitä kaapii huomaa ettei se olekaan vielä metallipinta. Luulen että hosupekat eivät kykene työtä tekemään niin että se tulisi edes tyydyttävä. Koska sylinteriputkien päissä on ohuet kohoumarenkaat on ehdottomasti tiiviste oltava oikealla kohdalla ja kansi lasketaan hyvin varoen juuri oikeaan kohtaan. Sen saa varmistettua kun muutama pultti kierretään jenkaan ennen kannen laskua tiivisteen päälle kun kansi on 2-3mm tiivisteen yläpuolella. Jos putkien päiden ohuet ulokerenkaat on kolhiintuneet tai pahoin palaneet tai syöpyneet ei kunnollista tiiviyttä saa aikaan vaan tiiviste palaa pian uudelleen.
Ja kun kansi on paikallaan ja kaikki pultit kiertyvät vaivatta jenkoihin alkaa tärkein vaihe eli kiristys. Se sitten ratkaisee kuinka pitkään tiiviste kestää normaalikäytössä.
Kiristys kannattaa tehdä huolella aikaa käyttäen eikä hosuen. Jokaisen kiristysrupeaman välillä voi pitää reilua taukoa. Itse kiristän kaikki pultit oikeassa järjestyksessä ensin 5kg sitten 7-8kg ja sitten 10kg ja viimeksi 12,5 jonka jälkeen voi viritellä venttiilin välykset kaikessa rauhassa ja lopuksi vesi haalea 30-40 asteinen sisään ja jos vesipinta ei laske tunnissa yhtään täräytän koneen käyntiin. Korkista vahtaan tuleeko ilmakuplia ja jos ei annan koneen käydä 1/2 kaasulla noin tunnin jotta se on täysin lämmin 75-80 asteinen. Sitten vesi pois ja annan koneen jäähtyä kylmäksi. Seuraavana päivänä kiristän kannen uudelleen 13 momenttiin ja sitten käsilämpöiset vedet sisään ja ei kun ajamaan. Koneen on parasta antaa lämmetä täyteen lämpöön ennen kovempaa rasitusta. Jälkikiristys olisi tehtävä n 100 tunnin käytön jälkeen. Riippuu käytöstä kovassa käytössä ehkä kannattaa aikaistaa jälkikiristystä. Seuraavat kiristykset 1000 tunnin välein niin jos ei aja konetta liian kuumaksi voi kestää kauan seuraavaan remonttiin. Jotta ei tarvitse aukoa suuttimia on oltava erikoishylsy jonka mallin Veli-Matti on muistaakseni aikaisemmin esittänyt jossain. Ja tiivisteestä vielä. Sanoisin että on aika törkeää puhua kansipahvista ainakaan tässä mallissa 100euron kuparipääl tiiviste ansaitsee sanoa oikeaksi kannentiivisteeksi.
Nykyään on kätevää kuvata digikameralla remontin vaiheet. Itse otan paljon kuvia heti kun kansi nousee ylös ja mihinkään ei ole koskettu sitten tiiviste pois ja taas kuvia. Niitä tietokoneessa suurentaen ja tutkien löytyy monia yksityiskohtia vioista ja virheasennuksista ym seikoista. Sylinterin sisäpintaa on hyvä kuvata makroasetuksella saa tarkat kuvat kulumisesta naarmuista ym. Koittamalla puhdistettua kantta puhtaaseen lokiin ilman tiivistettä piirustuspaperin päälle näkee onko kansi painunut kieroksi ja vietävä koneistamoon höylättäväksi. Nämä em. seikat ovat tuttuja paljon ropanneille mutta aloittelijalle usein täysin outoja. Liikaa huolellisuutta et pysty noudattamaan. Ja kysymällä saa moneen asiaan hyviä vinkkejä. Soitin aikoinaan DB vanhemmalle huoltomiehelle useita puheluita ja sain arvokkaita neuvoja ja vihjeitä moneen seikkaan. Niin kuulin aikanaan IKH:lta että he myyvät paljon halpoja kansipahveja vuosittain vanhoihin taaveihin?? Säälittää että varaosakauppiaat ovat niin ahneita ja moraalittomia että myyvät halpatuotteita jotka kestävät ehkä vuoden pari ja taas uusi. Itsekin menin kerran nuukuuttani siihen ansaan ja karvaasti petyin. Marjakankaalla on taavimiesten hyvä palvelu ja vaikka tiiviste on välillä ollut hakusessa niin kyllä sieltä saa. Ja helpoin tapa särkeä DB900 on käynnistää kone kylmänä ja käyttäen pilottia tms. ja kuormittaa ennen normaalilämpöä. Unohtamalla tarkastaa onko jäähdytin täynnä ja viallisella termostaatilla. Mutta kun huoltoja ei lyö laimin ja lämmittää ensin nesteet toimii kone moitteetta vuosia.

Huoltokirjan mukainen kiristysjärjestys on

11 7 3 6 10
13 1 12
15 9 5 2 4 8 14

Kriittiset pultit ovat 7, 9 ja 5 sekä 6, 4 ja 8 nämä ratkaisevat pitkälti pysyykö palokaasut sylinterissä vai pakeneeko paine toiseen sylinteriin tai vesitilaan.
Tiivisteessä on 2 ylimääräistä reikää uudempien versioiden tarpeisiin ja ne ovat kohtalokkaat 900:lle koska siitä kautta on lyhin matka sylinteristä toiseen. siksi olen laittanut reikiin "paikat" samasta aineesta. On hyvin tärkeää että 1 pultti puhdistetaan joka yleensä on pahoin ruosteessa ja jos siitä karisee "sontaa" kannen väliin koko touhusta tulee susi. En ole yleensä kiertänyt 1 pulttia irti koska se voi olla tosi lujalla päässä on iso mutteri. Tätä sepustusta voisi jatkaa loputtomiin mutta ehkä tästä on vähän apua jollekin aloittelijalle. Mutta vielä sana muusta. Kun joutuu kannen avaamaan kannattaa venttiilit kunnostaa ja ehkä ainakin hoonata sylinterit voi löytyä katkenneita männänrenkaita ja kuluneita laakereita jne. Hyviä remontteja! Smile
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 385
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa