Nostolaitteen tehot kadoksissa
5 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Nostolaitteen tehot kadoksissa
990 Selectamaticin nostolaite osoitti tehonpuutetta, kun sorakasaa aloin siirtelemään. Se nostaa hieman, jonka jälkeen moottorin kierroksista kuulee, että pumppu yrittää nostaa painetta, mutta nostolaite ei nosta. Tyhjäkäynnillä huomaa selkeästi, että alkaa ahdistaa, nostolaite ei juurikaan nosta painolastin kanssa.
Lisäksi nostolaite pilkkii melko tiheään, eikä pysy ylhäällä. (paitsi kun kääntää kolmitieventtiilin kippiasentoon, pysyy)
Olen vaihtanut osia:
- pudotusventtiilin tiivisteet
- nostosylinterin tiivisteet
Epäilen kuitenkin edelleen pudotusventtiiliä, että se vuotaisi. Oliko sille jotain muuta tehtävissä, kuin tiivisteiden vaihto ? Heräsi epäily, että sen asennuksessa takaisin on mennyt jotain pieleen, tässä koneessa pudotusventtiilin nuppi on saanut joskus osumaa ja on vähän kierossa. Ehkä venttiili ei painu tarpeeksi alas. Tarkistan asian purkamalla venttiilin. Voinko tehdä samalla jotain muuta vian selvittämiseksi ?
Pienemmän kuorman alla nousee ja laskee normaalisti ja on mielestäni varsin tarkkatoiminen.
Yritän saada koneen kuntoon, kun olisi tulossa leviteltävää soraa lisää.
Lisäksi nostolaite pilkkii melko tiheään, eikä pysy ylhäällä. (paitsi kun kääntää kolmitieventtiilin kippiasentoon, pysyy)
Olen vaihtanut osia:
- pudotusventtiilin tiivisteet
- nostosylinterin tiivisteet
Epäilen kuitenkin edelleen pudotusventtiiliä, että se vuotaisi. Oliko sille jotain muuta tehtävissä, kuin tiivisteiden vaihto ? Heräsi epäily, että sen asennuksessa takaisin on mennyt jotain pieleen, tässä koneessa pudotusventtiilin nuppi on saanut joskus osumaa ja on vähän kierossa. Ehkä venttiili ei painu tarpeeksi alas. Tarkistan asian purkamalla venttiilin. Voinko tehdä samalla jotain muuta vian selvittämiseksi ?
Pienemmän kuorman alla nousee ja laskee normaalisti ja on mielestäni varsin tarkkatoiminen.
Yritän saada koneen kuntoon, kun olisi tulossa leviteltävää soraa lisää.

Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Erkiltä varmaan löytyy sivistyneempiä konsteja testata nostoja, mutta viidakkomies voisi tehdä näin. Kun sinulla se pudotusventtiili on irti, niin samalla siitä sinun toisesta koneesta lainaat ohivirtausventtiilin päältä sen korkin ja ruuvaat tähän pudotusventtiilin tilalle. Nostolaite toimii ilman sitäkin ihan hyvin ja saat varmaksi tiedon onko se vika tuossa vai jossain muualla.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1495
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Juu, tuolla Matin kikalla on äkkiä todettavissa vuotaako pudotusventtiili. Todennäköisesti vuotaa.
Huono nostovoima vaatii kyllä aika ison vuodon, siis sellaisen, että pilkkiminen on melkein jatkuvaa rymistystä. Kun nostovivun painaa ihan taakse niin ylipaineventtiilin pitäisi kyllä alkaa naukumaan jo tyhjäkäynnillä jos pumppu on hyvässä kunnossa. Jos ylipaineventtiiliä ei saa avautumaan nii pumppu kaipaa uusia tiivisteitä tai painelinjassa on vuoto, mahdollisesti pumpulta lähtevän liitoksen 0-rengas vuotaa, mutta pystyy olemaan muuallakin. Taitaa olla edessä ulosottovaihteen irrotus että pääsee paikkoihin käsiksi.
Painelinjan tiiveyden pystyy tarkistamaan vaikka painelimalla kun pumppu on irrallaan. Ohivirtausventtiili on tulpattava ja lukittava porauksen pohjaan, jolloin linjaan painetun ilman suhinasta pystyy päättelemään aika paljon.
Huono nostovoima vaatii kyllä aika ison vuodon, siis sellaisen, että pilkkiminen on melkein jatkuvaa rymistystä. Kun nostovivun painaa ihan taakse niin ylipaineventtiilin pitäisi kyllä alkaa naukumaan jo tyhjäkäynnillä jos pumppu on hyvässä kunnossa. Jos ylipaineventtiiliä ei saa avautumaan nii pumppu kaipaa uusia tiivisteitä tai painelinjassa on vuoto, mahdollisesti pumpulta lähtevän liitoksen 0-rengas vuotaa, mutta pystyy olemaan muuallakin. Taitaa olla edessä ulosottovaihteen irrotus että pääsee paikkoihin käsiksi.
Painelinjan tiiveyden pystyy tarkistamaan vaikka painelimalla kun pumppu on irrallaan. Ohivirtausventtiili on tulpattava ja lukittava porauksen pohjaan, jolloin linjaan painetun ilman suhinasta pystyy päättelemään aika paljon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Muutoin hyvä tuo Matin keino, mutta en tiedä viitsiikö sekurahytin alta alkaa ruuvaamaan mitään vapaaehtoisesti
viallinen kone on helpoimmin korjattava taavihytillinen. taidan ensin purkaa pudotusventtiilin, jos siitä löytyy vikaa. Jos ja kun todennäköisesti ei, pitänee tuo ulosottovaihe sitten purkaa. siihen hommaan ei välttämättä kykene edes tämän vuoden puolella, kun on paljon muutakin hommaa. Onneksi kyseinen kone on hyvin vähällä käytöllä, joten remontti joutaa odottamaan.
Ulosottovaihteen purkaminen ei tietääkseni ole kovin paha homma, mitä nyt palstaa olen tutkinut.
Voisi testata tuon ylipaineventtiilin. Jos nyt muistikuva pitää paikkansa, melko herkästi se vinkuu kun nostolaitevipua kääntää ihan taakse.

Ulosottovaihteen purkaminen ei tietääkseni ole kovin paha homma, mitä nyt palstaa olen tutkinut.

Voisi testata tuon ylipaineventtiilin. Jos nyt muistikuva pitää paikkansa, melko herkästi se vinkuu kun nostolaitevipua kääntää ihan taakse.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Jos tiivistepuoli on suunnilleen kunnossa niin sen kyllä saat selville kun otat pudotusventtiilin irti ja sen salmiakkiluukun irti ja vaihda umpitulppa ohivirtausventtiilin päältä pito/laskuventtiilin päälle ja ruuvaa pudotusventtiili ohivirtausventtiilin päälle. Jos nostolaite pelittää suunnilleen normaalisti, ei pudotusventtiilissä ole isoa ongelmaa, mutta jos testaat homman noin, niin kerro miten kävi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
OK. Minäpäs kerron tuloksia, kun aikaa liikenee tarkempaan koneen testaukseen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
sen verran ennätin, että irroitin pudotusventtiilin.
Jo koneen minulle tullessa oli venttiilin käyttötappi saatu jotenkin kieroksi. Varmaan ottanut sitten osumaa ihan kunnolla. En saanut pudotusventtiilin karaa tai mikä siinä irroitutetussa venttiilissä onkaan keskellä, ikäänkuin lukitushahloissa, irroitettua. Ja se liikkui erittäin huonosti. Tämän kuitenkin herkistelin ja näytti vähän siltä, että olisi ollut ikäänkuin aukiasennossa jumiutuneena.
No, ne tiivisteet ja tukirenkaat jotka pystyi vaihtamaan, vaihdoin. Ilmeisesti tuo edellämainitun osan alla olisi vielä yksi O-rengas. Selvennyksenä siis pystyin purkamaan venttiilin niin pitkälle, että vaihdoin siihen kolme O-rengasta ja tukirenkaat sekä salmiakkilevyä vasten olevan O-renkaan ja "kiristysmutterin" O-renkaan.
Niin, venttiili paikalleen ja kaikki toimii. Painon kanssa en saanut testattua vielä, joten nostovoimasta en tiedä. Minusta kuulosti siltä, että varoventtiili päästi painetta kun vedin nostovarret ihan ylös. Mutta tämä pitää kokeilla vielä painojen kanssa, miten käy.
En juuri nyt tiedä, miten oikaisen sen käyttötapin. Vähäsen ongelmallinen laittaa mihinkään kiinni ja väännellä. On siinä mestari ollut asialla, kun on sen väännettyä saanut
Jo koneen minulle tullessa oli venttiilin käyttötappi saatu jotenkin kieroksi. Varmaan ottanut sitten osumaa ihan kunnolla. En saanut pudotusventtiilin karaa tai mikä siinä irroitutetussa venttiilissä onkaan keskellä, ikäänkuin lukitushahloissa, irroitettua. Ja se liikkui erittäin huonosti. Tämän kuitenkin herkistelin ja näytti vähän siltä, että olisi ollut ikäänkuin aukiasennossa jumiutuneena.
No, ne tiivisteet ja tukirenkaat jotka pystyi vaihtamaan, vaihdoin. Ilmeisesti tuo edellämainitun osan alla olisi vielä yksi O-rengas. Selvennyksenä siis pystyin purkamaan venttiilin niin pitkälle, että vaihdoin siihen kolme O-rengasta ja tukirenkaat sekä salmiakkilevyä vasten olevan O-renkaan ja "kiristysmutterin" O-renkaan.
Niin, venttiili paikalleen ja kaikki toimii. Painon kanssa en saanut testattua vielä, joten nostovoimasta en tiedä. Minusta kuulosti siltä, että varoventtiili päästi painetta kun vedin nostovarret ihan ylös. Mutta tämä pitää kokeilla vielä painojen kanssa, miten käy.
En juuri nyt tiedä, miten oikaisen sen käyttötapin. Vähäsen ongelmallinen laittaa mihinkään kiinni ja väännellä. On siinä mestari ollut asialla, kun on sen väännettyä saanut

Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Pudotusventtiilin ja hydrauliikan varsinaisen venttiilipesäkkeen väliin kuuluu USIT tiivisterengas, mahtanetko tarkoittaa tuota osaa "puuttuvaksi". Kun pudotusventtiilin pyörittää ilman USIT rengasta tiukkaan venttiilipesäkettä vasten, niin tuskin pystyy raosta kaikkea pumpun tuottoa pruuttaamaan ulos, mutta varmasti vaikuttaa nostolaitteen ylhäällä pysymiseen.
Niin - kaikki eivät ole seppiä syntyessään, joillakin on vain sepän kourat, joilla saa tuommoisen tapin sujutettua mutkalle.
Niin - kaikki eivät ole seppiä syntyessään, joillakin on vain sepän kourat, joilla saa tuommoisen tapin sujutettua mutkalle.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1495
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Varmaankin jostain löytyy käytetty, mutta murjomaton pudotusventtiili. Nuo on sen verran tarkkoja osia, että jos siellä on mennyt jotain mutkalle, niin aika hankala on saada takaisin suoraksi hyvilläkään työkaluilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
mattkau kirjoitti:Pudotusventtiilin ja hydrauliikan varsinaisen venttiilipesäkkeen väliin kuuluu USIT tiivisterengas, mahtanetko tarkoittaa tuota osaa "puuttuvaksi". Kun pudotusventtiilin pyörittää ilman USIT rengasta tiukkaan venttiilipesäkettä vasten, niin tuskin pystyy raosta kaikkea pumpun tuottoa pruuttaamaan ulos, mutta varmasti vaikuttaa nostolaitteen ylhäällä pysymiseen.
Niin - kaikki eivät ole seppiä syntyessään, joillakin on vain sepän kourat, joilla saa tuommoisen tapin sujutettua mutkalle.
USIT rengas on paikallaan, se ei siitä puutu. Eikä muutakaan jää puuttumaan, kaikki osat löytyy. Se vaan, etten saa pudotusventtiiliä kokonaan purettua vääntyneen tapin ansiosta. Osa joka ei irtoa, on siis tavallaan viimeinen osa joka pitäisi saada irti muutoin puretun venttiilin "sisällä". Voin paremmalla aikaa katella kuvan.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
erkki kirjoitti:Varmaankin jostain löytyy käytetty, mutta murjomaton pudotusventtiili. Nuo on sen verran tarkkoja osia, että jos siellä on mennyt jotain mutkalle, niin aika hankala on saada takaisin suoraksi hyvilläkään työkaluilla.
Sanoppa muuta. Seuraavaksi etsin jotain tarpeeksi raskasta ja kokeilen miten toimii. Mikäli saan venttiilin pitämään ja oireet helpottaa, olkoon tappi vinossa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Noniin, käytetty pudotusventtiili löytyi ja siihen onnistui toki vaihdella kaikki tiivisteet. Asennuksen jälkeen vähän paremmat tehot löytyy nostolaitteesta, mutta ongelma ei täysin korjautunut.
Edelleen ylipaineventtiiliä en saa avautumaan, vaikka nostattaa nostolaitetta "yläasennon yli" Moottorin äänestä kyllä tyhjäkäynnillä kuulee, että hydepumppu vastustaa kun nostolaitteella on iso painotaakka. Luulisi eturenkaiden nousevan ilmaan, kun jumitin nostolaitteessa olevan työkoneen ison kannon reunalle ja yritin nostaa kantoa maasta, joka ei varmasti irtoaisi edes kunnossa olevalla nostolaitteella. Niin ei noussut keula ilmaan.
Nostolaite myös pito asennossaan pilkkii pikkuisen. Tämäkin vähän korjautui, mutta ei poistunut.
Onko se nyt lähdettävä syvemmältä tutkimaan, jos ongelman haluaa kuntoon? Tuo kyllä välttää pihan auraus hommissa ihan hyvin, nousee sillä perälevy ja takakuupassa lunta ihan riittämiin. Mutta ainakin helpommat vikapaikat saattaisi selvitellä.
Edelleen ylipaineventtiiliä en saa avautumaan, vaikka nostattaa nostolaitetta "yläasennon yli" Moottorin äänestä kyllä tyhjäkäynnillä kuulee, että hydepumppu vastustaa kun nostolaitteella on iso painotaakka. Luulisi eturenkaiden nousevan ilmaan, kun jumitin nostolaitteessa olevan työkoneen ison kannon reunalle ja yritin nostaa kantoa maasta, joka ei varmasti irtoaisi edes kunnossa olevalla nostolaitteella. Niin ei noussut keula ilmaan.
Nostolaite myös pito asennossaan pilkkii pikkuisen. Tämäkin vähän korjautui, mutta ei poistunut.
Onko se nyt lähdettävä syvemmältä tutkimaan, jos ongelman haluaa kuntoon? Tuo kyllä välttää pihan auraus hommissa ihan hyvin, nousee sillä perälevy ja takakuupassa lunta ihan riittämiin. Mutta ainakin helpommat vikapaikat saattaisi selvitellä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Taitaa olla aika katsoa pumpun kunto. Pumppu saattaa tarvita uudet 0-renkaat, mutta on mahdollista myös, että pumpulta lähtevän painelinjan 0-rengas on murentunut.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Joo. Pumpun taitaa saada irti ulosottovaihde irroittamalla, samaa reittiä lienee tuon painelinjan korjaus mahdollista ?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Juu sieltä ne kaikki löytyy. Muista irrottaa hydraulisuodattimen alipaineanturi ulosottovaihteen mahapuolelta ensin. Niitä on monet rikkoneet kun on unohtunut kiinni ennen perävaihteen irrotusta. Osa painaa sen verran että jonkinlaisesta nostimesta on hyötyä.
Pumpussa käytetään shimmauslevyjä että 0-renkaat tulee sopivan tiukalle. Jos ne jää löysälle niin roottorin päätypintoja painavien nappuloiden taakse ei kerry kunnon painetta ja jos menee liian tiukalle niin ne nappulat alkaa kuumenemaan ja 0-renkaat pehmenee.
Pumpussa käytetään shimmauslevyjä että 0-renkaat tulee sopivan tiukalle. Jos ne jää löysälle niin roottorin päätypintoja painavien nappuloiden taakse ei kerry kunnon painetta ja jos menee liian tiukalle niin ne nappulat alkaa kuumenemaan ja 0-renkaat pehmenee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Vielä tuli semmonen mieleen, että nostolaite laskeutuu traktori sammuksissa itsestään. Pysyy ylhäällä jos laittaa kolmitieventtiilin 1-asentoon, eli ei nostosylinterin vuoto voi olla. Pohdin vaan sitä, että voiko ongelma vielä kuitenkin löytyä nostolaiteventtiilin puolelta ? Eihän pumpun painelähdön vuoto laske nostolaitetta, kun paine jää nostolaiteventtiilin ja sylinterin väliin-.
Myös pudotusventtiilin voinee sulkea pois, koskapa se on tikissä. Ja onhan toki mahdollista, että vikoja on useita.
Myös pudotusventtiilin voinee sulkea pois, koskapa se on tikissä. Ja onhan toki mahdollista, että vikoja on useita.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Pilkkiminen ja sammuksissa olevan traktorin nostolaitteen laskeutuminen ovat samaa juurisyytä. Pilkkiminen tulee siitä, että hiukan laskeutunut nostolaite korjaa automaattisesti asentoaan.
Vuoto voi olla pitoventtiilissä, vastaventtiilissä tai jopa karaventtiilissä, mutta vuodon paikallistaminen vaatii kyllä venttiililohkon testaamisen penkissä. Vuoto pystyy olemaan myös painelinjassa venttiililohkon ja sylinterin välillä. Vanhoissa selectamaticeissa joissa ei ole imupuolen täyssuodatusta ei karaventtiilin vuoto ole kovin harvinainen.
Vuoto voi olla pitoventtiilissä, vastaventtiilissä tai jopa karaventtiilissä, mutta vuodon paikallistaminen vaatii kyllä venttiililohkon testaamisen penkissä. Vuoto pystyy olemaan myös painelinjassa venttiililohkon ja sylinterin välillä. Vanhoissa selectamaticeissa joissa ei ole imupuolen täyssuodatusta ei karaventtiilin vuoto ole kovin harvinainen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Jos karaventtiiliin karaan ja poraukseen on kulunut eroosiomekanismilla pienet urat kohdakkain, venttiili voi pitää edelleen varsin hyvin jos karaa pyöräyttää porauksessaan vaikka puoli kierrosta niin etteivät karan ja porauksen kolot ole enää kohdakkain.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Pääsen pudotusventtiilin vierestä käsiksi ohivirtaus ja pitoventtiiliin. Niitähän voi pyöräyttää melko helposti sopivan puutikun avulla. Mutta karaventtiili taitaa olla hankalampi tapaus.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Karaventtiili on ohivirtausventtiilin takana muutaman sentin verran. Tuplamutterit näkyy hyvin kun pääsee kurkkaamaan sinne luukun alle takaviistoon. Venttiili pyörähtää melko kevyesti kun on käytettävissä sopivan laiha kiintoavain.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
https://www.taavetti-talli.net/t1738-selectamatic-nostolaitteen-saatoohjeet
Katson tuota kuvaa. Osat 16-21 ? Ohivirtausventtiili on kuvassa melko lähellä ja pitoventtiili. Onhan siinä taas putoavia osia mukavasti, taitaa mennä melko ahtaaseen koloon tuon purkaminen.
Katson tuota kuvaa. Osat 16-21 ? Ohivirtausventtiili on kuvassa melko lähellä ja pitoventtiili. Onhan siinä taas putoavia osia mukavasti, taitaa mennä melko ahtaaseen koloon tuon purkaminen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Karavettiili on osa 34. Se menee venttiililohkon lävitse niin , että sen yläpään kierteisiin kierretyt mutterit näkyvät ohivirtausventtiilin takana kun salmiakin muotoisen luukun avaa.
Avasitko ohivirtausventtiilin kun luukku oli auki? Ohivirtausventtiilin sisällä on messinkinen ruuvi, jonka alla on kuristinlevy ja sen alla on nylon-verkkosihti. Jos ja kun tuo nylon verkko sihti menee hiukan tukkoon niin ohivirtausventtiili alkaa toimia hidastetusti ja nostovoimakin heikkenee. Jos selectamaticissa alkaa nosto mennä huonoksi niin eka toimenpide on juuri tuon ohivirtausventtiilin puhdistus.
Ohivirtausventtiilin karan saa helpoiten ongittua porauksestaan hiukan lyijykynää paksummalla, kartiolla puutapilla, joka mahtuu tiukasti karan sisällä olevaan poraukseen.
Avasitko ohivirtausventtiilin kun luukku oli auki? Ohivirtausventtiilin sisällä on messinkinen ruuvi, jonka alla on kuristinlevy ja sen alla on nylon-verkkosihti. Jos ja kun tuo nylon verkko sihti menee hiukan tukkoon niin ohivirtausventtiili alkaa toimia hidastetusti ja nostovoimakin heikkenee. Jos selectamaticissa alkaa nosto mennä huonoksi niin eka toimenpide on juuri tuon ohivirtausventtiilin puhdistus.
Ohivirtausventtiilin karan saa helpoiten ongittua porauksestaan hiukan lyijykynää paksummalla, kartiolla puutapilla, joka mahtuu tiukasti karan sisällä olevaan poraukseen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Kiitos taas hyvistä neuvoista. Mietinkin kuvaa katsoessa, että miten karaventtiili näkyisi ohivirtausventtiilin vieressä, kun on kuvan toisella puolella. Nyt selkis.
Puhdistin tuon nylonsihdin parivuotta sitten, kun vaihdoin suodattimen ja öljyt koneeseen sekä tuo pudotusventtiili vuoti öljyä ulospäin. No, samahan tuo on puhdistaa sekin, onhan tässä voinut sinnekin roskia mennä.
Onko tuo karaventtiili siis salmiakkiluukun kautta myös puhdistettavissa vai mitä tapahtuu mainitsemasi mutterien avaamisen jälkeen ? Sitä en ole aikaisemmin purkanut, enkä oikeastaan haluaisikaan
Puhdistin tuon nylonsihdin parivuotta sitten, kun vaihdoin suodattimen ja öljyt koneeseen sekä tuo pudotusventtiili vuoti öljyä ulospäin. No, samahan tuo on puhdistaa sekin, onhan tässä voinut sinnekin roskia mennä.
Onko tuo karaventtiili siis salmiakkiluukun kautta myös puhdistettavissa vai mitä tapahtuu mainitsemasi mutterien avaamisen jälkeen ? Sitä en ole aikaisemmin purkanut, enkä oikeastaan haluaisikaan

Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
Karaventtiilin porauksia ei pysty puhdistamaan ottamatta koko venttiililohkoa pöydälle ja silloinkin pitää tarkasti tietää mitä tekee.
Karaventtiiliä voi kääntää porauksessaan, siis pituusakselinsa ympäri. Se pyörii niin herkästi, että tuplamutterista sitä voi kääntää vaikka puoli kierrosta ja katsoa vaikuttaako se mitään pilkkimiseen. ÄLÄ AVAA TUPLAMUTTERIA. Karaventtiilin korkeussäätö on aika tarkka juttu tehtäväksi ja jos karaventtiilin mutterit löysää, niin sellaista säkää ei ole olemassakaan, että mutterit sattumalta tulevat oikeaan korkoon kun ne kiristää uudelleen.
Karaventtiiliä voi kääntää porauksessaan, siis pituusakselinsa ympäri. Se pyörii niin herkästi, että tuplamutterista sitä voi kääntää vaikka puoli kierrosta ja katsoa vaikuttaako se mitään pilkkimiseen. ÄLÄ AVAA TUPLAMUTTERIA. Karaventtiilin korkeussäätö on aika tarkka juttu tehtäväksi ja jos karaventtiilin mutterit löysää, niin sellaista säkää ei ole olemassakaan, että mutterit sattumalta tulevat oikeaan korkoon kun ne kiristää uudelleen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4912
Vs: Nostolaitteen tehot kadoksissa
No hyvä, kiitos mainioista neuvoista. Nyt on useampi näperrettävä paikka, joten katselen nämä venttiililohkoon liittyvät paikat läpi. Ulosottovaihde on sen verran työläämpi jo irroitella, että tälle kesäkelille ei ennätä tekemään.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1163
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 2 • 1, 2

» 996 nostolaite ja hydrauliikka, paineet kadoksissa.
» Kuutosten tehot
» 1690t -84 tehot katoaa ajoittain
» Kuutosten tehot
» 1690t -84 tehot katoaa ajoittain
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa