Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita

3 posters

Siirry alas

David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita Empty David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita

Viesti  Taavi 990 To Huhti 22 2021, 13:06

Tässä linkki Youtube videoon, jossa näytetään miten vaihdetaan öljyt DB 990 Selectamaticiin. Samassa videossa puhdistetaan myös ilmansuodatin, öljypohja ja vaihdetaan molemmat polttoainesuodattimet. --> https://youtu.be/WYH04rRp_Dc
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita Empty Vs: David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita

Viesti  erkki To Huhti 22 2021, 13:36

Aika harvat kai on putsanneet koskaan öljypohjaa, mutta jos öljyvaihtoja laiminlyödään kroonisesti, niin siellä saattaa olla melkoinen kuorma mutaa pohjalla kun se joskus sitten otetaan auki.

Melkoinen puhekone on asialla, lähes amerikan tyyliin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4497

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita Empty Vs: David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita

Viesti  Taavi 990 Pe Huhti 23 2021, 08:52

Tuo on varmaan aivan totta, sillä onhan öljypohjan irrotus ja öljypumpun sihdin puhdistus paljon isompi operaatio kuin tavallinen öljynvaihto.
Käytetyn traktorin oston yhteydessä tuo olisi kuitenkin varsin hyödyllinen toimenpide, varsinkin silloin kun traktorin taustat ja/tai huoltohistoria eivät ole kunnolla selvillä.
Itsellänikin kävi niin, että vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen miltein heti traktorin oston jälkeen, sillä vaikka yön yli seisseen traktorin öljyt olivat melko kirkkaat, menivät ne miltei heti sameiksi kun moottori oli ollut lyhyen hetken käynnissä. Öljyt oli edellisen omistajan mukaan "hiljattain" vaihdettu ja siltähän ne tavallaan näyttivätkin.
Ajattelin että ehkä öljyn sekaan oli tiivistynyt vettä, joka sameutti öljyn moottorin käydessä. Tekemäni öljynvaihto ei kuitenkaan tuonut kunnollista muutosta asiaan, vaan öljyjen sameutuminen jatkui öljyjen vaihdon jälkeenkin. Seuraavien öljyjen vaihdon yhteydessä otinkin pois myös öljypohjan ja öljypumpun sihdin. Öljypohjassa oli ainakin parin sentin kerros epämääräistä mömmöä, joka ilmeisesti sekoittui öljyyn moottorin käydessä. Motivaationa tälle perusteellisemmalle toimenpiteelle oli kuitenkin keskimmäisen runkolaakerin kiinni leikkaaminen, josta löytyy oma keskustelunsa tällä palstalla.

Samaa mieltä olen myös tästä videon tekijästä. Melkoisen sanavalmis kaveri tuntuu olevan ja olisi hyvin mielenkiintoista tietää tarkemmin millainen tausta hepulla oikein on. Ulkonäkö korreloi tavalliseen maanviljelijään, mutta ulosanti poikkeaa kyllä melko lailla perusjampasta.
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita Empty Vs: David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita

Viesti  erkki Pe Huhti 23 2021, 10:02

Olikos jossain sellainen arvio, että tuo filmitähti olisi belgialainen? Jos belgialainen puhuu noin hyvää englantia ja esiintyy fiksusti ja selkeästi, niin ei ole kyllä mitenkään mikään kylän perusjuntti.

Paksut kerrostumat öljypohjassa ovat kertomus liian harvoin vaihdetuista öljyistä. Kun öljy ajetaan vanhaksi, siitä kuluu loppuun hapettumienestoaineet ja öljy alkaa sen seurauksena hapettua ja sen viskositeetti kasvaa kunnes lopputulos on paksua mönjää. Myöhästyneessä öljynvaihdossa tuo paksuuntunut massa ei tule ulos propun reiästä vaan alkaa kertyä öljypohjaan ja joskus sitten aiheuttaa jotain ongelmaa. Vanhemmissa DB:ssä, jossa öljytikku on öljyntäyttöaukon tulpassa, on ostajan periaatteessa mahdollista kokeilla pitkällä kepakolla tai putkenpätkällä kaapaista aukon kautta öljypohjaa nii näkee mitä kepin nokkaan on sieltä tarttunut.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4497

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita Empty Vs: David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita

Viesti  Tessu Su Huhti 25 2021, 05:08

Kyllä kannattaa kokeilla juu reijästä mitä siel on,meillä oli kerran Taavin öljypohjassa 3" rautanaula,magneetilla se sieltä ulos tuli no eipä se siellä mitään pahaa aikaan ollu saanu.
Kerran olen tuon Taavin kaikki luukut auki käyttäny ja syytäkin oli!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1578
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa