Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB1290 uusi mittaristo on valmis

+2
erkki
Henri
6 posters

Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  Henri La Helmi 13 2021, 19:00

Tein taavettiini uuden mittariston toistuvien kytkentäongelmien takia. Nyt kaikki tarpeellinen on uudelleen johdotettu ja kokonaan uusi kotelo sekä etulevy tehty. Alkuperäiset mittarit käytin sellaisenaan, mutta kaikki varoitusvalot meni uusiksi. Varoitusvaloista tein nyt alkuun tarpeellisimmat: vilkut, öljy ja pitkät. Laturille tuli volttimittari ja öljynpainemittarillekin on paikka valmiina. Rakenne on hiukan erilainen kuin alkuperäinen ja huoltoystävällisempikin. Ajatuksena on että kansilevyn irroittamalla pääsee huoltamaan kaiken ja itse koteloa ei tarvitse irroittaa, irti sen toki saa. Kierroslukumittarin vaijeri sopii sellaisenaan ja pohjakotelon kiinnitysruuvit on sovitettu alkuperäisien kiinnistysreikien kohdalle. Varoitusvalot on "puolen tuuman" valoja ja volttimittari yleinen 50mm.

Kotelon ja kansilevyn tulostin 3D - tulostimella umpimuoviseksi. Printtiaika oli reipas 110 tuntia kaikkineen ja muovia meni 800gr. Vähemmänkin saa menemään tulostamalla onttona ja tulostusajasta saa ainakin puolet pois kun tinkii laadusta. Itse tein parhaalla mahdollisella laadulla. Tuo pohjakotelo on varmaankin jopa koneistettavissa lähes tuollaisenaan. Upotetut kannen kiinnitysmutterien poterot voi olla paha tehdä koneistamalla, mutta siihen voi tehdä sitten vaikka kierteen tilalle. Valokuvat ja 3D - mallit löytyy täältä: https://www.dropbox.com/sh/x0ly2uskalpgxju/AAA-_20kkmMQS-x9XbX__AmYa?dl=0

Lataan mallit myös Grabcadiin ja varmaan jonnekin englanninkieliselle foorumille. Googlella löytynee näillä hakusanoilla:

David Brown 1290 instrument panel cap.STL
David Brown 1290 instrument panel oil.STL
David Brown 1290 instrument panel top plate.STL
David Brown 1290 instrument panel arrow.STL
David Brown 1290 instrument panel beam.STL
David Brown 1290 instrument panel bottom enclosure.STL

Henri

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 43

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  erkki La Helmi 13 2021, 20:20

Huh. Aikamoisen työn teit. Mutta niinhän se on, että kun tekee hyvin, niin ei tarvi kovin pian tehdä uudelleen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4497

Henri likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  mattkau La Helmi 13 2021, 20:44

No on. Melkein viikon printtauskeikkaakin tuli. Erkin kanssa kyllä yhtä mieltä.

Yksi asia vain jonka haluaisin tarkistaa. Miten järjestit laturin herättelyn, kun vaihtovirta ei kovin hyvin herää itsekseen? Volttimittari ei tietääkseni ihan noin vain sitä tee, ja yleensä se tapahtuu latausvalon kautta (siis ei LEDi vaan ihan vanhan koulun hehku).
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1335
Paikkakunta : Saarijärvi

Henri likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  Henri Su Helmi 14 2021, 13:11

mattkau kirjoitti:No on. Melkein viikon printtauskeikkaakin tuli. Erkin kanssa kyllä yhtä mieltä.

Yksi asia vain jonka haluaisin tarkistaa. Miten järjestit laturin herättelyn, kun vaihtovirta ei kovin hyvin herää itsekseen? Volttimittari ei tietääkseni ihan noin vain sitä tee, ja yleensä se tapahtuu latausvalon kautta (siis ei LEDi vaan ihan vanhan koulun hehku).

Latauksen herätejohto joka lähti mittaristosta ja laturille, on nyt kytketty suoraan +12V johtoon virtalukon takaa. Eli kun virtalukosta tulee 12V, menee se suoraan laturille. Valon tulisi olla siinä välissä. Diodikin siinä piirissä taitaa olla ja siihen en koskenut. Tämä oli kyllä sikäli hyvä kysymys, että lataus ei toimi nyt oikein. Voi olla että tämä on vain "tieto lisää tuskaa, mitäs menit laittamaan volttimittarin ja löysit vanhan vian", tai sitten vika on tullut tässä yhteydessä. Laturi lataa ilman kuormaa 16V ja kun laittaa sisäpuhaltimen ja valot päälle niin se putoaa 14 volttiin. Pienillä kierroksilla laturi ei jaksa pitää kuin 12V. Mittasin laturin virraksi tyhjäkäynnillä 7A ja täysillä kierroksilla 25A. Saattaahan tuo alkuperäinen laturi olla rikkikin. Tai sitten merkkivalon puute sekoittaa säädön.

Henri

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 43

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  Paulig Su Helmi 14 2021, 14:25

se tarvitsee merkkivalon, tekemäsi kytkentä antaa säätimelle liikaa virtaa eikä se toimi oikein. Jännite ero laturin heräteliittimen ja virtalukon välissä pitäisi olla laturin käydessä nolla volttia. Merkkivalo palaa jännite eron johdosta, eli kun laturin jännite laskee, lamppu syttyy. Merkkivalon tehtävä on luoda magneettikenttä, joka herättää laturin. Lisää merkkivalo kytkentään.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1112
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Henri likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  jusape Su Helmi 14 2021, 14:29

Laita se valo väliin, se toimii ikäänkuin myös esivastuksena.
Ite laitoin vanhaan pyöräkuormaajaani myös herätteen suoraan, kerran - pari unohtui päävirta päälle ja parin päivän päästä ei lähtenyt käyntiin.
Mittasin sit et ilman valoa purkaa n.2A kuormalla akkuja laturin kautta, kun ei käy
Ja hyvä mahis tuossa on myös että säädin on rikki.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2531
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  Paulig Su Helmi 14 2021, 18:19

nimenomaan kuten jusape kertoi. Merkkivalo kun toimii "vastuksena", ei laturin kautta purkaudu lampun tehoa enempää virtaa. Yleensä käytetään parin watin lamppua, jotkut laturit vaatii hieman enemmän "virtaa herätäkseen" ja siitä syystä voi joutua käyttämään vaikkapa 4W lamppua. Minulla oli taavetissa edellinen laturi sellainen, että merkkilamppu piti olla 4W, 2W lampulla ei jaksanut herätä.

Taavetissa tuo heräte on varmistettu myös niin, että hydesuodattimen alipaineen merkkivalo toimii myös laturin merkkivalon kanssa. Jos laturin merkkivalon lamppu olisi epäkunnossa, herää laturi lataamaan alipaineen merkkivalolla.

Mattkau ehkä mainitsi, että älä käytä lediä merkkivalona.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1112
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Henri likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  OlleK Su Helmi 14 2021, 19:09

Diodi tekee sen, että hydrauliikan merkkivalon maadoitus kulkee diodin kautta laturiin virran ollessa päällä, mutta vain silloin kun laturi ei lataa. Tämä tekee sen, että merkkivalo syttyy silloin kun virta on päällä mutta moottorri ei käy, eli tällä tavalla pystyy kuljettaja tarkistamaan että poltin on ehjä. Hydrauliiukan merkkivalo sammuu kun laturi alkaa lataamaan ja jännite polttimon kummallakin puolella on sama. Tämän jälkeen syttyy suodattimen merkkivalo vain jos suodattimen alipainetunnistin maadoitta, eli silloin kun alipaine on liian suuri. Diodi estää virran kulkemisen alipainetunnistimelle. Diodi mahdollistaa hydrauliikan merkkivalon polttimon kunnon tarkistuksen, ei laturin herääminen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Henri likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  Henri Ma Helmi 15 2021, 16:55

Paulig kirjoitti:se tarvitsee merkkivalon, tekemäsi kytkentä antaa säätimelle liikaa virtaa eikä se toimi oikein. Jännite ero laturin heräteliittimen ja virtalukon välissä pitäisi olla laturin käydessä nolla volttia. Merkkivalo palaa jännite eron johdosta, eli kun laturin jännite laskee, lamppu syttyy. Merkkivalon tehtävä on luoda magneettikenttä, joka herättää laturin. Lisää merkkivalo kytkentään.

Pitääpä kokeilla laittaa merkkivalo väliin.
Onkos tuolla muuten missä seuraava isompi liitoskohta kun lähdetään mittarin liittimeltä kohti konehuonetta? Mittasin isohkoja resistansseja ja jännitehäviöitä matkalla akulta / antureilta kojelaudalle. Virtalukon kautta häviää yksinään toista volttia johonkin. Kokonaan uusi rinnakkainen johdotus kautta volttimittarille ja mittarivaloille voisi olla paikallaan releen kautta ja ohjaus vain virtalukolta.

Henri

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 43

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  Henri Ma Helmi 15 2021, 17:00

jusape kirjoitti:Laita se valo väliin, se toimii ikäänkuin myös esivastuksena.
Ite laitoin vanhaan pyöräkuormaajaani myös herätteen suoraan, kerran - pari unohtui päävirta päälle ja parin päivän päästä ei lähtenyt käyntiin.
Mittasin sit et ilman valoa purkaa n.2A kuormalla akkuja laturin kautta, kun ei käy
Ja hyvä mahis tuossa on myös että säädin on rikki.

Tämän testasin nyt samantien kun vinkkasit. Mittasin vuotovirran akulta päävirtakytkin päällä ja pois. Vuoto oli niin pieni ettei laadukas Hiokin pihtimittari erottanut mitään, 0.0A oli lukema. Yleismittarilla saisi varmaan jotain irti, mutta on se vuoto tässä yksilössä ainakin todella pieni.

Henri

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 43

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  Paulig Ti Helmi 16 2021, 21:28

Henri kirjoitti:
Paulig kirjoitti:se tarvitsee merkkivalon, tekemäsi kytkentä antaa säätimelle liikaa virtaa eikä se toimi oikein. Jännite ero laturin heräteliittimen ja virtalukon välissä pitäisi olla laturin käydessä nolla volttia. Merkkivalo palaa jännite eron johdosta, eli kun laturin jännite laskee, lamppu syttyy. Merkkivalon tehtävä on luoda magneettikenttä, joka herättää laturin. Lisää merkkivalo kytkentään.

Pitääpä kokeilla laittaa merkkivalo väliin.
Onkos tuolla muuten missä seuraava isompi liitoskohta kun lähdetään mittarin liittimeltä kohti konehuonetta? Mittasin isohkoja resistansseja ja jännitehäviöitä matkalla akulta / antureilta kojelaudalle. Virtalukon kautta häviää yksinään toista volttia johonkin. Kokonaan uusi rinnakkainen johdotus kautta volttimittarille  ja mittarivaloille voisi olla paikallaan releen kautta ja ohjaus vain virtalukolta.

Noin lähtökohtaisesti se virtalukko ei ole suurten virtojen kytkemiseen. Alkuperäisessä kytkennässä näin on tehty ja jännitehäviö on lähes väistämätön, vaikkakin alkuperäinen johdotus on melko tukevaa laatua.
Omissa koneissani virtalukko ohjaa relettä, jonka kautta kulkee virta puhaltimelle, vilkuille jne suurille virrankuluttajille (virta päällä asennon takana olevat) ja virtalukosta sitten menee volttimittarille ja mittaristolle virta. Näin paljon virtaa kuluttavat laitteet saat omien sulakkeiden taakse ja eri virtapiiriin kokonaan.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1112
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  Henri Ti Helmi 23 2021, 08:22

Paulig kirjoitti:
Henri kirjoitti:
Paulig kirjoitti:se tarvitsee merkkivalon, tekemäsi kytkentä antaa säätimelle liikaa virtaa eikä se toimi oikein. Jännite ero laturin heräteliittimen ja virtalukon välissä pitäisi olla laturin käydessä nolla volttia. Merkkivalo palaa jännite eron johdosta, eli kun laturin jännite laskee, lamppu syttyy. Merkkivalon tehtävä on luoda magneettikenttä, joka herättää laturin. Lisää merkkivalo kytkentään.

Pitääpä kokeilla laittaa merkkivalo väliin.
Onkos tuolla muuten missä seuraava isompi liitoskohta kun lähdetään mittarin liittimeltä kohti konehuonetta? Mittasin isohkoja resistansseja ja jännitehäviöitä matkalla akulta / antureilta kojelaudalle. Virtalukon kautta häviää yksinään toista volttia johonkin. Kokonaan uusi rinnakkainen johdotus kautta volttimittarille  ja mittarivaloille voisi olla paikallaan releen kautta ja ohjaus vain virtalukolta.

Noin lähtökohtaisesti se virtalukko ei ole suurten virtojen kytkemiseen. Alkuperäisessä kytkennässä näin on tehty ja jännitehäviö on lähes väistämätön, vaikkakin alkuperäinen johdotus on melko tukevaa laatua.
Omissa koneissani virtalukko ohjaa relettä, jonka kautta kulkee virta puhaltimelle, vilkuille jne suurille virrankuluttajille (virta päällä asennon takana olevat) ja virtalukosta sitten menee volttimittarille ja mittaristolle virta. Näin paljon virtaa kuluttavat laitteet saat omien sulakkeiden taakse ja eri virtapiiriin kokonaan.

Tuli vähän ylimääräistä säpinää kun rengas hajosi kesken kiireisimmän kauden, mutta nyt taas koneet toimii.
Olen laittanut kaikki ylimääräiset kuluttajat myös releen taakse (työvalot ja lisäajovalot). Akun lähettyvillä on uusi sulakerasia mistä näitä uusia kuluttajia voi ottaa jatkossakin. Puhallin pitäisi myös laittaa jossain kohtaa uuden syötön taakse kun se kuluttaa eniten alkuperäisistä.

Mutta tuohon laturiongelmaan. Lisäsin 2x20 Ohm 5W vastuksia pari sarjaan imitoimaan valon kuormaa ja se ei muuttanut laturin toimintaa. Sitten laitoin uuden laturin samalla kytkennällä ja hyvin pelaa. Eli olihan tuo 38 vuotta / 4300 tuntia sitten Lucakselle jo liikaa. Tuo on voinut olla rikki jo kauankin, kun se kuitenkin latasi, mutta meni ylijännitteelle ilman isompaa kuormaa. Sitä ei ennen volttimittarin asennusta nähnyt.

Siinä olisi komea tehdasväritetty ja suomenkielisillä tarroilla varustettu laturi johonkin retroprojektiin aikanaan. Laitan hyllyyn odottelemaan.

Henri

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 43

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 uusi mittaristo on valmis Empty Vs: DB1290 uusi mittaristo on valmis

Viesti  Paulig Ti Helmi 23 2021, 21:29

Ok, säädin todennäköisesti epäkunnossa. Suosittelen tuosta toimivasta kytkennästä huolimatta asentamaan merkkivalon laturille. Toki kun sulla on jännitemittari, voit sen avulla tarkkailla laturin toimintaa. Laturin heräte toimii kyllä vastuksen kautta yhtä mainiosti kuin merkkilampun kautta.

Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1112
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa