1394 vaihde jumitti kakkoselle
Sivu 1 / 1
1394 vaihde jumitti kakkoselle
Vaihde jumitti kakkoselle, keppi liikkuu kyllä, mutta ei löydä sen paremmin muita vaihteita, kuin vapaatakaan. Tämä lienee tyyppivika, ja herra Murphy kävi kylässä tietenkin juuri talviaikaan, mielummin tätä olisin tutkinut kesäoloissa.
Tämän fiksaaminen edellyttää vaihdekepin ja laatikossa olevan suojakannen irroittamista. Jos mahdollista niin koittaisin välttää oikean takapyörän irroittamisen ja ronkkisin takakautta suojakannen auki ja vaihteensiirtäjät paikalleen. Onko kovin epätoivoista 1394:n kanssa? Eli suosiolla oikean puolen takapyörä irti? Missä asennossa siirtäjien pitäisi olla, huomioiden, että nyt on 2-vaihde päällä?
Hyvistä neuvoista kiitollisena!
Tämän fiksaaminen edellyttää vaihdekepin ja laatikossa olevan suojakannen irroittamista. Jos mahdollista niin koittaisin välttää oikean takapyörän irroittamisen ja ronkkisin takakautta suojakannen auki ja vaihteensiirtäjät paikalleen. Onko kovin epätoivoista 1394:n kanssa? Eli suosiolla oikean puolen takapyörä irti? Missä asennossa siirtäjien pitäisi olla, huomioiden, että nyt on 2-vaihde päällä?
Hyvistä neuvoista kiitollisena!
vmj- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle
Kepin pallohan sieltä on luiskahtanut pois paikoiltaan siirtäjistä.
Hieman arpapeliä se aina on osua kohdalleen kepakon tapin kanssa, siirtohaarukathan on samassa linjassa vapaalla ollen.
Peilillä sine näkee, ota oikea takanen irti ja hytin sivussa on pien huoltoluukku, jonka kautta saa hieman paremmin näkötilaa.
On noita tullut arvottua kohdalleen 996, 1390 ja 1390 sekä 1410 koneista.
Tärkeintä olisi tehdä vaihteen vaihto suoraviivaisesti eteen / taakse keskiasentoon, sitten sivusuunnassa, ja taas joko eteen-taakse, eikä sitä vinotyöntöä kepakosta.
Hieman arpapeliä se aina on osua kohdalleen kepakon tapin kanssa, siirtohaarukathan on samassa linjassa vapaalla ollen.
Peilillä sine näkee, ota oikea takanen irti ja hytin sivussa on pien huoltoluukku, jonka kautta saa hieman paremmin näkötilaa.
On noita tullut arvottua kohdalleen 996, 1390 ja 1390 sekä 1410 koneista.
Tärkeintä olisi tehdä vaihteen vaihto suoraviivaisesti eteen / taakse keskiasentoon, sitten sivusuunnassa, ja taas joko eteen-taakse, eikä sitä vinotyöntöä kepakosta.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2410
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne
vmj likes this post
Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle
Kiitos, jusape!
Tuossa on jonkinmoinen harjoitus siis tiedossa. Pitää hommata pullotunkki ja katsoa sopivasti tukihirsiä tms. rungon alle ennen takarenkaan irroitusta. Ollapa kesä... Onneksi tuo pahin lumentulo nyt hellitti.
Tuossa on jonkinmoinen harjoitus siis tiedossa. Pitää hommata pullotunkki ja katsoa sopivasti tukihirsiä tms. rungon alle ennen takarenkaan irroitusta. Ollapa kesä... Onneksi tuo pahin lumentulo nyt hellitti.
vmj- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle
Yhden 1390 koneen kans joskus tollasen kans taistelin, ja olisko ollut viides yrityskerta, kun totesin ei saa...na .... Ja aloin jo valmistautua hytin irroitukseen ....
Eli vaijereita yms irti ....
Sit meinasin et koitan viel kerran ennen sitä isompaa purkua - ja tadaa, se osuikin kohdalleen, sormin siirtäjien asentoja tunnistellen ja peilillä katsoen sielä hytän alta, summamutikassa se vivun kansi joka tapauksessa sinne on laitettava ....
Tai sama juttu se siin toisessa 1390 koneessakin oli ja siin 996 kamppeessa sekä parikertaa tosta 1410 koneesta sen arponeena ....
Ei kannata lannistua ensimmäisen eikä kolmannenkaan yrityksen jälkeen ...
Eli vaijereita yms irti ....
Sit meinasin et koitan viel kerran ennen sitä isompaa purkua - ja tadaa, se osuikin kohdalleen, sormin siirtäjien asentoja tunnistellen ja peilillä katsoen sielä hytän alta, summamutikassa se vivun kansi joka tapauksessa sinne on laitettava ....
Tai sama juttu se siin toisessa 1390 koneessakin oli ja siin 996 kamppeessa sekä parikertaa tosta 1410 koneesta sen arponeena ....
Ei kannata lannistua ensimmäisen eikä kolmannenkaan yrityksen jälkeen ...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2410
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle
Ota ensin vaihdekeppi kopinlattiasta irti ja kokeile mahtuuko käsi reiästä läpi. Mikäli mahtuu, ei takapyörää tarvi irrottaa. Kannen saa aseteltua paikalleen sitä kautta. Ei tarvi yltää kuin sen verran että saa kannesta ulos tulevasta akselista kiinni. Mikäli oikein pähkälin, niin kakkosen siirtäjä on oikealla takana kun vaihdekeppi on vedetty vasemmalle taakse (kovaloota). Kun olet saanut kannen auki katso peilillä siirtäjien asento ja väännä kakkonen vapaalle jollain kangella. Vapaa asennossa on suurempi mahdollisuus saada tappi pudotettua ensi yrittämällä paikalleen.
Paineilmaräikkä on kätevä kädenjatke takakautta pulttien kanssa puuhatessa. Vaidekepinreiästä nivelvarret on tarpeen. Kuten Jusape mainitsi pallopäätapin luiskahdus pois hahlosta on todennäköisin syy ongelmaan.Silloin kannattaa miettiä pienen lisämateriaalin hitsausta pallon päähän. Mahdollista on myös sokkatapin katkeaminen pallopäätapin liitoksesta ulos tulevaan akseliin.
Edit: Täyti oikein käydä katsomassa, hydrashiftissa (1694) kakkonen onkin vaihdekepissä oikealle ja eteen jolloin siirtäjä on vasemalla ja eteen kaiketi?
Paineilmaräikkä on kätevä kädenjatke takakautta pulttien kanssa puuhatessa. Vaidekepinreiästä nivelvarret on tarpeen. Kuten Jusape mainitsi pallopäätapin luiskahdus pois hahlosta on todennäköisin syy ongelmaan.Silloin kannattaa miettiä pienen lisämateriaalin hitsausta pallon päähän. Mahdollista on myös sokkatapin katkeaminen pallopäätapin liitoksesta ulos tulevaan akseliin.
Edit: Täyti oikein käydä katsomassa, hydrashiftissa (1694) kakkonen onkin vaihdekepissä oikealle ja eteen jolloin siirtäjä on vasemalla ja eteen kaiketi?
otsoni- Viestien lukumäärä : 346
Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle
Kiitos kovasti, jusape ja otsoni! Mukava kun suhtaudutte noviisin ongelmiin asiallisesti!
Kun tämä pakkanen hieman hellittää koitan katsoa josko onnistun kikkailemaan vaihdekepin reiän kautta tapin paikalleen. Tässä traktorissa on tavallinen vaihteisto, kakkonen ja kolmonen on synkronoituja. Kakkonen on vaihdekepistä katsoen vasemmalla ja takana, mutta koitan tuota vinkkiä ja siirtää vaihteen vapaalle (kunhan saan siirtäjät näkösälle). Jos onnistuu niin otan muutamia kuvia kännykällä, jotta olisi jollekin toiselle sitten apuja ehkä noista jos/kun joutuu samaa harjoitusta tekemään.
Kun tämä pakkanen hieman hellittää koitan katsoa josko onnistun kikkailemaan vaihdekepin reiän kautta tapin paikalleen. Tässä traktorissa on tavallinen vaihteisto, kakkonen ja kolmonen on synkronoituja. Kakkonen on vaihdekepistä katsoen vasemmalla ja takana, mutta koitan tuota vinkkiä ja siirtää vaihteen vapaalle (kunhan saan siirtäjät näkösälle). Jos onnistuu niin otan muutamia kuvia kännykällä, jotta olisi jollekin toiselle sitten apuja ehkä noista jos/kun joutuu samaa harjoitusta tekemään.
vmj- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle
Se siirtäjän akseli ei ihan kepiästi sitten siellä liiku, jotta ihan pienelä meisselillä tai puikkoraudalla ei kannata yrittää saada siirtäjien hahloja vierekkäin .
Josko aattelee että vaihdkepin päässä sitä vipuvartta vaihteenvaihtoon on jokin 50-60cm ...
Josko aattelee että vaihdkepin päässä sitä vipuvartta vaihteenvaihtoon on jokin 50-60cm ...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2410
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle
Pitäisköhän minunkin sotkeutua vähän tähän keskusteluun ja yritän kertoa missä järjestyksessä vaihteet ovat laatikon sisällä. Vaihteensiirtäjätankoja on kaksi ja suunta pitkin traktoria. Vasemmanpuoleisessa tangossa on pakki takana ja ykkönen edessä, mutta ei siitä enempää, kun on luultavasti keskellä vapaa-asennossa. Oikealla oleva siirtäjä kun on takana niin on kakkonen päällä. Se siis pitäisi saada kopsautettua samaan asentoon vasemmanpuoleisen kanssa eli vapaalle.
Jusape on oikeassa tuon siirtäjän liikkuvuudesta. Sitä pitää lukituskuula asennossa ja liikkeelle saaminen vaatii voimaa tai jonkinmoisen alkukopsauksen
Jusape on oikeassa tuon siirtäjän liikkuvuudesta. Sitä pitää lukituskuula asennossa ja liikkeelle saaminen vaatii voimaa tai jonkinmoisen alkukopsauksen
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1240
Paikkakunta : Saarijärvi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa