Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1394 vaihde jumitti kakkoselle

Siirry alas

1394 vaihde jumitti kakkoselle Empty 1394 vaihde jumitti kakkoselle

Viesti  vmj lähetetty Ke Tammi 13 2021, 16:25

Vaihde jumitti kakkoselle, keppi liikkuu kyllä, mutta ei löydä sen paremmin muita vaihteita, kuin vapaatakaan. Tämä lienee tyyppivika, ja herra Murphy kävi kylässä tietenkin juuri talviaikaan, mielummin tätä olisin tutkinut kesäoloissa.

Tämän fiksaaminen edellyttää vaihdekepin ja laatikossa olevan suojakannen irroittamista. Jos mahdollista niin koittaisin välttää oikean takapyörän irroittamisen ja ronkkisin takakautta suojakannen auki ja vaihteensiirtäjät paikalleen. Onko kovin epätoivoista 1394:n kanssa? Eli suosiolla oikean puolen takapyörä irti? Missä asennossa siirtäjien pitäisi olla, huomioiden, että nyt on 2-vaihde päällä?

Hyvistä neuvoista kiitollisena!

vmj

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 vaihde jumitti kakkoselle Empty Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle

Viesti  jusape lähetetty Ke Tammi 13 2021, 20:40

Kepin pallohan sieltä on luiskahtanut pois paikoiltaan siirtäjistä.
Hieman arpapeliä se aina on osua kohdalleen kepakon tapin kanssa, siirtohaarukathan on samassa linjassa vapaalla ollen.
Peilillä sine näkee, ota oikea takanen irti ja hytin sivussa on pien huoltoluukku, jonka kautta saa hieman paremmin näkötilaa.
On noita tullut arvottua kohdalleen 996, 1390 ja 1390 sekä 1410 koneista.
Tärkeintä olisi tehdä vaihteen vaihto suoraviivaisesti eteen / taakse keskiasentoon, sitten sivusuunnassa, ja taas joko eteen-taakse, eikä sitä vinotyöntöä kepakosta.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2410
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

vmj likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 vaihde jumitti kakkoselle Empty Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle

Viesti  vmj lähetetty Ke Tammi 13 2021, 21:48

Kiitos, jusape!

Tuossa on jonkinmoinen harjoitus siis tiedossa. Pitää hommata pullotunkki ja katsoa sopivasti tukihirsiä tms. rungon alle ennen takarenkaan irroitusta. Ollapa kesä... Onneksi tuo pahin lumentulo nyt hellitti.

vmj

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 vaihde jumitti kakkoselle Empty Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle

Viesti  jusape lähetetty To Tammi 14 2021, 02:24

Yhden 1390 koneen kans joskus tollasen kans taistelin, ja olisko ollut viides yrityskerta, kun totesin ei saa...na .... Ja aloin jo valmistautua hytin irroitukseen ....
Eli vaijereita yms irti ....
Sit meinasin et koitan viel kerran ennen sitä isompaa purkua - ja tadaa, se osuikin kohdalleen, sormin siirtäjien asentoja tunnistellen ja peilillä katsoen sielä hytän alta, summamutikassa se vivun kansi joka tapauksessa sinne on laitettava ....
Tai sama juttu se siin toisessa 1390 koneessakin oli ja siin 996 kamppeessa sekä parikertaa tosta 1410 koneesta sen arponeena ....
Ei kannata lannistua ensimmäisen eikä kolmannenkaan yrityksen jälkeen ...
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2410
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 vaihde jumitti kakkoselle Empty Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle

Viesti  otsoni lähetetty To Tammi 14 2021, 10:08

Ota ensin vaihdekeppi kopinlattiasta irti ja kokeile mahtuuko käsi reiästä läpi. Mikäli mahtuu, ei takapyörää tarvi irrottaa. Kannen saa aseteltua paikalleen sitä kautta. Ei tarvi yltää kuin sen verran että saa kannesta ulos tulevasta akselista kiinni. Mikäli oikein pähkälin, niin kakkosen siirtäjä on oikealla takana kun vaihdekeppi on vedetty vasemmalle taakse (kovaloota). Kun olet saanut kannen auki katso peilillä siirtäjien asento ja väännä kakkonen vapaalle jollain kangella. Vapaa asennossa on suurempi mahdollisuus saada tappi pudotettua ensi yrittämällä paikalleen.
Paineilmaräikkä on kätevä kädenjatke takakautta pulttien kanssa puuhatessa. Vaidekepinreiästä nivelvarret on tarpeen. Kuten Jusape mainitsi pallopäätapin luiskahdus pois hahlosta on todennäköisin syy ongelmaan.Silloin kannattaa miettiä pienen lisämateriaalin hitsausta pallon päähän. Mahdollista on myös sokkatapin katkeaminen pallopäätapin liitoksesta ulos tulevaan akseliin.

Edit: Täyti oikein käydä katsomassa, hydrashiftissa (1694) kakkonen onkin vaihdekepissä oikealle ja eteen jolloin siirtäjä on vasemalla ja eteen kaiketi?

otsoni

Viestien lukumäärä : 346

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 vaihde jumitti kakkoselle Empty Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle

Viesti  vmj lähetetty La Tammi 16 2021, 20:20

Kiitos kovasti, jusape ja otsoni! Mukava kun suhtaudutte noviisin ongelmiin asiallisesti!

Kun tämä pakkanen hieman hellittää koitan katsoa josko onnistun kikkailemaan vaihdekepin reiän kautta tapin paikalleen. Tässä traktorissa on tavallinen vaihteisto, kakkonen ja kolmonen on synkronoituja. Kakkonen on vaihdekepistä katsoen vasemmalla ja takana, mutta koitan tuota vinkkiä ja siirtää vaihteen vapaalle (kunhan saan siirtäjät näkösälle). Jos onnistuu niin otan muutamia kuvia kännykällä, jotta olisi jollekin toiselle sitten apuja ehkä noista jos/kun joutuu samaa harjoitusta tekemään.

vmj

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 vaihde jumitti kakkoselle Empty Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle

Viesti  jusape lähetetty Su Tammi 17 2021, 03:54

Se siirtäjän akseli ei ihan kepiästi sitten siellä liiku, jotta ihan pienelä meisselillä tai puikkoraudalla ei kannata yrittää saada siirtäjien hahloja vierekkäin .
Josko aattelee että vaihdkepin päässä sitä vipuvartta vaihteenvaihtoon on jokin 50-60cm ...
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2410
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 vaihde jumitti kakkoselle Empty Vs: 1394 vaihde jumitti kakkoselle

Viesti  mattkau lähetetty Su Tammi 17 2021, 09:48

Pitäisköhän minunkin sotkeutua vähän tähän keskusteluun ja yritän kertoa missä järjestyksessä vaihteet ovat laatikon sisällä. Vaihteensiirtäjätankoja on kaksi ja suunta pitkin traktoria. Vasemmanpuoleisessa tangossa on pakki takana ja ykkönen edessä, mutta ei siitä enempää, kun on luultavasti keskellä vapaa-asennossa. Oikealla oleva siirtäjä kun on takana niin on kakkonen päällä. Se siis pitäisi saada kopsautettua samaan asentoon vasemmanpuoleisen kanssa eli vapaalle.



Jusape on oikeassa tuon siirtäjän liikkuvuudesta. Sitä pitää lukituskuula asennossa ja liikkeelle saaminen vaatii voimaa tai jonkinmoisen alkukopsauksen
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1240
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa