Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

4 posters

Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  JaPa Ma Tammi 11 2021, 14:15

Hyvää pakkaspäivää Etelä-Karjalasta! Nyt tulee pitkä selostus, koittakaa kestää.. Ostin 2019 kesällä vuosimallin 1970 DB 990 Selectamaticin Klippan-ohjaamolla. Ihan toimivan tuntuinen peli, mihin on tullut tehtyä normaalien öljy- ym. huoltojen lisäksi kaikenlaista pientä päivitystä. Tuli vastaan se päivä, kun linkoamaan lähtiessä nostolaite nosti kerran ja sitten lakkasi nostamasta kokonaan. Tässä on ollut minulla ollessani sellainen "vaiva" nostolaitteessa, että nostovarret eivät ole koskaan laskeutuneet täysin alas, vaan ovat koko ajan hieman ylempänä kuin normaalisti. Nyt kun systeemi lakkasi toimimasta, menivät myös varret täysin ala-asentoon. Myöskään kippiventtiili ei ole koskaan toiminut. Nostolaite on kuitenkin tähän saakka jotenkin ajanut asiansa, nostanut, pitänyt ja laskenut. Nyt ei enää mitään. Päätin ottaa kippiventtiiilin irti, luukun auki ja myös ohivirtausventtiilin karoineen kaikkineen pöydälle tutkittavaksi. Katselin myös sen karaventtiilin? (missä tuplamutterit) asennon, näytti olleen alhaalla, liikkui ruuvimeisselillä kokeiltaessa. Vertailin osia käyttöohjekirjan ja varaosakirjan kuviin, mutta kun kirjat lienevät uudempaa tuotantoa kuin tämä taavetti ja kuvat suuntaa-antavia, vaikea on päätellä, mikä on mikäkin. Ohivirtausventtiilin tulpan alla oli kuula, itsetehdyn näköinen aluslevy jossa reikä, sitten jousi jne. Kuuluuko tämä kuula sinne reikälevyineen ollenkaan? Mikä on sen tarkoitus? Ohivirtausventtiilin nylonsihti ja reikälevy putsattu, ei näkyvää likaa. Sitten kippiventtiili pöydälle, jossa kaikki o-renkaat kyllä paikoillaan, mutta ilmeisesti väärää kokoa ja osa rikki. O-renkaiden tukirenkaat puuttuvat kaikki. Olen ymmärtänyt, että tässä pitäisi myös sellaiset olla? Lisäksi Kippiventtiilin ja venttiilipesän välissä oli Usit-tiiviste, kuuluuko siinä olla sellainen? Samanlainen siis, kuin ohivirtausventtiilin tulpan alla. Tilasin tiivistesarjan, sitä ja kasausta + testausta odotellessa olisi kiva kuulla asiasta tietävien kommenttia tähän. Koitan lisätä kuvat vielä.
JaPa
JaPa

David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty Vs: 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  erkki Ma Tammi 11 2021, 15:48

Muuten ihan hyvä selostus, mutta mikä on kippiventtiili? Tuon ikäisissä DB:ssä kippikärryyn otetaan tavallisesti paine kolmitieventtiiistä, joka on istuimen vasemmalla puolella. Siitä lähtee paineputki ja sen päällä on neliasentoinen vipu. Tarkoitatko sitä? Kolmitieventtiilissä on viat hyvin harvinaisia, joten sen tutkimiseen ei kannata paljon uhrata aikaa.

Ohivirtausventtiilin kansitulpan alla pitää olla vähintään jousi ja sen alla luisti. Luistin sisällä on messinkinen ruuvi ja sen alla on kuristinlevy, jossa on noin 0.8 mm reikä ja levyn alla on muovinen verkkosihti, joka estää roskia menemästä tukkimaan kuristinlevyn reikää.  Jousen päällä olevat hauli ja prikka edustavat sitä aikaa kun ajateltiin, että toiminnan kannalta on eduksi, että ohivirtausventtiilin kara pääsee pyörimään porauksessaan. Nostolaite toimii ihan hyvin ilman niitäkin.

Ehdotan seuraavaa: nyt kun ohivirtausventtiili on pois porauksestaan, käynnistä moottori pienelle tyhjäkäynnille tai pyöritä moottoria startilla muutaman sekunnin ajan kun sammutin on päällä. Ohivirtausventtiilin reiästä pitää silloin nousta öljypatsas. Jos öljyä ei nouse (epätodennäköistä, mutta ei täysin mahdotonta), niin vika on pumppusysteemissä eikä venttiilin tutkimiseen kannata uhrata enempää aikaa.

Jos öljy nousee porauksesta, niin asenna ohivoitausventtiili takaisin paikalleen ja kokeile jos vaikka nostot olisi ilmestyneet takaisin. Kokemuksesta voin sanoa, että talvikelissä saattaa jo pieni vesimäärä peräöljyssä tehdä sen tepposen, että karaventtiili jumittaa pitoasentoon tai laskuasentoon, siis pari milliä ylös alimmasta asennostaan ja laskeutuu sitten alas kun jousivoima sitä koko ajan kinnaa alas. Samoin pystyy tekemään ohivirtausventtiilin kara jos porauksen seinämiin on ryytynyt ohut kerros vesiseosteista öljyä. Ittelle on noin käynyt tänä talvena. Kara on saattanut sitten pluiskahtaa alas kun olet ruuvannut venttiiliä auki. Minusta tuntuu ettei siinä ole muuta vikaa.

Jos nostolaite ei laskeudu ihan alas saakka, niin kannattaa tarkistaa säädöt. Säätö aloitetaan nostovivusta. Avaa peltiluukku sen lohkon etupuolelta, sama luukku jossa on laskeutumisnopeuden  sääröruuvi. Sen takana näkyy nostovivun pyörittämä akseli, jossa on kaksihaarainen vipu, jonka läpi tulee sokkatappi. Sokkatapista tulee pituus suuntan kierretanko, jossa on nylock -mutteri. Paina nostovipu ihan taakse ja käännä selectamatic- valitsin nostovivun takaa yhden naksauksen verran myötäpäivään, eli TCU:lle. Käynnistä moottori ja testaa toimiiko TCU niin kuin pitää:  vipu takana nostolaite pitää, vipu eteenpäin noin puolimatkaan kaarta nostolaite laskee ja vipu ihan taakse jousipainetta vasten nostolaite nostaa. Jos näin on, niin hyvä. Jos säätö on pielessä, niin nosta nostolaite ylös ja jätä vipu sitten taka-asentoon. Säädä luukun takana oleva nylock -mutteri niin, että kun nostovipua painaa sentin verran jousipainetta vasten, nostolaite alkaa nostaa. Se on silloin aika tavalla kohdillaan.

Jos varret eivät edelleenkään laskeudu tarpeeksi alas, on säätö tehtävä nostoakselin oikeassa päässä olevan peltiluukun takaa. Nostoakselin päässä on parilla ruuvilla kiinni nokkalevy, jossa on ruuveille pitkänomaiset reiät. Selectamatic- valitsimen ollessa keskellä, levyn asentoa säätämällä löytyy sellainen asento, että kun nostovipu on takana niin varret ovat lähes ylhäällä, mutta nostolaitteen mekaaninen lukko ei lukitu ennekuin nostovipua käyttää ihan takana jousipainetta vasten. Vetokoukun nostotangot pitää jäädä löysälle kun koukku on lukittuna. Älä kiristä nokkalevyn ruuveja liikaa etteivät katkea.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty Vs: 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  JaPa Ma Tammi 11 2021, 17:27

Kippiventtiilillä tarkoitin siis pudotusventtiiliä. Mistä lie jäänyt päähän moinen termi.990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  8eb02d10
JaPa
JaPa

David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty Vs: 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  erkki Ma Tammi 11 2021, 17:34

Juu, se on pito/laskuventtiili, jonka päällä olevaa kierrettävää ja nostettavaa nuppia sanotaan pudotusventtiiliksi koska sillä saa nopeutettua tyhjien varsien laskeutumista kun öljyt ovat kylmät. Tuossa pito/laskuventtiilissä on harvoin mitään ongelmaa, mutta tunnetaan tapauksia, että traktori on seissyt toimettomana muutamia vuosia ja tuo kara on ottanut sen verran ruostetta että on tarttunut poraukseensa. Pudotusventtiili, joka on siis se päälle ruuvattu osa, saattaa joskus aiheuttaa nostolaitteen pilkkimisen. Kun siitä kuluu 0-renkaat huonoiksi, se voi vuotaa sisäisesti sen verran, että kun traktorissa on jotain kiinni nostolaitteessa, nostolaite vajoaa hissukseen ja asennonsäätö korjaa tuon vajoaman automaatilla, eli ikäänkuin pilkkimies nostelisi vavan kärkeä avannon päällä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty Vs: 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  JaPa Ma Tammi 11 2021, 17:46

Hyvä, kiitos! Korjaan oikean termin omalle kovalevylleni, niin osaan puhua oikeista asioista jatkossa! Heh, onneksi on kuvia, millä voi tukea tarinaansa. O-renkaiden ja tukirenkaiden asennukseen ja järjestykseen löysinkin jo jotain tarinaa aiemmista keskusteluista. Systeemi lienee sama kuin uudemmissakin pito / laskuventtiileissä?
JaPa
JaPa

David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty Vs: 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  JaPa Ke Tammi 13 2021, 22:30

Nyt on tiivisteet saapuneet pito/laskuventtiiliin, o-renkaiden kanssa ei mitään ihmeellistä, mutta noista tukirenkaista ei kyllä pienimmät mahdu millään tiivisteen kanssa paikoilleen. Voiko ne jättää pois, vai onko joku konsti saada paikoilleen?
JaPa
JaPa

David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty Vs: 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  JaPa Ke Tammi 13 2021, 22:33

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  37999810
JaPa
JaPa

David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty Vs: 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  Jori Ti Elo 17 2021, 11:53

JaPa, mistä tilasit tiivisteet, itselläni sama jumppa edessä.

Jori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty Vs: 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  JaPa Ke Elo 18 2021, 01:03

Moi Jori, tilasin tiivistesarjan IKH:lta. Saman satsin saa toki myös muiltakin. Tässä IKH:n informaatio: TIIVISTESARJA KIPPIVENTTIILI DB K964568. Laitoin O-renkaille tukirenkaat semmoisiin kohtiin, mihin ne menivät kohtuullisen helposti. Viisaammat voivat kommentoida tähän, onko niitä ollut miten alunperin.
JaPa
JaPa

David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet  Empty Vs: 990 Selectamatic ohivirtausventtiili ja kippiventtiilin tiivisteet

Viesti  Paulig Ke Elo 18 2021, 15:45

kiertokanki.com suosittelen myös varaosatilauksiin. Pihlajaniemeltä saa tuon tiivistesarjan myös, mutta siinä ei tukirenkaita tule mukana.
Ja tukirenkaista sen verran, että itse sain ehkä yhteen-kahteen O-rengasuraan ne menemään. Muihin täysi mahdottomuus. Vaikka tukirengasta katkaisi lyhyeksi ja sen sai paikalleen, lähti se venttiiliä kasatessa rullautumaan pois.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1119
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa