Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Lämmitin

+6
jusape
Paulig
mattkau
MJK1390
MikkoT
Make25D
10 posters

Siirry alas

Lämmitin Empty Lämmitin

Viesti  Make25D Su Marras 08 2020, 21:08

Mitenkähän tuohon 25D taavettiin voipi viritellä lokilämmittimen. Shocked

Make25D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  MikkoT Ma Marras 09 2020, 17:33

Lohkolämmitintä ei varmaan mitenkään, kun plommeja ei ole kannessa eikä lohkossa. Ulkopuolisen lämmittimen voisi kai laittaa alavesiputkeen tai sitten omalla pumpulla varustetun letkulämmittimen niin, että ottaa lohkon tyhjennyshanasta lämmittimelle ja palauttaa alavesiputkeen tehtyyn haaraan kuuman veden.

MikkoT

David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 67

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  MJK1390 Ma Marras 09 2020, 19:07

Jos tuollaisen lätkäisee öljypohjaan niin pääsee pienimmällä vaivalla: https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvikkeet/autotarvikkeet/magneettilammitin-350w/
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 45
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  mattkau Ma Marras 09 2020, 20:49

Joo, minä luultavasti kans laittaisin omalla pumpulla varustetun letkulämmittimen tyhjennyshanan reiän ja alavesiletkun välille. Niiden hinnat on nykyään melko edullisia, noin satasen kustannus kilovatin lämmittimestä. Letkuun, jos ei osaa tehdä T-haaraa itse, niin tuunauskaupoista (vaikka Biltema) löytyy kappale letkun väliin, missä kierrereikä nippaa varten. Lämmittimen yhteet ovat jotain 16-19mm luokkaa eli auton lämmityslaitteen letkujen vahvuiset letkut käy liittämään se traktoriin. Onhan siinä askartelua, mutta ei kovin hurjasti.

Tuon magneettilämmittimen 350W vaikuttaa aika pienelle varsinkin kun se asennetaan ulkopuolelle.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1335
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  Paulig Ma Marras 09 2020, 22:07

ei kannata harkita muuta, kuin kiertovesipumpulla varustettua lämmitintä. Ja noi säteilylämmittimet voi kans unohtaa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1112
Paikkakunta : Pohjois-Savo

jusape likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  Make25D Ma Marras 09 2020, 22:22

Kiitoksia vaan noista ohjeista!Ajattelin itsekin tuota lohkon tyhjennys hanaa toiseksi lähdöksi.Syylärin oikeassa
alareunassa on tulpattu letku.Vasemmassa alareunassa on alavesiletku jossa on tyhjennys venttiili,voiskohan tuota tulpattua
letkua käyttää toisena haarana?

Make25D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  jusape Ma Marras 09 2020, 23:49

MJK1390 kirjoitti:Jos tuollaisen lätkäisee öljypohjaan niin pääsee pienimmällä vaivalla: https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvikkeet/autotarvikkeet/magneettilammitin-350w/

Ja tollasella saat pitää lämmitintä päällä 24/7/365 eikä silti lämmitä moottoria edes haaleaksi .....
Kyl noi vaatii sen min 550w vesitilanlämmittimen ( lämmitysaika 1-2h ) tai kiertopumpulla oleva 750-1000w lämmitin = 0.5-1h riittää pakkasillakin ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2531
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  MikkoT Ti Marras 10 2020, 18:06

Lämmitettyä nestettä ei kannata kierrättää syylärin kautta. Asenna haaroituskappale alavesiputken yläpäähän heti vesipumpun viereen. Omalla pumpulla toimiva lämmitin kierrättää lämmön hyvin moottoriin siitä.

Tuosta magneettikiinnitteisestä öljynlämmittimestä vielä sen verran, että se ei edes kiinnity 25, 30, 900 eikä 950 moottorin pohjaan. Koska ne on alumiinia.

MikkoT

David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 67

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  JanneT To Marras 12 2020, 10:49

MikkoT kirjoitti:Lohkolämmitintä ei varmaan mitenkään, kun plommeja ei ole kannessa eikä lohkossa. Ulkopuolisen lämmittimen voisi kai laittaa alavesiputkeen tai sitten omalla pumpulla varustetun letkulämmittimen niin, että ottaa lohkon tyhjennyshanasta lämmittimelle ja palauttaa alavesiputkeen tehtyyn haaraan  kuuman veden.

Voiko veden palauttaa syylärinhanaan? Eli hanasta hanaan!
JanneT
JanneT

David Brown : 880 Selectamatic -69
Viestien lukumäärä : 1
Paikkakunta : Pohjanmaa, Pirkanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  1690 metsä To Marras 12 2020, 11:48

JanneT kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Lohkolämmitintä ei varmaan mitenkään, kun plommeja ei ole kannessa eikä lohkossa. Ulkopuolisen lämmittimen voisi kai laittaa alavesiputkeen tai sitten omalla pumpulla varustetun letkulämmittimen niin, että ottaa lohkon tyhjennyshanasta lämmittimelle ja palauttaa alavesiputkeen tehtyyn haaraan  kuuman veden.

Voiko veden palauttaa syylärinhanaan? Eli hanasta hanaan!

Voi sen niinkin laittaa, mutta moottori ei kyllä sillä asennuksella juurikaan lämpene. 

Kyllä lämmitetty neste pitää saada kierrätettyä lämitimestä takaisin moottorii, kuten tuossa ylempänä jo neuvottiin

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 545

JanneT likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  erkki To Marras 12 2020, 13:16

Omasta kokemuksesta täytyy sanoa, että lämmityspuhallinkin on yllättävän hyvä starttiapu. Ittellä on parin kilowatin sähköpuhallin ja kun sen asentaa moottorin alle puhaltamaan öljypohjaa kohti ja laittaa hiukan vilttiä teltaksi ympärille että kuuma ilma ei karkaa heti ylös niin puolen tunnin puhalluksen jälkeen on peli yllättävän notkea vaikka se ei sormituntumalla tunnu juurikaan lämpimältä. Kovalla pakkasella lämmitysaika pitää olla varmasti pitempi, mutta syyskolealla tuo toimii arvaamattoman hyvin.

Myös se, että jos viitsii rustata imusarjan ja ilmanputsarin väliin sellaisen haaraputken, jonka kautta voi kuumailmapistoolilla painaa kuumaa ilmaa kiduksiin kun alkaa starttaamaan, niin kyllä lähtee, sano Kummelin pojat. Se haaraputki pitää tietenkin tulpata sitten kun kone käy.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4497

JanneT likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty lämmitin

Viesti  Make25D To Marras 12 2020, 22:19

Joo kiitoksia noista ehdotuksista.Täytyy tuossa ruveta tekemään tuohon alavesi letkun metalli putkeen
haaroitus ja toinen lokin tyhjäys hanalta,väliin letkulämmitin. Cool

Make25D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  Tessu To Marras 12 2020, 23:18

mahtuisko tuommoseen pelkkä vastus sinne alavesiletkun väliin? ja saako sellasia enää uutena mistään?
ite laitoin yhteen piha-autoon kun lohkolämmitin temppuili ja niin pientä lämmitintä taas ei vastaan tullu,sen sijaan letkulämmitin löyty iteltäkin.
Niitäkin on sitten kahtamallia,toisessa pääsee vastus kärventämään letkun jos ei ole tarkkana kuinka laittaa,tuo mikä mulla on niin siinä on möykyn sisällä vastus jossa letkulähdöt,on tietty hiukka isompikin

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1578
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  jusape Pe Marras 13 2020, 02:26

Onhan niitä sellaisiakin lämmittimiä, jotka laitetaan pelkästään alavesiletkuun, letku katkaisemalla ja lämmitin siihen katkaistuun kohtaan, sellaiseen asentoon letkussa, että lämmin vesi pääsee nousemaan moottorilohkoa kohden.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2531
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämmitin Empty Vs: Lämmitin

Viesti  Tessu La Marras 14 2020, 01:20

Näin on tuntus sellanen vaan yksinkertaisemmalta laitella ja itekkin laitoin eriletkuilla en tuhonnu auton alkuperästä letkua kun siinä erikoinen T-haara ja se letku jotain jo maksaakin.
Joskus se letkulämmitin vaan ahtaaseen väliin paha saada mahtumaan,no vaihtoehtoja kyllä löytyy

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1578
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa