Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Lumilingon nivelakselin tyyppi

Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  Taavi 990 Ti Elo 11 2020, 11:25

Hei,
Ostin tuttavaltani vuodelta 1966 peräisin olevan Kontu-merkkisen lumilingon, joka on ollut hänellä käytössä 35 Massikan perässä. Mukaan tuli myös jonkinlaisella ylikuormitussuojalla varustettu nivelakseli, joka taitaa valitettavasti jäädä liian lyhyeksi omaan "suurikokoiseen" Smile DB 990 implematiciin.
Myynnissä on monenlaisia nivelakseleita ja niihin saisi näköjään upotettua helposti jopa kaksi kertaa vanhan lingon hinnan. Kontu-linko on varustettu suoralla akselilla, enkä pikaisella tarkastelulla löytänyt siitä minkäänlaisia murtopultteja. Kysynkin tästä syystä, että oletteko käyttäneet em. linkoja kokonaan ilman pultti- tai levykytkimiä, vai onko sellainen välttämätön linkokäytössä? Halvimmissa myynnissä olevissa nivelakseleissa ei ole lainkaan kytkimiä ja edullisimpia pulttikytkimellä varustettuja akseleita alkaa saada vasta 150 euron yläpuolelta.
Entä miten tarpeellisena näette vapaakytkimen olemassaolon? Jonkin nettikirjoituksen mukaan linko saattaa alkaa viemään traktoria, ellei nivelakselissa ole vapaakytkintä, joka päästää voiman siirtymään ainoastaan yhteen suuntaan. Ilmeisesti tarve on suurempi juuri silloin kun traktorissa ei ole kaksoiskytkintä.  
Yhtenä vaihtoehtona olisi ehkä hankkia nykyiseen nivelakseliin ainoastaan nivelakselin puolikas tai uusi pidempi muotoputki jos sopiva sattuisi jostain löytymään.
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  mattkau Ti Elo 11 2020, 13:24

Minun kokemus (880 yksöiskytkin) on, että vapaakytkin on "pakollinen". Linko kyllä työntää traktoria ilman vapaakytkintä. Isompi ongelma minusta kuitenkin oli, kun vaihdetta eikä perää ei saanut pois päältä, jos jostain syystä jäi "veto päälle" esimerkiksi traktorilta yrittäessä voima loppua. Jonkunlainen ylikuormitussuoja tietysti myös on hyvä olla olemassa, räikkä, levykytkin tai pultti.

Sanotaan myös, että traktorit, joissa hydraulinen saparon kytkentä, eivät tykkää jos linko alkaa työntämään.

Minun mielikuva nivelakselin pituudesta on ennenmminkin, että sitä ei saa niin lyhyeksi jotta mahtuisi traktorin ja lingon väliin. Tämä taas johtuu numeroa pienemmästä traktorista ja lingosta, jossa akselinpätkä murtopulttia varten.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1314
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  1690 metsä Ti Elo 11 2020, 15:18

Uudet pidemmät putket vanhaan akseliin lienee halvin ratkaisu, jos nivelet on kunnossa. IKH on sellanen paikka mistä löytynee.

Jonkinlainen suojakytkin on linkohommiissa syytä olla.

Isävainaa joskus alkupuolella 80 lukua yritti lingota ilman sujakytkintä, mutta Walterseitisä halkeili putkia ja ristikoita sen verta tihijään, 
että suojakytkinakseli tuli halvemmaksi. 
Tuo sama isävainaan ostama levykysuojakytkin Waltrseikki on mulla edelleen käytössä, mutta lingon olen vaihtanu kahdesti uuteen. 
Ei mennyt raha hukkaan kunnon sujakytkinakselissa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 529

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  Taavi 990 Ke Elo 12 2020, 10:51

Kiitoksia kommenteista! Täytyy nyt tosiaan ensimmäisenä tutkia josko tuon lingon mukana tulleen nivelakselin saisi jatkettua, jollei jostain sitten sattuisi löytymään sopivaa käytettyä akselia.
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  Taavi 990 Pe Loka 16 2020, 15:36

Nyt alkaa Taavi olla valmiina talven vastaanottoon!

Pientä viivettä tähän linkoprojektiin aiheutti moottorin runkolaakerin kiinni hirttäminen  Shocked  ja pienen, mutta onneksi vain ohikiitävän hetken näytti jopa siltä, että lingosta olisi tullut karkea hukkainvestointi Very Happy

Sain eilen asennettua IKH:sta ostamani pidemmän muotoputken  ( https://www.ikh.fi/fi/muotoputki--51-6x3--1m-t1030451 ) lingon mukana tulleen, mutta auttamatta lyhyeksi jääneen nivelakselin jatkoksi. Suojustahan ei nivelakselissa toistaiseksi ole, liekkö koskaan ollutkaan, vai onko rispaantunut vuosien varrella tohjoksi. Akseli on onneksi melko hyvin suojassa, eikä sen läheisyyteen ole muutenkaan viisasta mennä traktorin käydessä. Onneksi ulosoton vipua ylettyy käyttämään traktorin sisältä, joten voiman voi kytkeä päälle kun on jo itse traktorin sisällä. Täytyy ainakin maalata tai merkata putki jollain kirkkaalla maalilla, että se erottuu pyöriessään selvästi. Ehkä ristikoiden päälle voisi asentaa jotkut kartiot suojaksi jollei tuohon ole enää saatavissa oikean tyyppisiä suojusputkia
Samalla mukaan tarttui myös hieman pidempi CAT2/2 (2 x 25,4 mm) koon työntövarsi ja molempiin päihin uudet kahvalliset tapit, joissa sokka pysyy kiinni ketjujen avulla. Työntövarren ( https://www.ikh.fi/fi/tyontovarsi-2-2-635-925-t0069 ) toiseen päähän piti asentaa vielä supistusholkki ( https://www.ikh.fi/fi/holkki-19-0-x-25-4-x-51-mm-t0776 ),  koska traktorin päässä oleva työntövarren tapin reikä on CAT1 kokoinen (~20 mm). Niin ja tietysti toinen työntövarren pään holkeista piti vielä rälläköidä hieman kapeammaksi, kun CAT2 varren pää on juuri ja juuri liian leveä sopiakseen sujahtamaan suoraan Taavin kiinnikkeeseen.

Tässä muutama valokuva traktorista ja lingon sovitteesta. Jouduin lyhentämään muotoputkea aika lailla, ettei nivelakseli käy liian pitkäksi linkoa ylös nostettaessa. Noh sikäli hyvä tilanne, että jäljelle jääneeseen pätkään tuli jo valmiiksi porattua paikka jousisokalle ja niinpä sitä voi hyödyntää mikäli muotoputki sattuisi vaikkapa vaurioitumaan talven tiimellyksessä. Toivottavasti jo pian pääsisi testaamaan onko tuosta lingosta mihinkään.

Ja Erkille vielä tiedoksi, että lottosin kun se moottorin laakeriremontti meni niinkin hyvin, mutta lottovoitto jäi ainakin sillä kertaa saamatta! Ehkä siinä laakeriremontissa oli kuitenkin lottovoittoa kerrakseen.  Cool

Ainakin toistaiseksi moottori pyörii hyvin, eikä pidä ylimääräisiä ääniä, mutta päätin ottaa käynnistystavaksi tuon Jusan neuvon, eli sammutusnappi pohjassa ensin muutamia kertoja, että öljypumppu ehti nostaa paineen laakereille. Huonosti käyntiin lähtevälle traktorillehan tuo olisi aivan turha toimenpide, mutta tämähän pamahtaa heti tulille, joten sitä pitää tuolla tavoin toppuutella...

Lumilingon nivelakselin tyyppi 14898506

Lumilingon nivelakselin tyyppi 14898512

Lumilingon nivelakselin tyyppi 14898513

Lumilingon nivelakselin tyyppi 14898514

Lumilingon nivelakselin tyyppi 14898515


Viimeinen muokkaaja, Taavi 990 pvm La Loka 17 2020, 07:40, muokattu 1 kertaa
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  OlleK Pe Loka 16 2020, 16:54

Onko aikomus käyttää linkoa ilman minkäänlaisia nivelakselin suojuksia? Toivottavasti ei.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  jusape La Loka 17 2020, 01:30

OlleK kirjoitti:Onko aikomus käyttää linkoa ilman minkäänlaisia nivelakselin suojuksia? Toivottavasti ei.

No, ei sieltä parhaimmillaan tule ku reilu puolikas nivelakselia kabiiniin .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2498
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  OlleK La Loka 17 2020, 11:19

Ja kuskista tulee jossain vaihessa nivelakselin ympärille kietoutunut korkkiruuvi.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  Taavi 990 La Loka 17 2020, 13:30

Osataanpas sitä nyt olla negatiivisia...  Sad  
Ehkä pitää vetää perässä pelkkää linkoa ja jättää kardaani kokonaan välistä pois, jos lingon käyttö olisi sillä tavoin turvallisempaa.
Ymmärrän toki huolenne ja tarpeen turvallisuuskasvatukselle, sillä pyörivien laitteiden kanssa on hyvä olla aidosti varovainen, etenkin jos on tarvetta työskennellä sellaisten lähellä. Toisaalta näen riskin melko pieneksi, sillä olen itse traktorin ja lingon ainoa käyttäjä, tiedostan itse riskin ja laitetta käytetään kaukana väen tungoksista. Selvitin kuitenkin asiaa sen verran, että ilmeisesti IKH:lla myynnissä oleva suojusputki ( https://www.ikh.fi/fi/suojusputki-05-1000mm-t990500 ) saattaisi käydä tuohon kardaaniin. Verkkokaupasta tuo malli on kuitenkin lopussa, eikä sitä löytynyt lähimmästä IKH:n toimipisteestäkään. Täytyy tutkiskella josko sellainen tulee uudelleen verkkokaupan valikoimaan, tai sitten täytyy tehdä sellainen omatoimisesti vaikkapa polypropeeniputkesta.
Mukavaa viikonloppua aiheuttamastani mielipahasta huolimatta! Very Happy
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  mattkau La Loka 17 2020, 13:43

Niin, ei tässä varmaan kenellekään ole mielipahaa tullut. Paremminkin ollaan huolissaan turvallisuudesta, hyvä kun tuli esille. Jossain vaiheessa kuitenkin saattaa käydä vahinko vaikka kuinka varovainen olisi. Näin äkkiseltään muistuu mieleen kaksi varoittavaa esimerkkiä.

Aros merkkisen hinattavan puimurin akseliin tarttui haalarin lahje. Onneksi oli kaveri mukana, joka ehti pysäyttään Majurin. Silti kuitenkin joutui kulkemaan lopun ikäänsä puujalan kanssa. Toinen tapaus sitten päätyi kirkkomaalle. Oli yksin pyörittämässä kotitarvemyllyä, merkkiä en muista muttei liene tarpeenkaan. Löytyi sitten menehtyneenä akselin ympäriltä, kun alettiin kaipaamaan kahville. Oli hetken saanut karusellikyytiä.

Tuollaisia lingon pyöritykseen käypäisiä kokonaisia akseleitakin löytyy suht edullisesti. Itse esimerkiksi ostin Savenmaalta (ei ole mainos) semmoisen missä oli vapaakytkin, kun kyllästyin traktorin epätarkkaan pysähtymiseen ja vaihteen päälle jumittumiseen (yksöiskytkin)
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1314
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  Tessu La Loka 17 2020, 14:45

Tuota noin...jostain luin tuota starttia että sais ensin paineet koneelle kun sitä pyörittää ensin pelkästään startilla,sekään ei aina lie hyväksi jos männät hankaa kuivia sylinterin seinämiä jne eli vaikutus lie aika sama ja kuluvuus,varsinkin pakkasilla kun alkaa hinkkaamaan niin parempi olis että käyntiin lähtis ja paineet nousis kunnolla ja öljy juoksevaa.
Virimoottorit sitten erijuttu kun niitä muutenkin availlaan tarpen niin vaatiessa.
Joskushan sai itäpuolen moottoreita pyöritettyä veivillä pakkasilla mutta eipä niitä tainnu monikaan kovin kovaa jaksaa pyörittää,siinä vauhdissa ei nouse paineet eikä kulu osat heh.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1550
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  1690 metsä La Loka 17 2020, 17:31

Muistui mielee  sellainen lumilinko tapaturm. Lingosta oli nuoskalumi tukkinut heittoaukon ja isäntä päätti avata tukoksn potkaisemalla. 
Lumimöntti irtosikin hyvin, mutta linko oli unohtunut pyörimään ja isännän jalka lyheni. 

Meninaan, vahinko sattuu usei jossain erikois tilanteessa, kun jotain on mennyt tukkoon tai koneeseen tullut joku häiriö jota lähdetään kiireessä selvittämään

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 529

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  Taavi 990 La Loka 17 2020, 19:22

Tuo pitää täysin paikkansa. Vahinko sattuu yleensä juuri silloin, kun tulee tarve oikaista jossain kohtaa, tai tehdä joku homma nopeasti pois ennen jotain muuta tärkeämpää tai mielenkiintoisempaa asiaa.
Muistan itsekin todistaneeni kerran sellaista tilannetta, joka sattui alkutalvesta mökkitiellämme. Urakoitsija oli linkoamassa tietä ensimmäisiä kertoja, eikä tien pohja ollut vielä kunnolla jäätynyt. Tiestä oli noussut ylös suurehko kivi, joka oli tarttunut lingon heittosiivikon väliin. Kaveri nosti lingon ylös ja alkoi lingon alla lähes kontillaan takomaan kiveä irti. Mitenkään ei siinä sillä kertaa käynyt ja kivikin lopulta irtosi, mutta toimenpide näytti kyllä aika hurjalta, koska traktori kävi koko toimenpiteen ajan ja oli vielä pysähdyksissä pienen mäennyppylän alla. Itse tuumin jo tuolloin, että onpa huima kaveri, kun ei edes sammuta traktoria, mutta olihan ulosotto sentään pysäytettynä.
Tämä vestiketju on jo lähtenyt vähän sivuraiteille alkuperäisestä aiheestaan, niin jatketaan samalla aihepiirillä. Caterpillar on tehnyt ilmeisesti alkujaan jo 70-luvulla muutamia erittäin havainnollistavia opetusvideoita, koska tuolloisilla työmailla kuoli porukkaa lähes viikottain. He lanseerasivat myös sloganin: "Shake hands with danger", jonka avulla on kuvattu hirteishuumorin ja monin käytännön esimerkein hyvin tavallisia käyttötoimenpiteitä,  joissa saattaa huonoimmassa tapauksessa mennä henki joko itseltä tai kaverilta. Nämä videot ovat oikein hyvää aineistoa juuri tälle foorumille, jonka lukijakunta puuhastelee mitä ihmeellisempien koneiden ja värkkien parissa. Käykääpä huviksenne kurkkaamassa ja miettikää sen jälkeen, että ovatko omat toimintatavat kaikilta osin turvallisia. --> https://youtu.be/v26fTGBEi9E
Turvallista viikonvaihdetta kaikille Taavettitallilaisille!
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  Tessu Su Loka 18 2020, 05:15

Alkaa mennä samaan sarjaan kun et joku saanu sormensa jopa ruohonleikkuriin,en kyllä ymmärrä miten...
itselle ei tulis kyllä mieleenkään mennä potkimaan pyörimässä olevia koneita tai maata painavien koneiden alla jotka pelkästään hydrauliikan jne varassa.
Kaveri varotti mua jopa siitä että älä hinaa vaijerilla mitään jollei päässä ole ketjua,lähtee muuten kuin luoti ja tappaa,oli kuulemma menny rekan lasista läpi lenkki ja tappanu kuskin kun hinattu kuormaajalla ja vaijeri lähtikin lentoon!
No mentiin kauaksi aiheesta mutta jospa tällä saatais edes yksi onnettomuus estettyä minulta,sinulta,häneltä jne talviliukkaus taas tuo liikkumiseen haasteita.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1550
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  OlleK Su Loka 18 2020, 14:43

Pitääkö rakentaa itselleen laittoman ja hengenvaarallisen laitteen, kysyn vaan.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Lumilingon nivelakselin tyyppi Empty Vs: Lumilingon nivelakselin tyyppi

Viesti  Tessu Su Loka 18 2020, 20:07

Ai kuka rakentaa? en minä ainakaan koska ei ole linkoja tai sirkkeleitä traktoreissa ollu koskaan eikä kyllä tulekkaan.
Jotenka kelle lie kysymys...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1550
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa