Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1490 vaihteiston virittelyä

Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  Auttakaamiestä lähetetty Su Toukokuu 03 2020, 22:09

Paljon kuullut juttua tästä vaihdelaatikon virityksestä eli onko mahdollista kääntää joku ratas toisin päin nii rupeaa taavettikin kulkemaan?

Auttakaamiestä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  OlleK lähetetty Ma Toukokuu 04 2020, 09:44

Joskus vuosikymmeniä sitten, heitettiin ilmoille mahdoton ehdotus hauskuudella höystettynä, käännetään ryömintävaihteiston sivuakseli toisin päin, niin saadaan aikaan nopeuden lisäys vähennyjsen sijaan. Kuulosta hyvältä, mutta ei ole toteuttamiskelpoinen ehdotus. Ryömintävaiohteiston sisääntulevan akselin hammaspyörää pitäisi suurentaa ja normaalivaihteisto sisään tuleva (siirtyvä) hammaspyörä pitäisi pienentää, jotta hammastukset sopivat yhteen. Sellaisia osia ei ole missään. Katso seuraavaa linkkiä ja siinä olevia viitteitä: Sivuakseli 27, ryöminnän sisääntuleva akseli 17 ja normaalivaihteiston sisääntuleva hammaspyöra 16. https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr55169ar1286663 Eräs henkilö eräässä maahantuojan järjestämässä tilaisuudessa, ehdotti siis tietoisesti mahdottoman asian ja kertomus jäi elämään, saaden vuosien varrella totuuden leiman, kun asia oli, ei teknisten henkilöiden voimalla, vatvottu hetken aikaa "Esson baareissa"

OlleK

Viestien lukumäärä : 1251

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  Auttakaamiestä lähetetty Ma Toukokuu 04 2020, 09:47

No itsekkin ajattelin kun sitä päässä tuumailin että mahdotonta se on. Kiitos täyteläisestä vastauksesta.

Auttakaamiestä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  erkki lähetetty Ma Toukokuu 04 2020, 10:44

Tunnen yhden tapauksen, jossa 1210:n laatikon ryömintä käännettiin, mutta sillä tavoin, että ryömintää ei saanut enää "normaaliin" nopeuteen, joten traktorista tuli niin nopea, että sen käyttö maataloustöissä meni huonoksi. Nopeasta kolmosesta tuli välityksiltään niin nopea, että moottori piti turbottaa että suurinta vaihdetta pystyi käyttämään. Tästä on muutama vuosi aikaa enkä tiedä onko traktori enää kuosissaan. Takaveto 1490:n saa nopeutumaan sellaisella laatikkoremontilla, että vaihtaa koko vaihdelaatikon tai tasauspyörästöön osat 1410:stä tai kuutostaavetista. Sen verran siinä on ruuvaamista, että harvat viitsii alkaa vaihtopuuhaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4059

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  jusape lähetetty Ma Toukokuu 04 2020, 14:39

Onhan nopeutus aina mahdollista, mutta se vaatii jonkin verran ruuvaamista ja todennäköisesti rahaa jonkinlaisen kasan.
Jos esim 2wd versio on, niin porttaalirattaathan voi teettää uusiksi, joka maksaa sen tonnin + per puoli.....
Vaihdelaatikkoon jos jotain rattaita ( rataspareja ) teettää on hintalappu äkkiä luokassa 1500-3000+€ .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2326
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  erkki lähetetty Ma Toukokuu 04 2020, 14:55

Portaalien nopeutus käy kuulemma 1410 ja kuutoskoneisiin helpommin, mutta neloskoneellisin malleihin pitää avartaa kuoressa olevaa reikää isommaksi että saa tuntuvasti isomman vetoakselin menemään paikalleen. Isonnettu reikä pitää sitten holkittaa että alkuperäiset laakerit saa passaamaan siihen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4059

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  1690 metsä lähetetty Ma Toukokuu 04 2020, 17:52

Jos on takavetoinen kone kyseessä helpoiten nopeutuva onnistuu vaihtamalla isommat takapyörät. 16,9- 38 saatais vielä just mahtua pyörimään.
Ajo-ominaisuudet saattaa kärsiä jos etupyörä ei samalla suurenna. Ja ketjut ei varmaan enää mahdu takapyöriin, jos niille olis tarvetta

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 462

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  outsider lähetetty Ma Toukokuu 04 2020, 18:37

Riippuu paljonko haluaa nähdä vaivaa nopeutuksen eteen.

Yksi vaihtoehto on ostaa esim IKH:n purkaamolta kuutostaavetin koko takapää.
Sen tuuppa1490:iin ja alennuspyäörästöt 1490:stä niin noputta tulee lisää 1,33x .
so on mojova nopeuslisä esim 29km muuttukin 39km/h

Kätevälle ,ahkeralle miehelle parin päivän homma.ja perän saa IKH:lta sopivasti.
SUOSITTELEN

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1795

Gary Grand likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  harri1210 lähetetty Su Heinä 19 2020, 08:55

Voiko DB 1210 nopeuttaa kanssa vaihtamalla perä osia muista DB osista vai onko tyydyttävä vaihtaa pyörän välitys 11/49? Nytten on 10/49. Pieni lisäys vauhtiin olisi paikallaan

harri1210

David Brown : DB 1210
Viestien lukumäärä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  outsider lähetetty Su Heinä 19 2020, 09:14

harri1210 kirjoitti:Voiko DB 1210 nopeuttaa kanssa vaihtamalla perä osia muista DB osista vai onko tyydyttävä vaihtaa pyörän välitys 11/49? Nytten on 10/49. Pieni lisäys vauhtiin olisi paikallaan

Hae IKH:n purkaamolta 1690 vaihdelaatikko ja laita siitä 8/41 lautaspyöräpari 1210:n laatikkoon niin saat 1,2 x nopeamman 1210:n.
Ja vielä 10% lisää jos laitat ne 11/49 välitykset

Kultavuoren Lassella on ainakin ollut 1200:n 11/49 alennuspyörästöt varaosa-pellollaan.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1795

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  harri1210 lähetetty Su Heinä 19 2020, 09:27

Ok. Kiitos tiedosta. Osat kävisi suoraan ilman soveltamista? Onko 10/49 ja 11/49 nopeus ero n. 10%luokkaa?

harri1210

David Brown : DB 1210
Viestien lukumäärä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  outsider lähetetty Su Heinä 19 2020, 12:48

harri1210 kirjoitti:Ok. Kiitos tiedosta. Osat kävisi suoraan ilman soveltamista? Onko 10/49 ja 11/49 nopeus ero n. 10%luokkaa?

Yhteen 1210 lootaan laitoin kuutostaavetin lautaspyöräparin ongelmitta.

49:10=4,9 ja 49:11 = 4,454545,,, 4,9:4,454545 = 1,10 Elikkäs nopeus kasvaa 10%

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1795

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 vaihteiston virittelyä Empty Vs: 1490 vaihteiston virittelyä

Viesti  TIKO lähetetty Pe Elo 07 2020, 23:57

Joo, kyllä nuota eri tavoilla nopeutettuja taaveja on edelleen 3kpl meillä. Very Happy 1390 on alkuperäses kuosissa. Liian pieni meikäläisen maataloushommiin.

Eli 1690 liikkuu 39kmh, Joskus oli uudet 1594 sopivat akselit kiinni niin kovaa meni,kyseessä 15-55 välitys. Youtubessa joku pätkä näkyy case 1690

1594 ajoin joskus nopeusnäyttöön 49kmh, talla pohjassa, tyhjä lietevaunu perässä, ei oo koskettu moottoriin

1494 gepsillä 52kmh
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 818
Ikä : 42
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa