1490 vaihteiston virittelyä
+6
outsider
1690 metsä
jusape
erkki
OlleK
Auttakaamiestä
10 posters
Sivu 1 / 1
1490 vaihteiston virittelyä
Paljon kuullut juttua tästä vaihdelaatikon virityksestä eli onko mahdollista kääntää joku ratas toisin päin nii rupeaa taavettikin kulkemaan?
Auttakaamiestä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Joskus vuosikymmeniä sitten, heitettiin ilmoille mahdoton ehdotus hauskuudella höystettynä, käännetään ryömintävaihteiston sivuakseli toisin päin, niin saadaan aikaan nopeuden lisäys vähennyjsen sijaan. Kuulosta hyvältä, mutta ei ole toteuttamiskelpoinen ehdotus. Ryömintävaiohteiston sisääntulevan akselin hammaspyörää pitäisi suurentaa ja normaalivaihteisto sisään tuleva (siirtyvä) hammaspyörä pitäisi pienentää, jotta hammastukset sopivat yhteen. Sellaisia osia ei ole missään. Katso seuraavaa linkkiä ja siinä olevia viitteitä: Sivuakseli 27, ryöminnän sisääntuleva akseli 17 ja normaalivaihteiston sisääntuleva hammaspyöra 16. https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr55169ar1286663 Eräs henkilö eräässä maahantuojan järjestämässä tilaisuudessa, ehdotti siis tietoisesti mahdottoman asian ja kertomus jäi elämään, saaden vuosien varrella totuuden leiman, kun asia oli, ei teknisten henkilöiden voimalla, vatvottu hetken aikaa "Esson baareissa"
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
No itsekkin ajattelin kun sitä päässä tuumailin että mahdotonta se on. Kiitos täyteläisestä vastauksesta.
Auttakaamiestä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Tunnen yhden tapauksen, jossa 1210:n laatikon ryömintä käännettiin, mutta sillä tavoin, että ryömintää ei saanut enää "normaaliin" nopeuteen, joten traktorista tuli niin nopea, että sen käyttö maataloustöissä meni huonoksi. Nopeasta kolmosesta tuli välityksiltään niin nopea, että moottori piti turbottaa että suurinta vaihdetta pystyi käyttämään. Tästä on muutama vuosi aikaa enkä tiedä onko traktori enää kuosissaan. Takaveto 1490:n saa nopeutumaan sellaisella laatikkoremontilla, että vaihtaa koko vaihdelaatikon tai tasauspyörästöön osat 1410:stä tai kuutostaavetista. Sen verran siinä on ruuvaamista, että harvat viitsii alkaa vaihtopuuhaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Onhan nopeutus aina mahdollista, mutta se vaatii jonkin verran ruuvaamista ja todennäköisesti rahaa jonkinlaisen kasan.
Jos esim 2wd versio on, niin porttaalirattaathan voi teettää uusiksi, joka maksaa sen tonnin + per puoli.....
Vaihdelaatikkoon jos jotain rattaita ( rataspareja ) teettää on hintalappu äkkiä luokassa 1500-3000+€ .....
Jos esim 2wd versio on, niin porttaalirattaathan voi teettää uusiksi, joka maksaa sen tonnin + per puoli.....
Vaihdelaatikkoon jos jotain rattaita ( rataspareja ) teettää on hintalappu äkkiä luokassa 1500-3000+€ .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Portaalien nopeutus käy kuulemma 1410 ja kuutoskoneisiin helpommin, mutta neloskoneellisin malleihin pitää avartaa kuoressa olevaa reikää isommaksi että saa tuntuvasti isomman vetoakselin menemään paikalleen. Isonnettu reikä pitää sitten holkittaa että alkuperäiset laakerit saa passaamaan siihen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Jos on takavetoinen kone kyseessä helpoiten nopeutuva onnistuu vaihtamalla isommat takapyörät. 16,9- 38 saatais vielä just mahtua pyörimään.
Ajo-ominaisuudet saattaa kärsiä jos etupyörä ei samalla suurenna. Ja ketjut ei varmaan enää mahdu takapyöriin, jos niille olis tarvetta
Ajo-ominaisuudet saattaa kärsiä jos etupyörä ei samalla suurenna. Ja ketjut ei varmaan enää mahdu takapyöriin, jos niille olis tarvetta
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 659
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Riippuu paljonko haluaa nähdä vaivaa nopeutuksen eteen.
Yksi vaihtoehto on ostaa esim IKH:n purkaamolta kuutostaavetin koko takapää.
Sen tuuppa1490:iin ja alennuspyäörästöt 1490:stä niin noputta tulee lisää 1,33x .
so on mojova nopeuslisä esim 29km muuttukin 39km/h
Kätevälle ,ahkeralle miehelle parin päivän homma.ja perän saa IKH:lta sopivasti.
SUOSITTELEN
Yksi vaihtoehto on ostaa esim IKH:n purkaamolta kuutostaavetin koko takapää.
Sen tuuppa1490:iin ja alennuspyäörästöt 1490:stä niin noputta tulee lisää 1,33x .
so on mojova nopeuslisä esim 29km muuttukin 39km/h
Kätevälle ,ahkeralle miehelle parin päivän homma.ja perän saa IKH:lta sopivasti.
SUOSITTELEN
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1933
Gary Grand likes this post
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Voiko DB 1210 nopeuttaa kanssa vaihtamalla perä osia muista DB osista vai onko tyydyttävä vaihtaa pyörän välitys 11/49? Nytten on 10/49. Pieni lisäys vauhtiin olisi paikallaan
harri1210- David Brown : DB 1210
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
harri1210 kirjoitti:Voiko DB 1210 nopeuttaa kanssa vaihtamalla perä osia muista DB osista vai onko tyydyttävä vaihtaa pyörän välitys 11/49? Nytten on 10/49. Pieni lisäys vauhtiin olisi paikallaan
Hae IKH:n purkaamolta 1690 vaihdelaatikko ja laita siitä 8/41 lautaspyöräpari 1210:n laatikkoon niin saat 1,2 x nopeamman 1210:n.
Ja vielä 10% lisää jos laitat ne 11/49 välitykset
Kultavuoren Lassella on ainakin ollut 1200:n 11/49 alennuspyörästöt varaosa-pellollaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1933
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Ok. Kiitos tiedosta. Osat kävisi suoraan ilman soveltamista? Onko 10/49 ja 11/49 nopeus ero n. 10%luokkaa?
harri1210- David Brown : DB 1210
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
harri1210 kirjoitti:Ok. Kiitos tiedosta. Osat kävisi suoraan ilman soveltamista? Onko 10/49 ja 11/49 nopeus ero n. 10%luokkaa?
Yhteen 1210 lootaan laitoin kuutostaavetin lautaspyöräparin ongelmitta.
49:10=4,9 ja 49:11 = 4,454545,,, 4,9:4,454545 = 1,10 Elikkäs nopeus kasvaa 10%
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1933
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Joo, kyllä nuota eri tavoilla nopeutettuja taaveja on edelleen 3kpl meillä. 1390 on alkuperäses kuosissa. Liian pieni meikäläisen maataloushommiin.
Eli 1690 liikkuu 39kmh, Joskus oli uudet 1594 sopivat akselit kiinni niin kovaa meni,kyseessä 15-55 välitys. Youtubessa joku pätkä näkyy case 1690
1594 ajoin joskus nopeusnäyttöön 49kmh, talla pohjassa, tyhjä lietevaunu perässä, ei oo koskettu moottoriin
1494 gepsillä 52kmh
Eli 1690 liikkuu 39kmh, Joskus oli uudet 1594 sopivat akselit kiinni niin kovaa meni,kyseessä 15-55 välitys. Youtubessa joku pätkä näkyy case 1690
1594 ajoin joskus nopeusnäyttöön 49kmh, talla pohjassa, tyhjä lietevaunu perässä, ei oo koskettu moottoriin
1494 gepsillä 52kmh
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Jatketaan tätä topiikkie ku liippaa sinne päin kumminki. Eli naapurilla 1490 alako potkii 1 pois päältä ja aukasuo oottaa. Veikkaus et apuakselilta hampaat kulunu ku varattuo huuvellu jo kauvemmin. Mutta... tuola ku ajetaan tiellä kohtuu paljo niin olis se kiva ku kulukis vähä enemmä ku se 27.. 1490 ja 1690 räjäytys yms kuvie vertailtu ja välityksissä (perä ja kynkät) on eroja mutta entä laatikon välityksissä? Etuperäki eri. Eli jos tuohon hommais 1690 lootan perällä ja laittas ne 1490 kynkät mutta mitenpä menee etuperän välityksen kans?
TS82- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Suomussalmi
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
1690:n laatikossa taitaa vaihteiden välitykset olla samat kuin 1490:ssä muuten, mutta perän välityssuhde on nopeampi. Silloin pinioniakseli pyörii yhtä nopeasti molemmissa traktoreissa ja se tarkoittaisi silloin sitä, että myös etuakselin välityssuhteet pitää muuttaa väliin asetettavalla nopeutuslaatikolla. Pudotuslaatikkoon ei varmankaan saa tehtyä sellaista muutosta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Juu. Sitä epäilinki. Jos ei laita 1690 etuperää.. jos sen saa vaihettuo pelkän murikan vai meneekö koko akselin vaihoksi.
TS82- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Suomussalmi
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Taitaa olla 1690 etuperä järeämpi ihan kaikkineen, mitä 1490 koneessa .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Juu. Tuossa 1490 on taavetin ja räjäytyskuvien perusteella 1690 on kaikissa carraro
TS82- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Suomussalmi
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Niin, 1490 oli pari ensimmäistä vuotta DB:n omalla akselilla, sitten lopuksi Carraron AE2.
1690 oli vain Carraro AE3, joka on järeämpi kuin AE2
1690 oli vain Carraro AE3, joka on järeämpi kuin AE2
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Jep. Just nuin menee.
TS82- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Suomussalmi
Vs: 1490 vaihteiston virittelyä
Onko kellää muistissa kuinka iso se ns. Kepin alapää pitää olla? Tarkoitus ottaa kepakko irti niin korjais hitsaamalla sen samalla. Mikäli sieltä ei löyvy mitää isompaa..
TS82- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Suomussalmi
Similar topics
» .db 1390 vaihteiston ääni
» DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
» Vaihteiston vaihto
» Vaihteiston irroitus
» Case 1294 4x4 vaihteiston korjaus Apuja!
» DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
» Vaihteiston vaihto
» Vaihteiston irroitus
» Case 1294 4x4 vaihteiston korjaus Apuja!
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa