Vaihteiston vaihto
+5
exso
otsoni
erkki
jusape
BonaFide
9 posters
Sivu 1 / 1
Vaihteiston vaihto
Terve kaikille
Mitäs luulette/tiedätte, miten onnistuu "kovan" laatikon vaihto hs:n? Siis onnistuukohan yleensäkään ja jos, niin mitä maksaa, Kannattaako?
Onko hyötyä, siis edut/haitat?.... siis jos on kone 1690 t-84 kovalla laatikolla ja jostain kummansyystä haluaisi vaihtaa sen uudempaan versioon...kun peruskone moottoreineen pelittää hyvin..
Mitäs luulette/tiedätte, miten onnistuu "kovan" laatikon vaihto hs:n? Siis onnistuukohan yleensäkään ja jos, niin mitä maksaa, Kannattaako?
Onko hyötyä, siis edut/haitat?.... siis jos on kone 1690 t-84 kovalla laatikolla ja jostain kummansyystä haluaisi vaihtaa sen uudempaan versioon...kun peruskone moottoreineen pelittää hyvin..
BonaFide- David Brown : 1690T
DBTCF:n jäsen nro : 153
Viestien lukumäärä : 29
Ikä : 61
Paikkakunta : Ivalo
Vs: Vaihteiston vaihto
Mitenkähän vaan mahtaa purkuosana löytyä HS-askeja ?
En kyllä itte alkaisi kenties moista muutosta tekemään .....
En kyllä itte alkaisi kenties moista muutosta tekemään .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Vaihteiston vaihto
HS-laatikon suunnittelukriteeri oli alunpitäen sen täysi vaihtokelpoisuus synkrolaatikon kanssa, mutta en takuuvarmasti osaa sanoa, että jatkuiko tuo periaate läpi koko valmistushistorian. Jos ajatellaan traktorin valmistustekniikkaa, niin kyllä siinä olisi paljonkin järkeä, että vaihteistokotelon ja taka-akselin valut olisivat identtiset. Casen varasosaluetteloista voi tarkistaa onko osilla samat varaosanumerot. Jos ne täsmää, niin vaihtokelpoisia ovat suoraan. Nuo traktorit ovat jo niin vanhoja, että jos saat käsiisi sopivan hintaisen HS -laatikon, niin se kannattaa käydä läpi ja kunnostaa ennen uuteen paikkaan asentamista. Levypakkojen 0-renkaat ainakin uusiksi ja mahdollisesti myös levyjä ja jos räikkäkytkimet on kovin kuluneet, niin myös ne kunnostukseen. Jos synkrolaatikko on kunnossa, niin kannattaako ryhtyä?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: Vaihteiston vaihto
Kovan lootan ulkokuorista taitaa uupua jarrupantojen säätöproput ja järjestelmän paineenmittaus proppu. Vaihteiston kannet on ja hieman erilaiset. Nelivedon kytkennässä on myös eroja. Tulleeko myös etuvedon välityksien suhteen ongelmia? Harrastusmielessä mielenkiintoinen projekti, mutta pelaavan kovan lootan vaihtamista hydrashiftiin en pidä muuten kannattavana. Toki ehjällä kovalla lootallakin on markkinahinta, mikä tasaa kustannuksia
otsoni- Viestien lukumäärä : 441
Vs: Vaihteiston vaihto
Yksi 1694 on tullut vastaan johon oli vaihdettu kovaloota ja vaihto oli tehty koko pakettina kuorineen päivineen.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: Vaihteiston vaihto
Duoda noin.. minä kyllä jättäisin tekemättä tuon operaation, kyllä tuo vaatisi koko paketin vaihdon kuorineen päivineen.. Ei kannata suoraan sanottuna. Ennemmin ostaa sitten nykyaikaisen sähköhimmelitraktorin sitten.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Vaihteiston vaihto
Joo, komppaan kyllä TIKOa ja perustelen sitä vanhalla sanonnalla. "Jos se toimii, niin älä yritä korjata sitä." Tai "Jos mopo virityksen jälkeen kulkee edelleen yhtä kovaa, niin toimenpide on ollut onnistunut". Toinen juttu tietysti on, jos kone joutaa seisomaan määrittelemättömän ajan ja haluaa koetella rajojaan, siis harrastaa.
Tuosta minun eilen postaamasta linkistä sitten löytyy aiheesta enempi, eli ainakin kaksi korjausosiota HSlle ja ehkä jostain traktorikohtaisesta käyttöoppaasta lisää käyttöön/huoltoon liittyvää. Kaikki kyllä on sumujen saarten murretta.
Tuosta minun eilen postaamasta linkistä sitten löytyy aiheesta enempi, eli ainakin kaksi korjausosiota HSlle ja ehkä jostain traktorikohtaisesta käyttöoppaasta lisää käyttöön/huoltoon liittyvää. Kaikki kyllä on sumujen saarten murretta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Vaihteiston vaihto
Niin kysyä kannattaa aina. Kysymyshän oli kannattaako ja viisaat ja kokeneet miehet vastaa että ei kannata. Tiedän tapauksia että koko moottori on vaidettu. Silloin tietysti punnitaan vaihtoehdot. Jotkut tietysti ihan vain "huvikseen" polttavat rahaa ja sehän on eri asia kuin kannattavuus.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 419
Paikkakunta : Häme
Vs: Vaihteiston vaihto
Pakki kirjoitti:Niin kysyä kannattaa aina. Kysymyshän oli kannattaako ja viisaat ja kokeneet miehet vastaa että ei kannata. Tiedän tapauksia että koko moottori on vaidettu. Silloin tietysti punnitaan vaihtoehdot. Jotkut tietysti ihan vain "huvikseen" polttavat rahaa ja sehän on eri asia kuin kannattavuus.
Kyllähän meilläkin on koko kuutosmoottori vaihdettu, oma vika oli. Osista kasaan hyvä saatiin.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Vaihteiston vaihto
Kiitokset kaikille hyvistä ja paremmista neuvoista. Aattelin itekki olla sörkkimättä tuota toimivaa synkrolootaa...kun tarkemmin asiaa aattelin. Olisi kyllä aika mukava ja haastava homma Olin aatellu jotain helppoutta, mutta helppoahan on kaikki se, mikä pelittää..just nostelin Casella uuden hirsikodin ylimmät hirret...Tikolta kysyisin että onko kytkimen sylintereistä kuulunut jotain? Mikä on pieni putkenpätkä kansien välissä? Näyttää, että itkee vähän nestettä(maistelun perusteella )..Mitäs luulette: 6800 tuntia on mittarissa ja olen ymmärtänyt, että kuutostaavettien ongelma on pehmeät öljypumpun rattaat. En tiedä, eikä edellinen omistajakaan tiennyt onko uusittu. Uskaltaako ajaa noin 20-50 tuntia ennen kesää, jolloin voisin vaihtaa ne?
BonaFide- David Brown : 1690T
DBTCF:n jäsen nro : 153
Viestien lukumäärä : 29
Ikä : 61
Paikkakunta : Ivalo
Vs: Vaihteiston vaihto
Tuollainen oli öljypumpun rattaan kunto n. 4000 tuntia ajetussa 1690 turbossa. Vieressä viimeistelemätön uusi ratas. Oma tarinansa silläkin
Rokressi- Viestien lukumäärä : 129
Vs: Vaihteiston vaihto
Pitää siis olla tosi huolissaan... mistä kannattaa hommata uudet rattaat pumppuun? Siis ne kovemmat, jotka kestävät enemmän kuin alkuperäiset? Vaikka tässä koneessa olisikin jo vaihdetut, varmuuden saa vaihtamalla itse...Onko vaihto muuta kuin öljypohja pois ja sitten vaihtamaan?
BonaFide- David Brown : 1690T
DBTCF:n jäsen nro : 153
Viestien lukumäärä : 29
Ikä : 61
Paikkakunta : Ivalo
Vs: Vaihteiston vaihto
Itse hommasin ihan merkkiliikken kautta, ei vain silloin saaneet toimitetuksi viimeisteltyjä rattaita. taisi kolmet kaydä minulla kääntymässä, kunnes sitten merkkiliikkeen kanssa sovittiin, että Lehtolan kone hioo rattaat oikeaan kokoon. Sinänsä yksinkertainen homma, jos vain saat öljypumpun taemmat kiinityspultit auki, vaikeutena lähinnä saada lukkoprikkojen mutterin sivua vasten käännetyt kantit suoristettua. Näin ainakin omassa, meinasi jo usko loppua kesken
Muista sitten irrottaa öljysihdin kiinitysruuvit öljypohjasta ennenkuin pudotat öljypohjan pois
Muista sitten irrottaa öljysihdin kiinitysruuvit öljypohjasta ennenkuin pudotat öljypohjan pois
Rokressi- Viestien lukumäärä : 129
Vs: Vaihteiston vaihto
Lisäksi pelkkä lootan vaihto ei riittäne, pitäisikö myös "ohajuspulpelttia" päivittää, että HS-vivun sinne saa ......
Liittyykö tuo nimimerkki muuten jotenkin mahdollisesti myös koiraharrastukeen ?? Vaikuttanut samaa muistutava "kennelnimi" kaiketi ainakin aiemmin jossain mahdollisesti Vihdin suunnilla .....
BonaFide ...... Epäilytävä on tuo nimi on jokatapauksessa tietyissä piireissa, ( Suomessa laittomien ? ) koiratappeluidenkin ( bittbull-terrierien, tms ) järjestäjänä jossain määrin myös ollut mukana ??
Tämä OT kysymyksenä vain .....
Liittyykö tuo nimimerkki muuten jotenkin mahdollisesti myös koiraharrastukeen ?? Vaikuttanut samaa muistutava "kennelnimi" kaiketi ainakin aiemmin jossain mahdollisesti Vihdin suunnilla .....
BonaFide ...... Epäilytävä on tuo nimi on jokatapauksessa tietyissä piireissa, ( Suomessa laittomien ? ) koiratappeluidenkin ( bittbull-terrierien, tms ) järjestäjänä jossain määrin myös ollut mukana ??
Tämä OT kysymyksenä vain .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Vaihteiston vaihto
Jos traktorin omistushistoria on tiedossa niin kannattaa yrittää ottaa selvää pumppuasiasta edellisiltä omistajilta. Usein se on niin, että talolla on "luotto huoltomies" ,jolle jää muistin lokeroihin tuollaiset tapaukset. Jos otat pumpun auki, niin teräspyörän tuntee siitä, ettei siihen pysty viila. Valurautappyörää viila syö ihan normaaliin tapaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: Vaihteiston vaihto
BonaFide kirjoitti:Kiitokset kaikille hyvistä ja paremmista neuvoista. Aattelin itekki olla sörkkimättä tuota toimivaa synkrolootaa...kun tarkemmin asiaa aattelin. Olisi kyllä aika mukava ja haastava homma Olin aatellu jotain helppoutta, mutta helppoahan on kaikki se, mikä pelittää..just nostelin Casella uuden hirsikodin ylimmät hirret...Tikolta kysyisin että onko kytkimen sylintereistä kuulunut jotain? Mikä on pieni putkenpätkä kansien välissä? Näyttää, että itkee vähän nestettä(maistelun perusteella )..Mitäs luulette: 6800 tuntia on mittarissa ja olen ymmärtänyt, että kuutostaavettien ongelma on pehmeät öljypumpun rattaat. En tiedä, eikä edellinen omistajakaan tiennyt onko uusittu. Uskaltaako ajaa noin 20-50 tuntia ennen kesää, jolloin voisin vaihtaa ne?
Kytkinsylinterien suhteen vasta ensi viikolla infoa saadaan kun talvilomalla ollut pajamestari tän viikon. Tuntuu että noi rattaat jo vaihdettu tuohon tuntimäärään. Pehmeät rattaat jo varmaan olisi porsinut.
Toisaalta. 2600h ajetun 1594 rattaat oli ihan uudenveroiset, tosin ei ollut ihan kiiltävät hampaat enää. Pienikokoinen kaverini vaihtoi päivässä nuo.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Vaihteiston vaihto
[quote="jusape"]Lisäksi pelkkä lootan vaihto ei riittäne, pitäisikö myös "ohajuspulpelttia" päivittää, että HS-vivun sinne saa ......
Tehtaalaisissa vehkeissä vaihdehallintavaijeri menee sen pömpelin sisään, mutta moni on päivittänyt paikan sen aluekepin viereen, kuten meikän 1594 ja 1494. Mukavampi ajaa.
Tehtaalaisissa vehkeissä vaihdehallintavaijeri menee sen pömpelin sisään, mutta moni on päivittänyt paikan sen aluekepin viereen, kuten meikän 1594 ja 1494. Mukavampi ajaa.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Vaihteiston vaihto
Hiukkan jotain sensuuntaisia ajatuksia olen kans hautonut ton 1494 koneen suhteenkin ........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Vaihteiston vaihto
jusape kirjoitti:Lisäksi pelkkä lootan vaihto ei riittäne, pitäisikö myös "ohajuspulpelttia" päivittää, että HS-vivun sinne saa ......
Liittyykö tuo nimimerkki muuten jotenkin mahdollisesti myös koiraharrastukeen ?? Vaikuttanut samaa muistutava "kennelnimi" kaiketi ainakin aiemmin jossain mahdollisesti Vihdin suunnilla .....
BonaFide ...... Epäilytävä on tuo nimi on jokatapauksessa tietyissä piireissa, ( Suomessa laittomien ? ) koiratappeluidenkin ( bittbull-terrierien, tms ) järjestäjänä jossain määrin myös ollut mukana ??
Tämä OT kysymyksenä vain .....
BonaFide...on meitin irlanninsetterin virallinen nimi...... siis liittyy koiraharrastukseen/riekonmetsästykseen..(ohi aiheesta, sori)
Tarkastelin taas laitetta ennen ajoa ja näyttää siltä että tuo kytkimen "vajaatoiminta" johtuu siitä, että alasylinteri falskaa. Kun kytkimen polkaisee pohjaan ja pitää siellä hetken palaa tanko hiukan takaisin ja kytkinöljytippa tulee samalla sylinterinrungon alapintaan. Siis tiivisteet uusiksi tai koko paketti. Tuolla kopissa olis kyllä tilaa HS-vivulle jne.
BonaFide- David Brown : 1690T
DBTCF:n jäsen nro : 153
Viestien lukumäärä : 29
Ikä : 61
Paikkakunta : Ivalo
Vs: Vaihteiston vaihto
jusape kirjoitti:Hiukkan jotain sensuuntaisia ajatuksia olen kans hautonut ton 1494 koneen suhteenkin ........
Galleriassa kuvia tuosta operaatiosta, pitää vaan kääntää vaijeri liikkumaan toiseen suuntaan kopin alla ja poraa reiän lukon polkimen viereen lattiankulmaan. Pellistä joku jalusta kepille.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Vaihteiston vaihto
Tarkastelin taas laitetta ennen ajoa ja näyttää siltä että tuo kytkimen "vajaatoiminta" johtuu siitä, että alasylinteri falskaa. Kun kytkimen polkaisee pohjaan ja pitää siellä hetken palaa tanko hiukan takaisin ja kytkinöljytippa tulee samalla sylinterinrungon alapintaan. Siis tiivisteet uusiksi tai koko paketti. Tuolla kopissa olis kyllä tilaa HS-vivulle jne. [/quote]
Tuon keppihomman suhteen voi pistää vaikka penkin viereen kylmän kepin jos tahtoo, mutta unohda..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Vaihteiston vaihto
Pitääpi vakoilla kuvia sieltä ...... Tai josko sattuu jossain kohtaa reitti liki kulkemaan, niin vois paikanpäällä poiketa kattomassa. Esim vaikka Toukokuun alussa, kun Lahdessa Classikki on ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Vaihteiston vaihto
jusape kirjoitti:Pitääpi vakoilla kuvia sieltä ...... Tai josko sattuu jossain kohtaa reitti liki kulkemaan, niin vois paikanpäällä poiketa kattomassa. Esim vaikka Toukokuun alussa, kun Lahdessa Classikki on ....
Ihan vapaasti saa tulla katselemaan. Kokeillakin saa maantiellä
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Similar topics
» DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
» 1490 vaihteiston virittelyä
» 990 -71 vaihteiston irrotus ?
» DB 850 vaihteiston kannen irroitus
» Ostaisin vaihteiston osia
» 1490 vaihteiston virittelyä
» 990 -71 vaihteiston irrotus ?
» DB 850 vaihteiston kannen irroitus
» Ostaisin vaihteiston osia
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa