Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  taavettimies lähetetty Pe Helmi 14 2020, 20:22

Esitetään alkuun kysymys, jos en ole aivan väärässä niin eikös 1410 neliveto taavetissa ole takapyörien lonkat käännetty yhtä pykälää alemmas verrattuna muihin malleihin?

Alla googlen kautta lainattu kuva
Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt 2ca21d10

Jos on näin niin luulisi että tuolla ratkaisulla saadaan maavara entistä korkeammaksi. Eihän se huono ole taaveteissa muutenkaan, päinvastoin.

Tänä talvena olen työskennellyt ajokoneella pitkästä aikaa taas puutavaran lähikuljetuksen parissa kaukokuljetusten (tukkiautojen) sijaan ja mietiskellyt tuota puunkorjuuta, myös omatoimista sellaista. Suurin kompastuskivi metsäkoneesta maataloustraktoriin siirryttäessä lienee kuitenkin tuo maavara, etenkin kivikkoisessa maastossa. Kannothan voi hankintahakkaaja halutessaan lyhentää ajouralta melko mataliksi mutta korkeasta maavarasta olisi etua ihan urasuunnittelusta lähtien, ei tarvitsisi koukkia mitättömien esteiden takia paremman maaston kohdalle.

Toki tuossa lonkkien alaspäin kääntämisessä on huonokin puolensa, pyörä siirtyy lähemmäs rappusia ja ohjaamon nurkkaa etenkin jos haetaan rengaskokoa kasvattamalla vielä lisää maavaraa. Tuli vain sellainen ajatus mieleen että kun laittaisi vielä vaikka yhden kutostaavetin lisää ja tekisi siitä oikein metsä version, kesällä sitten pyörittelisi klapikonetta tai kärrinaisaa kannattelisi. Ohjaamonkin saisi muunnettua liki tasalatiaksi jos ei tarvitse metsätöiden aikaan nostolaitteita, kesäksi vaikka takajalkatila sitten irti. Käsijarrun saa toteutettua jollain tyylillä ja voa kytkimestäkään ei kannata ongelmaa tehdä.

Toki siinä tapauksessa jos vaikka 1594 taavetista kääntää takanta portaalit alaspäin ja laittaa eteen vastaavasti isommat renkaat maavaran kasvattamiseksi joudutaan muuttamaan välityksiä etupäähän ellei taakse saada mahtumaan vielä niin isoja pyöriä jotta vetosuhteet kestävät ennallaan.

Voi olla että yksinkertainen ratkaisu olisi kuitenkin laittaa alle vaan niin isot renkaat kuin mahdollista ilman lokasuojia ja saada siten maavara kasvatettua metsäkäyttöön sopivammaksi. Mikään ratkaisuhan ei ole ostaa kotimaista traktoria metsään, samallalailla siihen joutuu laittamaan isoimmmat mahdolliset renkaat ja peruskoneen hintakin on vähintään tuplat taavettiin verrattuna. Jonkin verran olen metsässä työskennellyt 6000 sarjan valtrojen kanssa ja onhan niissä peruslähtökohdat varsin kohdallaan mutta joitain parannuksia voisi metsäkäyttöön vielä olla. Se on kuitenkin fakta että mitään siistiä peltotyökonetta ei metsään parane viedä, siinä alkaa ulkokuoren lisäksi myös ohjaamon sisustus kärsiä kun moottorisahaus vermeet päällä käy joissain tilanteessa konetta ajamassa.

Loppuun vielä kuva jykevän näköisestä taavista jossa näyttäisi olevan maasto ominaisuudet kohdallaan.

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Ef1f2010
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1467
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  Tessu lähetetty La Helmi 15 2020, 14:33

itte kans suosisin enempi juurikin renkaiden suurentamista tai vaihtoa isompaan koneeseen,jos takaronkkia kääntelee tuo se lisätyötä JA alkaakin kulkea peräpystyssä kuten ajokoira,se ei taas luo kovinkaan hyviä ajo-ominaisuuksia.
Omasta mielestäni JO kopittomissa punasissa Taaveissa on paljon paremmat maastossa meno ominaisuudet kuin muissa samanikäsissä,esim.samanikänen Natikka meillä menee maastossa paljon arveluttavammin kuin Taavi jossa ON ne painavat ronkat taka-akselilla.
Monet asiat on mielialajuttuja ja kuka pystyy hommat itte tekee niin laskuakaan ei tule,mutta heti kun joutuu jotain ostamaan se tuo jälleen rahanmenoa.
itte laskenkin aina mitä mikäkin maksaa ja onko minulle sanottavaa hyötyä jotain hommata ja saako koskaan omiaan lähelle pois jos jonkun myy.
Tekniikka se kun kehittyy ja halvat rimpulat halpenee edelleen,se onkin toinen juttu tekeekö niillä mitään mutta moni kaikkea ostelee,esimerkkinä lumilingot,eipä ollu vielä -80 luvulla monellakaan,nyt taas kolat kohta historiaa monissataloissa.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1398
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  1690 metsä lähetetty La Helmi 15 2020, 16:03

Kuutostaavetista saa kyllä pienellä vaivalla hyvän metsäsektorin. Itse rakentelin tuon matalan budjetin ratkaisun vuonna 2002
Kaikki renkaat vaihtui yhtä kokoa isompiin. Koppiin saa hyvin jalkatilan taakse, kun madaltaa lattiaa noin 20cm. Nostolaite mahtuu toimimaan edelleen ihan hyvin.
Tosin jalkoja joutuu vähän kohottamaan istuinta kääntäessä, mutta kääntö onnistuu kuitenkin sujuvasti penkillä istuen. Käsijarrun olisin siirtäny oikealle puolen,
mutta oikealla ei ole kopin alla oikeen tilaa. Käsijarru siirtyi sitten taaemmas ja vasemmalle, ihan voimanoton kahvan viereen.
Kolmitieventiinin kahvan poistin kokonaan ja istuin kääntösysteemeineen on istutettu hiukan keskilinjasta oikealle. Mahtuu paremmin kääntymään.

Kyseinen viritys on edelleen käytössä ja tulee varmaan olemaan niinkauan kun kourakuormainta tarvin

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 466

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  taavettimies lähetetty La Helmi 15 2020, 18:52

Jossain muistan nähneeni jopa 20.8R38 takapyörät taavetin alla eli 520/85R38, sellaisilla alkaa jo olemaan tavoittelemani maavara, ketjujen sopimisen kannalta voi olla että joutuisi lokasuojat ottamaan pois sekä raideväliä levittämään. Eteen sitten suhteessa yhtä isot pyörät, kääntyvyyttä saadaan kyllä riittävästi eikä metsään ole tavoitteena tehdä mahdollisimman jyrkkiä kurveja.

Tottakai renkaista saadaan isot kulut muodostettua mutta jos tavoitellaan sellaista hieman suurempien puumärien kuljetukseen sopivaa laitetta omiin harrastuksiin mutta vanhakaan metsäkone ei tule kysymykseen niin voi sentään jonkunlaisen summan niihin käyttää, noita metsäpyöriä on yllättävän hyvin ollut käytettynäkin saatavana.

Lonkkien kääntämisellä saataisiin nolla kuluilla ilman renkaiden vaihtoa takapään maavaraa kasvatettua mutta etupäähän pitäsi kuitenkin saada isot renkaat. Ja tällöin etu ja takapään välistä vetosuhdetta pitäisi muuttaa etupään osalta hitaammaksi.

Se taas vaatisi että peruskone olisi sillä hieman nopeammalla välityksellä jotta etuakseliin voitaisiin heittää vaikka tilan hitaammasta taavetista hitaammalla välityksellä oleva lautaspyöräpari... Eli sellainen 6 sylinterinen nelivetoinen hs taavetti tänne kaakonkulmalle jotta saadaan tuo 1690 kulkemaan hieman kovempaa ja metsään sitten tiuhat välitykset sekä hydra-shift Very Happy
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1467
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  outsider lähetetty Su Helmi 16 2020, 15:04

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/case_1494_och_skogsvagn/88469418

Ruotsinmaalta tuommoinen 1494 +kuormain ja kärry.
Takaronkkiin 10/49 ,pykälä ylemmäs ja isommat renkaat molempiin päihin.Peli on valmis.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1795

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  jusape lähetetty Su Helmi 16 2020, 20:17

Ei anna näyttää kuvaa ainakaan mulla ???
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2331
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  taavettimies lähetetty Su Helmi 16 2020, 22:35

Eipä näy kuvaa tai koko ilmoitusta täälläkään.

Metsäkärri asia on muuten kunnossa joten sitä ei tarvitse tälläkertaa päivittää. Kuvaa ei taidakkaan olla tähän nyt heittää mutta kyseessä on tempo merkkinen kärry jämäkällä kaksipalkkisella rungolla ja venäläisillä suht kookkailla ns "tykinvanne" pyörillä. Aisanohjauskin toimii kahdella sylinterillä joten sinänsä varsin pätevä kärry.

Nosturina on patun 585 jossa suurin puute on ehkäpä lyhyt ulottuma etenkin metsuri puita ajaessa, puut on pakko läjätä melko liki uran reunaan. Sitten taas jos meinaisi nosturin joskus päivittää pitäisi vetokoneessa olla isot pumput, isompi nosturi menee hukkaan kaikilla alle 90 litran minuuttituotoilla. Tosin myös ulosottokäyttöiset pumput ja omat säiliöt sermin takana ovat aika yleisiä ja jopa kustannnustehokkaita ratkaisuja.

Tällä hetkellä metsätraktorin virkaa on toimittanut niinsanottuna perinkökaluna tullut 6810 ford jonka ulkokuoren ja ohjaamon sotkee metsässä paljon mielummin kuin yhdenkään taavetin happy Ja onhan siinä tietysti hydrauliikassa tuottoa enempi, maavaraa vain todella nuukasti ja alusta varsin arka risuille vaikka pientä panssaria onkin.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1467
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  erkki lähetetty Su Helmi 16 2020, 22:36

Saatto tulla ostaja piahaan ja myyjä otti ilmoituksen pois.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4059

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  outsider lähetetty Ma Helmi 17 2020, 08:47

Nopeat syövät hitaat.Oli näköjään mennyt kaupaksi.
Siistin näköinen 86 vuosimallin 1494 neliveto, puutavarakuormaimen ja metsäkärryn kerra 95000 sek eli noin 9000 euroa.
Ei ihme että myytiin nopeasti.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1795

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  taavettimies lähetetty Ma Toukokuu 04 2020, 21:58

Metsätraktori asia nytkähti sen verran eteenpäin että sattui kohdalle tuollainen 1394hs sopivasti ja siitä lähdetään nyt jalostamaan metsään sopivaa traktoria. Ehkä hieman pienen puoleinen tuo 1394 minun käyttötarkoitukseeni mutta osui niin sopivasti kohdalle ja on sen verran rujossa kunnossa että tuohon viitsii alkaa rakentamaan metsäohjaamoa pohjapanssaria jne. Ei tule tärveltyä mitään alkuperäiskuntoista helmeä. 1594 709 akselilla olisi ollut kaikista paras vaihtoehto, etupyörissä hyvin kääntökulmaa ja ohjaamo ylempänä takajalkatiloja ajatellen mutta mennään nyt tuon 1394 kanssa.

Maavaraa ajattelin jollain konstilla lisätä, joko koko rengaskierroksen päivityksellä isoihin metsäajoa kestäviin risikudospyöriin tai sitten jo ylempänä esillä ollut vaihtoehto lonkkien kääntämisestä alaspäin, takavälityksen nopeuttamisesta pykälällä ja isommilla etupyörillä. Mikä lienee sitten järkevää ja mikä ei, alla video eriskummallisesta taavetista joka liittyy osaltaan aiheeseen.

https://www.youtube.com/watch?v=rSRaMX2_Ylc

Pitää varmaan itse kääntää pyörästöjä alaspäin niin pääsisi toteamaan siitä saadun hyödyn vetokoukun alla, jos hyöty jää kovin pieneksi olisi järkevämpää vain satsata suoraan mahdollisimman isoihin renkaisiin. Periaatteessa saisin osviittaa juurikin jostain 1410 4wd yksilöstä jossa on järeämmän takasillan pyörästöt pykälää alempana, vertailukohteena esimerkiksi oma 1690.

Pyörästöjen asennon muuttaminen aiheuttaa heti ainakin ohjaamon takapään kannakkeiden uudelleen rakennuksen ja miten käy jos laitan mahdollisesti nosturin runkosovitteella traktorin takasiltaan, huonontuuko sovitteen kiinnitysmahdollisuudet portaaleihin kun niiden asento kääntyy hieman nurinkuriseksi?
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1467
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  erkki lähetetty Ti Toukokuu 05 2020, 08:20

Tuon Youtuben näyttämän traktorin synty liittynee Kaliforniassa harrastettuun viljelyyn, mitä se sitten lieneekään, mutta paksussa mutakossa on kuitenkin pitänyt pystyä operoimaan.

Portaalinen käännöllä suoraan alaspäin saa taka-akselin alle maavaraa lisää jotain 16 cm. Takapyörien halkaisijamittaa pitäisi kasvattaa jotain 12 tuumaa että korotus olisi sama. Etupään maavaran noston kanssa pitää sitten varautua miettimään asiaa perusteellisesti. Isoilla pyörillä se pitää tehdä, mutta siinä tulee vastaan todennäköisesti kääntösäteen tuntuva kasvu ja tietenkin välitysten sovittaminen. Varmaan tuollaisen filmissä esitetyn "mudder" -traktorin etuakselin tyypin saa selville kohtuu vaivalla, mutta jos sellainen pitää ostaa jostain uutena, niin tulee se tietysti hintoihinsa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4059

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  taavettimies lähetetty Ti Toukokuu 05 2020, 23:04

erkki kirjoitti:Portaalinen käännöllä suoraan alaspäin saa taka-akselin alle maavaraa lisää jotain 16 cm. Takapyörien halkaisijamittaa pitäisi kasvattaa jotain 12 tuumaa että korotus olisi sama. Etupään maavaran noston kanssa pitää sitten varautua miettimään asiaa perusteellisesti. Isoilla pyörillä se pitää tehdä, mutta siinä tulee vastaan todennäköisesti kääntösäteen tuntuva kasvu ja tietenkin välitysten sovittaminen.
Tavoitteenani ei ole kuin sellainen maltillinen "korotus", eli 1410 nelivedon tyyliin joko pykälä alaspäin (mitä lie tekee senteissä) tai sitten mahdollisimman isot renkaat alle eteen sekä taakse.

Ei missään tapauksessa tuon youtube videon tapaista ratkaisua  affraid

Jos takapäähän laitetaan vaikkapa 18.4-38 metsäpyörät niin eteen on myös sovitettava melko isot kumit, uskoisin kuitenkin että ne mahtyvat kääntymään aivan riittävästi.

Liekkö etuakseli sama kuin vaikkapa 1490 taavetissa? Esimerkiksi 1690:n vakiorengastus 14.9-24 ja 16.9-38 olisi sellainen vaihtoehto jota voisin jopa kokeilla, pukkien päälle molemmat traktorit hetkeksi. Toki renkaiden täytyisi olla ristikudosmalliset kun metsässä enempi ajellaan.

Toinen juttu olisi se takapään nopeutus, jos nykyisellään paikallaan olisi vaikkapa 10/49 välitykset niin voisin vaikkapa vaihtaa ne päikseen 995 taavettini kanssa jossa on 11/49 välitykset, mikäli ovat vaihtokelpoisia keskenään. Näin ollen 995 hieman hidastuisi ja 1394 saisi nopeamman takapään.

Eli etupäähän pitäis laittaa 1x1 kertaa välitystä suurentavat pyörät noiden 12.4-24 tilalle. Nuo ovat leveydeltäänkin liian kapeat jos meinaisi joskus pellolla käydä tai metsämaastossakin sulan maan aikaan.

taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1467
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt Empty Vs: Taavetin maavara metsässä ja portaalipyörästöt

Viesti  erkki lähetetty Ke Toukokuu 06 2020, 07:38

Ehkä jutussa kannattaa sitten edetä niin päin, että valitset etupäähän sinne nasevasti osuvan pyöräkoon ja takapäähän sitten mahdollisimman lähelle sama prosenttuaalinen kasvu. Jos takapäähän ei löydy kovin hyvin natsaavaa kokoa, pystyy portaalien vaihdolla nopeuttamaan sitä tuon kymmenisten prosenttia. Minun käsitykseni mukaan nuo rumpujarruportaalit on keskenään vaihtokelpoisia pienellä sepittämisellä. Jos takapään rengaskerta suurenee likaa suhteessa etupäähän, niin DB:ssä on vaihtelevasti ollut myös hitaita välityksiä, esim 9/50 jolla saa sitten menoa hidastettua noin 10%.
Portaalien käännöllä pystyy sitten tarvittaessa lisäämään taakse maavaraa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4059

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa