Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

David Brown 25D öljyistä

+3
jusape
OlleK
Olli
7 posters

Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty David Brown 25D öljyistä

Viesti  Olli Ma Helmi 03 2020, 19:34

Hei

Kyselin aiemmin vieraspalstalla vm.-58 (56?) moottoriöljyistä. Kiitos kaikille asiallisista vastauksista.
Nyt olisi kysyttävää vähän muistakin öljyistä.

1. vaihteisto;ohjekirja neuvoo käyttämään sae 50 MOOTTORIöljyjä vaihteistossa (hydrauliikka toimii samoilla öljyillä). Mitä mieltä raati on ihan oikean (mineraalipohjaisen) sae50 VAIHTEISTOöljyn käytöstä? Näissä on ymmärtääkseni enemmän rattaiden painetta kestäviä (sinkkisulfaatti- yms.) yhdisteitä kuin moottoriöljyissä.
Ja sitten ihan hurja ajatus: ATF:ää laatikkoon. Sehän on periaatteessa ihan samaa kuin hydrauliikkaöljy, mutta siinä on lisänä noita pintapaineen kestäviä lisäaineita, lisäksi toimivat hyvin automaattivaihteistojen rattaissa jopa satojen hevosvoimien ja Nm:ien jyllätessä...

2. takapyörävaihteisiin suositellaa kesällä sae 140 ja talvella sae90 EP öljyjä. Tuntuu kuitenkin turhauttavalta näillä käyttötunneilla ryhtyä joka syksy ja kevät vaihtoruljanssiin. Olisiko esim. 85W-140 mineraalipohjainen hypoidiöljy ratkaisu, vai uskaltaisiko tuota sae140 käyttää ympäri vuoden (sitä olisi avaamaton kannu vanhaa Castrolia valmiina hyllyllä)?
Vai voisiko ehkä käyttää ympäti vuoden 75W-90 hypoidiöljyä?

Vastailkaa rauhassa, kunhan selkäkeikkanaurultanne tokenette..

T. Olli

Olli

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  OlleK Ma Helmi 03 2020, 20:46

25D koneen vaihteisto on hyvin kevyesti kuormitettu, minkä vuoksi moottoriöljy riittää hyvin sen voiteluun. Vaihteistoon voit halutessasi kaataa SAE 80W/90 vaihteistoöljyä. GL-luokituksen pitää olla GL 4, Gl 5 öljy ei sovellu Taavetin vaihteistoon. Älä missään tapauksessa käytä ATF öljyä, se on lisäaineistettu soveltuaksi automaattivaihteistoon eikä sovellu mihinkään Taavetin vaihteistoon.
Pyöränvälityksissä voidaan käyttää SAE 80/90, GL-4 vaihteistoöljyä ympäri vuoden. Taavetissa saa käyttää vain mineraalipohjaisia öljyä, synteettiset ja osasynteettiset öljyt eivät sovellu käytettäväksi.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  jusape Ma Helmi 03 2020, 21:47

Öljyjen ominaisuudet ja lämpötilamuutosten aiheuttamat ominaisuuksien muutokset, on rajusti muuttuneet tuon koneen valmistusajankohdasta - ja silloisista, sen aikaisten öljyjen suosituksista, sekä sen aikaisista öljyistä on tosiaan tultu "valovuosi" eteenpäin....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2913
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Olli Ti Helmi 04 2020, 19:44

Juu, tuo mineraalijuttu tuli kyllä jo aiemmin selväksi.
Mahtaako nostolaite toimia talvella, jos on sisällä 80/90 öljyt laatikossa?

Olli

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  mattkau Ti Helmi 04 2020, 21:08

Olisikohan tässä nyt oikea hetki taas muistuttaa mieleen moottori- ja vaihteistoöljyjen viskositeettien erilaisesta mittaustavasta. Vaikka merkinnät muistuttavat toisiaan, niin sama lukuarvo ei tarkoita yhtä juoksevaa moottori- ja vaihteistoöljyssä. Siis esimerkiksi GL vaihteistoöljyn SAE75 ei ole 2.5x jäykempää kuin moottoriöljyn SAE30.

Tästä tietysti voisi pitää luennon, mutta riittäköön tällä kertaa, että moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE lukemat eivät ole suoraan vertailukelpoisia.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  jusape Ti Helmi 04 2020, 21:44

Mut aika tönkköä se 80w-90 GL4 öljy kyllä on -15 asteessa .....
Mutta niin on myös 15w-40 tai 10w-30 moottoriöljykin .......
Voiskin piruuttaan kurkata, millaista tuo SAE40 moottoriöljy on tälleen alta -10 pakkasilla ..... Sitä kun on vaatimuksena eräälle moottorille, -18ast C , tai lämpimämmissä olosuhteissa .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2913
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Tessu Ke Helmi 05 2020, 02:40

Mutta onko edes kysyjän konetta aikomuskaan käytellä kovilla pakkasilla?
En ite edes avokoneella kolaa pihaa jos pakkasta on ne hommat jätän suosiolla kunnes pakkaset laskee,sillompa ei öljyillä ole liian suurta merkitystä ja voi käytellä niitä mitä ohjekirjat kertoilee,toki öljyt on vuoskymmenien saatoissa muuttunu paljonkin että aikamoista salapoliisityötä on saada se ainoa oikea...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1895
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  jusape Ke Helmi 05 2020, 10:51

Tota tuokin lie ? En kans noit omia brittiläisiä oranssinpunaisia kopittomia rattoreita talvisin käytä lainkaan ...
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2913
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  OlleK Ke Helmi 05 2020, 13:29

SAE 80W vaihteistoöljy vastaa pakkasella paksuudeltaan moottoriöljyä SAE 15W/20. Kuuma SAE 90 vaihteistoöljy vastaa paksuudeltaan noin SAE 40/50 moottoriöljyä (kuumana). SAE 15W alin pumpattavuuslämpötila on -25C ja SAE 20 on -20C.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Olli Ma Helmi 17 2020, 18:56

Olen tämän oman taavettiprojektini innoittamana viettänyt aikaa netissä ja tutustunut jonkun verran öljyjen saloihin. Viskositeettiasiat alkavat hahmottua, jopa sähkömiehelle :-)
80W90 mineraalipohjainen vaihteistoöljy tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. CSt lukemat ovat melko lähellä sae50 moottoriöljyn lukemia (pyörivät kumpikin siinä 17 molemmin puolin) ja juoksevuutta riittää -26 pakkaseen asti (150000 cP).
Sen verran vielä on epäselvää, että miksi GL-5 luokan öljyä ei voisi käyttää vaihteistossa, onhan siinä runsaasti noita Extreme Pressure-lisäaineita?

Vaihtoehtona olisi myös mineraalipohjainen puolisynteettinen 75W90, jolle valmistaja lupaa sekä GL4 että GL5 luokituksen. Mitä mieltä on raati asiasta?

Ai niin, vehjettä olen jo nuorempanakin käyttänyt pakkaskeleillä. Kuskin kestävyys vain on ollut rajana... :-)

Olli

Olli

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  OlleK Ma Helmi 17 2020, 21:27

GL-5 öljyjen lisäaineistus ei sovi yhteen vanhoissa vaihteiostoissa olevien metallien kanssa ja jotkut tiivisteliimat ja tiivisteet eivät pidä GL-5 lisäaineista. Yksikään Taavetti ei vaadi hypoidiöljyä (GL-5) käytettäväksi missään eikä tehdas ole koskaan suositellut sellaisten öljyjen käyttöä. Kerroin jo aikaisemmin että synteettisiä tai osasynteettisiä opljyä ei pidä käyttää Taaveteissa. Nämä traktorit eivät yksinkertaisesti ole rakennettu GL-5 tai synteettisiä öljyjä varten. Käytä vain GL-4 vaihteistoljyjä ja muutenkin vain mineraaliöljyjä, niin kone toimii tarkitetulla tavalla.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Tessu Ti Helmi 18 2020, 02:47

Olle on oikeassa mitään extraa ei vanha Taavi tarvitse,pelaa ihan normi mineraaliöljyillä koska on niin aina toiminu

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1895
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Olli Pe Helmi 21 2020, 17:01

Hienoa, kiitos jälleen kerran asiallisista vastauksista.

Vähän vielä jäi askarruttamaan tuo takapyörävaihteisto. Ohjekirja sanoo talvella sae90 ja kesällä 140. Näillä käytötunneilla en halua lähteä öljynvaihtoruljanssiin joka syksy ja kevät. Uskaltaisiko siellä käyttää ympäri vuoden sama kuin vaihteistossa, 80W-90 API GL-4 (siis edelleen mineraalipohjaista, sen olen jo takonut kallooni)?

Olli

Olli

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  OlleK Pe Helmi 21 2020, 17:33

Elämme kylmässä maassa, minkä vuoksi kirjoitin jo aikaisemmin: "Pyöränvälityksissä voidaan käyttää SAE 80/90, GL-4 vaihteistoöljyä ympäri vuoden". Kohde on nimeltään pyöränvälitys, ei takapyörävaihteisto.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Olli Pe Helmi 21 2020, 17:46

Hei

On vissiin allekirjoittaneella sisälukutaito tai muisti heikentynyt. Mutta nyt tuli asiaan varmistus. Kiitos sinulle.

Alkuperäisessä ohjekirjassa on käytetty termiä "Takapyörävaiht." Siis lyhennetty termi, jonka rakenteesta päättelin, että sana voisi olla takapyörävaihde tai -vaihteet.

Olli

Olli

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  OlleK Pe Helmi 21 2020, 20:05

Takapyörävaihteisto on vanhaa kieltä jota käytti sen aikainen maahantuoja 50-luvulla, eli Veho. Englanninkielinen termi on "Wheel reduction" ja suomeksi pyöränvälitys.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Tessu Su Helmi 23 2020, 18:57

Kyllä meillä on Taavissa ollu siellä takaronkissa ihan 80/90 öljyt,tuskimpa kukaan tulipalopakkasilla näillä vanhoilla enää lähtee ajelee ja kyllä öljyt siellä voitelee kun pyöriminen alkaa.
Pääasia että siellä öljyä on ja pysyy

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1895
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Olli Ti Huhti 21 2020, 19:41

Nyt kun lunnostusprojekti on taas vähän edennyt, olisi pari kysymystä:
1) etupään keinuakselia pitäisi ohjekirjan mukaan rasvata, mutta en löydä rasvanippoja???
2) takapäässä on pikaliittimellä varustattu putki, sojottaa taaksepäin ja kulkee poikittaispalkin yli, alas ja kääntyy laippaliitoksella vaihteiston sisään. Ei mitään venttiiliä tms. Ohjekirjassa ei mitään mainintaa tällaisesta. Olisiko kellään ymmärrystä mikä sen tarkoitus on ja miten sitä hallitaan?
David Brown 25D öljyistä Hydrau10
David Brown 25D öljyistä Lzipiv10

Terveisin
Olli

Olli

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  mattkau Ti Huhti 21 2020, 20:39

Sen keskitapin rasvanipan paikka kyllä on akselin etupuolella sen tapin paikkeilla (keskellä tappia "sorvinkolossa"?). Tai sitten ajan hammas on puraissut sen pois ja jättänyt vain reiän. Tai unohtunut pois, jos vaikka tappia on käytetty irti.

Tuo putki on esimerkiksi kippikärryn kytkentää varten. Se on kiinni nostolaitteen sylinterin persuuksissa. Joku asiaa paremmin tunteva voi kertoa tarkemmin, mutta minusta näyttää että se on vain ilman jakoventtiiliä pantu siihen eli on samassa paineessa kuin nostosylinteri. Käytöstä en sitten ole varma, kun meidän rattorissa ei ollut tuommoista, mutta nostolaitevivun kautta se toimii.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  1690 metsä Ti Huhti 21 2020, 21:31

Jos on samassa paineessa kun nostosylinteri. Käryn kilpiä käytettäessä ensin nousee vetovarret ylös ja sitten lähtee kippi nousuun.
Toimii siis pelkällä nostolaitevivulla

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 655

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  MikkoT Ti Huhti 21 2020, 23:28

Siellä takana nostoakselin alapuolella vasemmalla on "kiväärinlukko"-tyyppinen salpatappi (osittain näkyvillä ylemmässä kuvassasi), joka osuu nostoakselilla olevan vivun reikään hiukan ennen yläasentoa. Tarkoitus on laittaa salpa lukkoon jos aikoo käyttää kippikärryn liitintä. Liittimelle tulee paine, kun nostolaitteen käyttövivun työntää eteen, eli nostolle. Jos salpaa ei lukitse, pääsee öljy karkaamaan nostosylinterin ääriasennossa ihan tarkoitusta varten porattujen reikien kautta, jotta pumpun ei tarvitse puskea ylipainetta vasten. Erillistä ylipaineventtiiliä ei tuossa rakenteessa olekaan.

MikkoT

David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  mattkau Ke Huhti 22 2020, 10:16

Joo, venttiilistö kuitenkin rajoittaa paineen käyttöpaineen suuruiseksi. Hammaspyöräpumppu ilman rajoitusta nostaa kyllä painetta niin kauan että jostakin ruiskahtaa ulos tai akseli katkeaa. Ihan ensimmäisissä kaksviitosissa ei nostolaitteessa ollut väliasentoja, mutta muutettiin jossain välissä. Vanhoihinkin systeemeihin sai muunnossarjan.

Siinä tosiaan on järjestetty sylinterille yläasentoon ylivuotoreikä. Tekisin kuirtenkin tarkentavan kysymyksen, onko se kiväärinlukkosysteemi laitettu sen verran alas, ettei se vuotoreikä ala toimimaan?

Sitten toinen huomio. Nostoakselin oikeassa päässä on toinen säppi, joka lukitsee nostolaitteen ala-asentoon ja muistaakseni jossain suomenkielisessä oppaassa varoitettiin käyttämästä sitä. Kaksviitosessa (ainakin meidän -57 tehdyssä) vielä oli pulttikin paikallaan, mutta joissakin myöhemmissä malleissa oli muut osat, mutta lukkopultti poistettu.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Olli Ke Huhti 22 2020, 19:42

Heiph

Taas kerran tukuittain hyviä kommentteja. Selvisi ainakin tuon hydrauliliittimen toiminta. Rasvanippoja ei etuakselin keinujutussa näy, mutta täytyy rapsutella isommat mömmöt pois, niin ehkä sieltä jotain paljastuu.

Kiitos kaikille vastanneille.

Olli

Olli

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D öljyistä Empty Vs: David Brown 25D öljyistä

Viesti  Tessu To Huhti 23 2020, 03:26

Tulipa mieleen tuosta Mattkaun kommentista että meillä tais olla 900 Taavissa juurikin siellä oikealla joku taipunu pultti...
Näin vuoskymmenien päästäkin vielä sen muista ja taitaapi olla se kansi vieläkin lepikossa pultti paikallaan taipuneena,mitä lie sitten jollekkin käyny?
Tuo 900 oli joko -58 tai 59 malliltaan,aina ihmettelin että mikä lie pultti sekin oli.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1895
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa