David Brown 900
+4
jusape
erkki
Pakki
DAVID BROWN 900
8 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 900
Moro,pitkästä aikaa tänne Taavetti-tallille
kysysin sellasta että miten paljon on Suomeen tuotu David Brown 900 rattoria?? ja kuin paljon vielä käytössä?

DAVID BROWN 900- David Brown : David-Brown 950 Impelmatic -61
Viestien lukumäärä : 48
Paikkakunta : Juuka,Polvela
Vs: David Brown 900
Tuohon kysymykseen olen itsekin etsinyt vastausta mutta vain arvailuja on määristä. On luultavasti yksi vähäisimmistä tuoduista ja samoin käytössä olevia taaveja. Itselläni on pyörittänyt kenttäsirkkeliä jo yli 40 vuotta ja iloisesti vääntää edelleen.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 408
Paikkakunta : Häme
Vs: David Brown 900
Oma arvaukseni on, että 900 tuontimäärä on lähempänä 1000 kuin 500. Ajokuntoisena tähän päivään saakka niistä lienee säilynyt selvästi alle 10%.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4910
Vs: David Brown 900
Mie oon ainakin kuullut että olisi vain arviolta noin 150kpl tuotu,joku vaan kerto joskus miulle. oisko totta toi lukumäärä?
DAVID BROWN 900- David Brown : David-Brown 950 Impelmatic -61
Viestien lukumäärä : 48
Paikkakunta : Juuka,Polvela
Vs: David Brown 900
Erkin veikkaus on kyllä aika optimistinen. Tullitilastoistahan tuon voisi selvittää. Itse olen kuullut että Veho joka oli silloin maahatuoja ei montaa koneta myynyt ja syy lienee maineen tahriutuminen pumppuongelman vuoksi. 950 sen myynti oli jo hiukan parempi
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 408
Paikkakunta : Häme
Vs: David Brown 900
Kun 900 tuli markkinoille, niin 25:n ja 30:n kauppa taisi loppua kokonaan? Vai miten oli asian laita? DB:n myyntimäärät taisi perinteisesti olla kuitenkin jokunen sata vuodessa, siitä vaan laskeskelin arviota. On hyvinkin mahdollista, että tuolloin kokonaismäärä on kuitenkin ollut pienempi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4910
Vs: David Brown 900
Eli on ollut 150kpl suomeen tuotuna? tiijän 2kpl David Brown 900 oman lisäksi Taavetin lisäksi.
Omaan DB 900 oon aattelut laittaa Perkinsin koneen
Omaan DB 900 oon aattelut laittaa Perkinsin koneen

DAVID BROWN 900- David Brown : David-Brown 950 Impelmatic -61
Viestien lukumäärä : 48
Paikkakunta : Juuka,Polvela
Vs: David Brown 900
Siihen pitäisi sopia heittämällä moottori myös 850:stä, 950:stä ja nelipyttyisestä 880:sta. Uudempien nelipyttyisten iskunpituus on suurempi, joten kampiakselilla on oltava leveämpi tila, että mahtuu pyörimään. Sitä en tiedä, että mahtuisiko esim 990;n kone runkopalkkeineen 900:n vaihdelaatikon ja etupalkin väliin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4910
Vs: David Brown 900
Tääl yhel liki olevalla "melkein naapurilla" on kans isänsä peruja ilmeisesti oleva 900 kones ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2764
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 900
Ihan ny huvikseni kysyn mutta onko mikä liike aikoinaan David Brown rattoreita myynyt? kesko,hankkija vai sok?
DAVID BROWN 900- David Brown : David-Brown 950 Impelmatic -61
Viestien lukumäärä : 48
Paikkakunta : Juuka,Polvela
Vs: David Brown 900
Jaa oma maahantuoja aloitti Turun lähellä Kaarinassa olikohan 80-luvulla.
Riihimäen Autola pumppasi kyllä paljon Taaveja jo 60-luvulta lähtien. Taisi 900 tuontia hoitaa Veho.
Tästähän on ollut juttua jossain aiemmin.
Riihimäen Autola pumppasi kyllä paljon Taaveja jo 60-luvulta lähtien. Taisi 900 tuontia hoitaa Veho.
Tästähän on ollut juttua jossain aiemmin.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 408
Paikkakunta : Häme
Vs: David Brown 900
Juu, näinhän se oli. Mersukauppa toi Taavettia maahan ja esimerkiksi Oulusa (huom kirjoitusasu) paikallinen edustaja oli UKO auto. Oli hirmuisen paljon kiinni myyjän henkilöstä, miten traktori meni kaupaksi maajusseille taksimiesten ja parempiosaisten autokaupan ohessa. Varmaan yksi syy, en tiedä vaan luulen, Taavettien myyntilukujen alueelliseen vaihteluun oli tämä. SMK, Hankkija ja Kesko olivat "oikeita" maalaisten kauppoja, joissa "suhtauduttiin" ja joihin maanviljelijöiden oli helpompi mennä. Muun muassa siksi esimerkiksi Nuffi ja Fergu jakautuivat tasaisemmin maahan.
Meidän ensimmäinen traktori 25D tuli UKO autosta.
Meidän ensimmäinen traktori 25D tuli UKO autosta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1494
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 900
Muistan jostain lukeneeni että Veho lopetti taavettien myynnin kun joutui ottamaan traktorin osamaksuna sikoja. Lieneekö totta vai tarua
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 623
Vs: David Brown 900
Pistän nyt lusikkani soppaan, kun näkyy tulevan virheellisiä tietoja Taavettien maahantuojista. Ensimmäinen maahantuoja oli SMK (omat konttorit möivät) ja seuraavaksi tuli Veho (Mersut ja Taavetit myytiin samoista kaupoista: Sitten oli pari vuotta jolloin Riihimäen Autola toimi tehtaan agenttina Suomessa (eivät siis olleet virallinen maahantuoja) ja traktorit myytiin pääasiassa Mersu kaupoista. Sitten vuonna 1969 tapahtui muutos, kun tehdas perusti oman tytäryhtiön Suomeen. Tämä toimi ensin vuokratiloissa Turun Nuppulantiellä ja myöhemmin sille rakennetussa toimitalossa Kaarinan Voivalassa. David Brown Traktori Oy:llä oli pitkän aikaa yksityisiä jälleenmyyjää, sekä viisi omaa myyntikonttoria. Kun sitten Case vuonna 1985 osti International Harvestrerin traktorituotannon, loppui SOK:n harjoittaman IH:n maahantuonti. Tällöin oli Taavettien maahantuojan nimeksi jo muuttunut Case Traktori Oy ja myyntiorganisaatioksi tuli SOK. Traktorin merkki muuttui myös, ollen tästä eteenpäin Case IH ja saman merkin alla myytiin myös entisiä IH malleja. Tämä jatkui kunnes SOK vuonna 1988 päätti lopettaa maatalouskoneiden myynnin. Siinä vaiheessa siirtyi Taavettien maahantuonti ja myynti Keskon hartaille ja Case Traktori Oy lopetettiin. Voivalan toimitalo tyhjeni ja asiansa osaava henkilökunta poistui takavasemmalle. Tämä oli meille Taavettilaisille surullista aikaa. Jotkut saivat työtä Keskolta, mutta moni joutui etsimään työtä muualta. Viimeinen traktori ajoi ulos Melthamin tehtaalta maaliskuussa 1988 ja tähän päättyi Taavetin tarina.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: David Brown 900
Minä kyllä melkein arvasin, että Ollella on tähän täsmätieto. tämä on hyvä, kiitos. Pitäisköhän tämä "historia" tallettaa johonkin todennäköisempään paikkaan kuin tämän viestiketjun keskelle, niin löytyy vastakin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1494
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 900
Noniin 4v meni niin oma 900 tuli liikkuva kone ekaa kertaa 5v työ käytössä =) ja 850 Implen kone on hyvin kävikin
onko tosiaan toi 900 Taavettien valmistus määrä viel tähänkään mennes selvinnyt?


DAVID BROWN 900- David Brown : David-Brown 950 Impelmatic -61
Viestien lukumäärä : 48
Paikkakunta : Juuka,Polvela
Vs: David Brown 900
Monien traktorimerkkien ja niiden mallien valmistusmääristä ei ole tuohon aikaan mitään tarkkaa listaa / kirjanpitoa edes lie tehty ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2764
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 900
Colin Holwellin kirjan mukaan valmistusmäärä on 13 779 kappaletta. Kirjassa ei ole tietoa paljonko on MK I ja paljonko MK II -malleja. Suomeen tuotujen määrästä en omista arkistoistani löytänyt tietoja.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4910
DAVID BROWN 900 likes this post
Vs: David Brown 900
Onkos mikä muu Taavetin moottori samoilla osilla kasattu kuin tuo 900?
Kaverilla tais olla 950 ja siitäpä menny jakopäänrattaat ja mulla olis 900 ehjät mutta nyt en tiedä käviskö ne tilalle vai eroaako moottorit toisistaan?
Kaverilla tais olla 950 ja siitäpä menny jakopäänrattaat ja mulla olis 900 ehjät mutta nyt en tiedä käviskö ne tilalle vai eroaako moottorit toisistaan?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1763
Ikä : 56
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 900
900:n ja 950:n moottoreissa taitaa suurin ero olla siinä, että 950:sä on kaksi kannenpulttia enemmän. Suuri todennäköisyys on, että jakopyörät on samoilla piirustuksilla tehty, mutta jos osat on nähtävissä niin vertailu ei tuota vaikeuksia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4910
Vs: David Brown 900
900 ja 950 on muut rattaat samoilla osanumeroilla paitsi välipyörä eri. En tiedä mikä ero siinä on. Pitäisi nähdä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1494
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 900
Ok kiitän tiedoista,pitääpi kaverille sitten kertoilla ja vielä varmistaa traktorin tyyppikin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1763
Ikä : 56
Paikkakunta : Hollola

» david brown 950
» David Brown 880Bselectamatic
» david brown 880
» david brown 995 pääsulakeongelma
» David Brown 25 -57
» David Brown 880Bselectamatic
» david brown 880
» david brown 995 pääsulakeongelma
» David Brown 25 -57
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa