Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
+3
koneharrastaja
erkki
hannutt
7 posters
Sivu 1 / 1
Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Vai onko ajatus kuolleena syntynyt? Olisi sellainen työmaa että pitäisi ensilumilla koluta aika epätasaisessa maastossa.
kiitos etukäteen.
kiitos etukäteen.
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Hmmm. Entiseen aikaan kun maataloustraktoreilla tehtiin enemmänkin metsähommia, oli pehmeikkö se paikka jossa puolitelat tuli tosi tarpeeseen. Kovalle alustalle riitti tarpeeksi piikikkäät ketjut. Jos tavalliset neliselkäketjut ei saaneet pitoa tarpeeksi, oli myös sellaisia kitkaketjuja, joissa sivuketjujen välissä oli u-mallisesta profiilista taivuteltuja poikkirautoja, joihin oli hitsattu teräviä hokkeja. Tiellä ei sellaisilla viitsi ajaa, on sen verran hakkaavaa kyytiä.
Puolitelojen asentaminen on töisevä homma, mutta toki tehtävissä jos on todellinen tarve.
Puolitelojen asentaminen on töisevä homma, mutta toki tehtävissä jos on todellinen tarve.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Puolitela-ajatus ei ole kovin huonokaan sillä niistä on kokemuksia kymmenien vuosien ajalta silloin kuin ei vielä ollut 4-vetotraktoreita liiemmin tarjolla. Ruotsalaiset kolleegaharrastajat ovt myös paljon entisöineet puolitelatraktoreita ja niistä löytyy useampi video YouTubesta hakusanalla: halvbandaren
Lisäksi voi verrata tätä ihmehitsarin puolitelavideota Fordson Dextaan jossa ei olisi puoliteloja. Kevyt ja pieni takavetoinen traktori ei kummoista kuormaa vetäisi risukkoisessa ja lumisessa metsässä jos ei olisi puoliteloja: https://www.youtube.com/watch?v=no0y3BSulAE
David Brown sopisi hyvin myös puolitelatraktorin rakennuskohteeksi koska siinä on jo iso maanvara joka sopii metsäajoon. Itse rakenteet ovat pitkälti samanlaisia eri traktorimerkeissä ja perusteet varmasti löytyy kun kuvia ja videoita selailee.
Lisäksi voi verrata tätä ihmehitsarin puolitelavideota Fordson Dextaan jossa ei olisi puoliteloja. Kevyt ja pieni takavetoinen traktori ei kummoista kuormaa vetäisi risukkoisessa ja lumisessa metsässä jos ei olisi puoliteloja: https://www.youtube.com/watch?v=no0y3BSulAE
David Brown sopisi hyvin myös puolitelatraktorin rakennuskohteeksi koska siinä on jo iso maanvara joka sopii metsäajoon. Itse rakenteet ovat pitkälti samanlaisia eri traktorimerkeissä ja perusteet varmasti löytyy kun kuvia ja videoita selailee.
koneharrastaja- David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Noista kuvan telavehkeistä tuli vaan sellainen jutska mieleen, että kun telat tehdään noin, niin ne on aika rankat laitokset renkaille. Kun sivuketjun ja telan pinnan etäisyys on noin korkea, tulee telalappujen ja renkaan pinnan välille aikamoinen luisto kun ajellaan maastossa. Tämä johtuu siitä, että kun suorana maata vasten tuleva ketju tulee pyörän kohtaan, pitää telalappujen liikkua pyörän selällä pitempi matka kuin sivuketjun lenkkien, joten jokaisen lapun pitää puolen kierroksen matkalla luistaa renkaan selällä hiukan ja se on omiaan syömään renkaan kuviota. Oikeissa teloissa tuo ongelma on ratkaistu niin, että sivulenkit on suunnilleen maanpinnan tasossa ja päälläpysyminen on varmistettu lappuihin hitsatuilla sivustoppareilla.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Marras 09 2019, 11:20, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Kiitti Erkki taas hyvästä huomiosta
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Onko nämä telat vielä myynnissä jossain päin Suomea?
-70 luvulegenda- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Juu renkaat saa äkkiä entisiksi,kuten oli aikoinaan meidän Allis traktorissakin joku ajellu sellasilla lattarauta teloilla,oli toinen rengas kuulemma jo ostettaessa vaihtorajassa.
Harmi kun tuli ne telat heitettyä romumiehan kuormaan,empä ole sellasia koskaan missään nähny,nämä kun tuli vaan takapyöriin eikä muuta ja lattaraudoista kasattu,näytti että olisi ollu vielä tehdas tekosetkin...
Harmi kun tuli ne telat heitettyä romumiehan kuormaan,empä ole sellasia koskaan missään nähny,nämä kun tuli vaan takapyöriin eikä muuta ja lattaraudoista kasattu,näytti että olisi ollu vielä tehdas tekosetkin...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Tessu kirjoitti:Juu renkaat saa äkkiä entisiksi,kuten oli aikoinaan meidän Allis traktorissakin joku ajellu sellasilla lattarauta teloilla,oli toinen rengas kuulemma jo ostettaessa vaihtorajassa.
Harmi kun tuli ne telat heitettyä romumiehan kuormaan,empä ole sellasia koskaan missään nähny,nämä kun tuli vaan takapyöriin eikä muuta ja lattaraudoista kasattu,näytti että olisi ollu vielä tehdas tekosetkin...
Noi on niinsanotut kitkaketjut, joka kierretään vaan takarenkaan ympäri. Tai ainakin täälä meilläpäin niitä sanottiin kitkoiksi.
Niitä oli kokonaan lattaraudasta tehtyjä ja sellaisia jossa renkaan sivulla oli järeä ketju ja renkaan yli joku järeä rautavänkkyrä.
Kitkoja käytettiin lähinnä kurakelin kynnössä, mutta antoi ne hyvän pidon myös talvella esim. mettsäajoon.
Kovin isoja vaihteita ei varmaan tarvi tieajoon tarjota. Jyskyttää varmasti riittävästi
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Meilläpäin (Oulun seutu) puhuteltiin myöskin kitkoiksi, varmaan lisäsivätkin kitkaa.
Sivuketjut oli kuin kuljetinketjun latoista niitti- tai ruuvinivelin. Näihin oli kiinnitetty noin peukalon vahvuisesta pyöreästä aineesta tehdyt U-muotoiset lenkit renkaan selän yli. Ja näihin taas oli hitsattu ikäänkuin 50mm latasta leikattuja kolmioita 2 tai 3 kappaletta lenkkiinsä. Ehkä kuitenkaan ei ollut peruslattaa, kun ei tuntuntuneet kuluvan. Pito tosiaan oli jäällä tai metsässä hurja, mutta tiellä vauhdikkaassa ajossa tippui hampaat suusta.
Sivuketjut oli kuin kuljetinketjun latoista niitti- tai ruuvinivelin. Näihin oli kiinnitetty noin peukalon vahvuisesta pyöreästä aineesta tehdyt U-muotoiset lenkit renkaan selän yli. Ja näihin taas oli hitsattu ikäänkuin 50mm latasta leikattuja kolmioita 2 tai 3 kappaletta lenkkiinsä. Ehkä kuitenkaan ei ollut peruslattaa, kun ei tuntuntuneet kuluvan. Pito tosiaan oli jäällä tai metsässä hurja, mutta tiellä vauhdikkaassa ajossa tippui hampaat suusta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Juu en tiedä kuka tehny ja missä mutta meni myös sivuilla lattaraudat ja päällä meni sellaset S-kitkapinnat että ite ei ollu ainakaan kukaan kotona tehny vaan jossain pajassa,ei ois pitäny hävittää olis siinä ollu ihmettelemistä nykyaikana
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Olisiko infoa puolitelojen asentamiseen 990 Taavettiin
Torista löytyy pitoa. https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Kitkaketjut_67408404.htm?ca=18&w=3
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Similar topics
» Olisiko tuosta 990 implematicista vielä.....
» Olisiko aika tehdä virallinen Taavettikerho?
» Perälevysilmäilyä Taavettiin
» Ketjut taavettiin 13.6-38
» Osia 990 taavettiin
» Olisiko aika tehdä virallinen Taavettikerho?
» Perälevysilmäilyä Taavettiin
» Ketjut taavettiin 13.6-38
» Osia 990 taavettiin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa