Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Perälevysilmäilyä Taavettiin

3 posters

Siirry alas

Perälevysilmäilyä Taavettiin Empty Perälevysilmäilyä Taavettiin

Viesti  elektroonikko Pe Elo 30 2013, 09:23

Olen katastellut perälevyä vanhaan Taavettiin (880 Imple). Mietin myös tehdäkkö itse, mutta hinnat ovat sitä luokkaa, että eipä kannata räkiä härveliä kasaan. Deleks DDL 200 on makaroonien kasaan pieksemä läpyskä ja sopivan kokoinen vanhaan rattoriin.
http://www.deleks.com/DDL200
Laitteessa on hintaisekseen ideaa ja kuvista päätellen saumat ihan hitsattu oikeella virralla, ilmeisesti Italiassa…mene tiedä?
Vaikuttaa paremmalta kun nuo IHK:n  
http://www.ikh.fi/TAR002_PERALEVY_21M_TARMO_160KG  

”Kefiirin” (840€)  ei hurraahutoja masinisteille aiheuttanut, paikkaamalla siitä sai jonkinlaisen vermeen kasaan.
Tuo 2,5m sivulle kääntyvä levy on pienelle koneelle hiukka leviä.
http://www.kellfri.fi/pdf/37-250S%20Schaktblad%20FIN.pdf  

Kun tuossa Deleks DDL 200 on sopivasti 2,0m leveyttä ja vielä levy sivulle kääntyvä sillä raapii tietä isompaakin kartanoon.
Nuo poskilevyt ovat lumihommissa turhia, mutta saahan ne pois ja takaisin jos on tarpeen. Kaikkien tuntema rehellinen salolaiskauppias, Mr Gluns myy tuota Deleks DDL 200 perälevyä hintaan 795€.  
http://glanspower.fi/tuote/1238  

No, katellaan - kun tuota hankintaa olen kartoittanut, aattelin , että asia voisi kiinnostaa muitakin veteraanirattorilla touhuilevia.
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 implematic 1963
Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 75
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

Perälevysilmäilyä Taavettiin Empty Vs: Perälevysilmäilyä Taavettiin

Viesti  erkki Pe Elo 30 2013, 10:30

Hmmmmm. Tuo IKH:n levy on kaikkein kevein noista luetelluista, vain 160 kg ja Kellfri raskain, 325 kg. Se kertoo jotakin käytetystä rautamäärästä, mutta ei välttämättä mitään raudan laadusta. Italiaano on siltä väliltä, mutta kuvissa se näyttää minusta aika ohuista aineista tehdyltä. Lisäksi tuo terän kääntösysteemi ruuvilla+hammaslevyillä on minusta vaivalloinen verrattuna perinteiseen reikä- tappi -systeemiin. Itse tekemällä ei tosiaan pääse palkoille, mutta on siinä oma hupinsa, ittekkin olen noita varmaan vuosien varrella puolenkymmentä kopistellut kokoon. Jonkin verran pitää olla työkaluja sekä tarpeeksi tehokas hitsauskone että puuhasta nauttii.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

Perälevysilmäilyä Taavettiin Empty Vs: Perälevysilmäilyä Taavettiin

Viesti  mattkau Pe Elo 30 2013, 12:02

Kappas, pitäiksköhän käydä Glansilla potkiskelemassa levyä, kun on matkaa vain puolenkymmentä kilsaa. On nimittäin itsellä kans tarvis uusasta levy ennen lumia.Poika revitteli vanhan rikki korjaamattomaan kuntoon.

Mielenkiintoinen on tuo levyn pyöritys. Siinä on vissiin haettu systeemiä, miten voimat saadaan tukevasti siirrettyä levystä runkopuomiin. Muutenkin näyttää sille, että ovat yrittäneet panostaa itse terälevyn kiinnitykseen ja kestävyyteen. Aika monella tekijällä tuntuu unohtuvan, että voimat muodostuvat terälevyn alaosassa ja ne täytyy luotettavasti johdatella vetovarsiin. Sitten italiaanoilla kyllä näyttää kiinnostus loppuneen, kun on pitänyt miettiä runkopuomin liittymistä kiinnityskolmioon.

Tuo puomin kääntö on tietysti hyvä ominaisuus, mutta sen käyttöä rajottaa pikkutaavetin etupyörien sivupito (nimim. kokemusta on). Varsinkin lumitöissä saattaa löytää itsensä nopsaan ojasta, kun levyn nurkka tarraa yllättäen johonkin.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1350
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Perälevysilmäilyä Taavettiin Empty Vs: Perälevysilmäilyä Taavettiin

Viesti  elektroonikko Pe Elo 30 2013, 16:36

No, eihän minulla mitään KoneGlanssia vastaan ole, ostin aikanaan sieltä ruohonleikkurin ja puutarhajyrisn jotka toimivat vieläkin.
Mitä tulee Deleks DDL 200 ainevahvuuksiin tuo runko/vetokolmio on hitsailtu ehkä 10mm aineesta.
http://static.mascus.com/image/product/large/f976891e/deleks-planierschild-raumschil,77b0bc24.jpg
Levy on ohuempaa tietty, onhan siinä tukirunko takana. Nuo levyn akselin hammaskehät ovat valukappaleita, mutta tuo pultin päähän hitsattu viiksi hiukan hintelä.
Muutenkin tuossa levyn akselissa on syytä olla tiuha kierre, jotta se saa käsineen tiukka, tai että se ei tärinästä heltiä.
Naapuripalstalla masinisti oli ratkaissut etupyörien sivuttaispidon tälleen:     https://i.imgur.com/c9qcX.jpg
Tietysti takalevyn kanssa etupainot eivät ole pahasta.
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 implematic 1963
Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 75
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

Perälevysilmäilyä Taavettiin Empty Vs: Perälevysilmäilyä Taavettiin

Viesti  erkki Pe Elo 30 2013, 16:44

Puomin sivukääntö on lumihommissa todella hyvä jutska. Levy käännnetään ottava puoli taaksepäin ja runkopuomi sivuun, niin pakittamalla käy lumenauraus kuin tanssi. Levyn kulma tulee niin lähelle ojan reunaa tai ojan päällekin, että uran saa puskettua leveäksi. Kun lumipenkka työntää traktoria koko ajan tielle päin niin se ei kovin helposti pluiskahda ojan puolelle. Jos etupää pyrkii poikittain, niin se kääntää takamusta tielle päin, eli pakittaa automaattisesti pois hankalasta suunnasta. Pikku lumityöt saa tehtyä ilman kettinkejäkin kun antaa nopealla pakilla hiukan massan apua työntöön.

Ittellä on hiukan kokemusta tuosta ruuvikiristeisestä levyn käännöstä. Vaikka siinä on akseli jotain 60 millinen ja ruuvin kiristyskampi yli puolen metrin, eli järeyttäkin on yritetty, niin kaksi kertaa on ruuvista korkannut jenka. On sillä levyllä kyllä puskettukin....mutta viime remontissa hitsailin siihen yhdelaisen reikä -tappi systeemin ja saa minun puolestani kelvata sillee toistaiseksi.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

Perälevysilmäilyä Taavettiin Empty Vs: Perälevysilmäilyä Taavettiin

Viesti  mattkau Pe Elo 30 2013, 17:25

Glanssilla oli nähtävillä vain keltainen terälevy. Muita osia ei näkynyt. Varmaan se levy kestää semmoisessa käytössä kuin se on tarkoitettu. Niinkuin kuvistakin näkyy, siinä on ylä- ja alareunassa vahvikepalkit. Ja saranaputki yltää puomin sisään, joten teoriassa tiukkausruuvin tehtäväksi jää pitää osat yhdessä. Pyörityksen ottaa vastaan hampaat ja taivutuksen saranaputki. Näin siis teoriassa, tiedä sitten käytännössä. Onkos tuon puomin toisen pään saranatapissa oikein rasvanippa vai mikä piikki siinä pilkistää.

Glanssilla oli muuten tuon saman firman tekemiä muutaman tonnin pieniä kippikärryjä myytävänä.

Juu, se sivusiirto toimii pakittaessa hyvin. Oma kokemus johon viittasin oli etuperin "viimeistellessä" kujan reunaa jonkinmoisella vauhdilla löysin ojan penkasta ennen huomaamattoman kiinni jäätyneen kamin ja ojaan mentiin.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1350
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa