Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

+3
otsoni
outsider
Taavi 990
7 posters

Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  Taavi 990 Ti Syys 24 2019, 09:16

Hei,
Olen hankkimassa uusia eturenkaita traktoriini ja tarjolla olisi hyväkuntoiset renkaat ja vanteet jotka ovat olleet aiemmin Ford 5000:ssa. Osaatteko sanoa suoralta kädeltä, onko Fordin ja DB renkaiden pulttijako samanlainen? 6 pulttia näyttäisi ainakin olevan molemmissa.
Fordin renkaat ovat kooltaan 7,5"/18, DB:n renkaiden ollessa 7,5"/16. Itse arvelin, ettei noin pienestä kokoerosta tuskin käytännön haittaa olisi ja vaihdossa selviäisi pelkällä renkaiden vaihdolla, jos vaan vanteiden pulttijako olisi samanlainen.
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  outsider Ti Syys 24 2019, 09:20

Kyllä pulttijako on sama

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  Taavi 990 Ti Syys 24 2019, 09:22

Kiitos nopeasta vastauksesta! Ei muuta kuin kaupoille vaan sitten Smile
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  otsoni Ti Syys 24 2019, 12:29

Kannattaa tarkastaa että offset sattuu myös, eli keskiön syvyys vanteen keskilinjasta saattaa olla erilainen. Liian syvällä oleva keskiö aiheuttaa ohjauksen osan osumisen kumiin.

otsoni

Viestien lukumäärä : 448

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  Tessu Pe Loka 04 2019, 00:11

Hetkoonen...muuttuuko se Voortin jako sitte kun tulee 18" pyörät siihen ja 990 Taavissa on sitte eri jako kuin pikku taaveissa?
Kun B-275 Natikkaan kävi ainakin 16" Voortin vanne ja pikku Taavin taas ei käyny...


Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  jusape Pe Loka 04 2019, 00:19

Pulttijako periaatteessa sopinee likimain kaikki keskenään, isoin merkitys sillä, onko 5 vaiko 6 pulttia.
-58 nuffin 6.50-16 5-bolt rinkula sopi hätävararenkaaksi vanteineen -81 903 valmettiin 10.00-16 tilalle, mut oli aika hullun näköinen ......
Joissain on keskireikäeroja vähäsen, ja offsetissa on kans lieviä eroja, vaikka keskiön pulttijako passaisikin, johtuen etuakselirakenteista, ja mitä valmistaja on vannevalmistajalta tilannutkin.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  Taavi 990 Ti Loka 22 2019, 15:54

Hei,

Nyt sain vihdoin uudet eturenkaat asennettua ja hyvin näyttää Taaviin sopivan myös Foortin 18" vanteet ja renkaat. Renkaat ovat siis saman levyiset 7,5" kuin DB alkuperäiset renkaatkin mutta kooltaan lähes 10 cm korkeammat koska vanhat 16" renkaat olivat jo kuluneet lähes sileiksi.


DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako 20191005_133616b246c0e5385d58fe.md" />

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako 20191005_133628a96d3999fb6173cd.md

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako 20191005_162336_opt56cd8dcd7d672eeb.md
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  erkki Ti Loka 22 2019, 16:14

Näyttää olevan taotulla etuakselilla tuo traktori. Se taisi olla akoinaan lisävaruste etukuormainkäyttöä ajatellen. Kyllä putkiakselikin kuormaimen käytön sietää kun ei asenneta kovin raskasta kapinetta. Tuo taottu akseli on selvästi vahvempi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5105

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  Taavi 990 Ke Loka 23 2019, 10:59

Enpäs tiennytkään että etuakselin rakenne poikkeaisi tavallisen DB 990 - perusmallin varustelusta! Minun tietojeni mukaan traktorissa ei ole koskaan ollut etukuormaajaa ja tätä käsitystä tukisi myös se, ettei siihen ole vielä tänä päivänäkään asennettu ulkoisen hydrauliikan ulosottoa.  Mutta mahdotontahan on tietysti tietää, että mitä kaikkea traktori on kokenut lähemmäs 60 käyttövuotensa aikana Very Happy
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  mattkau Ke Loka 23 2019, 11:19

Tuota, elokuussa 1963 etuakseli vaihtui taotusta hitsattuun, valmistusnumero 455561 oli ensimmäinen. Tuo yksilö siis saattaa olla ennen elokuuta tehty. Asian voisi tietysti tarkastaa kaivamalla numerotieto esiin traktorin "arvokilvestä" tai keulavalun yläpinnasta oikealta puolelta suunnilleen laturin remmin kohdalta.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  Taavi 990 Ke Loka 23 2019, 12:34

Olen tuota tarkkaa valmistusajankohtaa selvitellyt jo aiemminkin ja traktori on itseasiassa mitä ilmeisemmin valmistettu jo vuoden 1962 puolella. Traktori on sitten ensirekisteröity vasta vuotta myöhemmin ja tästä tuo keskustelun yhteydessä mainitsemani vuosimalli -63. Traktorin valmistusnumero on 990B-450959
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  mattkau Ke Loka 23 2019, 16:53

Minun tietojen mukaan ensimmäinen vuonna 1963 valmistettu traktori olisi 450376. Huhtikuun alussa tuli numero 453124. Tasaisen nopeuden taulukon mukaan niitä tuohon aikaan valmistui 916 kappaletta kuukaudessa.

mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako Empty Vs: DB 990 Implematic -63 etuvanteiden pulttijako

Viesti  Tessu Su Loka 27 2019, 16:05

No meillä oli tuommonen akseli JO -58 900 Taavissa ja sitten on vieläkin -61 850 Taavissa enkä ole montaa erilaista edes nähnykkään? miten lie sitten nuo akselistot meneekään...kai noitakin tehtiin sikin sokin kuten kaikkea muutakin sen mukaan mitä varastoissa oli ja minne ne myytiin??
Niin ja tuo rekisteröintihän tais entisaikaan olla semmosta että kuinkahan moni edes oli rekisterissä heti uutena saatikka sitten vuosien jälkeen? meilläkään kun ei ole ollu yksikään rekisterissä koskaan kun ei ole tiellä ajeltu.
Rekisteröintivuosi ei autoissakaan ole valmistusvuosi välttämättä

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa