Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 Peräöljyvuoto

+3
erkki
outsider
wese500
7 posters

Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty 990 Peräöljyvuoto

Viesti  wese500 Pe Loka 19 2018, 09:22

Moro, mulla on kunnostuksen alla 990 Selectamatic vm. 1966 ja se vuotaa perä/vaihteistoöljyä. Olen pessyt koneen läpikotaisin, purkanut vetokoukun pois ja paikallistanut öljyvuodon vaihdelaatikon ja perän liitokseen siihen hydesuodattimen kotelon taakse. Mulla on Intertechin korjauskirja mutta siinä ei kunnollista kuvaa kohteesta ole niin en ihan tarkasti rakennetta vielä tiedä. Kysymys kuuluu voinko katkaista traktorin siitä saumasta vai purattaako takaata eteenpäin kaiken pois? Mietein että miten tästä pulmasta pääsisi pieneimmällä purkamisella. Tiivistettä siellä ei välissä taida olla, silikonilla vain uudestaan kasaan?

wese500

David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 4
Paikkakunta : Lahti

http://www.fullpull.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  outsider Pe Loka 19 2018, 09:45

https://www.taavetti-talli.net/t3440-db-996-taka-akselin-ja-vaihdelaatikon-valisen-pulttisauman-tiivistaminen

Tuota aihetta on käsitelty aiemminkin .
Katsoppa tuo aihe löytyy David Brown osion kolmannelta sivulta.
Ko tapauksessa on kyse 996:sta mutta sama ohje pätee muihinkin taavetteihin.

Olen itsekin muutamasta tavetista tiivistänyt tuon sauman onnistuneesti.
Kovin paljon saumaa ei tosiaan saa auki ,1-2mm mutta hyvillä puhdistusaineilla ja massoilla onnistuu.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1903

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  wese500 Ti Loka 23 2018, 10:21

Kappas, siinähän se.

Mulla on kone lämpimässä hallissa ja tilaa puuhastella niin jos kumminkin päätän tehdä homman perusteellisemmin niin onko viisaampaa purkaa kone vaihteiston vai perän puolelta?

Jos vaihteiston puolelta niin ilmeisesti ohjausvaihde ja laatikon kansi auki?

Jos perän puolelta niin porttaalit irti ja sen jälkeen irtoaa peräkoppa?

Kuitenkin ehkä kallistuisin purkaman porttaalit pois niin samalla voisi tarkastella jarruja, mutta tarviiko ulosoton kotelo purkaa jos otan peräkotelon kokonaisuudessaan pois?

wese500

David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 4
Paikkakunta : Lahti

http://www.fullpull.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  erkki Ti Loka 23 2018, 10:32

Perän kautta käy helpommin. Painetunnistin ulosottokotelon alta pois, ulosottovaihde pois, hydraulipumpun imuputki irti, tasauspyörästön lukko kunnolla tuettuna pohjaan, portaalit pois. Sen jälkeen taka-akselikotelon voi irrottaa.

Kokemuksesta sanon, ettei pelkän öljyvuodon takia kannata ryhtyä noin isoon hommaan. Liitosta raottamalla sen saa kyllä pestyä jarrukleenerillä ja tiivistemassan väliin. Alkaa kyllä pitämään niinkin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  Tessu Ma Loka 29 2018, 03:36

noin kyllä minäkin sen tekisin kuten Erkki ehdotti,jättää valumaan auki muutamaksi päiväksi lämpimään talliin putsaa ja massaa väliin.
Ensimmäiseksi aina tulee mieleen kun alkaa rungon väleistä vuotaa että onko traktorissa raskaita koneita etu ta itakapäässä lisänä joskus ollu? hyvin usein ne on rasittanu runkoa monesti on jopa ratkenneet jostain salakavalasti eikä kukaan edes ole huomannu ennen kun paikat vuotaa.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1895
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  wese500 Ma Joulu 10 2018, 09:30

Tuli homma tehtyä sitten vaikeemman kautta, päätin purkaa koko peräosan ja tiivistää joka liitoksen...olihan siinä kyllä tekemistä.
Ensin purin ulosoton, nostolaitteet, porttaalit, hydraulipumppu telineineen ja lopuksi sitten se itse kotelo. Tulihan siinä huollettua jarrut, selectamaticventtiili, putsattua kaikki öljyputkistot yms. Samalla tuli sitten vaihdettua stefat vetoakseleille ja ulosottoon, kaikki o-renkaat öljyputkiin ja nostolaitteen männäntiivisteet.
Täytyy sanoa että oli aika hankala saada sopivat o-renkaat tähän projektiin.
No nyt tuntus öljyt pysyvän oikealla puolella vaihteistoa ja nostolaite toimii kyllä moitteetta kun selematicventtiilin sääti sen ohjeen mukaan Very Happy

wese500

David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 4
Paikkakunta : Lahti

http://www.fullpull.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  erkki Ma Joulu 10 2018, 16:37

Laiskuudesta ei ainakaan voi kukaan mussuttaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  Tessu Ma Joulu 10 2018, 18:57

Hattua pitää tälle tekijälle oikeasti nostaa,ei ole turha mies hyvää joulua vaan sinnekkin ja hienoa tulevaa Taavettivuotta 2019

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1895
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  jusape Ma Joulu 10 2018, 20:24

Tietääpähän ainakin, ettei seuraaviin muutamiin kymmeniin vuosiin pitäisi murheita tolla osastolla ilmetä..... Hyvä se joskus on tehdä homma, tälläsiin vanhoihinnkoneisiin, perusteellisen kaavan kautta.
Enimmäkseen kun se ei maksa oikein paljoa muuta, kuin omaa aikaa ja viitseliäisyytä... Iso peukku .
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2913
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  mattkau Ma Joulu 10 2018, 21:13

Kun ite tekkee ja tekkee niinku itelle tekis, niin ainakin tietää mitä siellä on. Tuli vissiin opittuakin jotain. Ei muuta kuin peukkua vain viitseliäisyydelle.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  outsider Ti Joulu 11 2018, 09:08

wese500 kirjoitti:Tuli homma tehtyä sitten vaikeemman kautta, päätin purkaa koko peräosan ja tiivistää joka liitoksen...olihan siinä kyllä tekemistä.
Ensin purin ulosoton, nostolaitteet, porttaalit, hydraulipumppu telineineen ja lopuksi sitten se itse kotelo. Tulihan siinä huollettua jarrut, selectamaticventtiili, putsattua kaikki öljyputkistot yms. Samalla tuli sitten vaihdettua stefat vetoakseleille ja ulosottoon, kaikki o-renkaat öljyputkiin ja nostolaitteen männäntiivisteet.
Täytyy sanoa että oli aika hankala saada sopivat o-renkaat tähän projektiin.
No nyt tuntus öljyt pysyvän oikealla puolella vaihteistoa ja nostolaite toimii kyllä moitteetta kun selematicventtiilin sääti sen ohjeen mukaan Very Happy

Paljon työtä ko projekti vaatii. Ei niinkään isoja hankintoja.
Vetoakselin stefat isoin menoerä ?

Tuo sopivien o.renkaiden löytyminen riippuu paljon siitä kuinka hyvä "o-rengasliike" on käytössä.
Monien varaosien hinnat ovat viime vuosina jopa pudonneet.mm ko stefat.

Tuonlaajuisen homman kun tekee niin saa perän "vesionkalotkin" puhtaaksi.

Mukavia ajotunteja taavin kera !!


outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1903

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  wese500 Ke Tammi 02 2019, 20:03

Laitanpa pari kuvaa ja pienen tarinan remontista jos siitä jollekulle harrastajalle olisi apua mikäli moisen operaation haluaa tehdä.

990 Peräöljyvuoto Img_5510
Purettuna

990 Peräöljyvuoto Img_5512
Itse peräkotelo

990 Peräöljyvuoto Img_5511
Kasaapäin menossa

Työtä oli paljon kyllä mutta kustannukset ei päätä huimannut.
Perän poskistefat oli muutaman euron kappaleelta ja ne tuli farmilaitteelta, mutta niiten vaihto olikin oma operaationsa, en meinannut aluksi keksiä miten ne voi vaihtaa mutta sitten tajusin että siinä on ne irto maljat johon ne on painettu, ne lähti irti vetovasaralla ja takasin sitten painelin tiivisteliiman kanssa, tässä on muuten kaksi stefaa peräkkäin per puoli.
Porttaalin stefoja en vaihtanut koska ne ei vuotanut, porttaaleihin ainoastaan ne vetoakselin ulkopään o renkaat siinä lommin alla vaihdoin, niiten irrottaminen vaatikin sitten mutterin hitsaamisen siihen lommiin että sai vedettyä pihalle. Muuten porttaalien asennus oli aika temppu koska niiten paino yllätti asentajan. Ensimmäisen asensin yksin mutta toista laittaaessa viisastuin ja pyysin kaverin apuun, oli huomattavasti helpompi laittaa kahelleen.
Ulosoton stefa tuli marjakankaalta ja se oli kanssa muutaman euron osa.
Nostolaitteen tiivisteet tuli farmilaitteelta ja sylinterin hoonasin pallohoonilla hyväksi, oli muuten saman kokonen sylinteri ku mersun om60x sarjan moottoreissa.
O renkaat sain hankittua etrasta, ne oli kaikki vähän sinnepäin kokosia mutta niin lähelle että pitää hyvin, pussillinen muutaman euron.
Kaikki tasopintojen paperitiivisteet jätin pois ja kasasin kunnollisella moottorisilikoonilla.
Mitään laakereita ei tarvinut uusia, ne olivat hyvässä kunnossa.
Huonokuntoiset pultit otin kaikki pois ja uudet sopivat sain paikallisesta pulttikaupasta.
Hydraulipuolen kävin läpi niin että pesin liuottimella kaikki osat ja kotelot, oli muuten aika jankkia kertyny joka onteloon. Pumppu oli hyvässä kunnossa ja sai vain uuet o renkaat. Selematic venttiilin purin ja säädin täältä löytyneen ohjeen mukaan vaihe vaiheelta.
Jarrujen huolto vaati vain putsauksen ja levittäjäakselien herkistelyn toimiakseen, pinnat ja rummut oliva hyvässä kunnossa.
Siinäpä se takapään remontti taisi kaikenkaikkiaan olla lyhykäisyydessään.

No homma lähti kyllä aika pahasti lapasesta ku odottelin osia saapuvaksi...Laughing
Joutessaan purin ja kunnostin ohjausvaihteen, siihen laitoin uuden kuulat ja rattiakselin korjaus-sarjan.
Sähköt tein alustaloppuun ihan kokonaan uusiksi ja lisäsin kunnon sulakerasian sekä releitä laitteille, vanhaa jäi ajo- ja lokarivalot...
Moottorista säädin venttiilit, tarkistin ja putsasin kaikki polttoaineleitteet, uusin vesiletkut ja jotakin öljyvuotoja korjasin uusilla tiivisteillä.

Tosiaan tuli tutustuttua peripohjin traktorin tekniseen puoleen ja uskoisin että nyt kone toimii useamman vuoden ihan vaan huoltoa tekemällä. Nyt olen kaikki lumityöt taavetilla tehnyt ja hyvin tuntuu pelittävän kaikin puolin, keväällä sitten pyöritellään halkosirkkeliä.

wese500

David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 4
Paikkakunta : Lahti

http://www.fullpull.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  jusape Ke Tammi 02 2019, 20:57

Onpahan siten liki läpikotaisin tuttu kampe, tekniikaltaan.
Eikä ihan heti tarvii pelätä toimintahöiriöitä tai vikoja, ainakaan noilta osin konetta...
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2913
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  mattkau Ke Tammi 02 2019, 21:45

Niinkuin sanottu, kun itelleen tekee niin kunnolla tekee. Näillä jutuilla on kyllä taipumus karata käsistä

Niin, nämähän on tehty raudasta, jonka yksi ominaisuus on paino. Päinvastoin kuin vaikkapa kevyet nelipyörät, jotka on peltiä ja kuttaperkkaa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  Paulig La Tammi 05 2019, 16:54

Yks juttu on hyvät tilat tekemiseen. Mikäs siinä jos saa talven lämpimässä tilassa konetta laitella Very Happy
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  jusape La Tammi 05 2019, 22:20

Ja ilman että se koko verstasta kuukausiksi varaa tilaltaan...... Pienihän toikin 72m2 tila ( 6×12 ) on raktorihommille, missä ite touhuan....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2913
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Peräöljyvuoto Empty Vs: 990 Peräöljyvuoto

Viesti  Tessu Su Tammi 06 2019, 07:01

Niin se yllätti nuorena nöösinä porttaalin paino mutkin,900 ku tuli purettua niin tais olla pappani ja toisella puolen sitten isäukko kaverina että nykästii porttaali kankaalle,kyllä se PAINAA!
Tuohon taitaa? perustua se Taavin hyvä etenemiskyky kun on painoa siellä pyörän päässä,turhaa ei sudi jollei halua ja kestoa on.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1895
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa