Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Nokkapumppu

+6
mattkau
1690 metsä
TIKO
jusape
koneharrastaja
erkki
10 posters

Siirry alas

Nokkapumppu Empty Nokkapumppu

Viesti  erkki La Loka 13 2018, 11:57

Tehokkampaa ulkopuolista hydrauliikkaa tarvitaan nykyaikana monessa aparaatissa ja DB:ssä on pienemmässä päässä se ongelma, että ulosottokoteloon ei mahdu isompaa pumppua. Toki keulapumppuja on asennettu, mutta silloin pitää tehdä jäähdyttimen alasäiliöön tunneli pumpun käyttöakselia varten. Olen tässä katsellut poikkileikkauskuvaa 990 selectasta ja mitannut oikein harpilla, että jäähdyttimen ja kampiakselin etupään välissä on tilaa pumpulle. En ole vaan mistään bongannut sellaista asennetun.

Jäähdyttimen tuulitunneliin pitää tehdä kolonen ja pitää keksiä sellainen käyttökytkin, joka ei tarvitse akselin suunnassa paljon tilaa, niin sinne mahtuu todennäköisesti lähes parikymmenkuutioinen hammaspyöräpumppu. Tiukan tulle jäähdytintä voi kallistaa takakenoon, jolloin tilaa saa tuuman verran lisää.

Pumppu pitäisi pultata vaikka levystä pokattuun u-palkkiin ja tuo palkki pultata eturunkoon, jossa on mahdollisuus käyttää valmiita kierrereikiä suunnilleen etuakselin kohdalla.  

Implematicin kuvaa minulla ei ole, mutta luulen, että tuollainen lähisovitteinen pumppu mahtuu siihenkin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  koneharrastaja La Loka 13 2018, 21:56

Hydrauliikan tarve ja ennen kaikkea suurempi tuotto on useasti varsin toivottu uudistuskohde, kuten "erkki" kirjoittaa. Tarvetta varmasti olisi ideoida vanhimpiin peräpumpullisiin malleihin keulapumppuja. Omalla kohdalla ei ole vielä tullut tarvetta oman traktorin (DB 990 Selectamatic) rajatun käyttöalueen vuoksi pummpua keulalle asentamaan. Rakensin kyllä itse tuohon omaan traktoriini lisähydrauliikkalevyn tuon "kamelinkyttyrän" paikalle ja lisäsin kolme 2-toimista venttiiliä tuohon hydrauliikkajärjestelmään.
Katselin tuossa edellisenä kesänä hiukan keulan rakennetta ja totesin tuon jäädyttäjäongelman olemassaolon jos keulapumppua aikoo rakentaa.
Jäädyttäjiin on aikojen saatossa tehty lähinnä kuorma-autoissa noita läpivientejä keulapumpuille mutta se on enemmän jäähdyttäjäkorjaajan hommia kuin ti-ihmisten. Joskus olen nähnyt käytettävän matalampaa jäädyttäjää korokepaloilla mutta se usein vähentää jäädyttäjän tehoja jos ei paksuutta lisätä korvaamaan pinta-alan menetystä.
Toinen asia on hydrauliikkaöljyn säiliön hankkiminen tai rakentaminen ellei perä/vaihteistoöjyä halua käyttää. David Brownissa on kyllä suhteellisen hyvät mahdollisuudet rakentaa öljyn imutulo perän alta olevasta peltisestä suodatinkotelosta. Öljyn suodatuksen miettiminen on pieni lisähaaste, mutta keinoja kyllä siihenkin löytyy.

koneharrastaja

David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  jusape La Loka 13 2018, 22:34

Jokkut on tietääkseni Nuffiin laittaneet lisäpumppua koneen sivulla olevan remmisiivan tilalle......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2914
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  TIKO Su Loka 14 2018, 09:00

Eikö olisi yksinkertaisempaa rakennella vaikka purkuosista tuon systeemin. 1390 alkaen noita pumppuja on. 42 litrainen meikän 1390 keulalla. Esim jäähdyttäjää ja valmiita pumpputelinettä löytyy purkamoilta.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 898
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  erkki Su Loka 14 2018, 11:09

Tehdas ratkaisi tuon ongelman jo yli 50 vuotta sitten: 1200:ssa konepelti tehtiin niin korkea, että pumpun käyttöakseli mahtuu jäähdyttimen alle. Lisävarusteena oli saatavana kaksoispumppu, jossa on ulkopuolista hydrauliikkaa varten toisen yksikön tuotto isompi ja lisäksi voidaan molempien lohkojen tuotot yhdistää jos tuottovaatimus on kovin suuri.

Mietin tätä juttua juuri sen vuoksi, että monelle ti-miehelle on jäähdyttimen puhkaisu tunnelilla lähes tekemätön paikka. Jos homman toteuttaa 1200:n tyylin, niin akkukin pitää sijoitella uudelleen. Jäähdyttimen takana on kuitenkin tilaa aika isollekin pumpulle, mutta on siinä tietenkin hommaa tehdä putkitus ja venttiilipöydän asennus, että saa täysin nostolaitehydrauliikasta riippumattoman paineöljyn vaikka kuormaimeen tai käärijään.

990:n peräöljyn määrä on ylitäytettynäkin vain jotain 25 litraa, joka on kyllä aika vähän isotuottoiselle pumpulle. Erilliselle säiliölle, sanotaan vaikka 50 litraiselle ei ole tilaa oikeastaan muuten kuin tekemällä etupuskurin päälle tynnyri tai moottorin oikealle sivulle pitkulainen säiliö.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  1690 metsä Su Loka 14 2018, 12:00

[quote="erkki"]Tehokkampaa ulkopuolista hydrauliikkaa tarvitaan nykyaikana monessa aparaatissa ja DB:ssä on pienemmässä päässä se ongelma, että ulosottokoteloon ei mahdu isompaa pumppua. Toki keulapumppuja on asennettu, mutta silloin pitää tehdä jäähdyttimen alasäiliöön tunneli pumpun käyttöakselia varten. Olen tässä katsellut poikkileikkauskuvaa 990 selectasta ja mitannut oikein harpilla, että jäähdyttimen ja kampiakselin etupään välissä on tilaa pumpulle. En ole vaan mistään bongannut sellaista asennetun.

Jäähdyttimen tuulitunneliin pitää tehdä kolonen ja pitää keksiä sellainen käyttökytkin, joka ei tarvitse akselin suunnassa paljon tilaa, niin sinne mahtuu todennäköisesti lähes parikymmenkuutioinen hammaspyöräpumppu. Tiukan tulle jäähdytintä voi kallistaa takakenoon, jolloin tilaa saa tuuman verran lisää.

Pumppu pitäisi pultata vaikka levystä pokattuun u-palkkiin ja tuo palkki pultata eturunkoon, jossa on mahdollisuus käyttää valmiita kierrereikiä suunnilleen etuakselin kohdalla.  

Implematicin kuvaa minulla ei ole, mutta luulen, että tuollainen lähisovitteinen pumppu mahtuu siihenkin.[/quo



Kyllä tuo on ti miehille ihan toteuttamis kelponen idea. Pumpun saa liitettyä kampiakselin päähän tosilyhyellä kytkimellä.
En tiedä saako semmosta mistään valmiina, mutta se on kehiteltävä itse, tai sovellettava jostain puoli valmiista.

6045 Zetorissa mulla oli nokkapumppu etukuormaimelle. Tosin siinä oli tilaa kartaani vetoselle pumpulle. Öljysäiliön
Hitsailin 3mm pellistä, sellasen litteän etupainotelineen yläpuolelle. Likkui ek vähän vauhdikaami, kun Zetori omalla pumpulla

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 655

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  1690 metsä Su Loka 14 2018, 12:18

Onistuin näköjään sähläämään jotain, kun toi Erkin kirjotamakin teksti siirtyi mun nimiin

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 655

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  mattkau Su Loka 14 2018, 16:30

Jatketaanpas mietiskelyä. Sen kummemmin käymättä edes katsomassa onko mahdollista, niin voisiko esimerkiksi Mersun kardaanin tms. rättiniveltä käyttää aihiona. Siis mahtuisiko se asumaan remmipyörän kolossa, jos sen kiinnitysruuveja varten kairaisi pyörään reiät ja pumpun akselintumpille tekisi kiinnityksen keskelle. Tietysti pitäisi miettiä myös tasapaino ym. jutut, mutta tuolla idealla kytkennän saisi lyhyeksi ja olisi joustava.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  1690 metsä Su Loka 14 2018, 16:53

Joku tuon tyylinen kytkentä mullakin ensimäisenä tulee mieleen. Yhden pumpun kytkimen viime talvena tein
minikaivuriin 7,5 kw sähkömoottorin kytkimestä.
Mahdollisuuksia tuon toteuttamiseen kyllä löytyy. Tärkeintä on että pääsee sopivasti joustamaan

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 655

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  erkki Su Loka 14 2018, 17:25

Sakarakytkimiä, joissa on metallisormien välissä muoviset nappulat, on olemassa monenlaisia. Vanha kunnon rättinivelkin voisi tuossa toimia. Hihnapyörään voi varmaankin porata muutaman ruuvinreijän, joihin saa kiinni palasen roiskeläppää.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  Tessu Su Loka 14 2018, 17:33

itte ollu aina kyllä sitä mieltä että jos tarvii suurempia koneita käytellä niin jättää nää museokoneet talliin ja hommaa uudemman missä kaikki valmiina,säästyy suurelta päänvaivalta,rakentelut kun on aina mitä on (monia virityksiä nähny millo missäkin).
ittekkin joskus kyselly ammatimiehiltä vanhoihin laitteisiin jotain niin vastaus on ollu et osta tästä uus mitä sitä vanhaa enää rassaamaan kun samalla rahalla saa jo kunnollisen.
Toki jos haluaa rakennella ja sitten koneen pitää itellä tai on JO osat kotona niin mikä jottei ja taitoakin löytyy,sitten vaan joskus myydessään ei kyllä saa kaikkea omaa pois mutta aina ei oo tarveskaan.
Tämä on vain oma mielipide jollain muullahan voi olla sorvit ja muut jyrsimet millä tehdä vaikka kaiken itse,täällä niitä taas ei ole.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1895
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  1690 metsä Ma Loka 15 2018, 08:45

Ammattimiehiltä jos kysyy on vastaus aina osta uusi kone. Uudessa traktorissa on kyse kymmenistä tuhansista ja
käytettyjä on monen hintasia ja kuntoisia. Jos talossa on vanha hyvä Taavetti, jonka hydrauliikkan tuotto ei riitä
johonkin käyttöön. Voi olla järkeä rakennella tehokkaampi pumppu. Ei hytrauli kamppeet hirveitä maksa.
Työtä tietysti on, mutta jotku harrastaa koneidn rakentelua ja kehittelyä, kuten minä.

Tää on tietysti vaan minun mielipide

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 655

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  erkki Ma Loka 15 2018, 10:20

Kyllä vanha peli on paljon käyttökelpoisempi aputraktori jos siinä riittää tuotto nykyaikaisille hydraulivehkeille. Isommissa perävaunuissa on niin isot kippisylinterit ettei aputraktorilla saa kuormaa kipattua.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  Gary Grand Ma Loka 15 2018, 11:14

Tuollaisen tilasin omaan Taavettiin:

http://www.hydrauliikkakauppa.fi/hammaspyorapumppu-250d-2sarja-kertojavaihde-p-1363.html

Tällä hetkellä ei tontilla ole mitään VO-akselin päähän kiinnitettävää, niin joutaa sekin käyttöön. Rolling Eyes
Gary Grand
Gary Grand

DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  1690 metsä Ma Loka 15 2018, 11:46

Mulla on 1690 akselinpäässä saman näkönen paketti kourakuormaajalle, ollut jo vuodesta 2002

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 655

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  harrastaja Ma Loka 15 2018, 18:19

1690 metsä kirjoitti:Ammattimiehiltä jos kysyy on vastaus aina osta uusi kone. Uudessa traktorissa on kyse kymmenistä tuhansista ja
käytettyjä on monen hintasia ja kuntoisia. Jos talossa on vanha hyvä Taavetti, jonka hydrauliikkan tuotto ei riitä
johonkin käyttöön. Voi olla järkeä rakennella tehokkaampi pumppu. Ei hytrauli kamppeet hirveitä maksa.
Työtä tietysti on, mutta jotku harrastaa koneidn rakentelua ja kehittelyä, kuten minä.

Tää on tietysti vaan minun mielipide
minä oon kyllä samaa mieltä.itekkin tulee vanhoja koneita kunnostettua ja paranneltuakin,niissä on sitä jotakin!kaikki uudella pääsee mutta vanhemmillakin työt käy varsin hyvin.verottaja vie vaan osan mutta konekauppias kaiken,on syytä muistaa.tuosta jäähdyttäjän muokkauksesta,niin kauppila lapualta sen tekee varmaan edullisesti,jos joku innostuu.

harrastaja

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 152

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  Paulig Ma Loka 15 2018, 20:31

harrastaja kirjoitti:
1690 metsä kirjoitti:Ammattimiehiltä jos kysyy on vastaus aina osta uusi kone. Uudessa traktorissa on kyse kymmenistä tuhansista ja
käytettyjä on monen hintasia ja kuntoisia. Jos talossa on vanha hyvä Taavetti, jonka hydrauliikkan tuotto ei riitä
johonkin käyttöön. Voi olla järkeä rakennella tehokkaampi pumppu. Ei hytrauli kamppeet hirveitä maksa.
Työtä tietysti on, mutta jotku harrastaa koneidn rakentelua ja kehittelyä, kuten minä.

Tää on tietysti vaan minun mielipide
 minä oon kyllä samaa mieltä.itekkin tulee vanhoja koneita kunnostettua ja paranneltuakin,niissä on sitä jotakin!kaikki uudella pääsee mutta vanhemmillakin työt käy varsin hyvin.verottaja vie vaan osan mutta konekauppias kaiken,on syytä muistaa.tuosta jäähdyttäjän muokkauksesta,niin kauppila lapualta sen tekee varmaan edullisesti,jos joku innostuu.

Jos leipätyötä pitää tehdä, niin uusi kone on varmaan järkevin hankinta. Mutta näissä "kotihommissa" ja puuhasteluissa vanhat koneet on edullinen ratkaisu hinnaltaan ja ylläpidoltaan. Se on sitten eriasia, haluaako joku rakennella vanhempaa vai löytyykö rahaa ostaa yksityiskäyttöön uudempaa kampetta. Ainakin itselläni metsätilan ja yksityisalueiden työt hoituvat taaveteilla varsin hyvin.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Nokkapumppu Empty Vs: Nokkapumppu

Viesti  Tessu Ti Loka 16 2018, 02:33

No en nyt tarkottanutkaan 2000 luvun koneita mutta ainakin -60 -70 luvun jälkeen tuli traktoreihin ihan jo tehtaalla enempi kuin puolet varusteita lisää,ainakin nuo meidän -60 luvun kopittomat on senverta aneemisia että ei näillä seuduilla noita enää missään töissä nää,jollei sitten isompia sirkkelin edessä ja pienempää kolaamassa pihaa.
Kummasti ne ihmiset sitten ajelee uusilla autoilla,eipä täällä moni enää pidä vanhaa autoa kokovuotta liikkeellä,itte taas siinä poikekus kun vanhoilla ajelen,ei ole varaa digiautoihin ja niiden korjauttamiseen,täältä kun sitte joskus lähden ihmisten ilmoille niin tuskimpa enää autoa tarttee lienee julkinen riittävä ja saa sitten joku muu koneetkin harmikseen heh!
Jep juu ei ollu pahalla sanottu kuiteskaan,toiset ne ihmettelee munkin elämäntyyliä no saahan sitä ja saa toki rakentaa kenellä kuntoa riittää ja rahaa.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1895
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa