Sopiva öljy?
+5
Tessu
Paulig
OlleK
jusape
Dave 996
9 posters
Sivu 1 / 1
Sopiva öljy?
Moro taas. Mitäs mieltä olette, käykö Mobil Delvac Super 1400 10W-30 öljy moottoriin, vaihteistoon, perään ja hydrauliikkaan?
Eli yksi ja sama öljy joka paikkaan.
Eli yksi ja sama öljy joka paikkaan.
Dave 996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17
Vs: Sopiva öljy?
Moottoriin passaa kyl, mut ei omaa vaihteistoöljyjen GL-luokituksia ominaisuuksiltaan.
Harraste ja pihakonees pistäisin rataslåådaan jonkin tepparin tms 10W-30 universaali-öljyn, jossa GL4 luokitus myös. Porttaalivälityksiin tukeva, 80W-90 GL4 ölppä
Harraste ja pihakonees pistäisin rataslåådaan jonkin tepparin tms 10W-30 universaali-öljyn, jossa GL4 luokitus myös. Porttaalivälityksiin tukeva, 80W-90 GL4 ölppä
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Sopiva öljy?
Mobil Delvac Super 1400 on hieman turhan "hyvä" öljy Taavetin moottoriin eikä sitä voi käyttää vaihteistossa. Öljystä puuttuu näet vaihteiston kannalta tärkeä GL-4 luokitus. Vaarana on että sylinteriseinämät saattavat lasittua alhaisessa lämpötiloissa ja kevyellä ajolla. Hanki STOU (Super Tractor OIl Universal) 10W-30, GL-4, se sopii moottoriin, vaihteistoon, hydrauliikkaan, ilmansuodattimeen ja ohjaukseen. Katso kuitenkin että öljy on mineraalipohjainen, synteettisiä tai osasynteettisiä öljyä ei pidä käyttää Taavetissa missään kohtaa. IKH:n sivuilta löytyy seuraava mainos. https://www.ikh.fi/fi/universal-mp-10w-30-20l-wkm10w30
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Sopiva öljy?
Teboil Monitra Plus 10W-30
Traktorinvalmistajien kanssa yhteistyössä kehitetty maatalouskoneiden yleisöljy (STOU). Se soveltuu maatilakoneiden moottori-, vaihteisto-, vetopyörästö- ja hydrauliikkaöljyksi. Huolellisesti valittujen kitkaominaisuuksiensa ansiosta Monitra Plus soveltuu moniin voimanulosottokytkimiin ja öljykylpyjarruihin.
Viskositeetti: SAE 10W-30
Suorituskyky: API CG-4, CF-4, CF/SF; ACEA E3; GL-4/GL-5; Massey ferguson M1127, M1135, M1144; Case-IH M1207; Ford M2C 86A, 134C/D, 159B; John Deere J20A/C, J27; Allison C4; CAT TO-2; ZF TE-ML 06, 07; MIL-L-2104 D
Tuota olen käyttänyt ongelmia kohtaamatta vuosia.
Traktorinvalmistajien kanssa yhteistyössä kehitetty maatalouskoneiden yleisöljy (STOU). Se soveltuu maatilakoneiden moottori-, vaihteisto-, vetopyörästö- ja hydrauliikkaöljyksi. Huolellisesti valittujen kitkaominaisuuksiensa ansiosta Monitra Plus soveltuu moniin voimanulosottokytkimiin ja öljykylpyjarruihin.
Viskositeetti: SAE 10W-30
Suorituskyky: API CG-4, CF-4, CF/SF; ACEA E3; GL-4/GL-5; Massey ferguson M1127, M1135, M1144; Case-IH M1207; Ford M2C 86A, 134C/D, 159B; John Deere J20A/C, J27; Allison C4; CAT TO-2; ZF TE-ML 06, 07; MIL-L-2104 D
Tuota olen käyttänyt ongelmia kohtaamatta vuosia.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sopiva öljy?
niin kuinka vanhoihin sitten käy?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sopiva öljy?
Puhtaasti niillä luokituksilla olevia öljyjä, joita näiden koneiden valmistumisen aikaan on ollut, tuskin enää mistään saakaan....
Esim vaikka juurikin Monitra täyttää vaatimukset, moottorin ja vaihteiston osalta hyvinkin sen, mitä näissä on ollut vaatimustasona...
Esim vaikka juurikin Monitra täyttää vaatimukset, moottorin ja vaihteiston osalta hyvinkin sen, mitä näissä on ollut vaatimustasona...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Sopiva öljy?
Moottoriin laitan aina moottoriöljyä, en näitä yleisöljyjä.
Teboil Power Plus 10W-30 nyt käytössä.
Vaihteistossa nyt käytössä Wetol 80W joka vastaa viskositeetiltaan 5W-30 moottoriöljyä
43 000 tuntia Ilmajoella pyörineessä 1594:ssa ei käytetty moottorissa yleisöljyjä.
Teboil Power Plus 10W-30 nyt käytössä.
Vaihteistossa nyt käytössä Wetol 80W joka vastaa viskositeetiltaan 5W-30 moottoriöljyä
43 000 tuntia Ilmajoella pyörineessä 1594:ssa ei käytetty moottorissa yleisöljyjä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: Sopiva öljy?
En ole tutkinut miten "ennen vanhaan" öljyt luokitettiin tai mistä suositukset tulivat. Jännä juttu vain on, että ysisataseen saakka brittiyhtiö DB antoi suosituksen vain yhden ja ainoan, erään hollantilaisen yhtiön öljymerkin tuotteille. Kaikki tietysti yksiasteisia, koska silloin ei vielä oltu keksitty dieselkäyttöön moniasteöljyjä. Kiinnostava yksityiskohta on, että vaihtoehtona talveksi annettiin lupa käyttää kesäistä moottoriöljyä vaihteistossa.
Impleihin sitten suosituksiin ilmestyi muidenkin valmistajien vaihtoehtoisia tuotteita. Yksiasteöljyjä oli nekin, joissa vain SAE viskositeettiluokka ilmoitettu, ei API, Mil tai mitään muutakaan "yleistä" käyttöluokitusta. Ja kun tuossa alussa oli Delvac mainittu, niin mainitaan tässäkin. Eri lämpötiloissa suositeltiin yksiasteisia 910, 920 ja 930.
Valkoisten Taavettien suosituksiin alkoi ilmestymään eri valmistajien TOU öljyjä, jotka siis käyvät sekä moottoriin että vaihteistoon. Suosituksia eri öljyistä sekä moottoriin että vaihteistoon oli tietysti myös lueteltu. Moottoriöljy Delvacista suositeltiin edelleen yksiasteista 12xx sarjaa, mutta siis pelkästään moottoriin.
Tänä päivänä Taavetteihin käy Ollen ja Jusapen suosittelemat STOU öljyt (TOU ja yksiastedieselit taitaa olla hankalammin saatavia). Niinkuin kirjoitetty on, liihan "hyviä" öljyjä ei kannata laittaa vanhoihin koneisiin. Nykymoottorit ovat melkoisen tarkkoja mitä sinne laittaa ja on myös haettu muitakin ominaisuuksia kuin voitelevuutta, jotka sitten vanhoissa moottoreissa eivät toimi.
Ja niinkuin näkyy, en maininnut sanallakaan synteettisiä öljyjä. Johtuu vain siitä, että niitä ei vahoihin koneisiin tarvita. On myös mahdollista, että jotkut osat eivät tykkää synteettisistä. Tästä ei kuitenkaan ole varmaa tietoa miten ja mitkä osat ja mihin vuoteen saakka eivät tykkää, ainakaan minun tiedossa.
Ja vielä, käyttöohjekirja antaa suositukset käytettäville voiteluaineille. Sitä kannattaa lukea.
Impleihin sitten suosituksiin ilmestyi muidenkin valmistajien vaihtoehtoisia tuotteita. Yksiasteöljyjä oli nekin, joissa vain SAE viskositeettiluokka ilmoitettu, ei API, Mil tai mitään muutakaan "yleistä" käyttöluokitusta. Ja kun tuossa alussa oli Delvac mainittu, niin mainitaan tässäkin. Eri lämpötiloissa suositeltiin yksiasteisia 910, 920 ja 930.
Valkoisten Taavettien suosituksiin alkoi ilmestymään eri valmistajien TOU öljyjä, jotka siis käyvät sekä moottoriin että vaihteistoon. Suosituksia eri öljyistä sekä moottoriin että vaihteistoon oli tietysti myös lueteltu. Moottoriöljy Delvacista suositeltiin edelleen yksiasteista 12xx sarjaa, mutta siis pelkästään moottoriin.
Tänä päivänä Taavetteihin käy Ollen ja Jusapen suosittelemat STOU öljyt (TOU ja yksiastedieselit taitaa olla hankalammin saatavia). Niinkuin kirjoitetty on, liihan "hyviä" öljyjä ei kannata laittaa vanhoihin koneisiin. Nykymoottorit ovat melkoisen tarkkoja mitä sinne laittaa ja on myös haettu muitakin ominaisuuksia kuin voitelevuutta, jotka sitten vanhoissa moottoreissa eivät toimi.
Ja niinkuin näkyy, en maininnut sanallakaan synteettisiä öljyjä. Johtuu vain siitä, että niitä ei vahoihin koneisiin tarvita. On myös mahdollista, että jotkut osat eivät tykkää synteettisistä. Tästä ei kuitenkaan ole varmaa tietoa miten ja mitkä osat ja mihin vuoteen saakka eivät tykkää, ainakaan minun tiedossa.
Ja vielä, käyttöohjekirja antaa suositukset käytettäville voiteluaineille. Sitä kannattaa lukea.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Sopiva öljy?
Kuivajarrukoneissa ei öljyjen kanssa ole mitään muuta niin tärkeää asiaa kuin että siellä on öljyä, sekä hydrauliikkaöljyjä ei pidä laittaa minnekään muualle kuin hydrauliikkaan. Hyrauliöljyn voiteluominaisuudet ovat kehnot.
Anekdootin omaisesti kerron pari tarinaa tosielämästä. Eräs maanviljelijä vaihteli mottoriöljyt jotenkin säännöllisesti Taaveihinsa ja oli vaihtotyössä niin huolellinen ettei laskenut vanhoja moottoriöljyjä mihin tahansa paljuun, vaan puhtaaseen ämpäriin. Kun vanha moottoriöljy oli sitten aikansa ässehtinyt ämpärissä, siitä oli enimmät moskat valuneet pohjalle, joten öljy laitettiin varovasti liruttamalla uusiokäyttöön vaihteiston puolelle. Minun tietooni ei tullut, että hänellä olisi ollut mitään vastoinkäymisiä tapansa johdosta. Sitä en tiedä mihin joutuivat ne öljyt, jotka laskettiin vaihteistosta ulos. Varmaankin perävetokärryn kippiin, perään ja vaihdelaatikkoon?
Eräs kaveri rakensi talon naapuritontille ja oli rakennuspuuhassa niin kiireinen, ettei ehtinyt huoltamaan vanhahkoa autoaan, kuutosdieseli -Volvoa. Kerran sitten kävi niin, että öljynpaineen merkkivalo syttyi tavaranhakureissulla viidenkymmenen kilometrin päässä kotoa. Öljy oli päässyt liian vähiin ja tilanne laukesi sillä, että takakontista löytyi kolmen litran pönikkä moottorisahan teräketjuöljyä. Sillä sitä sitten ajeltiin taas pitkät kilometrit.
Anekdootin omaisesti kerron pari tarinaa tosielämästä. Eräs maanviljelijä vaihteli mottoriöljyt jotenkin säännöllisesti Taaveihinsa ja oli vaihtotyössä niin huolellinen ettei laskenut vanhoja moottoriöljyjä mihin tahansa paljuun, vaan puhtaaseen ämpäriin. Kun vanha moottoriöljy oli sitten aikansa ässehtinyt ämpärissä, siitä oli enimmät moskat valuneet pohjalle, joten öljy laitettiin varovasti liruttamalla uusiokäyttöön vaihteiston puolelle. Minun tietooni ei tullut, että hänellä olisi ollut mitään vastoinkäymisiä tapansa johdosta. Sitä en tiedä mihin joutuivat ne öljyt, jotka laskettiin vaihteistosta ulos. Varmaankin perävetokärryn kippiin, perään ja vaihdelaatikkoon?
Eräs kaveri rakensi talon naapuritontille ja oli rakennuspuuhassa niin kiireinen, ettei ehtinyt huoltamaan vanhahkoa autoaan, kuutosdieseli -Volvoa. Kerran sitten kävi niin, että öljynpaineen merkkivalo syttyi tavaranhakureissulla viidenkymmenen kilometrin päässä kotoa. Öljy oli päässyt liian vähiin ja tilanne laukesi sillä, että takakontista löytyi kolmen litran pönikkä moottorisahan teräketjuöljyä. Sillä sitä sitten ajeltiin taas pitkät kilometrit.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Toukokuu 18 2018, 14:58, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Sopiva öljy?
Vanhemmat koneet ei ole niin ronkeleita sille, mitä öljyä siellä on kunhan sitä vaan on, laakerivälykset ym muut on suht suuria. Kunhan ei liika notkeeta synteettistä laita.
Synteettistä haluavat moottorit on rakennettu pienemmillä ohjevälyksillä vähän joka kohdaltaan.
Aikoinaan ysärin loppupuolella eräs kaveri vaihto 4x4 chevyyn öljyjä, 6.2D koneeseen, ja lisäili sit niitä jätteitä sen kulkineen vaihteistoon, eli automaagiloodaan, TH-350 askiin.
Nikottelematta se tomaattikin toimis, vaikka öljyvaatimusluokitus oli ATF , Dexron II
Synteettistä haluavat moottorit on rakennettu pienemmillä ohjevälyksillä vähän joka kohdaltaan.
Aikoinaan ysärin loppupuolella eräs kaveri vaihto 4x4 chevyyn öljyjä, 6.2D koneeseen, ja lisäili sit niitä jätteitä sen kulkineen vaihteistoon, eli automaagiloodaan, TH-350 askiin.
Nikottelematta se tomaattikin toimis, vaikka öljyvaatimusluokitus oli ATF , Dexron II
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Sopiva öljy?
jep meillä ollu Taavissa ja Natikassakin kokoajan mootorissa mitä lie 20w tai 10w ja Taavin voimansiirroissa hypoidi,Natikassa on vissiin hydrauliikassa moottriöljyn joku laitellu,noilla on pelanneet kokoajan.
Tuntuu että mitä useamman mielipidettä näistä kyselee niin yhtä monet vastaukset saa,jotenka pitäydyn noissa mitä on ennenkin ollu.
Tuntuu että mitä useamman mielipidettä näistä kyselee niin yhtä monet vastaukset saa,jotenka pitäydyn noissa mitä on ennenkin ollu.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sopiva öljy?
Mielipiteitä eri öljyistä on loputtomiin mutta todellista tietoa ei niin paljon. Ja riippumatta siitä mitä suosittelee, on se aina jonkun mielestä väärin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Sopiva öljy?
Joo, Olle on oikeassa. Toisaalta jokainen tulkoon autuaaksi uskossaan.
Minusta kuitenkin koneen valmistaja suosituksiaan tehdessään on ollut tietoinen mikä on omalle tuotteelle sopivaa. Niitä ohjeita kannattaa ainakin jollain tavalla myötäillä.
”Väärän” öljyn käyttäminen on vähän kuin tupakan poltto tai ylenmääräinen viinan kanssa läträys. Aluksi ei huomaa mitään ongelmaa, kivaa vain on. Mutta sitten ajan kanssa saattaa kostautua lääkärikierteenä tai ennenaikaisina kuoppabileinä. Tietysti sitten sekaan mahtuu myös semmoisia tervaskantoja, jotka kaikesta yrittämisestä huolimatta elävät satavuotiaiksi ilman keuhkosyöpää tai maksan posahdusta.
Kerrottakoon vielä yksi tosijuttu, autoista kylläkin. Konemies henkeen ja vereen hommasi itselleen uuden auton, ei nyt ihan suoraan pakasta, mutta sen verran uusi että oli näitä (yli)pitkiä huoltovälejä. Tuli ensimmäinen öljynvaihdon aika ja öljyksi tankattiin luottoöljy Mobil ykköstä, mitä oli konemiehen perheessä menestyksekkäästi käytetty kaikkiin autoihin jo 30 vuoden ajan. Auto ajoon, ja sitä iloa kesti muutaman (kymmenen) kilometrin. Auto lakkas liikkumasta ja syyksi paljastui jaon häviäminen koneesta. Autossa oli näitä uusimpia autotehtaiden hömpötyksiä, jakoremmi moottorin sisällä. Ei remmi kestäny luottoöljyä vaan olisi pitänyt laittaa tehtaan suosittelemaa juuri tähän moottoriin suunniteltua omaa öljyä. Nimiä ei ole mainittu eikä paikkaa eikä tarkkaa aikaa, ettei jutun kertojaa tai kohdetta pysty tunnistamaan. Sen pituinen se.
Minusta kuitenkin koneen valmistaja suosituksiaan tehdessään on ollut tietoinen mikä on omalle tuotteelle sopivaa. Niitä ohjeita kannattaa ainakin jollain tavalla myötäillä.
”Väärän” öljyn käyttäminen on vähän kuin tupakan poltto tai ylenmääräinen viinan kanssa läträys. Aluksi ei huomaa mitään ongelmaa, kivaa vain on. Mutta sitten ajan kanssa saattaa kostautua lääkärikierteenä tai ennenaikaisina kuoppabileinä. Tietysti sitten sekaan mahtuu myös semmoisia tervaskantoja, jotka kaikesta yrittämisestä huolimatta elävät satavuotiaiksi ilman keuhkosyöpää tai maksan posahdusta.
Kerrottakoon vielä yksi tosijuttu, autoista kylläkin. Konemies henkeen ja vereen hommasi itselleen uuden auton, ei nyt ihan suoraan pakasta, mutta sen verran uusi että oli näitä (yli)pitkiä huoltovälejä. Tuli ensimmäinen öljynvaihdon aika ja öljyksi tankattiin luottoöljy Mobil ykköstä, mitä oli konemiehen perheessä menestyksekkäästi käytetty kaikkiin autoihin jo 30 vuoden ajan. Auto ajoon, ja sitä iloa kesti muutaman (kymmenen) kilometrin. Auto lakkas liikkumasta ja syyksi paljastui jaon häviäminen koneesta. Autossa oli näitä uusimpia autotehtaiden hömpötyksiä, jakoremmi moottorin sisällä. Ei remmi kestäny luottoöljyä vaan olisi pitänyt laittaa tehtaan suosittelemaa juuri tähän moottoriin suunniteltua omaa öljyä. Nimiä ei ole mainittu eikä paikkaa eikä tarkkaa aikaa, ettei jutun kertojaa tai kohdetta pysty tunnistamaan. Sen pituinen se.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Sopiva öljy?
Näiden loputtomien omien mielipiteiden oikeiksi väittäminen ja todistelu riittää nyt minulle. Lopetan neuvojen antamisen ja öljylaaduista keskusteleminen tähän. Käyttäköön jokainen mitä hän parhaaksi näkee.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Sopiva öljy?
Eipä tuo mitään mutta kun ovat laittaneet ihan korjaamoissakin vääriä öljyjä vääriin paikkoihin ja sitten joutuneet asiakkaalle korvaamaan aiheuttamansa.
Sempä vuoksi en vanhoihin vaihtele,laatuja/merkkejä jos ovat pelanneet,uusia laitteita meiltä taas ei löydykkään jotenka niistä on taas minun turha mitään mainitakkaan.
Sempä vuoksi en vanhoihin vaihtele,laatuja/merkkejä jos ovat pelanneet,uusia laitteita meiltä taas ei löydykkään jotenka niistä on taas minun turha mitään mainitakkaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sopiva öljy?
Näinpä. Muistuu mieleen tuttavapiiristä yksi tapaus jossa bensamoottorilla varustettua chevy vania huollettiin liikkeessä "isolla rahalla" ts. vaihdeltiin kaikki öljyt yms. Moottoriin oli kaadettu parasta täyssynteettistä öljyä mitä verstaalla oli tarjota. Seurauksena oli kiertokangen laakeroinnin vaurioituminen jo muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen.Tessu kirjoitti:Eipä tuo mitään mutta kun ovat laittaneet ihan korjaamoissakin vääriä öljyjä vääriin paikkoihin ja sitten joutuneet asiakkaalle korvaamaan aiheuttamansa.
Omistajan avuliaat "ystävät" sittemmin tuhosivat moottorin liki täydellisesti, mutta se on sitten jo oma tarinansa.
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: Sopiva öljy?
Näin välillä käy ja tuo on paha kun on vanhat laitteet ja ei enää saa sitä öljyä mitä on vuoskymmeniä sitten saanu,kukaan ei tunnu tietävän mitä sitten tänäpäivänä uskaltaa laittaa... ei ainakaan kukaan takaa mitään että käy.
On vaan kuluttajan kannalta kallis juttu jos joku paikka lopullisesti hajoaa niin ei monella riitä rahat enää laitattaa kuntoon.
On vaan kuluttajan kannalta kallis juttu jos joku paikka lopullisesti hajoaa niin ei monella riitä rahat enää laitattaa kuntoon.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Mikä olis sopiva öljy case1394 takapyöräkoteloihin
» DB 996 4WD -79 etuperän öljy ?
» DB 1212 vaihteisto öljy
» 1390 ohjaustehostimen öljy
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
» DB 996 4WD -79 etuperän öljy ?
» DB 1212 vaihteisto öljy
» 1390 ohjaustehostimen öljy
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa