1390 ohjaustehostimen öljy
+3
outsider
OlleK
jounitapio
7 posters
Sivu 1 / 1
1390 ohjaustehostimen öljy
Tuosta 1390 orbitrolin ääntelystä oli paikallisen traktorihuollon kanssa puhetta, meinas huoltomies että laita ATF-öljyt ohjaus tehostimeen niin hiljenee. Eikös siellä ohjekirjan mukaan pitäs olla 10-30W? Saattaako ne joskus lurahtaa sitte koneeseen ne öljyt, kun stefa rupeaa vuotaan?
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Öljyn laatu ei vaikuta ohjauksen ääntelyyn. Ääntely johtuu putkiston värinästä eikä sitä oikein saa pois millään konstilla. Aikanaan kokeiltiin asentaa putkimallisia värinän vaimentimia pumpun paineputkeen, mutta siitä ei oikein ollut kustannuksia vastaavaa apua. Ääntely ei paljonkaan vähentynyt , joissakin tapauksissa ei ollenkaan. Tarkista, että kaikki putket kulkevat vapaasti niin, että ne eivät ota kiinni mihinkään eivätkä ole pakotettu paikoilleen. Traktorin ohjauksessa on aina ollut traktorin yleisöljyä (TOU tai STOU) SAE 10W-30, GL4. Jos ohjauksessa halutaan käyttää ATF on se tietenkin mahdollista, mutta silloin täytyy koko järjestelmä tyhjätä ja huuhdella ennen automaatti öljyn käyttöönottoa. Yleisöljy ja ATF eivät tule toimeen keskenään, siitä aiheutuu useimmiten öljyseoksen voimakas vaahtoaminen ja seurauksena voi olla traktorin ohjattavuuden menettäminen. Mikäli pumpun akselin stefa vuotaa ATF öljyä moottoriin (voi tapahtua moottorin ollessa pysäytettynä), on seurauksena moottoriöljyn voiteluominaisuuksien väheneminen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Ääntelyyn ATF-öljy tuskin auttaa kuten Olle kertoi.
Mutta muuten voi olla ATF-öljyllä miellyttävämpi käyttää.
Minulla oli aikanaan 1394 4-veto ja siinä etunostolaite puskulevyllä.
Kesäkuumilla kun paljon rattia tarvi pyöritellä niin ohjaus sattoi mennä kankeaksi.
Vaihdoin ATF-öljyyn niin ongelma poistui.
Mutta muuten voi olla ATF-öljyllä miellyttävämpi käyttää.
Minulla oli aikanaan 1394 4-veto ja siinä etunostolaite puskulevyllä.
Kesäkuumilla kun paljon rattia tarvi pyöritellä niin ohjaus sattoi mennä kankeaksi.
Vaihdoin ATF-öljyyn niin ongelma poistui.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Josko pumppu on jakopäässä rataskäyttöisenä, niin moottoriöljy sisään....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Ärsyttää vaan hirveesti toi zzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzz, varsinkin kun ajaa suoralla tiellä.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Sihinä johtuu sitä, että ohjausventtiilin ahtaista rei'istä pakotetaan öljyä aina, kun ohjauspyörää käännetään vain hieman. Ohjauspyörän kääntäminen aiheuttaa tarpeen vastaohjaukseen ja sihinä konsertti on valmis. Yritä olla sahaamatta ohjauspyörällä, ei se traktori karkaa käsistä ja tien kallistuksien muutokset eivät vaikuta mitään etupyörien kulmaan koska ohjaussylinterin sisällä oleva öljy lukitsee ohjauksen paikalleen kunnes käännetään ohjauspyörää. Jos ohjaus ei pysy linjassa, saattaa syy olla väljyyttä ohjausnivelissä tai ohjauksen muissa osissa. Moni auton kuljettaja sahaa myös ohjauspyörää edes takaisin, täysin turhaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Joo Olle ottikin tuon huomionarvoisen asian esille. Monen suharin kyydissä olleena olen pannut merkille juurikin turhan ratin vatkaamisen. Isäukkoni oli yksi pahimpia. Yritin kärsivällisesti "opettaa" häntä lopettamaan turhan vatkaamisen ja perustelin asiaa sillä että tiet sotien jälkeen olivat vielä aika heppoisia sorateitä ja autot samoin että ehkä silloin joutui pakostakin enepi sahaamaan mutta nykyisin ei enää tarvi. Vaikeaa hänen oli tavasta luopua mutta hiukan kuitenkin. Vanhemmassa traktorissa on kyllä usein jo väljyyttä nivelissä mutta ei sitäkään tarvitse jatkuvasti "oikaista" vallankaan hydr ohjauksissa.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Sillonhan se just sihiseekin, kun ajaa suoraan. Vaikka kuinka yrittää pitää paikoillaan, niin zzzzzz zzzzzzzzzzz zzzzzzzzzz. Kääntäessähän se on hiljaa. Ainaski tuossa mun kamppeessa. Radio kuulosuojaimia vaan isommalle, lujuuttaan tieten sihisee.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Ei sihise jos et koske ohjauspyörään. Älä yritä pitää ohjauspyörää paikallaan, se pysyy itsestään paikallaan. Ne pienet liikkeet aiheuttavat sihinän, koska öljyä tungetaan pienistä aukoista. Kun käännetään kunnolla, suurenee tiehyet öljyä varten ja sihinää ei esiinny.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Elettiin vuotta 1977,taloon tuli uusi sekura korkiakoppitaavi putkiselectojen jälkeen,kyllä oli yhtä juhlaa,hytti oli tosi hiljainen,vaihteensiirto toimi hyvin kevyesti ja liukkaasti,sammuttimien,käsikaasun ym. vivut ei tuonu resonanssia hyttiin,ohjauksessa hyvin vaimea pieni sihinä,ei häiritsevä ollenkaan,jotain huonoakin oli kun ei tahtonu sopia rakennuksiin ja työkoneet otti hyttiin kiinni,ohjaamoon kulku vaikeaa mutta ne ei ylitsepääsemättömiä kumminkaa.
Tultiin -80 luvulle,tanskalainen pyöreä sekura yhistettiin kanttiseen konepeltiin jota oli luiskattu nokalta,hytin sijoitus rungolla oli keskempänä ja hyvin lähellä runkoa, nyt työkoneet sopi paremmin nousemaan rikkomatta ohjaamoa,kulkuaukot hyttiin oli väljemmät,kaikki näytti menevän parempaan suuntaan,ensimmäiset maantiesiirtymäreissut toin eteen karun arjen,ohjaus äänteli hurjasti,ouuu,vouu,zzz jne.,ohjauspyörään tuli lisäksi moottorin tärinä voimakkaasti,roiskeleppakumia yrittivät survoa kojetaulun ja rattiputken väliin josko ratti rauhottuis vanhemman mallin tasolle mutta ei.
Oltiin palattu silenta-aikaan.
Lisäksi vaihteensiirto tarvitsi voimaa aikasempia malleja enemmän,sammuttimien tankojen kautta tuli monenlaista ääntä hyttiin,korvien korkeudella oli ikävä kumu maantienopeuksissa,konepellin nokasta hieman haukotteleva yläpelti huoltojen aikana ei tuonu kiitosta,alas sijoitettu hytti aiheutti ongelmia kettinkien kanssa,alle sijoitetut tankit riikkoontui helposti metsäajossa ja pakkastoimivuus heikkeni kun polttoaine ei kulkenu lämpimien sivupeltien alla enää.
Uudistus oli hyvä mutta ei täydellinen.
Ohjauksen melun poistaminen on iso työ -90 sarjalaisissa,jotkut ihmiset ei siedä tuontyylistä melua ollenkaan,kaikki putkilinjat pitää korvata kumiputkilla,paineputkeen pitää lisäksi rakentaa äänenvaimennin joka täytyy valmistaa itse,yksi sellainen on täällä tehty.
Kukaan ei voi ajaa 1390 mallilla tiellä tekemättä korjauslikettä vaikka kone olis pakasta vedetty.
Olen kirjoitellu muistiinpanoja yli 50 v kestäneestä taavettiajoista ,mielenkiintoisia lisiä ihan viimepäivinä,eka kerroista traktorikaupoilla ihan tämänkeväisiin asti on tarkoitus kirjoitella,tämä oftopikkia kyllä.
Tultiin -80 luvulle,tanskalainen pyöreä sekura yhistettiin kanttiseen konepeltiin jota oli luiskattu nokalta,hytin sijoitus rungolla oli keskempänä ja hyvin lähellä runkoa, nyt työkoneet sopi paremmin nousemaan rikkomatta ohjaamoa,kulkuaukot hyttiin oli väljemmät,kaikki näytti menevän parempaan suuntaan,ensimmäiset maantiesiirtymäreissut toin eteen karun arjen,ohjaus äänteli hurjasti,ouuu,vouu,zzz jne.,ohjauspyörään tuli lisäksi moottorin tärinä voimakkaasti,roiskeleppakumia yrittivät survoa kojetaulun ja rattiputken väliin josko ratti rauhottuis vanhemman mallin tasolle mutta ei.
Oltiin palattu silenta-aikaan.
Lisäksi vaihteensiirto tarvitsi voimaa aikasempia malleja enemmän,sammuttimien tankojen kautta tuli monenlaista ääntä hyttiin,korvien korkeudella oli ikävä kumu maantienopeuksissa,konepellin nokasta hieman haukotteleva yläpelti huoltojen aikana ei tuonu kiitosta,alas sijoitettu hytti aiheutti ongelmia kettinkien kanssa,alle sijoitetut tankit riikkoontui helposti metsäajossa ja pakkastoimivuus heikkeni kun polttoaine ei kulkenu lämpimien sivupeltien alla enää.
Uudistus oli hyvä mutta ei täydellinen.
Ohjauksen melun poistaminen on iso työ -90 sarjalaisissa,jotkut ihmiset ei siedä tuontyylistä melua ollenkaan,kaikki putkilinjat pitää korvata kumiputkilla,paineputkeen pitää lisäksi rakentaa äänenvaimennin joka täytyy valmistaa itse,yksi sellainen on täällä tehty.
Kukaan ei voi ajaa 1390 mallilla tiellä tekemättä korjauslikettä vaikka kone olis pakasta vedetty.
Olen kirjoitellu muistiinpanoja yli 50 v kestäneestä taavettiajoista ,mielenkiintoisia lisiä ihan viimepäivinä,eka kerroista traktorikaupoilla ihan tämänkeväisiin asti on tarkoitus kirjoitella,tämä oftopikkia kyllä.
Vierailija- Vierailija
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
mielenkiintoinen kirjoitus case 1690:llä.olis mukava kuulla muitakin muistiinpanoja 50vuoden taavetti ajoilta.
harrastaja- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 153
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
Siinämielessä muistiinpanot on tehty että julkaisisin ne joskus,kuitenki aika on muuttunu senverran eri suuntaan että muistelut pitäisi kirjoittaa ehkä muistelublogina
Vierailija- Vierailija
Vs: 1390 ohjaustehostimen öljy
jounitapio kirjoitti:Sillonhan se just sihiseekin, kun ajaa suoraan. Vaikka kuinka yrittää pitää paikoillaan, niin zzzzzz zzzzzzzzzzz zzzzzzzzzz. Kääntäessähän se on hiljaa. Ainaski tuossa mun kamppeessa. Radio kuulosuojaimia vaan isommalle, lujuuttaan tieten sihisee.
Muut tuossa nostivat näitä perusominaisuuksia esille että ohjaus ei näissä ole ihan äänetön ole, mutta ei myöskään niin äänekäs että kuulosuojaimia tarvitsisi. Itse tekisin kuitenkin niin että avaisin ohjauspumpun suodatinkotelon, kiertäisin ylipaineventtiilin irti paikaltaan ja tarkistaisin sen o-renkaan kunnon. O-rengas kovettuu aikaa myöten ja alkaa päästää öljyä ohitseen takaisin suodattimelle päin(aiheuttaa suodattimen hajoamisen). Se saattaa aiheuttaa tuon paikallaankin ollessa kuuluvan sihinän.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 35
Similar topics
» DB 996 4WD -79 etuperän öljy ?
» Sopiva öljy?
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
» Paras öljy traktorivanhukselle
» Ohjaustehostajan öljy häviää jonnekin.
» Sopiva öljy?
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
» Paras öljy traktorivanhukselle
» Ohjaustehostajan öljy häviää jonnekin.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa