DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
+2
OlleK
Hallis
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Hei ekan viestin muodossa kaikille!
DB 990-996-1290 tmv olis mieluinen, varsinkin lämpysellä kopilla.
Tuli mieleen kysymyksiä kuitenkin.
Onko Sekura koppi hyvä, tarviiko kuulosuojaimia? Sopii siihen kai linko ja perälevy, ettei takalasi hajoa?
(semmosta moittivat jossain)
Saako niissä VOA, ulosoton (lingon) pyörimään moottori käynnissä? Eli onko kaksoiskytkintä?
Vanhemmissa ei ainakaan saanut kuin pois päältä
Onko vakiona miten hydrauliikkaa jos vaikka puskulevylle kääntöä ja nostoa tarvis?
Mitä olisi hyvä katella vältelläkseen kalliimpia remontteja?
Kiitoksin M!
DB 990-996-1290 tmv olis mieluinen, varsinkin lämpysellä kopilla.
Tuli mieleen kysymyksiä kuitenkin.
Onko Sekura koppi hyvä, tarviiko kuulosuojaimia? Sopii siihen kai linko ja perälevy, ettei takalasi hajoa?
(semmosta moittivat jossain)
Saako niissä VOA, ulosoton (lingon) pyörimään moottori käynnissä? Eli onko kaksoiskytkintä?
Vanhemmissa ei ainakaan saanut kuin pois päältä
Onko vakiona miten hydrauliikkaa jos vaikka puskulevylle kääntöä ja nostoa tarvis?
Mitä olisi hyvä katella vältelläkseen kalliimpia remontteja?
Kiitoksin M!
Hallis- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Sekura S74 on kyllä hyvä ohjaamo, verrattuna muihin sen aikeisiin ohjaamoihin. Työkoneen työntövarren kiinnityskolmio ei ota kiinni ohjaamoon jos työkone on rakennettu standardin mukaan ja nostovarret on säädetty asiantuntevalla tavalla. Työkoe saattaa myös ottaa kiinni ohjaamoon jos työntövarsi on kiinnitetty liian korkealle työkoneessa. Malleissa 885, 990, 995, 996, 1210, 1210, 1410 ja 1412 on vuosimallista 1976 vakiona S 74 ohjaamo. Malleissa 1190, 1194, 1290, 1294, 1390, 1394, 1490, 1494, 1594, 1690 ja 1694 on vakiona Sekura S 80 ohjaamo. S80 ohjaamo on tietenkin kehittyneempi ja hiljaisempi kun S74, mutta kummassakaan ohjaamossa ei tarvitse käyttää kuulosuojaimia. Vanhemmat Yle ja Klippan ohjaamot ovat sitten asia erikseen. Voimanotto pysähtyy kaikissa Taaveteissa kytkinpoljinta painettaessa (esimerkiksi 885, 990,995, 1190, 1194, 1290, 1294) tai käsikytkintä käytettäessä (esimerkiksi 996, 1210, 1212, 1410, 1412, 1390, 1394, 1490, 1494, 1690, 1594, 1694) jolloin kytkentä ja pois päältä kytkentä onnistuu. Voimamottoa ei saa päälle eikä pois ilman että käytetään joko jalka tai käsikytkentä (riippuen kytkimen rakenteesta). Jos voimanotto ei pysähdy kytkintä käytettäessä on kytkimessä vika. Vanhemmissa koneissa on vakiona 3-tieventtiili josta saadaan ulos kaksi yksitoimista ulosottoa ja uudemmissa koneissa on vähintään yksi kaksitoimiventtiili. 990 mallissa ei ole vakiovarusteena kaksitoimiventtiiliä. Puskulevyn kääntö vaatii kaksitoimiventtiilin. En ymmärrä mitä nostoa puskulevy vaatisi nostolaitteen käytön lisäksi. Sellaista maataloustraktoria ei olekaan jossa ei olisi nostolaitteetta. Jos sinulla ei ole kokemusta traktoreista, ota joku asian tunteva henkilö mukaan tarkistamaan traktorin toiminnat. Suosittelen Taavettia tuntevaa maatalon isäntää.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Kiitos hyvästä tietopaketista eri mallien kopeista!
Kyllä traktrorit jotenkin on tuttuja, pikkutilan poika ja nytkin on MF 165 pihakoneena vaan pääosin.
Taavettiakin oon kokeillut ja siksi semoista vähän parempikoppista tekisi mieli.
Tuommoinen VOA toiminto riittää hyvin, saa kerättyä ja puhallettua kun tarvii sammuttamatta konetta.
Puskulevyllä tarkoitin eteen rakennettavaa, johon tarvitaan nostoa ja kääntöä.
Kyllä traktrorit jotenkin on tuttuja, pikkutilan poika ja nytkin on MF 165 pihakoneena vaan pääosin.
Taavettiakin oon kokeillut ja siksi semoista vähän parempikoppista tekisi mieli.
Tuommoinen VOA toiminto riittää hyvin, saa kerättyä ja puhallettua kun tarvii sammuttamatta konetta.
Puskulevyllä tarkoitin eteen rakennettavaa, johon tarvitaan nostoa ja kääntöä.
Hallis- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Jos VOA ei mene päälle moottoria sammuttamatta on kytkimessä vikaa . Todennäkösesti säädöt päin mäntyä
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Ulosoton kytkimessä on aika yleinen vika se, että pitkän käyttämättömyyden seurauksena kytkinlevy liimautuu asetelmaan. Se kyllä irtoaa useimmiten riittävällä kuormituksella kytkin pohjassa, mutta pahimmassa tapauksessa vaatii kytkimen avaamisen.
Kun etsit hyvää yksilöä, niin ota mukaan asiantuntijaksi joku, joka on ajanut paljon samanlaisella traktorilla. Kokemus auttaa toteamaan koneen kunnon nopeasti.
Kun etsit hyvää yksilöä, niin ota mukaan asiantuntijaksi joku, joka on ajanut paljon samanlaisella traktorilla. Kokemus auttaa toteamaan koneen kunnon nopeasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Hyviä kommentteja ja ohjeita asiantuntijoilta.
Yksi asia vaan jää mietityttämään alkuperäisessä viestissä. Mistä mahtaa juontua ajatus, että traktori pitää sammuttaa, siis moottori panna kylmäksi, että ulosoton saa päälle tai pois. Tuleeko se omista kokemuksista vai jostain muualta? Niinkuin tuossa jo muutamaan kertaan on todettu, ei ole olemassa yhtään ainoaa kunnossa olevaa maatalous- tai kiinteistötraktoria mikä pitäisi sammuttaa ulosoton kytkemiseksi.
Jos voimanoton kytkin on kunnossa, niin sen kyllä saa päälle sammuttamatta traktoria. Joissakin peleissä, esimerkiksi Belaruksessa sen on saanut päälle ja pois "lennossa" jo muutaman kymmenen vuotta. Päältä pois saamisessa saattaa olla ongelmia työkoneissa, joissa on suuri huimamassa. Esimerkiksi otit lingon, joka on sellainen laite. Kun ja jos vaikka avaa kytkimen, niin linko jatkaa pyörimistään melkoisen pitkän ajan ja samalla pyörittää ulosottovaihteistoa vaikeuttaen vaihteen irrottamista. Tähän vaivaan auttaa vapaakytkimellä oleva nivelakseli. Muutenkin on hyvä idea lingon kanssa käyttää vähän "kalliimpaa" mallia nivelakselia, jossa on ylikuormitussuoja (räikkä) ja vapaakytkin. Linkoon saattaa imeytyä vaikkapa klapi. Silloin linko kyllä pysähtyy siinä siunaamassa ja tietää murtopultin vaihtoa ellei ole tämä räikällä oleva akseli.
Yksi asia vaan jää mietityttämään alkuperäisessä viestissä. Mistä mahtaa juontua ajatus, että traktori pitää sammuttaa, siis moottori panna kylmäksi, että ulosoton saa päälle tai pois. Tuleeko se omista kokemuksista vai jostain muualta? Niinkuin tuossa jo muutamaan kertaan on todettu, ei ole olemassa yhtään ainoaa kunnossa olevaa maatalous- tai kiinteistötraktoria mikä pitäisi sammuttaa ulosoton kytkemiseksi.
Jos voimanoton kytkin on kunnossa, niin sen kyllä saa päälle sammuttamatta traktoria. Joissakin peleissä, esimerkiksi Belaruksessa sen on saanut päälle ja pois "lennossa" jo muutaman kymmenen vuotta. Päältä pois saamisessa saattaa olla ongelmia työkoneissa, joissa on suuri huimamassa. Esimerkiksi otit lingon, joka on sellainen laite. Kun ja jos vaikka avaa kytkimen, niin linko jatkaa pyörimistään melkoisen pitkän ajan ja samalla pyörittää ulosottovaihteistoa vaikeuttaen vaihteen irrottamista. Tähän vaivaan auttaa vapaakytkimellä oleva nivelakseli. Muutenkin on hyvä idea lingon kanssa käyttää vähän "kalliimpaa" mallia nivelakselia, jossa on ylikuormitussuoja (räikkä) ja vapaakytkin. Linkoon saattaa imeytyä vaikkapa klapi. Silloin linko kyllä pysähtyy siinä siunaamassa ja tietää murtopultin vaihtoa ellei ole tämä räikällä oleva akseli.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Väärinkäsityksiä aiheuttaa ainakin se että koneita myyvän osapuolen puheissa kaikki viat pyrkii muuttumaan ominaisuuksiksi. Asiaa tuntemattomalle on helppo myydä traktori sanomalla että se kuuluu sammuttaa voimanottoa kytkettäessä. Tähän voi vielä lisätä että se on turvallisuuden takia tms
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Sekura on hyvä ohjaamo. Kun laittaa äänieristykset kuntoon (jos ne on poistettu) niin ei tarvii kuulosuojaimia. Lämmin ja tiivis se myös on.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Äänieristettä on suht helppo laittaa vaikka enemmänkin kun uutena on ollu. Saatta tulla hiljasempi kun on uutena ollu. Melun torjunnassa kaikein tärkeintä on kuitenkin ehjät kopin kumityynyt. Mulla oli 80 luvulla 712 Valmettiin rakennettu James kaivuri josta oli kopin kumityynyt pettäny. Kopissa oli semmonen räpätys että kuulosuojaimet ei auttanu mitään piti olla korvatulpat ja kuulosuojaimet. Autonrenkaasta leikkasin uudet kumit kopin kiinnikkeisiin, sitten alko pärjäämään ilman kuulosuojaimiakin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: DB 990 -79-> hankinnassa, harkinnassa kysymyksiä
Itse uusin sisustuksen Sekuran hyttiin, ei paha homma ollenkaan. Jos entiset vaahtokumieristeet on paikallaan, niin uutta kangasta vaan päälle. Monesti näkee, että vaahtokumit on revitty kauttaaltaan irti ja silloin on enemmän hommaa kun pitää muotoilla ja kiinnittää myös eriste.
Teknisesti aloittajan kuvailemat koneet on varmatoimisia. Kun itse kevään mittaan taavettia hankin, niin kyllä niistä päällepäin huomaa melko paljon, millainen kone on kyseessä. Huollettu ja hyvin pidetty kone näyttää hyvältä. Osia on uusittu alkuperäistä vastaavilla ja rautalankaviritelmiä ei löydy.
Teknisesti aloittajan kuvailemat koneet on varmatoimisia. Kun itse kevään mittaan taavettia hankin, niin kyllä niistä päällepäin huomaa melko paljon, millainen kone on kyseessä. Huollettu ja hyvin pidetty kone näyttää hyvältä. Osia on uusittu alkuperäistä vastaavilla ja rautalankaviritelmiä ei löydy.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Similar topics
» 1390 tai 1290 case / david brown ehkä hankinnassa
» 880 kysymyksiä
» Kysymyksiä tietäjille
» DB 1390
» Tietäjille kysymyksiä...
» 880 kysymyksiä
» Kysymyksiä tietäjille
» DB 1390
» Tietäjille kysymyksiä...
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa