Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

+3
outsider
otsoni
Jyryytin
7 posters

Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  Jyryytin Ke Marras 29 2017, 20:26

On sitten muuten pikkuisen erikoisesti rakennettu tuon 90 sarjan Sekura hytin lämmityslaitteen moottori... Miten ihmeessä se moottori on voitu laittaa ensimmäisenä sinne kojetaulun sisään ja sitten vasta lisätty kaikki muut tilpehöörit siihen kojetauluun.

Mutta kysymykseen. Saako sen moottorin rungon irti jotenkin järkevästi sieltä kojetaulun sisältä, ilman että irroittaa koko kojetaulun runkoa itse hytin rungosta. Siis että pääsisi käsiksi niihin lämppärin moottorin puolella olevien ruuvien kantoihin, itse mutterit on sitten taas siellä kojetaulun "tuulitunnelisssa" ja ruuvithan nyt pyörii sitten ympäri siellä mootttorin puolella ja niihin ei saa mitenkään järkevästi otetta millään avaimella.

Saako sen lämmityslaitteen kennon irti itse moottorin puolelta, jos sen hytin etupuolella olevan levyn irroittaa? (oli ne tähti kannalla olevat ruuvit ruostuneet yllättäen niin jumiin, että niitä ei saa ilman lyöntimeisseliä irti.)
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  otsoni To Marras 30 2017, 08:07

Levy irti vaan moottoritilan puolelta.Sen saa vaikka porakärkiruuveilla takaisin,mikäli alkuperäiset katkeaa. Kenno irtoaa sitten kohtalaisen helposti pois tieltä.

otsoni

Viestien lukumäärä : 448

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  outsider To Marras 30 2017, 09:53

1594:een olen lämppärimoottorin vaihtanut.
Sen kojelaudan kyllä irroitin mutta ulkopulelta en irroittanut mitään.
Ne mainitsemasi mutterit liimasin paikoilleen ennen uudelleenkasausta.

94 sarjan hytti voi toki olla erilainen kuin 90-sarjan ,en tiedä

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  tv43 To Marras 30 2017, 12:58

otsoni kirjoitti:
Ohjaamon puolelta kuten outsider kirjoitti.Ratti, käsikaasu, mittarinvaijeri,johtosarja oikealta lattianrajasta ,hs-vaijeri ja 4 kiinnitysruuvia irti, niin konsoli pitäisi nousta pois.Kennon joutuu yleensä viimeistään kasausvaiheessa irrottamaan( vesiä ei tarvi poistaa?), että saa kiinnitysruuvit takaisin.Muovisien lehtojen irroituksessa varovaisuutta, etteivät hajoa käsiin.Kasaaminen onnistuu myös väärinpäin pyöriväksi yhtä helposti kuin oikeinkin Very Happy

Näiden aikaisempien ohjeiden mukaan 1490 remontti onnistui . Käsikaasua en irrottanut , sahasin
konsoliin kolon ja sain nuljattua pois . Muistaakseni moottorin takaa jäi keskimmäinen ruuvi pois .
Muut oli suht helppoja , kennoon en koskenut .
Puhallin ei aina lähtenyt pyörimään . Hiilet ja kollektori oli kunnossa , joten puhdistin ja kasasin
Moottorin . Sen jälkeen on pelittänyt .

tv43

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  Jyryytin To Marras 30 2017, 20:03

No joo. Sainpas sen moottorin irti.
Kun sen moottoritilan puolella olevan pellin otti pois, niin sai lämppärin kennon pois edestä ja pääsi käsiksi lämppärinmoottorin ruuveihin. Eli onneksi ei tarvinut koko kojelautaa pudottaa irti.
Tälläisen rakennustekniikan voisi kuvitella olevan autoissa, mutta että traktorinkin hytissä pitää "puolet hyttiä" purkaa pois edestä, että pääsee lämmityslaitteen moottoriin käsiksi...
Jos nyt sitten tuota moottoria ei enään toistakertaa minun tarvitse laittaa kuntoon. Rolling Eyes

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori 20171112
90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori 20171114
90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori 20171111
90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori 20171113
90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori 20171110
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  Jyryytin Su Joulu 03 2017, 17:17

Tässä kun osia odottelen maailmalta saapuviksi, niin puhdistin hytin lattiaa ruostemuhjusta ja muusta törystä. Siinä samalla tulin huomanneeksi, että kaasupolkimen juureen on jopa rasvanippa laittettu. Tuota nippaa olen mielessäni jo useampaan otteeseen kaivannut, kun kaasupoljin tahtoo jumitella kun traktori on pidempään seisonut käyttämättömänä ja varsinkin juuri talviaikaan. Nippa on ollut hyvin piilossa lattiamaton alla ja kun se on vielä polkimen sivussa, niin sitä ei edes äkkiä näe kun oikeanpuolen oven kohdalta katsoo kaasupoljinta.

Nippaan rasvaa ja johan alkoi kaasupoljin palautua kevyesti yläasentoon.  Kuinkahan moni tuosta rasvanipasta on edes tietoinenkaan ?
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  tv43 Su Joulu 03 2017, 18:16

Pitääpä tarkistaa , ei ollut tietoa .

tv43

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  Tessu Ti Joulu 05 2017, 01:03

Tämähän näyttää ihan siltä Brittihuumorilta mitä oli -60-70 luvun Brittiautoissakin,jos olit erehtynyt pulttailemaan mankkoja sun muita mittaristoja juurikin siihen lämppärin kohdille kojetaulun alle niin eipä saanu lämppäriä enää ikinä helposti pois,keskikonsolitkin oli tiellä,että ei se aina helppoa ole juu!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  1690 metsä Ti Joulu 05 2017, 20:19

Hyvä löydös toi kaasupolkimen rasvanippa,, aika hyvin on piilossa kyllä. Aikoinaan kun 1490 ostin oli kaasupoljin ruostunu täysin jumiin. Joku vaari oli sillä ajellu pelkällä käsikaasulla.

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  Tessu Ti Joulu 05 2017, 21:39

Noin muuten oli melkeen käyny meijän 850 Taavissakin vanha ukko kun ajeli pelkästää käsikaasulla niin jopas oi jalkakaasu jäykkä,sitte kun rasvasin niin herkisty hetkessä.
Monista muistakin laitteista olen kaikenmoista rasvaillu,millon ovenkahvoja autosta kun kahvat jäi pystyyn eikä palautunu ales ollenkaan,joskus taas kaasuvivustoa,penkinsäätöjäkin kun menneet rojua täyteen ja ruostuneet kiskot ym periaate onkin että mikä liikkuu se rasvataa ja sillä millä pitääkin ei väärillä aineilla.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  Jyryytin Pe Joulu 08 2017, 19:14

Jos oli hankala saada tuota puhallinta irti kojetaulun kätköistä, niin kyllä olisi vielä tuplasti hankalampi ollut saada paikoilleen se lietso, jos olisi pitänyt alkuperäisillä ruuveilla ja muttereilla saada se paikoilleen...
Koitin olla kätevä emäntä ja liimasin ne RUUVIT puhaltimen koteloon kiinni. No ideana ihan hyvä, mutta käytännössä ei toimi kun se kotelo ei sitten mahdu menemään paikoilleen, kun ne ruuvit ottaa kiinni sitten kojetaulun runkoon scratch
Irroittelin sitten ne ruuvit sieltä liimauksistaan, ja sitten vasta kokeilin että olisihan sen puhaltimen saanut myös menemään sieltä kennon reiästä sisään... Voi pee..

Lopuksi kuitenkin tein niin, että tein M6 kierteet siihen puhaltimen koteloon ja porasin kojetaulun reiät 6,5mm, niin näin sain kuudenmillin ruuveilla kiinni sen kotelon kojetauluun. Eihän niitä ruuveja voinut tietenkään kovin tiukalle voinut vetää, mutta ruuvien alla on nyt tähtialuslevyt, niin eiköhän tuo kotelo nyt pysy paikoillaan.





Vielä kun saisi kytkimen pääsylinterin tiivistesarjan, niin voisi tuon kojetaulun niputtaa kokonaan kiinni.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  TIKO La Joulu 09 2017, 22:13

Kyllähän se kaasupolkimen nippa aika piilossa on. Omani 1390 löysin kyllä jo kauan sitten. Sattumalta samalla operaatiolla, lattiasonnan putsauksella. Very Happy

Puhaltimet vaihdettu 3 traktoriin pitkällä kaavalla, kojetaulusta päin.. Nuo ikh vehkeet tärisee enemmän, ratissakin tuntuu jos suurimmalla teholla.. Alkuperäinen ei täristä kojelautaa niinpaljoa
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  Tessu Su Joulu 10 2017, 00:26

Eikös teillä ole ohjekirjoja vai eikö niissä nykyään enää ole rasvauskohteistakaan mitään sanottu? entisaikaan kyllä oli

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  tv43 Su Joulu 10 2017, 09:19

Tessu kirjoitti:Eikös teillä ole ohjekirjoja vai eikö niissä nykyään enää ole rasvauskohteistakaan mitään sanottu? entisaikaan kyllä oli
Oikein piti tarkistaa , -82 kirjasta ei osunut silmiin kaasupolkimen rasvausta .

tv43

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  1690 metsä Su Joulu 10 2017, 10:42

Kirjoja löytyy kyllä 1594 - 1694 ja 885 - 1210 mut 90 sarjaan ei, mut noilla pärjää. Vähn kokemustakin noista on, 995 vuodelta 72 tuli taloon vuonna 76 olin sillon 7 v. Traktorin ajo oli opeteltu jo parivuotta aijemmin. Kaikki huollot ja remontit on aina tehty kotona.

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  Jyryytin Su Joulu 10 2017, 11:05

Minä myös tarkistin samanpäivän iltana ohjekirjan kun tuon nipan löysin, mutta ei siellä ollut mitään puhetta tuon kaasupolkimen nipan rasvaamisesta...
Vähän muutenkin suurpiirteinen tuo ohjekirja on huoltokohteiden suhteen.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori Empty Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori

Viesti  Tessu Su Joulu 10 2017, 19:52

Eipä nuo tunnu juu aina antavan niitä kohteita mitä pitäis tehdä,no vanhoissa Taaveissa on kans nippa ja se onneksi näkyykin.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa