Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1290 vaihdelaatikko

+7
Jyryytin
pauli
mattkau
jusape
David
outsider
Artok
11 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok Ke Loka 04 2017, 20:01

Terve

Hajosi tuollainen messinkinen vaihteensiirtäjä vaihdelaatikosta, niin piti se ottaa työn alle ja selvisi että ei tuo nyt laatikon ainoa vika ollutkaan.
Osaisikohan kukaan sanoa mikä merkitys tuollaisilla jousilla on laatikon toimintaan (numerolla 16 tuossa kuvassa)? Suodattimesta löytyi yksi ja muitakin on matkan varrella kadonnut. Jos nuo on kovinkin tärkeitä, mistähän kannattaisi alkaa katselemaan uusia.
1290 vaihdelaatikko Jousi10

Seuraava asia mikä mietityttää on tuo rattaiden kunto. Olisikohan syytä etsiä parempia vai vieläköhän tuo kestäisi/toimisi? Ilmeisesti traktorilla ajeltu huonolla kytkimellä vähän turhan pitkään..
1290 vaihdelaatikko Rattaa10

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  outsider Ke Loka 04 2017, 20:31

Kyllä noilla rattailla ajelee vielä pitkään ,turha niitä on alkaa vaihtamaan.

Nimimerkki David laittoi pari vuotta sitten 1410:n laatikkoa ja hän laittoi nuo uudet jouset.
Kysyppä häneltä yv:llä jollei muuten herää ,mistä jouset hommasi.
Luultavasti ihan Casen varaosilta mutta varmista.


outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1903

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  David Ke Loka 04 2017, 23:08

Juu elikkäs kyseinen paikka tuli itselle tutuksi noin pari vuotta sitten. Mikäli noi jouset on rikki/puuttuu, niin 2 ja 3 vaihde (synkronointeineen) ei toimi niinkuin pitäisi. Itselläni oli mennyt 1410:pin "synkropakasta" toisesta päästä kaikki 3 jousta rikki, (jousethan aikaa myöten kuluu synkropakassa toiselta syrjää, ja kun jouset ovat kuluneet tarpeeksi ohuiksi, niin jousi/jouset menee poikki, ja tippuu loodan pohjalle). 1410:ssäni jousien puuttuminen synkropakan toisesta päästä ilmeni siten, että 2 vaihde "ronahteli" pahasti päälle laitettaessa, ja jos pidätti traktorin 3 vaihde päällä paikoilleen, niin 3 vaihdetta ei meinannut saada millään pois päältä. Eli vaikka kyseiset jouset ovat mitättömän pienet, niin ne ovat sitäkin tärkiemmät. Uusia jousia saa sekä Pihlajaniemeltä, että Casen tiskiltä, itse ostin kys. jouset Casen tiskiltä, jouset maksoivat 6€/kpl, ja niitähän on sielä kaikkiaan 6 kpl (uusi kaikki kerralla, koska ne muutkin on jo varmasti huomattavasti kuluneet). Toimitusaikaa noilla jousilla taisi muistaakseni olla jotain 3-4 päivää... Jousien paikalleen laitto/tämmäys onkin sitte kellosepän puuhaa Evil or Very Mad  Mikäli laitat jouset silleensä paikoilleen ja kokoat laatikon, niin saattaa olla ettet saa "kirveelläkään" 2 ja/tai 3 vaihdetta päälle, itselläni kävi noin, mutta onneksi testailin vaihteita vielä "laatikko pöydällä" ennenkuin kokosin laatikkoa traktoriin... no, jouduin kummiski laatikon purkamaan vielä uudelleen lähes atomeiksi... Evil or Very Mad  Eli joudut "herkistelemään" kaikki 6 kpl jousia saman kaltaisiksi siten, että kun puristat irrallaan olevan synkropakan ulkoreunalla olevaa liikkuvaa "helaa", sormenpäillä kämmenpohjia vasten, niin kohtuullista sormivoimaa käytettäessä synkropakan pitäisi saada "klapsahtelemaan" kumpaankin ääriasentoon, ja sormivoiman tarve pitäisi olla melko lailla sama kumpaankin suuntaan "klapsutellessa". Jos jätät jouset liika tiukoiksi, niin ei mene 2 tai/ja 3 vaihde päälle, ja jos jouset tulee liika ns. "pehmoisiksi", niin synkrot tulee melko varmasti "rusahtelemaan"... Itselläni taisi mennä tossa jousien herkistelyssä 2-3 tuntia, että sain ne mallilleen...  Tuota "sivuakselilla" olevaa ratasta en pitäisi vielä hälyttävän pahana, koska mieleeni on jäänyt erään vanhan huoltomiehen sanomana, että on nähnyt joskus tapauksia, että jopa reilu puolet hampaista oli kulunut  Laughing  Tuohan on joko 1 tai pakin ratas (en nyt muista tarkalleen kumpi), ja rattaat kuluu tommoseksi kun paikaltaan lähdettäessä "rusautetaan" (heti kytkin painettua pohjaan) joko ykkönen tai pakki päälle... hyvä konsti tuohon (joka on hyvä monessa muussakin koneessa, joissa esim. synkronoimaton 1 tai pakkivaihde) on se, että ns. "pidättää" vaihteiston pyörimisen (kun kytkin on painettu pohjaan) käyttämällä vaihdetta joko 2 tai 3 vaihteen synkrolla, ennenku "rusauttaa" suoraan sykronoimattoman 1 tai pakkivaihteen päälle. Mikäli vaihteiston rattaissa ei ole lohjenneita taikka puuttuvia hampaita, niin en murehtisi noista rattaista. Tarkasta laakerit samalla, kun joudut kumminki laatikon purkamaan. Ennen purkua, tarkasta ainakin "sivuakselin" päittäisvälys, jollekka on annettu tarkat raja-arvot, tällöin saat tietoon että pitääkö laakereita ainakin tämmäillä.
David
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  David Ke Loka 04 2017, 23:50

Tuli vielä mieleen asian tynkää kun synkropakkaa "pyörittelet" käsissäsi, eli synkropakan päissä on isot pyöreät "renkaat" jotka ovat ulkoreunoiltaan kartiot, tuolla kartiopinnalla pitäisi olla (kuparin värinen) pinnoite "kitkapinta", mikäli sykroja ei ole "ajettu loppuun". Sekä 2 ja 3 rattaassa on ulkoreunoiltaan kartiot "ulokkeet" joiden sisään tuon sykropakan kartioteunainen "rengas v
astaa". Mikäli synkroja ei ole "ajettu ihan loppuun" niin tuo rengas ei varmaankaan saisi upota aivan koko mitaltaan tuohon rattaan "ulokkeeseen" eli rengasta pitäisi jäädä näkyviin noin 1-2 mm... (itselläni oli kolme verokki synkropakka/ratasparia, niin kohtuu hyvin toimineissa tuo ta "rengasta" jäi hitunen näkyviin helasta, ja tietoisesti yhdessä huonossa pakassa, joka oli jo pahasti rusahdellut, meni tuo rengas jo reilun 1 mm helan ulkopinnan alaouolelle). Mutta tarkasta tosiaan ehdottomasti vielä noi synropakan osat / kitkapinnatkin, koska sulla on kumminki tossa vaiheessa loota atomeina.
David
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok To Loka 05 2017, 20:02

Kiitokset hyvistä neuvoista! Vähän jo elättelin toiveita ettei olisi tarvinnut tuota laatikkoa levittää, mutta ilmeisesti se oli turha luulo. Muistelisin kyllä että ihmeenkin hyvin siinä meni 2 ja 3 vaihteet päälle kun viimeksi se oli ajokunnossa. Toki nyt kun laatikko on irrallaan kannattaa se laittaa samalla kuntoon. Eipä ole tullut tuollaista ennen purettuakaan, niin olisiko viisaammilla hyviä vinkkejä sen suhteen että vielä joskus saisin takaisin kasaankin? Onko väliä kummasta päästä sitä alkaa aukomaan ja onko jotain erityistä huomioitavaa yms.?

Jos muuten jollain sattuisi olemaan tuollainen hyväkuntoinen siirtäjä (osanumero K954125) ylimääräisenä, olisin kiinnostunut. Yhden ostin jo purkaamolta, mutta on niin pahoin kulunut, että en haluaisi sillä lähteä laatikkoa kasamaan.

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  jusape To Loka 05 2017, 20:15

Yhden 1410 askin kans pariin otteeseen purkaneena, noi jouset on aika pirullisia, tavallaan. Pitää olla just oikein, ja olikos se että se sisäpuolen O-mallinen rinkula joka noihin kilpukoihin myös menee, niin pitikö jousten olla eri puolilla erisuuntaan vaiko samaan, ja oliko sen sokan päädyn L-taivutus, pitikö sen olla samassa kilpukassa vaiko viereisessä ....
Ei muista tarkkaan enää, tuosta hommasta on kymmenisen vuotta aikaa..... Ja kasaus ei mullakaan onnannu kerrasta, synkrojen osalta, et kannattaa erittäin tarkkaan kattella miten osaset siellä on, ja rapsia purkuvaiheessa kuvia kaiken varalta hyvinkin paljon, varsinkin noiden sokkien osalta .....

Toinen purkukerta 2kk myöhemmin oli helpompi, kun oli muistissa vielä ( tää purku johtui vuotaneesta pikaliittimestä, jonka seurauksena loota oli käynyt vähän kuivana, laakerivika iski )
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2914
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  mattkau To Loka 05 2017, 20:34

Täältä löytyy sata sivua askin purkua ja kasausta. On kyllä englantia, mutta jo etusivulla sanotaan olevan selvän ja yksinkertaisen miehen kieltä. Kuvilla on maustettu askel askeleelta on opastettu. Kieltä siellä on loppujen lopuksi vähän ainakin siinä mitä vilkaisin, kuvatekstejä. Iltapuhteeksi lukemista ja katselemista.

https://sites.google.com/site/deerebrown/david-brown-info-ii
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  outsider Pe Loka 06 2017, 09:24

Kokkolassa on taavetin huoltomies joka vähin vielä tekee huoltohommia.
Laatikko kyytiin ja Kokkolaan.
Vai onko matkaa liikaa ??

Aika hyvät ohjeet pitää olla jos alkaa itse purkamaan ja kokoamaan laatikkoa.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1903

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok Pe Loka 06 2017, 20:14

Kieltämättä en ole oikein innostunut tuosta itse purkamisesta, pitää tässä vielä suunnitella mitä sen suhteen tekisi. Ihan hyvä ohje tuolta aiemmin laitetusta linkistä löytyi, mutta ei tuo korjaus silti ihan pikkujutulta vaikuta. Jyväskylässä asun, niin vähän turhan pitkä matka lähteä Kokkolaan käyttämään sitä laatikkoa. Paikallisista korjaajista ei ainakaan minulla juuri ole tietoa, olisikohan kenelläkään toisella täältäpäin? Eihän tuo varmaan paha rasti ole jos tietää mitä tekee, mutta hieman saattaa ärsyttää jos jotain kasaa väärin minkä huomaa vasta kun kone on kasassa.

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  mattkau Pe Loka 06 2017, 23:26

Ei kyllä minullakaan, kun en ole alkuasukkaita, sori. Asustelen semmosen 60 kilsan päässä "tosi maalla".
Massikan remonttimiehen kyllä tietäisin, mutta siitä ei taida paljon apua olla.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  pauli La Loka 07 2017, 09:04

Kyseleppäs Äänekoskelta Konehuolto Unto Saaristo.0405874361.On tietääkseni huoltanut ja korjannut paljon Taavetteja sekä Caseja.Pitkän linjan korjaaja,joten kokemusta myös löytyy.
pauli
pauli

David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok Su Huhti 08 2018, 12:11

Pakkaset viimein hellitti niin löytyi taas innostus jatkaa tuota projektia. Ei niin kiire ole ollut että kylmässä hallissa viitsisi talvipakkasilla askarrella.
Tuon vaihdelaatikon mielestäni sain toimimaan. Uusi siirtäjän osa on paikallaan ja synkropakan jouset vaihdettu. Laatikkoa en kylläkään purkanut, mutta sain jouset askarreltua paikalleen. Tuossa 1290 sen verran avoin tuo laatikon rakenne että synkropakka oli hyvin näkyvissä kun laatikon vaan käänsi kyljelleen. Ensimmäisen yrityksen jälkeen tosiaan 2 ja 3 vaihde ei mennyt millään päälle. Otin jouset irti ja vertasin niitä keskenään niin niiden muodoissa oli jo uutuudeltaan isoja eroja keskenään. Taivuttelin ne saman näköisiksi ja laitoin paikoilleen niin alkoi vaihteet toimimaan.

Nyt vaan tuli seuraava ongelma vastaan kytkinremontin tai pikemminkin öljyvuotojen korjaamisen kanssa. Tuo kampiakselin narutiivisteen vaihto ei mennyt ihan putkeen. En olisi siihen koskenutkaan jos vuoto olisi ollut pienempi, mutta tarkastusluukun välistä tiputteli öljyä siihen malliin että pitäisi tuokin saada kuntoon. Tuo uusi narutiiviste tuntui jo alkuunsa kovin tiukalta laittaa paikalleen ja niinhän siinä kävi että tuo ylempi puolikas hajosi. Uitin tiivistettä öljyssä vuorokauden ja varovasti vasaralla putken kanssa naputellen koitin sitä painaa uraansa niin siitä lohkesi toinen sivu irti.

Ei sattuisi kenelläkään olemaan ylimääräistä tai vinkkejä mistä kannattaisi lähteä kyselemään? Mistähän tuo uusi tiiviste kannattaisi myös ostaa että sen saisi kohtuudella paikalleen?

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Jyryytin Ma Huhti 09 2018, 13:03

Minulle kävi samoin 990 remontin aikana. En muista kummasto puolesta se reuna murtui, mutta hajalla meni joka tapauksessa.
Järviseudun traktorista löytyi sitten käytetty pari.

Niissä narutiivisteissä on eroja keskenään. Toiset on liika isoja sinne uraan ja toiset taas menevät pienellä mankeloinnilla paikoilleen. Tein reklaamation silloin niistä narutiivisteistä niitä myyneelle liikkeelle, niin sieltä tuli sitten tilalle toisen valmistajan tiivistepari joka meni sitten kivuitta paikoilleen.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok Ke Huhti 11 2018, 17:44

Sain tänään uuden tiivistekotelon, mutta se olikin vähän erilainen. Pikaisesti tarkasteltuna ulkoiset mitat näyttäisi samoilta, mutta uuden toisessa puoliskossa on yksi ruuvinreikä vähemmän ja moottorin puolelle tuleva laippa on myös erilainen. Entisessa osassa moottoria vasten tuleva pinta on tasainen, mutta tässä toisessa on tuollainen reunus. Ilmeisesti moottorin puolella pitäisi olla ura mihin se uppoaisi.

1290 vaihdelaatikko Vanha11

1290 vaihdelaatikko Uusi12

Mahtaisikohan tuo pelittää jos hion tuon laipan tasaiseksi, onko tullut samanlaista ongelmaa kenelläkään vastaan?

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Janne Su Huhti 15 2018, 12:39

Äkkiseltään tuo laippa näyttää vähän vanhempaan moottorisarjaan kuuluvaksi. Vaihdoin tuossa justiinsa talvella meidän 1200:seen tuon narutiivisteen kytkinrempan yhteydessä ja löysin siitä ottamani valokuvankin. Näyttää ihan samalta tuo sinun uusi purkuosa, kun tässä kuvia vertailen. Mulla siinä lohkossa oli syvennys, johon tuo laippa sopi kuten ajattelitkin. Jos tässä on sileä, niin en minä keksi estettä sen pois hiomiselle. Se naru sekä laippaan laitettava tiivisteliimahan sen öljyn pitävät.

Kävi muuten mullakin niin, että ensimmäinen tiiviste oli liian iso ja aikani kun sitä yritin hylsyllä ja putkella sisään survoa, niin rohkeus loppui. Onneksi sattumalta tulin lyhentäneeksi sitä narun päätä hieman liikaa ja päätin hakea toisen tiivisteen eri liikkeestä. Sehän menikin sitten ihan kevyellä puristuksella paikalleen. Molemmat oli sparexin pussissa, mutta tuotenumero oli hieman eri.

Janne

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok Ti Huhti 17 2018, 23:11

Vaikutti tuo ainakin asettuvan  ihan hyvin paikalleen kun hioin laipan tasaiseksi, myöhemmin nähtäväksi jää onnistuiko narutiivisteen asennus niin että öljyt pysyy oikealla puolella tiivistettä. Ei kyllä voi sanoa että tuo uusikaan narutiiviste olisi hyvin mennyt paikalleen, huomattavasti paremmin kuitenkin kun tuo minkä kanssa taistellessa kotelokin särkyi. Tuohon kyllä kannattaa kiinnittää huomiota minkälaisen tiivisteen hankkii.
Meinaa nyt tuo projekti taas vastustella muutenkin. Kytkintä aloin kasaamaan, niin minulle olikin myyty vääränlainen ajopuolen levy. Suurin osa varaosamyyjien mallistoista ei tunne tuohon 1290 kun yhden vaihtoehdon ajolevylle, jonka sitten ostinkin kun kuvittelin että on ilman muuta sopiva. Asiaa tuossa tutkin niin 990 mallin kytkimen osista löytyi saman näköinen asetelma kun minulla on, niin kuvittelisin että siihen asetelmaan sopiva levykin tuohon käy. Eikös tuo 1290 ole tuon 990 seuraaja, niin onkohan noihin vanhempiin malleihin sitten laitettu tuon 990 kytkin ja uudempiin sitten tehty muutoksia tms.?

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  OlleK Ke Huhti 18 2018, 07:11

1290 mallissa oli ensin kaksoiskytkin (kytkinpolkimessa kaksi "pykälää") ja myöhemmin parikytkin (käsikytkin voimanotolle). Katso seuraavat kaksi linkkiä  https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr65460ar1281589  ja   https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr65460ar1281631  Kaksoiskytkin on sama kun 990 ja 995 malleissa ja parikytkin löytyy 996 ja 1210 malleissa.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok To Huhti 19 2018, 22:03

Kiitokset vastauksista. Löytyi kytkimeen viimein oikeat levyt. Nyt vasta tuli katseltua tarkemmin tuota kytkinasetelmaa, niin kuuluukohan noiden käpälien tappien reikien olla jonkin verran tuollaiset soikeat vai pitäisikö olla ihan tiukat? Jos ovat kuluneet, niin vaikuttaako kytkimen toimintaan kuinka pahasti?

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  jusape To Huhti 19 2018, 22:30

En ole viel sellaista konetta ( merkki mikä tahansa ) nähnyt, jossa käpälien tappien nivelten reiät olisi soikeita .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2914
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok To Huhti 19 2018, 22:41

Eipä tullut tuosta kuvaa otettua, mutta tuolla projekteissa jonkin koneen kytkimestä kuva missä vähän vastaavan näköinen tilanne.

https://www.taavetti-talli.net/t3456-3-keppisen-db880-implen-kytkinremontti

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  OlleK Pe Huhti 20 2018, 07:08

Soikeita kytkimen käpälien tappien reikiä löytyy melko usein vanhemmista koneista. Tämä on normaali runsaan käytön aikaansaama kuluminen. Reikien kuuluu olla täysin pyöreitä, jotta painelaakerin liikematka riittäisi myös voimanottokytkimen irrottamiseen. Tapit eivät saa "hölskyä" rei'issä.  Asian korjaaminen kuntoon edellyttää kuluneiden osien uusimisen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok Pe Huhti 20 2018, 08:37

Tätä vähän pelkäsinkin kun käpäliä painaessa tuo liikematka näytti melko pieneltä. Onko kellään kokemusta pystyisiköhän noita reikiä hitsaamaan umpeen ja poraamaan uudet? Mitähän metallia tuo osa mahtaa olla? Tuon mallin asetelmia näyttäisi kyllä olevan saatavilla melko hyvin, mutta sen vaihtaminen ei oikein sovi budjettiin nyt.

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  OlleK Pe Huhti 20 2018, 11:21

Reikien umpeen hitsaaminen ja poraaminen auki saattaa johtaa toisenlaisiin  ongelmiin. Kaikkien reikien keskipisteet tulee olla tarkasti alkuperäisten reikieni etäisyydellä painelevyn pinnasta ja yhdensuuntaiset niin, että käpälien päät osoittavat tarkasti asetelman keskipisteeseen ja tapit sopivat juuri reikiin olematta löysiä tai vaatimatta voimia mennäkseen paikoilleen. Ongelma on joskus hoidettu asiansa tuntevassa koneistamossa. Koneistamo voi suurentaa reiät tarkasti oikeaan kohtaan ja tehdä holkit jotka sopivat puristussovitteella näin aikaan saatuihin suurempiin reikiin. Pienet olkapäät holkkeihin ja korkeita lämpötiloja kestävä ja puristus sovitteeseen tarkoitetun Loctite lukitusnesteen käyttö varmistaa holkkien pysymisen paikoillaan.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  Artok Pe Huhti 20 2018, 11:36

Se on kyllä totta. Reiät ovat melko epätasaiseen kuluneet tällä hetkellä ja siihen nähden kytkin kyllä ihmeen hyvin irrotti. Ajokytkin paremmin ja ulosotto välttävästi. Toiset siis enemmän isontuneet kun toiset. Muissa osissa ei kuitenkaan näyttäisi olevan epätasaista kulumaa sen vuoksi. Kumpikin pää vaan vuoti niin paljon öljyä että kytkinlevyt oli jatkuvasti märät, niin se oli alkuperäinen syy kytkimen uusimiseen. Painelaakerin pikarin urat oli kovasti myös väljistyneet.

Artok

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 vaihdelaatikko Empty Vs: 1290 vaihdelaatikko

Viesti  erkki La Huhti 21 2018, 07:47

Veikkaan, että noita kuluneita asetelmia on käytössä vaikka miten paljon. Jos se toimii tyydyttävästi, niin kyllä kai sillä ajamista voi jatkaa toistaiseksi. Harrastekäytössä tunteja tulee niin vähän, että saattaa olla ettei tuohon tarvitse kajota uudelleen vuosikausiin, jos koskaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa