Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 Jakajapumpun ajoitus

4 posters

Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Jyryytin Su Marras 22 2009, 18:05

Eli minkäslaiset ajoitusmerkit pitäisi löytyä tuosta meitin koneesta?
Ajattelin tarkistaa tuon pumpun ajoituksen, kun meinaa olla kovasti pitkällä vieterillä tuo starttaus, kun keli hiukankin jäähtyy. Polttoainetta se ainakin saa savutuksesta päätellen (ja paljon)
Eli mistäs ne merkit löytyy, ja miten niitten pitäisi olla?
Tässähän on se vanhemman mallinen moottori.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  taavettimies Ma Marras 23 2009, 08:13

Epäilisin että taavisi syötöissä ei ole mitään vikaa, ihan normaalia että nolla kelissä joutuu jo vähän startilla hankoittamaan käyntiin jos ei hehkuta/käännä pumpun alla olevaa ruiskutusennakon lukitus hanaa käynnistyksen ajaksi. Ja hehkutus aina on kone kohtaista, oma 1490 jossa on oikein merkkiliikkeestä haettu hehkutulppa, sille piisaa noin 20-22 sekuntia, kun taas setämiehen 1490:piä pitää hehkutella likimain 30 sekuntia että pörähtää ilman sahaamista tulille. Sama homma on toisessa 995:sessani sekin vaatii melko pitkän hehkun. Kun hehkutuksen oppii kuuntelemaan ja syöttöpumpun hana on käännettynä sekä akku hyvässä kunnossa nämä on hyviä käyntiin lähtijöitä.

Oikein kovalla pakkasella eivät tahdo kestää heti startin jälkeen käynnissä ilman että polkasee vähän kierroksia mikä ei ole kylmälle koneelle parasta, joten kannattaa hehkuttaa muutama sekuntti vielä koneen käyntiin lähdön jälkeenkin niin pysyy siististi käynnissä.

Ja kyllähän nämä vähän tahtoo savutella kylmänä, vaikka kone olisi kuinka timmissä kunnossa.

Syöttöpumpun säätöä en osaa sen paremmin neuvoa kun että säätö tapahtuu pumpun kylessä olevan luukun alta.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Vieraili Ma Marras 23 2009, 15:46

Joo,sen jakajan ajoituksen tarkistus ei ole ihan pieni juttu,jos haluaa saada sen aivan justiin,siihen pitäis rakentaa sellainen vastapaineputki ,jossa viimeiset 20 cm on kirkasta muoviputkea,ja sitten takaiskuventtiili siitä nestepäästä irti,ja moottoria pyöritetään ja katotaan vauhtipyörästä sytytyksen alkamisaika,siihen on reikä kytkinkopassa ja tappi siinä vieressä ,se tappi pukataan vaan reikään.

toinen on yläkuolokohdan merkki ja toinen sytytysennakon merkkireikä niistä.
Siellä pumpun sisällä on myös kirjainmerkki sen luukun alla,mutta en ole nähny vastamerkkiä sille kylläkään siellä.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Vieraili Ma Marras 23 2009, 16:30

Onko suuttimet milloin uusittu tai tarkastettu??

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Jyryytin Ma Marras 23 2009, 17:35

Case1594 kirjoitti:Onko suuttimet milloin uusittu tai tarkastettu??
Jyryytin kirjoitti:
Teetätin sitten vielä uudet suutinputket moottoriin, ja siinä samalla laitetaan ne uudet suutinkärjet paikoilleen, niin sitten voisi jo päästä ottamaan savuja koneesta.

Tällaista tällä kertaa, kerrotaan sitten myöhemmin taas lisää Cool
Tämän kirjoitin heinäkuussa.



Kun vertaan tuota omaani tutun 996:seen, niin käynnistyvyydessä on iso ero.
Tämä oma koneeni kyllä tosiaan saa polttoainetta, ainakin savutuksesta päätellen, joten jossakin muualla on nyt vikaa, siksi kyselen ajoituksesta.
Tietenkin, kun malttaisi laittaa uuden hehkun, niin eiköhän sekin auttaisi paljon. Vaan siltikin on tuo käyntiinlähtö pitkällä vieterillä, startilla saa auttaa kauan aikaa ennenkuin kone käy omillaan.
Sitten se pumpun alla oleva ennakonsäätöruuvi on hyvin jumissa, kun koetin laittaa sitä kiinnipäin (sekä myös aukisuuntaan) avaimen avulla, niin putkisokka alkoi vain taipumaan, joten sielläkin on jotain ihmeellisyyksiä.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty erkki

Viesti  erkki Ma Marras 23 2009, 19:34

Ennakonsäätöruuvi pitäisi pyöriä kiinni päin. Normaalisti se on auki. Se vaikuttaa ajoitukseen enemmän kuin mikään järkevä säätö, joten kyllä se kannattaa koettaa nitkuttaa liikkeelle. Toimivalla hehkulla sen kyllä pitäisi näillä keleillä lähteä kerta pyörähdyksellä. Teitkö kansiremontin tähän moottoriin? Vanhat implethän ainakin oli ihan hyviä lähtemään kylmästä niin kyllä tuon sen puoleen pitäisi kun siinä on pitkäiskumoottori.

En ole vielä saanut aikaiseksi hakea uutta akkua 1200:een, mutta kun tyrkkää kuumailmapuhaltimen nokkaa imusarjan reikään niin se lähtee vielä tällä kelillä jos sen saa pyörähtämään yhden puristuksen yli. Ei tartte kaasua eikä pakkosyöttöä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4845

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Jyryytin Ma Marras 23 2009, 20:40

Tuohon Implen käynnistyvyyteen en aivan voi yhtyä, ainakaan siihen 880:kymppin muodossa mikä minulla oli aikoinaan. Se kyllä aisti "kylmän" jo +15celsius asteen alapuolella pidemmän starttauksen muodossa.
Mutta ei se ollut koskaan noin pitkä vieterinen, eikä se antanut yhtä pahoja savumerkkejä kuin 990.
Tosin taas toisella tutulla jolla 990 imple, niin se lähtee melko nöyrästi käyntiin 0 pinnasta.

Pitää nitkutella se ennakonsäätöruuvi liikkeelle.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Vieraili Ma Marras 23 2009, 21:08

Joo,kyllä 990 implematic pitäs olla hyvä käynnistyjä,siinähän sama moottori,onko siinä kummassa laidassa se pumppu,jos aattelet niitä säätöhahloja,sen ennakonsäätöruuvin,mitä Isäni sanoo esiruiskuksi,voit pyöräyttää pois koko roskana,ja liotella sen sitten irti.
Ruosteessa taitaa olla.
Voin laittaa joskus ohjeet siitä pumpun ajoituksesta,jos se tulee ajankohtaiseksi siihen.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Vieraili Ma Marras 23 2009, 22:27

Heinäkuun juttuja ei taho muistaa.Laitoitko suutinpaineet mihin mittaan.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Jyryytin Ti Marras 24 2009, 19:24

Tuota tuota, en nyt muista mitä ne paineet oli. Tosin nuo suuttimet laitettiin dieselhuollossa, ja siellä oli kirjanen josta selvisi oikea paine.
Vastasi sitä samaa painetta mitä Velimhan aikoinaan skannasi minulle sen "mitta ja huoltopaperin".
Eli niitten pitäisi olla oikein.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Jyryytin Pe Marras 27 2009, 18:51

velimhan kirjoitti:Joo,kyllä 990 implematic pitäs olla hyvä käynnistyjä,siinähän sama moottori,onko siinä kummassa laidassa se pumppu,jos aattelet niitä säätöhahloja,sen ennakonsäätöruuvin,mitä Isäni sanoo esiruiskuksi,voit pyöräyttää pois koko roskana,ja liotella sen sitten irti.
Ruosteessa taitaa olla.
Voin laittaa joskus ohjeet siitä pumpun ajoituksesta,jos se tulee ajankohtaiseksi siihen.
Kokeilin tänään nitkutella sitä ruuvia suuntaan ja toiseen, mutta muuta ei tapahtunut kuin että se putkisokka meni poikki.

Mutta mutta, senkö tohtii siis ruuvata kokonaan pois sieltä pumpun alta pelkäämättä, että säätäjästä putoaa jousia kuulia tms?
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Vieraili Pe Marras 27 2009, 19:15

Joo,kaverilla vuoti 1290 pumppu sieltä polttoainetta,hän ajeli yks ilta tuossa pihalla mutkan ,pyöräytettiin se irti,ja laitettiin uudet tiivarit,tippu sieltä joku ,prikka se taisi olla,mutta kyllä ne takaisin sinne saatiin.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Jyryytin La Marras 28 2009, 18:39

No eipähän ollut erikoinen laite tuo ennakonsäätöruuvi. Sehän näytti olevan venttiili, joka suljetaan kuulalla ja tuohon kuulaan vaikuttaa se ruuvi siellä pumpun alla.

Mutta muuttuihan paljon taavin käynnistyvyys! Nyt lähtee helposti käyntiin ja liiemmälti savuttamatta. Joten eipä tarvitse nyt ajoitusta tarkistaa.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  PJT La Marras 28 2009, 21:52

Jyryytin kirjoitti:No eipähän ollut erikoinen laite tuo ennakonsäätöruuvi. Sehän näytti olevan venttiili, joka suljetaan kuulalla ja tuohon kuulaan vaikuttaa se ruuvi siellä pumpun alla.

Mutta muuttuihan paljon taavin käynnistyvyys! Nyt lähtee helposti käyntiin ja liiemmälti savuttamatta. Joten eipä tarvitse nyt ajoitusta tarkistaa.
Niin miten se ennakonsäätö tarkkaan ottaen vaikuttaa? 1294: ssa näyttää myös olevan sellainen pumpun alla, mut ei ohjekirjassa ole siitä
mitään mainintaa? Pitääkö se kiertää kylmänä aivan kiinni ja avata , kun on käynnistynyt?

PJT

Viestien lukumäärä : 45

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  erkki Su Marras 29 2009, 15:59

Se on just niin, ennen starttia ruuvi kiinni ja sitten kun käy niin auki. Vanhoissa malleissa joissa ei ollut hehkua tuo ennakonsäätö on ainoa apu kylmäkäynnistykseen. Uudemmissa joissa on hehku sille ei ole niin paljon käyttöä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4845

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty jakajapumpun ajoitus

Viesti  PJT Su Marras 29 2009, 16:11

No hyvä tietää! Kävin tänään pitkästä aikaa ( n.3 vko) ajamassa Casella ja laitoin ketjut. Käynnistyi aamulla hyvin, kun pumppasin vähän käsipumpulla ja hehkutin kunnolla. Sitä ennakonsäätöä en vielä silloin tiennyt kokeilla. Tosin täällä etelässä on lauhaa, + 4astetta!

PJT

Viestien lukumäärä : 45

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Jyryytin Su Marras 29 2009, 17:33

Niin jäi mainitsematta tuossa aikaisemmassa viestissäni, että kun kokeilin käyntiin niin siinä oli jo paikoillaan uusi hehku ja sitten tuo "irroiteltu" ennakonsäätöruuvi.
Nämä yhdessä tekivät paljon taavin käynnistyvyyteen. Kun sen ennakonsäädön ruuvasi kiinni, ja käynnisti ainoa seikka mistä huomasi (luultavasti myös paremman käynnistyvyyden johdosta) oli se että kone kävi "terävämmin" ja käynti pehmeni taas kun ruuvin aukaisi.

Luulen että kuitenkin suurin helpottaja käyntiinlähdössä on tuo hehkutulppa. On se nyt kuitenkin mukavempi käynnistää tuo traktori varastostosta kun ei tarvitse sahata pitkään, eikä ilma ole harmaana savusta ympärillä. Ilma oli nyt yhden asteen plussan puolella, ja sanoisin korvakuulolta että kone pyörähti pari, kolme ympäri ja sítten starttasi ilman pahempia savuja Very Happy
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Jakajapumpun ajoitus Empty Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus

Viesti  Jyryytin Su Marras 29 2009, 17:42

Ja vielä pitää lisätä, että koneita on/on ollut, moottorisahasta pyöräkuormaajaan. Ja jos nyt keskitytään diesel koneisiin niin taavi oli kyllä ennen noita "korjauksia" heikoin lähtemään kylmästä (-no kylmästä eihän täällä ole vielä edes pakkasia) käyntiin.
Mutta nyt sekin toimii aivan niinkuin tuon ikäisen traktorin kuuluukin, eli ei nyt aivan avainta näyttämällä lähde, mutta suuri parannus edelliseen. Nöyrin kone on ollut edelleen se N:llä alkava traktorimerkin edustaja Wink
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa