Palanut kannentiiviste
+4
outsider
mattkau
erkki
taavettimies
8 posters
Sivu 1 / 1
Palanut kannentiiviste
1490 alkoi mystisesti huohottaa ja eihän siinä muu auttanut kuin alkaa vikaa etsimään, erityisesti kun moottori on peruskorjattu vain 12 vuotta sitten. Jäähdyttimeen ei muodostunut minkäänlaista painetta eikä imu/pakosarjassa kuulunut ihmeempiä zup zup ääniä.
Puristuspainemittaus paikansi vian 3. sylinteriin ja siinä vaiheessa alkoi jo henkisesti varautumaan siihen että moottoria saa aukoa kohta enemmänkin ja mikä ihme olisi aiheuttanut männänrenkaan katkeamisen tai muun vastaavan vian joka päästäisi puristuspaineen kampikammioon.
Sylinterikannen irroituksen jälkeen sai kuitenkin huokaista helpotuksesta, kannentiiviste oli pettänyt 3.sylinterin ja venttiilinostajan tangon reiän välistä Sieltähän se on puristuspaine päässyt kampikammioon ja tullut huohottimen kautta ulkoilmaan.
En tiedä olisiko mahdollista että moottori olisi jossain vaiheessa päässyt käymään liian kuumana, tässä yksilössä on lämpömittarin mukaan uudesta asti kestänyt lämmöt hyvin aisoissa mutta toisaalta sitä on vaikea uskoa kun koneella on tehty joskus +30 helteellä tunteja täydellä teholla kellon ympäri eikä silloinkaan lämpömittari ole kertonut että kävisi yhtään normaalia kuumempana, silloin on lähinnä kuskin mieleen tullut pienentää vaihdetta ja koneen kuormitusta.
Tiedän, ylävesiletkua ja muita haurastuvia letkuja johtoja ei pidä maalata
Muutoin moottori on edelleen loistavassa kunnossa, niin silmämääräisesti kuin puristuspaineiden osalta.
Puristuspainemittaus paikansi vian 3. sylinteriin ja siinä vaiheessa alkoi jo henkisesti varautumaan siihen että moottoria saa aukoa kohta enemmänkin ja mikä ihme olisi aiheuttanut männänrenkaan katkeamisen tai muun vastaavan vian joka päästäisi puristuspaineen kampikammioon.
Sylinterikannen irroituksen jälkeen sai kuitenkin huokaista helpotuksesta, kannentiiviste oli pettänyt 3.sylinterin ja venttiilinostajan tangon reiän välistä Sieltähän se on puristuspaine päässyt kampikammioon ja tullut huohottimen kautta ulkoilmaan.
En tiedä olisiko mahdollista että moottori olisi jossain vaiheessa päässyt käymään liian kuumana, tässä yksilössä on lämpömittarin mukaan uudesta asti kestänyt lämmöt hyvin aisoissa mutta toisaalta sitä on vaikea uskoa kun koneella on tehty joskus +30 helteellä tunteja täydellä teholla kellon ympäri eikä silloinkaan lämpömittari ole kertonut että kävisi yhtään normaalia kuumempana, silloin on lähinnä kuskin mieleen tullut pienentää vaihdetta ja koneen kuormitusta.
Tiedän, ylävesiletkua ja muita haurastuvia letkuja johtoja ei pidä maalata
Muutoin moottori on edelleen loistavassa kunnossa, niin silmämääräisesti kuin puristuspaineiden osalta.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Palanut kannentiiviste
Ekanan tuli mieleen, että onkohan kansi jälkikiristetty remontin jälkeen? Usein se eka jälkikiristys tulee tehdyksi hetimiten, mutta jälkimmäinen unohtuu helposti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Palanut kannentiiviste
Ei varsinaisesti liity käsiteltävään tapaukseen, mutta löysin sattumalta kaksviitosen korjaus- ja huolto-ohjeesta kiinnostavan kohdan. Kun kantta käyttää auki, niin kiristellään normaalisti eli vaiheittain oikeeseen tiukkuuteen ja jälkikiristykset, mutta sitten. Aina kun säädetään venttiileitä niin kiritään myös kansi. Jännä juttu, jos noin tekee, niin ei ainakaan salaa löysty kansi - siis jos joskus muistaa huolto-ohjelman mukaan säätää venttiileitä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Palanut kannentiiviste
Kannnatais ehkä laittaa turbokoneeseen alkuperäinen kannentiiviste.
Englannista ainakin löytyy.
Englannista ainakin löytyy.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: Palanut kannentiiviste
mattkau kirjoitti:Ei varsinaisesti liity käsiteltävään tapaukseen, mutta löysin sattumalta kaksviitosen korjaus- ja huolto-ohjeesta kiinnostavan kohdan. Kun kantta käyttää auki, niin kiristellään normaalisti eli vaiheittain oikeeseen tiukkuuteen ja jälkikiristykset, mutta sitten. Aina kun säädetään venttiileitä niin kiritään myös kansi. Jännä juttu, jos noin tekee, niin ei ainakaan salaa löysty kansi - siis jos joskus muistaa huolto-ohjelman mukaan säätää venttiileitä.
Hupsista, sekoilua noin sunnuntain kunniaksi. Piti oikein käydä tarkistaan asia. Oli niin ovelasti kirjotettu, että kun nopeella lukemisella unohti välistä yhen sanan "subsequently" pois niin teksti muuttui päinvastaiseksi. Eli siis tarkotti kuitenkin sitä tavallista että venttiilit säädetän kun kantta tiukattu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Palanut kannentiiviste
joo meikän 1390 oli sama juttu joskus 2004. Olin aukonut kannen ihan turhaan uteliaisuuttani joskus 1995, niin kiristämiset jääny ja tiivari oli palanut 1-2 pytyn väliltä. Vetoteho hyvin heikko ja tuollainen supsutus kävi.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Palanut kannentiiviste
Jep, mutta tämähän on järkeenkäypää ja ainakin itselle ollut aina hyvinkin selvä asia että kannen alapuolisella nokalla eli työntötangoilla varustetusta moottorista säädetään aina venttiilit kun kantta kiristetään, ja kyllähän sen säätötarpeen huomaa kun kansi hieman painuu alaspäin niin silloin alkaa venttiilivälykset pienentyä koska tangot ikäänkuin pitenevät kun kansi painuu lohkoonpäin.mattkau kirjoitti:mattkau kirjoitti:Ei varsinaisesti liity käsiteltävään tapaukseen, mutta löysin sattumalta kaksviitosen korjaus- ja huolto-ohjeesta kiinnostavan kohdan. Kun kantta käyttää auki, niin kiristellään normaalisti eli vaiheittain oikeeseen tiukkuuteen ja jälkikiristykset, mutta sitten. Aina kun säädetään venttiileitä niin kiritään myös kansi. Jännä juttu, jos noin tekee, niin ei ainakaan salaa löysty kansi - siis jos joskus muistaa huolto-ohjelman mukaan säätää venttiileitä.
Hupsista, sekoilua noin sunnuntain kunniaksi. Piti oikein käydä tarkistaan asia. Oli niin ovelasti kirjotettu, että kun nopeella lukemisella unohti välistä yhen sanan "subsequently" pois niin teksti muuttui päinvastaiseksi. Eli siis tarkotti kuitenkin sitä tavallista että venttiilit säädetän kun kantta tiukattu.
Juu sitä tuossa spekuloitiin että oikeastaan ainut mahdollisuus tuo huono kannentiiviste koska jälkikiristykset on kyllä tehty ja silloin oli koko moottori irti joten kannen lisäksi myös lohkon tasopinta tuli tarkastettua.outsider kirjoitti:Kannnatais ehkä laittaa turbokoneeseen alkuperäinen kannentiiviste.
Englannista ainakin löytyy.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Palanut kannentiiviste
Niin kyllä tiivisteissä on huomattavia eroja. Varaosamyyjät kyllä tuputtaa halpoja jäljitelmiä mutta kyllä ne harvoin pitempään kestää 2-3 v voi kestää. Ja kyllä se jälkikiristys vuoden kuluttua 100-200 tunnin käytön jälkeen on tärkeä jos odottaa useita vuosia tiivisteen pitävän. Tämän olen havainnut että jos ei ole kunnon kirjanpitoa toimenpiteistä se unohtuu helposti.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Palanut kannentiiviste
Tuossa taannoin kun -84 685XL Natikan koneen laitoin, tiivisteet tuli Sparexilta ( yläpään satsi n.70ekua, sis kansitiivisteen ) , mut sitä tarviketiivistettä en hyväksynyt ollenkaan, koska koneeseen tuli samalla myös turbotus......
Niinpä otin Caseliikkeestä ihan CNH-paketissa olevan "orkkis" kansitiivisteen, hintaa tiivisteellä satku ( alkuperäinen tiiviste 1.5mm paksu, 1-kerros täyspelti, tää "uusi" orkkistiiviste massa ) ....
Kasausvaiheessa tein tiivisteeseen etu ja takapään lähettyville, ulkoreunaan pienet kolot pariin kohtaan, josta rakotulkilla sai mitattua kansi-lohko välisen raon ja paksuusmuutokset mitattua.
Lämmityskäytön jälkeen, vaikka kansi oli kirrattu 150Nm, kaikki pultit löystyi kevyesti normiräikällä, ei siis ollenkaan piukassa, ja jälkikiristyksen jälkeen mittasin taas painuman.
Se oli yhden kerran käyntilämpöiseksi käytyään yli 0.15mm, likempänä 0.20mm, ja pulttien kiristymä ensikasauksen jälkeen oli 60-90ast, pultit 9/16"UNC
Niinpä otin Caseliikkeestä ihan CNH-paketissa olevan "orkkis" kansitiivisteen, hintaa tiivisteellä satku ( alkuperäinen tiiviste 1.5mm paksu, 1-kerros täyspelti, tää "uusi" orkkistiiviste massa ) ....
Kasausvaiheessa tein tiivisteeseen etu ja takapään lähettyville, ulkoreunaan pienet kolot pariin kohtaan, josta rakotulkilla sai mitattua kansi-lohko välisen raon ja paksuusmuutokset mitattua.
Lämmityskäytön jälkeen, vaikka kansi oli kirrattu 150Nm, kaikki pultit löystyi kevyesti normiräikällä, ei siis ollenkaan piukassa, ja jälkikiristyksen jälkeen mittasin taas painuman.
Se oli yhden kerran käyntilämpöiseksi käytyään yli 0.15mm, likempänä 0.20mm, ja pulttien kiristymä ensikasauksen jälkeen oli 60-90ast, pultit 9/16"UNC
Viimeinen muokkaaja, jusape pvm Ma Huhti 03 2017, 21:05, muokattu 1 kertaa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Palanut kannentiiviste
Niin eipä ole itekkään tullu koneremppoja tehtyä,eli tämmöselle juntille voidaan kyllä liikkeestä myydä mitä hyllyssä on, ja syy se että heidän kauttaan ei enää vanhaan kalustoon montaakaan mallia eriosia saa,niin ei heidän, netistä varmaan saa mitä vaan, jos osaa... homma on saa mitä vaan vanhaa korjaa,vanhaa hyvää ei monesta paikasta löydy.
Meillä ainakin vaihdettiin aikoinaan 900 Taaviin kansitiivareita ja ne oli kuparisia molemmin puolin ja jotain mitälie asbesti ym seosmassaa välissä,sillon ne näytti ainakin järkeviltä.
Liekö semmosia mistään edes enää saakaan?
Meillä ainakin vaihdettiin aikoinaan 900 Taaviin kansitiivareita ja ne oli kuparisia molemmin puolin ja jotain mitälie asbesti ym seosmassaa välissä,sillon ne näytti ainakin järkeviltä.
Liekö semmosia mistään edes enää saakaan?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Palanut kannentiiviste
Juu, näähän on monasti sellaisa juttuja, joista tavan isäntä/satunnais-mökkiläisreeraaja tiedä mitään, tai edes osaa asiaa ajatellakkaan, kun kaupasta paikalle sopiva kerran myydään .....
Erittäin suuri merkityshän on kannentiivisteen paksuudella kylmänä käyntiinlähtöön ja siihen siniseen kylmäsavutukseen, joka voi jatkua jopa lämpimänäkin.
Josko tiiviste on vaikkas vakioon 1,4-1.5mm verrattuna, puristettuna ja jälkikiristettynä 0.3mm ylipaksu, niin sehän pudottaa puristussuhteen esim jostain 16.5 lukemasta likimain lähelle 15:1 lukemaan, männänhalkaisijalla n. 100mm
Erittäin suuri merkityshän on kannentiivisteen paksuudella kylmänä käyntiinlähtöön ja siihen siniseen kylmäsavutukseen, joka voi jatkua jopa lämpimänäkin.
Josko tiiviste on vaikkas vakioon 1,4-1.5mm verrattuna, puristettuna ja jälkikiristettynä 0.3mm ylipaksu, niin sehän pudottaa puristussuhteen esim jostain 16.5 lukemasta likimain lähelle 15:1 lukemaan, männänhalkaisijalla n. 100mm
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» 900 kannentiiviste
» Kannentiiviste DB 850 ??
» d 25 kannentiiviste
» 990 kannentiiviste
» kannentiiviste 990sel 1970
» Kannentiiviste DB 850 ??
» d 25 kannentiiviste
» 990 kannentiiviste
» kannentiiviste 990sel 1970
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa