1394 puski vedet pihalle...
+5
Tessu
erkki
outsider
jusape
mercstang
9 posters
Sivu 1 / 1
1394 puski vedet pihalle...
...lumitöitä tehdessä. Nyppäsin kannen pois ja pienen tarkastelun jälkeen totesin kannentiivisteen pettäneen useammasta paikasta. Tuon tiivisteen laitoin joskus, oliko -95, kun ajoin koneen turhan lämpöiseksi törystä tukkeutuneen jäähdyttimen vuoksi. Käytin tuolloin kannen tarkistusoikaisussa ja kasasin tuollaisella 28€:n "halppistiivisteellä". Nyt tiiviste oli lahonut vesikanavien kohdilta ym, ykkössylinterin liekkirengas oli poikki ja kanteen hankautut syvä ura katkeaman kohdalle, nelossylinterin kohdalta oli puhaltanut vesikanavaan... Kansi oli momentissa. No kestihän tuo massatiiviste reilut 20 vuotta, mutta olisko kalliimmalla tiivisteellä menty pidempää? Liekkirenkaiden kohdille oli kanteen "painunut" urat useamman sylinterin kohdalle? Lisäksi nelosen kohdalla kannessa kaksi halkeamaa, pakoventtilin reiästä vesikanavaan... Kansi todennäköisesti entinen, tuollaista on kai vaikea hitsata?
Mistä malleista/vuosimalleista käy kansi -84 koneeseen. Nyt tarttis saada uusi (käytetty/kunnostettu) jostakin. Kellään tarjota?
-Kaitsu-
Mistä malleista/vuosimalleista käy kansi -84 koneeseen. Nyt tarttis saada uusi (käytetty/kunnostettu) jostakin. Kellään tarjota?
-Kaitsu-
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Ai ai ai ......
Kannen urat liekkirenkaiden kohalla on korjattavissa tietty plaanaamalla. Samassa voi olla kyllä syytä koneistaa venat syvemmälle kanteen, että pysyy oikeassa korossa kanteen nähden ...
Mutta ja mutta .....
Nuo halkeamat.... Ne onkin sitten arvoitus .....
Voi olla kenties ihan pinnallisia, eikä välttämättä vielä lähellekkään vesikanaviin asti yltäviä, tällöin kansi on melkoisen hyvinkin vielä käyttökelpoinen, mutta aikaa myöten pore voi silti jakaa etenemistä vesitilaan asti, jollei se vielä siellä asti ole, varsinkin jos pääsee ylikuumenemaan.
Vesitilan paineistustesti voisi ehkä kertoa jotain, onko kansi kenties käyttökelpoinen vielä ....
Kannen urat liekkirenkaiden kohalla on korjattavissa tietty plaanaamalla. Samassa voi olla kyllä syytä koneistaa venat syvemmälle kanteen, että pysyy oikeassa korossa kanteen nähden ...
Mutta ja mutta .....
Nuo halkeamat.... Ne onkin sitten arvoitus .....
Voi olla kenties ihan pinnallisia, eikä välttämättä vielä lähellekkään vesikanaviin asti yltäviä, tällöin kansi on melkoisen hyvinkin vielä käyttökelpoinen, mutta aikaa myöten pore voi silti jakaa etenemistä vesitilaan asti, jollei se vielä siellä asti ole, varsinkin jos pääsee ylikuumenemaan.
Vesitilan paineistustesti voisi ehkä kertoa jotain, onko kansi kenties käyttökelpoinen vielä ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Harmi juttu.
Enpä ole ennen kuullut että olis tarvike kannentiiviste pettänyt.
Mielestäni nuo mitä olen omiin taavetteihini laittanut ovat samaa merkkiä kuin esim valtran käyttämä.
No jos kansi menee uusiksi niin tuohon 1394:een käynee minkä tahansa nelipyttyisen taavetin kansi kuivaputkikoneista.
Pakoventtiilit vain on paremmat turbokoneissa joten ne joutuu vaihtaa jos turbottoman kannen siihen laitat.
Enpä ole ennen kuullut että olis tarvike kannentiiviste pettänyt.
Mielestäni nuo mitä olen omiin taavetteihini laittanut ovat samaa merkkiä kuin esim valtran käyttämä.
No jos kansi menee uusiksi niin tuohon 1394:een käynee minkä tahansa nelipyttyisen taavetin kansi kuivaputkikoneista.
Pakoventtiilit vain on paremmat turbokoneissa joten ne joutuu vaihtaa jos turbottoman kannen siihen laitat.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Purkamisen ja putsaamisen jälkeen tänään paljastui, ettei kannessa onneksi olekkaan hiusmurtumia. Edellisen plaanaamisen tuloksena oli työstökone jättänyt kanteen sinnetänne pieniä rantuja, jotka näyttivät halkeamilta... Mutta sitten taas nuo liekkirenkaiden jättämät urat ja varsinkin se katkeneen renkaan ura on syvä. Kestääkö tuosta vetää parikymppiä pois, mikrolla mittaamalla uran syvyys 19 satasta.
" />
http://aijaa.com/0lBaqc" />
" />
http://aijaa.com/0lBaqc" />
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Kyllä sileästä kannesta kestää ottaa pari kymppiä pois ilman mitään isompaa ropleemaa. Suutinkärjet tulee sitten sen verran enemmän ulos kannesta, mutta noin pienellä siirroksella tuskin on mitään merkitystä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Jos ( kuten ekaviestissä jo laitoit ) kansi on oikaistu ainakin kerran jo aiemmin, niin suosittelen uuden koneistuksen yhteydessä koneistamaan venttiilit vähintään saman verran syvemmälle, mitä kannesta otetaan pois tiivistepinnasta, ehkä hieman enemmänkin jopa.
Aikoinaan joskus -90 luvulla ittellä kävi niin, et oli tuon avatarkuvan 1410 koneen kannesta, oli joskus höylätty siivu jo ennen, ja toisen ( kuka tietää, josko oli jo kolmas höyläyskerta ?? ) niin lämmityskäytön aikana piti pientä naputusta, jota ihmettelin, 10min käytön jälkeen otin kannen uudelleen auki ja näky venan jäljet männänlaen noessa. Piti kotikonsteis sitten venttiileitä "koneistaa" seeteistään puolmilliä syvemmälle kanteen
Aikoinaan joskus -90 luvulla ittellä kävi niin, et oli tuon avatarkuvan 1410 koneen kannesta, oli joskus höylätty siivu jo ennen, ja toisen ( kuka tietää, josko oli jo kolmas höyläyskerta ?? ) niin lämmityskäytön aikana piti pientä naputusta, jota ihmettelin, 10min käytön jälkeen otin kannen uudelleen auki ja näky venan jäljet männänlaen noessa. Piti kotikonsteis sitten venttiileitä "koneistaa" seeteistään puolmilliä syvemmälle kanteen
Viimeinen muokkaaja, jusape pvm La Tammi 30 2016, 21:07, muokattu 1 kertaa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Silloin taannoin taidettiin vetää muutama satanen, ei tarvinnut ottaa enempää. Hyvä vinkki kuitenkin, kiitos.
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Onhan tuo 20 vuotta tiivarille jo hyväaika,liekö kalliimmastakaan sitten hyötyä?
Aikoinaan -70 luvulla kun vaihettiin 900 Taaviin oli tiivarit semmosia että oli ohutta kuparilevyä molemminpuolin ja mitälie asbestimassaa välissä?
Toiset sanonu että olis ihan TÄYS kuparisiakin mutta niitä en ole koskaan missään nähny?
Autojen tiivarit ollu järjestään metalli ja massa ja metallu paketteja,kuparisia ei taida enää olla?
Paha sanoa kun en koneremppoja ole tehny.
Toivotaan että siellä homma hoituu ja Taavi tervehtyy huokealla hinnalla
Aikoinaan -70 luvulla kun vaihettiin 900 Taaviin oli tiivarit semmosia että oli ohutta kuparilevyä molemminpuolin ja mitälie asbestimassaa välissä?
Toiset sanonu että olis ihan TÄYS kuparisiakin mutta niitä en ole koskaan missään nähny?
Autojen tiivarit ollu järjestään metalli ja massa ja metallu paketteja,kuparisia ei taida enää olla?
Paha sanoa kun en koneremppoja ole tehny.
Toivotaan että siellä homma hoituu ja Taavi tervehtyy huokealla hinnalla
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Monasti puhutaan nimenomaan "kuparitiivisteestä" , kun on kyseessä juurikin sellanen ohuilla kuparilevyillä pinnoitettu ohut massatiiviste.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Joku on myös puhunu jossain "täyskuparisesta" jota kyllä hieman ihmettelin en ole kyllä semmosta ikinä moottoreissa nähny... liekö joku jossain teettäny vai mikä lie rallivehje ollu?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
No juu, mullakin on suomessa tehty 1.25mm tarkkuusvalssatusta kuparilevystä, vesileikkuulla tehty, täyskuparinen tiiviste Nuffiin, vielä käyttämätön sellainen hyllyssä.
Mutta "kuparitiiviste" jostain 60-70 - luvulta on mitä todennäköisemmin ohuilla kuparilevyillä päällystetty ohut massatiiviste.
Mutta "kuparitiiviste" jostain 60-70 - luvulta on mitä todennäköisemmin ohuilla kuparilevyillä päällystetty ohut massatiiviste.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Jep juu joskus vaan nuoriso sanoo että on kuparia mutta onkin massa välissä,onneksi täällä puhutaan oikeilla nimillä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Kyllä niitä täysin pelkästä kuparilevystä valmistettuja kansitiivareita on jonkiverran olemassa, mutta pääsääntöisesti tuolla kilpailupuolella. Muistan, kun näitä tehtiin aikoinaan ammattikoulu aikoina levytyöstökeskuksella paikallisella kilpamoottoriharrastajalle. En kyllä enään muista nimeä, mutta jokunen niitä kuitenkin hänelle tehtiin.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Omassa entisessä välikoppa escortissa oli turbomoottorissa täyskupari kannentiiviste. En enää muista mistä tilasin uuden kun vaihdoiun pari sulanutta mäntää
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
No niin, lumi lentää taas. Kannesta ottettiiin 0.216mm tasosta. Kairasin sitten venttiileitä suurinpiirtein samanverran syvemmälle kanteen. Siinä venttiilitöissä iski V8:ien parissa tullut viritysinto ja birrasin kanavista suurimmat röpöt ja jarrut pois, varman tuli 0.05 heppaa lisää?
http://aijaa.com/2s9DNi
Konetta käyntiin hieroessa ilmeni uusi vika, startatessa avainta vääntäessä hehkuasentoon, katosi kaikki virrat vermeesta. Siinä samalla kuului startin luota sellainen hento kilahdus. Löysätessä avaimesta kuului sama kilahdus toiseen kertaan. Noiden sähköjen kans ei ole tarvinnut rassautua. Solenoidinkin purin startista turhaan ennenkuin huomasin startin yläpuolella on joitakin pieniä releitä, sulakkeita? Aivan kuin ääni olis kuulunut niistä. Siinä touhutessa nyppäsin jostain syystä hehkutulpan piuhan irti ja kas kummaa, kone starttasi? Olisko tulppa oikosessa ja rele katkaisee virrat suojaksi? No pitää tänää mitata tuo tulppa. Isännällä oli eilen niin kiire linkoamaan, ettei ehtinyt... Hieman sai startata kylmää vehjettä, kun hehku ei toiminut ja lohkolämmitinkään ei ehtinyt juuri olla päällä.
http://aijaa.com/2s9DNi
Konetta käyntiin hieroessa ilmeni uusi vika, startatessa avainta vääntäessä hehkuasentoon, katosi kaikki virrat vermeesta. Siinä samalla kuului startin luota sellainen hento kilahdus. Löysätessä avaimesta kuului sama kilahdus toiseen kertaan. Noiden sähköjen kans ei ole tarvinnut rassautua. Solenoidinkin purin startista turhaan ennenkuin huomasin startin yläpuolella on joitakin pieniä releitä, sulakkeita? Aivan kuin ääni olis kuulunut niistä. Siinä touhutessa nyppäsin jostain syystä hehkutulpan piuhan irti ja kas kummaa, kone starttasi? Olisko tulppa oikosessa ja rele katkaisee virrat suojaksi? No pitää tänää mitata tuo tulppa. Isännällä oli eilen niin kiire linkoamaan, ettei ehtinyt... Hieman sai startata kylmää vehjettä, kun hehku ei toiminut ja lohkolämmitinkään ei ehtinyt juuri olla päällä.
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Ne pienet "releet" solenoidin yläpuolella ovat automaattisulakkeita ja ne toimivat bi-metalli kielekkeiden avulla. Niiden kautta kulkee kaikki virta traktorin eri piireihin. Olisiko niin, että virtalukon pohja on vaurioitunut niin, että nastat pääsevät liikkumaan jolloin virta yhdistyy ja katkeaa miten sattuu.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Tuollaisiksi "automaateiksi" niitä itsekkin jo ajattelin ja tuota virtalukonpohjaa ajattelin myös. Liekö ollut sattumaa tuon hehkun piuhan kans. Täytyy tutkia...
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Eikös yleensä hehkuttaessa virtalukko katkaise kaiken muun kulutusvirran pois, samoin kuin starttiasennossakin ..... ???
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Tässä tapauksessa katkeaa kaikki virta, mittarivalot yms, täysin pimeäksi koko laitos. Selvästi tuo bi-metalli sulake löysää ja kun palautat virta-avaimen hehkuasennosta, hetken päästä sulake palautuu ja virrat palaa. Kun irroitin hehkun piuhan kaikki toimii kuten pitää. Hehku on kunnossa, tarkistin. Seuraavaksi vaihtuu virtalukko ja samalla täytyy tarkistaa piuhat ja liittimet. Vähän outoa, tällä vermeellä on kuitenkim ollut tapana sulatella sulakkeen kantoja ja pihoja aiemminkin kojetaulussa.
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Niin vai onko se nk.hehkun rele samoin kuten LT wolkkarissa oli,kun hehkuttaa relekytkeytyy hehkuttamaan ja automaattisesti katkasee kun on hehkuttanu tarpeeksi.
Samanmoiset bi-metalli kärjet sieltäkin varmaan löytyy...
Samanmoiset bi-metalli kärjet sieltäkin varmaan löytyy...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Tessu, Thermostart laite ei ole releohjattu eikä siinä ole minkäänlaisia ajastimia. Thermostart tulppa saa virtaa niin kauan, kun virta-avain pidetään hehkutus asennossa. Tulppaan menevä virta kuumentaa ensin tulpassa olevan kierukan ja hetken päästä avautuu polttoaineventtiili kuuluvalla poksahduksella kun polttoainetta valuu hehkuvan kuumalle kierukalle ja liekki syttyy. Liekki palaa niin kauan, kun kierukkaa pidetään kuumana pitämällä virta-avain hehkutus asennossa. Ne kaksi mötikkää eivät ole releitä, ne ovat bi-metalli jousella toimivia automaattisulakkeita jotka katkaisevat virran syötön bi-metalli jousen kuumentuessa mikäli jossain kohtaa sähköpiiriä on oikosulku. Automaattisulakkeet kytkevät virran automaattisesti uudelleen päälle, kun bi-metalli jousi on jäähtynyt.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Ongelma virtojen katkemisen suhteen oli sitten kuitenkin hehkutulpassa. Jotenkin oli oikosessa, vaikka irtaallaan penkissä toimi oikein? No tulipahan käytyä kojelaudan ja katon sähköt läpi ja korjattua sulaneita liittimiä (abiko) . Siinä samalla karkasi juttu käsistä ja kävin läpi kopin kattopellin, ruosteet pois, epoksit pohjille ja 2k-väri pintaan. Hieman sitten laittelin työvalojuttuja... Näkee vähän paremmin touhuilla.
https://www.youtube.com/watch?v=fLs5qO_XgpI&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=fLs5qO_XgpI&feature=youtu.be
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: 1394 puski vedet pihalle...
Varsin asiallinen valorauta. Toteutettu ilman että tarvinut hitsailla/ porailla hytin kantavia rakenteita
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa