Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Siirry alas

Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto Empty Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti  Kasipätkä lähetetty Ke Joulu 09 2015, 12:34

Vm.74 Selectamatic 885. Miten tapahtuu nostosylinterin männän tiivisteiden vaihto ja onko jotain muuta joka kannattaa tehdä samalla aukomisella? Joskus täällä oli ohjeet ko. hommasta mutta nyt en niitä löytänyt.
Kasipätkä
Kasipätkä

David Brown : 885 vm.73
Viestien lukumäärä : 27
Paikkakunta : Iisalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto Empty Vs: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti  erkki lähetetty Ke Joulu 09 2015, 19:01

Vasemmalla oleva poikittaisakselin laakerin kansi pitää ensin ruuvata auki. Avaa myös oikeassa päässä oleva peltiluukku ihan siitä syystä, että kun käännät akselia niin, että koiranluu pullahtaa ulos sylinteristä, voit samalla seurata, miten nokkalevy kohtelee oikeassa päässä rullaseuraajaa. En jaksa muistaa, että mahtuuko nokkalevy kääntymään niin paljon, ettei se murjaise rullaseuraajan pidikettä poikki. Jos näyttää ahtaalta, niin irrota nokkalevy poikittaiakselin päästä, mutta merkkaa sen asema muistiin, että se tulee entiseen asentoon kootessa.

Jos mäntää esi saa ongittua ulos takakautta, irrota kolmitieventtiili ja tyrkkää sen takana olevan läpiviennin kautta pitkällä teräspuikolla mäntä ulos. Lentää se kyllä paineilmallakin, mutta pitää osata ottaa siitä koppi.

Sitten vaan vanha tiiviste pois ja uudet tilalle. Nahkainen tukirengas pehmenee joustavaksi kun sitä liottaa öljyssä vähän aikaa. Sitten sen saa pujotettua uraan.

Sitten vaan peli takaisin nippuun. Ei kai siinä muuta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4111

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto Empty Vs: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti  Jyryytin lähetetty Ke Joulu 09 2015, 20:32

Viime talvena vaihdoin 1490:in nostomännän tiivisteen. Sellaisella erotuksella, että irroitin sen koiranluun vääntiöstä irti ja nostin käsin sitten nostovarsia ylöspäin sen verran että mäntä mahtui tulemaan vääntiön alitse pois paikoiltaan. Ja juuri männän etupuolelta ohuella tapilla työnsin männän pois paikoiltaan.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto Empty Vs: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti  Kasipätkä lähetetty Ke Joulu 09 2015, 22:02

Homma (purkaminen) meni kuin strömsössä. Otin myös tuon välitangon pois ja tyrkkäsin männän ulos puikolla. Tuota oikean puolen kantta ei periaatteessa olisi tarvinnut aukaista mutta hyvä siinä mielessä että osaa olla rikkomatta paikkoja.
Kasipätkä
Kasipätkä

David Brown : 885 vm.73
Viestien lukumäärä : 27
Paikkakunta : Iisalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto Empty Vs: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti  Kasipätkä lähetetty Ma Joulu 21 2015, 22:28

Tiivisteiden vaihto oli helppo homma. Nahkaisen tukirenkaan paikalleen saanti vaati hieman uskoa että uskalsi venyttää rengasta tarpeeksi, vaikka olikin öljyssä liotettu. Pilkkiminen tosin loppui vasta kun vaihdoin pudotusventtiiliin tiivistesarjan. Aiemmin vaihdoin jo nuo mutta tokmannin renkusarjan renkaat oli menneet reilussa vuodessa koviksi ja vuotivat. Pudotusventtiilin tiistesarjan mukana tuli 4kpl tukirenkaita O-renkaiden kaveriksi mutta uriin niitä ei saanut kuin ahtamalla kahteen. Onko nuissa pudotuventtiileissä eroja O-renkaan urilla siten että olisi tilaa tukirenkaille?
Kasipätkä
Kasipätkä

David Brown : 885 vm.73
Viestien lukumäärä : 27
Paikkakunta : Iisalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto Empty Vs: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti  outsider lähetetty Ti Joulu 22 2015, 09:53

Tiivistesarjassa taitaa tulla mukana muutama ylimääräinen.
Muistaakseni vain 2 tukirengasta olen itsekin käyttänyt.
Ja vain niihin uriin missä olikin alunperin tukirengas.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1798

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto Empty Vs: Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto

Viesti  OlleK lähetetty Ti Joulu 22 2015, 10:45

1410:ssä ja 6-sylinteriseissä on erilainen pudotusventtiili nostosylinterin edessä. Tiivistesarja sisältää O-renkaat ja tukirenkaat kumpaankin pudotusventtiiliin.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1301

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa