Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1390 takapyörän laakerinvaihto

Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  jounitapio Ti Huhti 14 2015, 20:19

Takapyörän laakeri tuntuu olevan loppu, klonksuu monta senttiä. Linkin löysin räjäytys kuvaan http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr60178ar1288132. Tarviiko jotain erikoistyökaluja tai tietää ja huomioida mitään erikoista, kun rupee remontteeraamaan?

jounitapio

David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  otsoni Ti Huhti 14 2015, 21:21

Ei siinä ihmeempiä työkaluja tarvi.Siellä akselin sisäpäässä on sellainen sakaramutteri mutta sen saa kyllä jollain tuurnallakin auki ja kiinni. Laakerivälys säädetään shimmeillä mitkä on ulkolaipan välissä. Ei saa lonksua mutta pitää pyöriä herkästi. Laakerit pitäisi löytyä laakerikaupasta ja stefatkin. Infosta löytyvässä korjauskirjassa on asia myös esitetty.

EDIT: Tuolta noin sivulla 75
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/I%20J%20CASE%20%28DAVID%20BROWN%29%201190%201290%201390%201490%201690%20Korjaamok%e4sikirja%2001.pdf

otsoni

Viestien lukumäärä : 357

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  jounitapio Ti Huhti 14 2015, 22:08

Hyvä homma, jos onnistuu perustyökaluilla. Pitää huomenissa räjäyttää paketti tallin lattialle. Mites on, onko tuosta kuin pitkä matka, jos laittas samalla jarruttelut kuntoon? Pittää aina välillä ilmata, niin uusis tiivisteet.

jounitapio

David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  otsoni Ke Huhti 15 2015, 07:53

Jarrunesteen kanssa tekemisissä olevat osat ovat suht näkyvillä. Pääsylinteri on kopissa kojetaulun sisällä ja käyttösylinterit jarrujen kohdalla taka-akselin alapuolella. Kojetaulu on helppo irrottaa. Neljä ruuvia sivuilla, mittarivaijeri. oikeassa alalaidassa sähköliitin, ratti, kaasuvipu, lämmönsäätönupit. Siinä enimmät mitä mieleen tuli, jos HS-vipu, niin se myös. Erkki muuten selosti tänä aamuna lyhyen ytimekkäästi nopeutustopicissa napa-akselin irroituksen Very Happy

otsoni

Viestien lukumäärä : 357

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  jounitapio Ke Huhti 15 2015, 20:45

No nii, aukasuhan oli heleppo homma. Eihän siellä ees oo mitään laakeria rikki, kun shimmit puuttuu. Perältä tuleva pienempi hammasratas oli vähä ottanu siipeensä, mutta en rupee sitä nyt remontteeraamaan. Soittelin Marjakankaalle shimmejä, vaan ei ollu hyllyssä. Minkähän kokoset ne on, vois laserilla pyöräyttää töissä. Onkohan ne ihan mustaa rautaa? Kuvittelin sen jarrujen alasylinterin olevan vaikeamassakin paikassa, samalla menee siihenkin uudet tiivisteet ja pikkusen hoonilla pyöräyttää.

jounitapio

David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  Vierailija Ke Huhti 15 2015, 21:04

Tilaahan uudet laakerit,ne taitaa olla lopussa jos välystä vaikka shimmit poistettu....

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  erkki Ke Huhti 15 2015, 21:10

Katsoppa tarkempaan, että puuttuuko mitään. Muistaakseni se menee niin päin, että laakeri kiristyy shimmejä poistamalla, jolloin laakeripesän kansi painuu syvemmälle ja painaa samalla kartiorullalaakerin ulkokoolia sisäänpäin.

1200:ssa ja joissakin muissakin malleissa laakerin kiristys tapahtuu kiristämällä isoa pulttia portaalin vastapuolella. Pultin takana on porauksessa laippa, joka painaa sisäpuolen kartiolaakerin ulkokoolia eteenpäin, siis tiukemmalle.

Kaivelin muistini uumeina ja siellä oli tulevainaan vastaan sellainenkin tapaus, että kirrasin 880:n takalaakeria sillä hakamutterilla, joka pitää isoa lautaspyörää paikallaan. Mutteri ajaa hammaspyörän edellä olevaa laakerin sisäkoolia tiukemmalle ulkokoolinkia vasten.

Anteeksi huterat neuvot, mutta tarkoitus on vilpitön.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4389

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  OlleK Ke Huhti 15 2015, 21:22

Se hakamutterin kiristäminen ei tule vaikuttaa millään tavalla pyöränakselin laakerivälykseen. Jos näin on, on joku asia pielessä kokoonpanossa. hakamutteri kiristetään aina todella tiukkaan ja lukitaan paikalleen lukituslaatalla. 1390 mallissa kiristetään takapyörän laakerit poistamalla laipan alta säätölevyjä, katso oheinen linkki http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr60178ar1288072

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  jounitapio Ke Huhti 15 2015, 21:44

No hakamutterihan oli ihan löysällä. Mutta tuosta kuvastahan tuo shimmilevyn paikkakin ja malli selevis. Eli 0.3 tuumaa vahavoja 0.254 x 3 = 0.762 mm. Meniköhän oikeen?

jounitapio

David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  jusape Ke Huhti 15 2015, 22:34

0.3 x tuuma (25.4mm) = 7.62mm ..... 0.030" x 25.4mm = 0.762mm....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2486
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  outsider Ke Huhti 15 2015, 22:50

Shimmilevyjä on useaa eri paksuutta,kuten varaosakuvastakin näkee.
Jos laittaa uudet laakerit niin shimmejä voi tarvita.

Vetelistä löytyy iso laatikollinen käytettyjä. Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1840

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  jounitapio To Huhti 16 2015, 05:17

Eipä tuu veteliin ennen vappua asiaa, eiköhän niitä nyt parissa päivässä tuu tuohon alavieskaankin.

jounitapio

David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  Vierailija To Huhti 16 2015, 07:39

Kasaappa vielä pyöränvälitys kokeeksi ja mutteri tiukalle ennenkun tilaat mitään,jos hakamutteri on pyöriny irti on välystä vaikka kuinka,tiedän tuon omasta kokemuksesta kun omissa koneissa noita on jouduttu hitsaamaan kiinni kun pyörivät auki ja kyykähtelivät tienposkiin,mutterin lukitus on alkujaan heppoinen systeemi,lukkolevylle ei ole kunnollista pykälää pyörässä.


Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  helmi 1972 To Huhti 16 2015, 20:14

Mulla ei auttanu uudet laakerit,eikä shimmin poisto.mä jouduin tekemähän sen sisemmän (pienen) laakerin ulkokoolingin kokoisen "prikan" sinne akselin päähän,jotta sai välykset pois.Kone on 1394 mutta systeemi lienee sama ku 1390.Ja ainakin vielä on systeemi pelannu....

helmi 1972

David Brown : 1200,1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 55

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  outsider To Huhti 16 2015, 20:23

helmi 1972 kirjoitti:Mulla ei auttanu uudet laakerit,eikä shimmin poisto.mä jouduin tekemähän sen sisemmän (pienen) laakerin ulkokoolingin kokoisen "prikan" sinne akselin päähän,jotta sai välykset pois.Kone on 1394 mutta systeemi lienee sama ku 1390.Ja ainakin vielä on systeemi pelannu....

Noin minäkin ole yhteen koneeseen tehnyt ja hyvin toimi.
1200:n laakerinkiristys on periaatteeltaan sama,sisempää laakeria viedään ulospäin.
Ei uusia laakereita kannata ostella jos vanhat ei oo saanu kipeetä.

Maalaisjärjen käyttö on sallittua. Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1840

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  OlleK To Huhti 16 2015, 20:25

Jos uudet osat eivät poista välystä voi syynä olla se, että jompikumpi laakeri on leikannut kiinni ja ulkokehä tai sisäkehä on sorvannut pois materiaalia laakeritilasta. Tai sitten jompikumpi laakeri on väärän mallinen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  Vierailija To Huhti 16 2015, 21:36

Pikkulaakerin puolelle ei kannata shimmejä laittaa jos laakeri pyörähtäny ja ei kiri uusillakaa laakereilla,laipasta vaan sopiva lastu pois sorvilla.

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 takapyörän laakerinvaihto Empty Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto

Viesti  jounitapio To Huhti 16 2015, 21:46

No niinhän se oliki, laakeri oli ehyt ja kirrasin vaan hakamutterin uudestaan. Pittää vielä huomenissa tarkistella toinenki puoli, kun en oo vielä uusia öljyjä pistännä sissään.

jounitapio

David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa