taavetin hs vaihteisto
+2
OlleK
Martti60
6 posters
Sivu 1 / 1
taavetin hs vaihteisto
Auttakaa hyvät hs vaihteistojen käyttäjät ja antakaa yksiselitteiset ohjeet vaihteiston käytöstä jotka sitten tulostan tarralle
ja liimaan näkyvälle paikalle hytin seinään.paras vihje lukuunottamatta tätä palstaa on että käytä miten haluat,särkyy kuitenkin.
ja liimaan näkyvälle paikalle hytin seinään.paras vihje lukuunottamatta tätä palstaa on että käytä miten haluat,särkyy kuitenkin.
Martti60- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: taavetin hs vaihteisto
Lausunnon " käytä miten haluat,särkyy kuitenkin" voi antaa vain asiasta täysin tietämätön henkilö. Näitä kaiken tietäviä mukamas "asiantuntijoita" löytyy joka lähtöön ja niiden suita pitäisi saada tukittua jollain tavalla. Mutta niihin käyttöohjeisiin:
1. Varmista aina ennen, kun päästät kytkinpolkimen ylös, että Hydra Shift vipu on 1-vaihteella.
2. Traktorin liikkuessa vaihda ylös tai alas yksi vaihde kerralla ja odota, että valittu vaihde on varmasti kytkeytynyt ennen, kun siirrät vivun seuraavalle vaihteelle.
3. Älä vedätä moottorilla vaan vaihda yksi vaihde alaspäin jos moottorin kierrosluku laskee maksimi tehon kierrosluvusta enemmän kun 600 kierrosta per minuutti..
1. Varmista aina ennen, kun päästät kytkinpolkimen ylös, että Hydra Shift vipu on 1-vaihteella.
2. Traktorin liikkuessa vaihda ylös tai alas yksi vaihde kerralla ja odota, että valittu vaihde on varmasti kytkeytynyt ennen, kun siirrät vivun seuraavalle vaihteelle.
3. Älä vedätä moottorilla vaan vaihda yksi vaihde alaspäin jos moottorin kierrosluku laskee maksimi tehon kierrosluvusta enemmän kun 600 kierrosta per minuutti..
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: taavetin hs vaihteisto
Lisäisin vielä, että
-älä aja likaisilla vaihteistoöljyillä
-älä käytä HS -vaihdetta jarruttamiseen raskaan perävaunun vedossa
Myös on käyttäjiä, jotka antavat tarktorin käydä paikallaan muutamia minuutteja ennen aamun ekaa liikkeellelähtöä jos on yöllä ollut kylmää ja öljyt menneet paksuiksi.
-älä aja likaisilla vaihteistoöljyillä
-älä käytä HS -vaihdetta jarruttamiseen raskaan perävaunun vedossa
Myös on käyttäjiä, jotka antavat tarktorin käydä paikallaan muutamia minuutteja ennen aamun ekaa liikkeellelähtöä jos on yöllä ollut kylmää ja öljyt menneet paksuiksi.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Maalis 07 2015, 09:57, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: taavetin hs vaihteisto
Väärinymmärrysten välttämiseksi:
Älä vaihda pienemmälle vaihteelle alamäessä jos käytössä on raskas perävaunu. Valitse sopiva vaihde ennen, kun lähdet ajamaan alamäkeä.
Älä vaihda pienemmälle vaihteelle alamäessä jos käytössä on raskas perävaunu. Valitse sopiva vaihde ennen, kun lähdet ajamaan alamäkeä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: taavetin hs vaihteisto
Kuinkas jos siirrän vain traktoria, esim. konehallista ulos, enkä käytä HS-vaihdetta eli se on koko ajan ykkösellä. Sopiiko konetta siirtää öljyjä lämmittämättä?erkki kirjoitti:Lisäisin vielä, että
-älä aja likaisilla vaihteistoöljyillä
-älä käytä HS -vaihdetta jarruttamiseen raskaan perävaunun vedossa
Myös on käyttäjiä, jotka antavat tarktorin käydä paikallaan muutamia minuutteja ennen aamun ekaa liikkeellelähtöä jos on yöllä ollut kylmää ja öljyt menneet paksuiksi.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: taavetin hs vaihteisto
Tietysti voit ajaa traktorilla 1-vaihteella vaikka öljy on kylmää. 1-vaihde toimii ilman öljynpaineetta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: taavetin hs vaihteisto
Jälleen asiantuntian kommentti:jos on tyhjä traktori ilman kärriä tai kevyissä lumitöissä voi hs olla aina nelosella ,nopeuttaa
hommia ja kestänyt kymmeniä vuosia em käytöllä.no positiivista jutussa on että taavetti voi kestää kymmeniä vuosia,mutta...
hommia ja kestänyt kymmeniä vuosia em käytöllä.no positiivista jutussa on että taavetti voi kestää kymmeniä vuosia,mutta...
Martti60- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: taavetin hs vaihteisto
Jos HS ei ole ykkösellä liikkeelle lähtiessä, niin traktori lähtee kuitenkin liikkeelle ykkösellä koska levykytkimissä eikä pantajarruissa ole painetta. Vasta traktorin liikkuessa pumppu alkaa tuottaa painetta, joka lukitsee levykytkimet ja avaa jarrupannat. Nousevalla paineella noissa komponenteissa tapahtuu väkisinkin luistoa. Tapahtuu siinä luistoa kyllä normaalin vaihdonkin aikana, jota varsinkin oljyssä uivat monilevypakat kestävät hyvin. Jarrupannat saattavat tulla tiensä päähän paljon aikaisemmin jos ne avautuvat viiveellä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: taavetin hs vaihteisto
En kyllä ajaisi HS-vaihde aina nelosella (tai kakkosella tai kolmosella) missään olosuhteessa. Luistoaika pakoissa ja jarrupannoissa on aivan saman pituinen traktoriin kohdistuvan kuormituksesta riippumatta. Nyt aletaan taas oikaisemaan selviä ajo-ohjeita sopiviksi omiin aatoksiin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: taavetin hs vaihteisto
Kysyinkin tältä asiantuntialta mistä olet ohjeet saanut ja vastaus oli entiseltä omistajalta.näin ne jutut kulkee ja ei ole ihme jos
vehkeet joskus särkyy.laitankin omaan taavettiin ne ohjeet näkyville juuri siksi että kaikki käyttäjät omaksuvat heti oikeat tava vat käyttää vaihteistoa .oottaa muuten kovasti noi kaksoset koeajoa painotuoreet kortit käsissä.
vehkeet joskus särkyy.laitankin omaan taavettiin ne ohjeet näkyville juuri siksi että kaikki käyttäjät omaksuvat heti oikeat tava vat käyttää vaihteistoa .oottaa muuten kovasti noi kaksoset koeajoa painotuoreet kortit käsissä.
Martti60- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: taavetin hs vaihteisto
En todellakaan ajaisi nelosella, melkein sama kuin autolla yrittäisi kolmosvaihteella lähteä paikaltaan.. . Varsinkin jos nopeammat välitykset niin laatikko huutaa hoosiannaa jo.. Tuo 1494 mikä on nopeutettu, ek käytössä riittää kun aluekeppiä siirtelee 2-R välillä, Hs saa olla ykkösellä. Tietenkin kun HS
keppi käsinojan vieressä niin helposti pykälää lisäilee tarpeen mukaan.
Oma synti tietenkin tuo kyntöpäisteessä kääntyily HS 2 koko ajan, en oikein käsittänyt asiaa kunnolla sitten.. , No, ei vielä ihteensä ottanut 1594, 800h ajanut sillä 6v aikana Lähinnä peltokautena.
keppi käsinojan vieressä niin helposti pykälää lisäilee tarpeen mukaan.
Oma synti tietenkin tuo kyntöpäisteessä kääntyily HS 2 koko ajan, en oikein käsittänyt asiaa kunnolla sitten.. , No, ei vielä ihteensä ottanut 1594, 800h ajanut sillä 6v aikana Lähinnä peltokautena.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: taavetin hs vaihteisto
Ja nyt tullaan sitten siihen " käytä miten haluat, särkyy kuitenkin" lausuntoon. Ja kyllä särkyy, jos ei toimita ohjeiden mukaisella tavalla. Vastaavanlaisia toimintatapoja löytää ympäri Suomen kaikenlaisissa asioissa. Suomalainen perusluonne kun on sellainen, että valmistajan antamia ohjeita ei tarvitse noudattaa, koska tiedän itse paljon paremmin. Kalliiksi tulee koneen käyttäjälle, mutta asian parantamiseksi ei taida olla mitään tehtävissä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: taavetin hs vaihteisto
Jossakin aikaisemmassa ketjussa heitettiin ideaa kytkeä paineakku HS-vaihteiston painelinjaan. Todennäköisesti vaiheiston sisäiset vuodot ovat niin pieniä, että aika pienelläkin palkeella saisi HS:n pysymää päällä vaikka aluevaiheistoa vaihtaa esim. kyntövaon päisteessä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: taavetin hs vaihteisto
Paineakku voisi tuntua hyvältä idealta mutta siinä on eräs ongelma. Aina vaihdettaessa täytyy pumppu täyttää myös paineakun ja tämä sekoittaa koko vaihtamisajoituksen ja luiston määrä lisääntyy hallitsemisettomasti.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: taavetin hs vaihteisto
Eikös nuo ajo-ohjeet selviäisi kyseisten mallien ohjekirjoista?
Senverta vanhaakalustoa että varmaan on siellä selitetty miten tulee ajaa kuten oli entisaikaan autojenkin kirjoissa,nykyään ei taida enää ees olla,pitää varmaan tänäpäivänä käydä kurssi ennenkuin voi mitään ajella?
Senverta vanhaakalustoa että varmaan on siellä selitetty miten tulee ajaa kuten oli entisaikaan autojenkin kirjoissa,nykyään ei taida enää ees olla,pitää varmaan tänäpäivänä käydä kurssi ennenkuin voi mitään ajella?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: taavetin hs vaihteisto
Olosi mukava tietää montako ohjekirjaa on luettu ja montako on haudattu johonkin vaatekaapin laatikkoon.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: taavetin hs vaihteisto
Itte tuossa olen lukenu ne kaikki mitä mulla on ja useampaankin kertaan ja jos joutusin uuden auton ostamaan niin pitäs tarkasti tutustua kaikkeen mitä siellä on.
Sen vuoksi sukulaiseni joka jo ikäihmisiä ei uutta autoa enää hommaa,sanoo että ei vanhakoira opi uusia nippeleitä ja kun on ikänsä ajanu takavetoa niin ei opettelekkaan etuvetosen saloja.
Mutta meidän nuorempien on vielä opittava vaikka mitä,tai ainakin pitäs oppia?
Sen vuoksi sukulaiseni joka jo ikäihmisiä ei uutta autoa enää hommaa,sanoo että ei vanhakoira opi uusia nippeleitä ja kun on ikänsä ajanu takavetoa niin ei opettelekkaan etuvetosen saloja.
Mutta meidän nuorempien on vielä opittava vaikka mitä,tai ainakin pitäs oppia?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: taavetin hs vaihteisto
Kyllähän täällä luettaisiin opukset kannesta-kanteen ja vielä useampaan kertaan jos jostain sellaisen suomalaisen löytäisi.
nyt on vaan joutunut kuuntelemaan "asiantuntijoiden "varmana pitämää tietoa.onneksi on tämä foorumi josta saa asialle
todella vihkiytyneiltä asiallisia ja kestävyyden kannalta tärkeitä neuvoja.
Kiitos
p.s 1212 taavetti-79 on kysymyksessä
nyt on vaan joutunut kuuntelemaan "asiantuntijoiden "varmana pitämää tietoa.onneksi on tämä foorumi josta saa asialle
todella vihkiytyneiltä asiallisia ja kestävyyden kannalta tärkeitä neuvoja.
Kiitos
p.s 1212 taavetti-79 on kysymyksessä
Martti60- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: taavetin hs vaihteisto
Jos tarvitset ohjekirjan, kokeile seuraavaa linkkiä http://www.ohjekirja.org/kirjasto/?page_id=19
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Similar topics
» 996 vaihteisto ropleema
» 995 vaihteisto
» 1210 vaihteisto
» 990 / 1390 4wd vaihteisto
» 990 ulosoton vaihteisto.
» 995 vaihteisto
» 1210 vaihteisto
» 990 / 1390 4wd vaihteisto
» 990 ulosoton vaihteisto.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa