Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

996 vm75 vaihteisto

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty 996 vm75 vaihteisto

Viesti  jaska996 La Toukokuu 22 2021, 22:56

996 taavettiin tehty öljynvaihto ikh universal 10-30 öljyillä ja lämpöisenä alkoi 1 ja pakki kurahdella. Onko öljy liian notkeaa ettei rattaat pysähdy vai mikä voisi olla oireena? Kokeiltu säätää kytkin poljinta suuntaa sun toiseen muttei tunnu olevan vaikutusta. Kytkintuntuma kuitenkin hyvä eli ei ota ihan pohjasta.

jaska996

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  Tessu Su Toukokuu 23 2021, 04:37

Onko tietoa että mitään kytkimelle joskus tehty?
Monesti juuri nuo kytkin ongelmat itellä alkanu noin ettei irrota,joskus päässy jopa öljyä levylle ja voi olla väärä öljykin ja toisinaan taas liian kuiva kytkinakseli kun alkaa lämmetä niin kanittaakin kytkin.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1550
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  1690 metsä Su Toukokuu 23 2021, 06:46

Siellä on vain 2 ja 3 synkronoitu. Pieni narahdus ykköstä ja pakkia kytkettäessä on normaalia.
Jos vaihteet menee hyvin päälle ei siellä varmaan mistään sen isommasta ole kyse

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 529

Gary Grand likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  jaska996 Su Toukokuu 23 2021, 09:35

Ei ole tarkempaa tietoa koneen historasiasta mutta jäljistä päätellen ainakin joskus katkaistu.
Täytyypä kurkata alaluukusta miltä näyttää levy.
Millähän akselia uskaltaa voidella jos on liian kuiva?

jaska996

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  erkki Su Toukokuu 23 2021, 11:36

Aika harvoin kai kytkinakselin zydeemejä voidellaan, mutta jos tekee mieli kokeilla, niin kai siellä irroitusöljyt, CRC ja WD 40 toimii ihan hyvin. Kykin on aika sietoinen monenlaiselle. Vaikka stefa vuotaisi öljyä kytkimelle niin ihmeen hyvin se toimii muuten, mutta irrottaa hiukan hitaasti kun öljy liimaa levyä asetelmaan. Miksi looda pysähtyy huonosti, voi olla tosiaankin seuraamusta siitä että levy on hiukka tarttunut akselin spooreihin tai silmälaakeri on alkanut jarruttelemaan. Omassa 995:ssä pitää hiukka painattaa keppiä kakkosen tai kolmosen synkroa vasten ennen kuin tyrkkää ykköstä tai pakkia pesään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4427

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  MJK1390 Su Toukokuu 23 2021, 12:12

jaska996 kirjoitti:996 taavettiin tehty öljynvaihto ikh universal 10-30 öljyillä ja lämpöisenä alkoi 1 ja pakki kurahdella. Onko öljy liian notkeaa ettei rattaat pysähdy vai mikä voisi olla oireena? Kokeiltu säätää kytkin poljinta suuntaa sun toiseen muttei tunnu olevan vaikutusta. Kytkintuntuma kuitenkin hyvä eli ei ota ihan pohjasta.

Oliko öljy GL-4/5 öljyä vai pelkästään GL-4? Suosittelen käyttämään sellaista öljyä joka on vain GL-4 luokitettu kuten valmistaja on tarkoittanut.
Taavetin 1/pakin ei kuulu narista mutta taaveteissa on taipumuksena että kytkinlevy ei meinaa irrota kunnolla. Jos kytkintä ensin varovasti luistattaa isolla vaihteella paikallaan toimii vaihteet erittäin nätisti hetken aikaa ja 1/pakki kytkeytyvät äänettömästi.
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 45
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  Tessu Su Toukokuu 23 2021, 14:32

Niin mitäpä käskee tuon Taavin ohjekirja laittaman? löytyykö sellasta öljyä enää nykyään helpolla?
paljon olen kuullu noista "yleisöljyistä" että käy jos käy...
itse en mitään tässä ala suositella kun joku taas ottaa herneen nenään ja tuumaa et laita vaikka kirnupiimää heh!
itselläki on vaan ollu ongelmia vanhojen laitteiden kanssa kun ei enää ole sellasia aineita joilla ne sais toimimaan kuten ennen.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1550
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  MJK1390 Su Toukokuu 23 2021, 17:32

Tessu kirjoitti:Niin mitäpä käskee tuon Taavin ohjekirja laittaman? löytyykö sellasta öljyä enää nykyään helpolla?
paljon olen kuullu noista "yleisöljyistä" että käy jos käy...
itse en mitään tässä ala suositella kun joku taas ottaa herneen nenään ja tuumaa et laita vaikka kirnupiimää heh!
itselläki on vaan ollu ongelmia vanhojen laitteiden kanssa kun ei enää ole sellasia aineita joilla ne sais toimimaan kuten ennen.

1390 malli on 996 seuraajamalli ja teknisesti miltei identtinen ja sen kirjassa suositellaan STOU (universaaliöljyä) GL-4 luokituksella. Edelleenkin tuota universaaliöljyä on saatavissa pelkkänä GL-4 öljynä mutta myös usein on tarjolla GL-4/5 öljyä joka on jonkin verran aiheuttanut vaihteiden huonompaa kytkeytymistä.
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 45
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  erkki Su Toukokuu 23 2021, 18:39

Meillä on -74 mallin 990 vaihteistoöljynä ollut tavallinen 10W30 moottoriöljy koko traktorin historian ajan. Ihan hyvässä kunnossa siinä on synkrolaatikko edelleen. GL5 -öljystä varoiteltiin aikanaan siitä, että se saattaa aiheuttaa syöpymiä pronssi- ja messinkiosissa, mutta en tiedä minkälaiset lisäaineet niissä mahtaa nykyisin olla ja onko tuo varoitus edelleen aiheellinen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4427

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  Tessu Su Toukokuu 23 2021, 18:48

itse sain ainakin tuosta GL5 öljystä juurikin tuon varoituksen

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1550
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  1690 metsä Su Toukokuu 23 2021, 19:16

Kyllä minun tietääkseni on edelleen niin että GL 4 laatikkoon ei pidä GL 5 öljyä laittaa.

Yksi peruste oli muistaakseni , että GL 5 öljy on liian liukasta laatikkoon jonka öljysuositus on GL4
Eli aiheuttaisi vaihteen kytkentä ongelmia, kun synkroissa ei ole tarpeeksi kitkaa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 529

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  jaska996 Su Toukokuu 23 2021, 21:08

GL 4 luokituksen mukaista pitäisi olla tuo intiankonehallin poikien universal 10 - 30. Mitäs öljyä muut käyttää niin tietää seuraavan öljynvaihdon yhteydessä kokeilla?
Täytyypä kokeilla vähän ruikkia irrotusöljyä ja kokeilla luistattaa jos se siitä herkistyisi. Tai sitten ajan kuten erkkikin eli 2 tai 3 vaihteen kautta käyttää..

jaska996

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  mattkau Su Toukokuu 23 2021, 22:28

Pitäisiköhän minunkin tätä vähän mietiskellä "ääneen" tällaisena maallikkona, jonkun verran asioihin tutustuneena kuitenkin. Se, mitä nyt tulee, niin ei missään nimessä tarkoita, että haluaisin käyttää tuolla GL5 luokitettua öljyä Taavetin laatikossa. Olen edelleenkin sitä mieltä, että GL4 kuuluu sinne missä vaaditaan GL4:ää ja GL5 säästetään hypoidivälityksiin.

Mutta minusta GL5 luokituksen ei pitäisi vaikuttaa synkronoimattomien, nimen omaan synkronoimattomien vaihteiden narahteluun mitenkään. Öljyn viskositeetti eli juoksevuus on se mikä pysäyttää pyörimisen, ei se kuinka öljy kestää pintapainetta. 10W-30 GL4 ja 10W-30 GL4/GL5 ovat yhtä juoksevia, mutta GL5 pysyy paremmin hampaiden välissä ja siksi kestää pintapainetta.

Kyllä sitä syytä voi yrittää etsiä jostain muualta, vaikka tuolta kytkimen irrottamisen nahkeudesta tai sitten vähentämällä kierroksia koneesta ennenkuin painaa kytkintä ja viivyttelee vaihteen kytkemisessä. Tai sitten laittamalla kokeeksi jäykempää öljyä. Eikös noita STOUta ole myös 15W-40 tms.

Minulla taitaa tällä hetkellä olla Champion merkkistä STOU 10W-30 GL4 laatikossa
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1314
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  erkki Ma Toukokuu 24 2021, 06:53

DB:ssä menee ajovaihteiston akselin sisällä ulosoton akseli ja noiden välissä on kumirengastiivistys joka estää öljyä valumasta perävaihteen roiskeista kytkimelle onttoa pääakselia pitkin. Jos se kumirengas on syystä tai toisesta alkanut hiukan ahdistaa, niin sisällä pyörivä ulosoton akseli pyrkii pyörittämään ajokytkimen akselia kitkalla. Jos noin on, niin pysähtymiseen pitäisi vaikuttaa se, että polkee kytkimen ihan pohjaan, jolloin molemmat akselit pysähtyy ja pysähtymistä tehostaa jos painaa nostolaitevipua ihan taakse, jolloin hydraulipumppu alkaa jarruttaa sisempää akselia. Tuohan on helppo juttu kokeilla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4427

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  mattkau Ma Toukokuu 24 2021, 07:19

Jos tämän ketjun otsikko pitää paikkansa, niin on vielä helpompi kokeilla tuo kytkinjuttu. Pistää vain VOA käsikytkimen irrotusasentoon.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1314
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  jaska996 Ma Toukokuu 24 2021, 08:10

mattkau kirjoitti:Jos tämän ketjun otsikko pitää paikkansa, niin on vielä helpompi kokeilla tuo kytkinjuttu. Pistää vain VOA käsikytkimen irrotusasentoon.

Elikkä käsikytkin irrotukselle ja sitten kokeilee vaihteita?

jaska996

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  mattkau Ma Toukokuu 24 2021, 08:36

Joo, mutta niinkuin tiedät, sitä ei voi jättää irrotusasentoon "iäksi". Se rasittaa moottorin päittäislaakerointia.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1314
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  jusape Ti Toukokuu 25 2021, 00:19

Muutoinkin periaatteessa synkronoimaton rasia kurahtaa aina, jos kytkimen painaa pohjaan ja heti vaihdetta koittaa tarjota. Pitäis odottaa 2-5sek polkimen painalluksesta ennen kepin liikutusta.
Kyllä nuo pihas olevat -63 880, -78 1410 ja -85 1494 kans rohauttaa, kun heti kytkimen painalluksen jälkee koittaa pykälää tarjota "pesään" .
Samoin noi 3 ajokuntoista , suorahampaisella vaihteistolla olevaa Nuffiakin ( -61 Three, -62 460 ja -64 460 ), aina rutajaa ....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2498
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Gary Grand likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  jaska996 Ti Kesä 01 2021, 22:08

Joo nyt on taas koneen kanssa touhuttua ja tehty seuraavia havaintoja. Ulosoton kytkimellä ei ollut mitään Vaikutusta. Eikä kytkimen luistattamisella, tuntui että lämmetessään vain pahentaa. Mutta jos kytkinpolkimen säädön kirraa niin tiukalle että polkimen yläpäästä häviää kaikki löysä niin silloin irroittaa paremmin. Tosin poljin tosi jäykkä polkea silloin. Kuuluuko kytkin poljin olla miten jäykkä näissä?

jaska996

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  erkki Ke Kesä 02 2021, 08:16

Kytkin ei kuulu olla jäykkä ja polkimessa pitää olla vapaaliikettätuuman verran ettei painelaakeri pyöri jatkuvasti. Melkeinpä suosittelen että kurkkaat kytkimen alla olevasta luukusta miten siellä asetelma jaksaa. Jos asetelmasta on yhden käpälän tappi alkanut luistaa pois paikaltaan niin käpälä voi olla sen verran vinossa ettei kytkin irrota kunnolla. Jos kytkinpoljin menee raskaaksi polkea niin siihen voi olla syynä juuri tuo käpälän saranatapin liukuminen pois paikaltaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4427

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  jaska996 Ke Kesä 02 2021, 09:03

Onnistuuko tapin takaisin laitto luukusta käsin vai onko asetelma uusittava?

jaska996

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  erkki Ke Kesä 02 2021, 09:32

Kyllä olen kuullut kerrottavan tapauksista, että tappi on saatu paikalleen luukun kautta. Hankaluus on siinä, että luukku on pienehkö ja kun sinne tunkee ison kouran, niin työkalulle jää vähän tilaa. Tai sanotaan niin päin, etten itse tunne ketään joka olisi korjannut katkaisuhoidon kautta tuollaisen vian. Vaatii kuulemma sekä kekseliäisyyttä että kärsivällisyyttä jos vika on siinä. Katsomalla se selviää.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4427

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  Pakki Ke Kesä 02 2021, 20:29

Jos Erkki tarkoittaa tuota saranatappia joka minulla petti kesken ajon niin siitä on juttu tuolla Proijekti sivulla
"Varoitus 3 keppisen DB880 Implen kytkinremontti koskee muitakin" ja joku kuvakin
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 375
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  erkki To Kesä 03 2021, 09:24

Juu, kyllä se tapin luiskahtaminen on tunnettu juttu. En tiedä miten 996:n parikytkinasetelma mahtaa olla rakennettu, että onko siinä päällä käpälät samalla tavalla näkyvissä kuin kaksoiskytkinmalleissa, mutta vilkaisemalla asiaan saa selvyyden.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4427

Takaisin alkuun Siirry alas

996 vm75 vaihteisto Empty Vs: 996 vm75 vaihteisto

Viesti  jaska996 Pe Kesä 04 2021, 13:22

Tämän näköinen keksintö on tuo kytkin. Yksinään turatessa jäi vähän epäselväksi että kummatko käpälät noista olisi ajokytkimen, mutta kyllä siellä kaikki näytti normaalilta.
Kuuluuko rasvanipasta mikä on kytkin vipujen välissä voidella muuta kuin vivut? Nyt rasvaa tuli vain vivun välistä.

jaska996

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa