Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

koneen kesto isoilla kierroksilla

5 posters

Siirry alas

koneen kesto isoilla kierroksilla Empty koneen kesto isoilla kierroksilla

Viesti  jussiyy Pe Loka 17 2014, 21:27

Mites on kun kuulin eräältä taavetti asian tuntijalta että David brownin kone ei muka kestäisi yli 2000 kierroksia!?mahtoiko puhella höpöjä...

jussiyy

Viestien lukumäärä : 121

Takaisin alkuun Siirry alas

koneen kesto isoilla kierroksilla Empty Vs: koneen kesto isoilla kierroksilla

Viesti  jusape La Loka 18 2014, 00:09

Joskus "mopoiässä" eli n.30v sitten saatoin loikotella 1410pil illassa toistasataa km täysiä..... Eikä ole vielä hajonnut siihen..... Varvit siellä 25-2700rpm.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

koneen kesto isoilla kierroksilla Empty Vs: koneen kesto isoilla kierroksilla

Viesti  erkki La Loka 18 2014, 08:14

Vielä ei ole hajonnut yksikään vaikka on täyskaasulla paljon huutaneet. Huhu voi olla sitä perua kun DB:n moottoreissa ei ole erillistä tasapainoakselia niinkuin monissa muissa moottoreissa. Tuleehan siihen silloin tietenkin enemmän tärinää, varsinkin jos moottoria on remontoitu ja sisään laitettu kovin eripainoisia osia. Tasapainoakselin laakerointi on joissakin moottoreissa akilleen kantapää.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

koneen kesto isoilla kierroksilla Empty Vs: koneen kesto isoilla kierroksilla

Viesti  OlleK La Loka 18 2014, 08:18

Taavetin moottori saavuttaa suurimman tehonsa noin 2200 k/min nopeudella ja suurin kierrosluku ilman kuormaa on noin 2500 k/min. Tämä on siis tehdasasetuksia. Se niin sanottu "asiantuntija" puhuu siis höpöjä, ei valmistaja säädä moottoria sellaisille kierrosluvuille, että se ei kestäisi niitä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

koneen kesto isoilla kierroksilla Empty Vs: koneen kesto isoilla kierroksilla

Viesti  mattkau La Loka 18 2014, 11:16

Siltähän asiantuntijalta voisi ihan huvin vuoksi kysäistä miksi Taavetti oli aikanaan sirkkelisahurien suosiossa, jos ei kestä kierroksia. Siinä puuhassahan tehdään kelloon vaikkapa 5000 tuntia päivä kerrallaan hanat kaakossa ja vaihtelevalla kuormituksella. Kyllä se särkyy jostain muusta syystä kuin kierroksista. Lähinnä tulee mieleen huoleton huolto.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1350
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

koneen kesto isoilla kierroksilla Empty Vs: koneen kesto isoilla kierroksilla

Viesti  Vierailija La Loka 18 2014, 21:22

Taavettitietäjä on varmaan tarkottanu että ei kestä ylittää kierroksia tehdassäädöistä,noin 2200-2300r/min se kiertää jos sinetit paikallaan,tärisee jo riittävästi noillakin kiekoilla joten ei kyllä kovin kannata nostaa kierroksia.
Taavetin moottorissa on vain kolme runkolaakeria ja kampiakseli muistuttaa ikään kuin veivaria ,uudemmissa moottoreissa on kampiakselin laakeri jokaisessa sylinterivälissä ja akseliin on valettu vastapaino toiselle puolen mutkaa joka on painotettu tarkasti,lisäksi erillinen vastapainokone pyörii moottorin pyörimissuunnan vastaan ja tasaa moottorin käyntiä.

Jopa 3500r/min ajavat näillä uudemmanpolven koneilla jotkut ja autokäytössä samoissa moottoreissa tuo kierrosluku on jopa suurempikin.

mm.Konekorjaamo marjakankaan sivuilla on kuvia eri merkkien moottorien kampiakseleista,sieltä voi perehtyä niihin.

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

koneen kesto isoilla kierroksilla Empty Vs: koneen kesto isoilla kierroksilla

Viesti  jussiyy La Loka 18 2014, 23:36

tätä mieltä ittekki että kestää ja suorastaan tykkää kun antaa kaasua välillä oikeen kunnolla Very Happy

jussiyy

Viestien lukumäärä : 121

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa